Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موضوع نقاش هذا الاسبوع التايمنج والاسسبسنج

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• موضوع نقاش هذا الاسبوع التايمنج والاسسبسنج

بسم الله الرحمن الرحيم
    السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
    كيف حالكم جميعا ( بإذن الله هذا هو اول موضوع نقاشى اتمنى المشاركة )
    ملحوظه اتمنى ان تكون جميع الردود هى اجابات او اسئلة واذا اراد ان يشكر احد فليكون على الخاص

التايمنج والاسسبسنج
    • التايمنج
    هناك التايمنج الكلى للعمل وهو الفترة الكليه للعمل
    ونقوم به كالاتى
    نقوم بتصوير المشهدفيديو عادى وكل ثانية فيديو بتساوى 24 فريم
    وبالتالىلو ان لدى فيلم مدته 2 ثانية بيكون التايمنج عندى48 فريم
    هنا انا عرفت المدة الاجماليه للمشهد اقوم بتقسيم المشهد بعد كده الى تايمنج لكل تغير قى الجسم المتحرك بمعنى ان لو المشهد هو رجل يجلس على كرسى والباب دق فسوف يقوم الرجل من الكرسى ويمشى الى الباب ثم يفتح الباب
    ويكون التقسيم كالتالى
    المشهد اجمالى 25 فريم مثلا
    التايمنج ليقوم الرجل من الكرسى 10 فريمات والتايمنج ليمشى للباب 10 فريملت والتايمنج ليفتح الباب 5 فريمات هذا هو تقسيم التايمنج
    • الاسبسنج
    هو مدى التسارع والتباطى داخل التايمنج
    فمثلا فى هذا المثال قان الرجل لا يقوم من الكرسى بسرعه واحده وانما يقوم ببطئ ثم بسرعه ثم ببطئ مرة اخرى حتى يقف
    وبذلك يكون كالتالى مسافه صغيرة قى وقت قليل تعطى تباطئ ثم مسافه كبيرة قى وقت متوسط فتعطى تسارع وكلما كبرت المسافه وقل الوقت زادت السرعه ثم مسافه ضغيرة فى وقت قليل تباطئ

هل هذا صحيح ام خطا
    شكرا اخى spokslaxne انا كنت اقصد ثانية ويبدو انى كتبتها خطا شكر لايضاح تم التعديل
    التعديل الأخير تم بواسطة raniafa; 05 / 10 / 2009, 05:15 PM.

فقط ملاحضة أضن أنو الثانية الواحدة تساوي 24 فريم
    أي أن دقيقة واحدة تساوي 1440 فريم( دقيقة واحدة تساوي 60 ثانية )
    2 دقيقة بيكون التايمينج 2880 فريم
    فقط أردت أن أضع هده الملاحضة
    التعديل الأخير تم بواسطة surf; 05 / 10 / 2009, 05:09 PM.
    (الماء على للطافته يشق الصخر على صلابته)

ده جزء من كتاب الغائب الحاضر محمد عبدالمنعم نفس الكلام اللي انا عايز اقوله بس بدل ما اكرر الكلام

وليا عودة

بصراحة كنت قد كتبت شيئ عن ال Timing و Spacing في رد في موضوع الاخ Kamel-ka للفصل الاول اتمنى ان مفهوم ....

Timing :::::::
        هو الفترة التي يستغرقها الجسم لعمل حركة معينة ....
        شاهد هذا الفديو وتتبعه فريم فريم....

http://www.screencast.com/t/3X8tkWBrdZ

لاحظ ان الكرات الثلاثة :: تعمل نفس الحركة ولكن بسرع مختلفة وهذا هو ال Timing
        يعني الكرة الاولى تاخذ 20 فريم لتصل الهدف ... لذلك هي الاسرع....
        الكرة الثانية تاخذ 30 فريم لتصل الهدف ...
        الكرة الثالثة تاخذ 40 فريم لتصل الهدف... . لذلك هي الابطء....

يعني ال Timing هو سرعة الجسم ... ويحدد عن طريق عدد الفريمات .....

Spacing ::::::

هو المسافة بين فريمين داخل ال Timing

شاهد هذا الفديو فريم فريم..

http://www.screencast.com/t/IIfwrgBZV

كل الكرات هي تستغرق نفس العدد من الفريمات للوصول الى النقطة الاخيرة ((24 فريم)) اي نفس ال Timing لكن المسافات بين هذه الفريمات مختلف اي ال Spacing فلذلك:::

الكرة التي على اليمين سيئة جداً لان ال Spacing فيها غير منتظم... اي تسرع وتتباطئ (( انظر الى الخط الاحمر Trajectory )) ...
        الكرة التي بالوسط جيدة لان ال Spacing فيها منتظم... اي تسرع عند السقوط وتتباطئ بالصعود (( انظر الى الخط الاحمر Trajectory )) ...
        الكرة التي على اليسار جيدة جداً لان ال Spacing فيها منتظم...اي تسرع عند السقوط وتتباطئ بالصعود لكن بنسب واضحة وكبيرة فلذلك تشعر بان لهذه الكرة وزن وليس مثل الكرات الاخرى (( انظر الى الخط الاحمر Trajectory )) ...

...................................................

***** مدخلك الى عالم 3D Game Studio (اسئلة,نقاش,تعلم) *****
        ***** المشي والتحريك Walks and Animation *****

عزيزتي رانيا ...
          عشان متتلخبطيش... لو انت مش مش بتتعلمي التحريك .. من ال 2 دي .. اي بالرسم علي الورق... صعب انك تفهمي الفرق ما بين التايمينج والسبيسنج ..

لان صعب يتشرح السبيسنج لو انت محركة علي ثري دي ..

انت فاهمة التايمنج صح... بس السبيسنج.. مش صح... قللي انتي كتباه ده تعريف التباطي والتسارع .. وده مبداء مستقل بذاته...

spacing ::::::

هو المسافة بين فريمين داخل ال timing

شاهد هذا الفديو فريم فريم..
            فعلا ده التعريف الامثل للسبيسنج ...

وهو التايمنج والسبيسنج بيعملوا نفس الغرض ... انتي ممكن تغيري ايقاع الحركة بكل من التايمنج او السبيسنج .. ايهم انسب لك

بمعني... اذا كان عندك كرة في الفريم الاول .. وفي الفريم رقم 5 الكرة مشيت 10 سم ...

انتي ممكن تغيري سرعة الكرة .. عن طريق .. تقديمي الفريم رقم 5 وتخليه يبقي الفريم رقم 3 (يبقي كده لعب في التايمنج)

او انك تمسحي الكورة في الفريم رقم 5 .. وتعيدي رسمها مرة اخرة.. لكن بمسافة تبعد 14 سم ( كده يبقي سبيسنج)

وفي الحالتين بتحصلي علي نفس النتيجة... فهما مبدأين لحاجة واحدة ...

ولكن يستحسن ... انك تظبطي التايمنج الاول ... (في الكيهات الاساسية ) وبعد كده تبقي تظبطي في السبيسنج

انا عارف اني مبعرفش اشرح ... بس كنت بحاول ابين الفرق .. علشان فيه ناس كتير بتتلخبط فيها

بالتوفيق

مشكوره على الموضوع رانيا

ابو مايا تابع الموضوع ده مفيد لتطبيقك

لى عوده ان شاء الله
              http://heilschwingung.at/188e0

عزيزتي رانيا ...
                عشان متتلخبطيش... لو انت مش مش بتتعلمي التحريك .. من ال 2 دي .. اي بالرسم علي الورق... صعب انك تفهمي الفرق ما بين التايمينج والسبيسنج ..

انت فاهمة التايمنج صح... بس السبيسنج.. مش صح... قللي انتي كتباه ده تعريف التباطي والتسارع .. وده مبداء مستقل بذاته...
                اهلا اخى
                اولا فهم السبيسينج لا يتعلق بالتو دى او ال3 دى فالانيميشن فن مستقل ممكن يتنفذ على الاثنين
                زى الرسم حد بيعرف يرسم على ورق علمه الكمبيوتر هيرسم حلو برضو
                يعنى لو علمت انيميتور2د برنامج 3د راح يشتغل عادى ويعمل انيميشن حلوا
                و نفس الحال بالنسبه لل 3دى اذا بيعرف يرسم

السبيسينج بتعريفها فعلا المسافه بين فريم فريم

لاكن رانيا اظن فاهمه بس هيا بتكلم عن التسارع و التباطئ الى هما بيتعملوا بالسبيسينج
                السبيسينج موجود فى ال3د زى التودى بس الفرق انه فى بعد 3 موجود مش اكتر

راجعلكوا تانى بالى انا فهمتوا قريب ان شاء الله
                http://heilschwingung.at/188e0

اهلا عزيزي محمد

انا ما قولتش انه ما بيطبق علي ثري دي ... انا قولت صعب انهم يفهموه ..

لان في الغالب اغلب محركي الثري دي لما بيحبوا يعدلوا في ايقاع الحركة بيعدلوها من التايمينج... صعب جدا انه يغير في السبيسنج ... او هياخد منه وقت كتير

اما السبيسنج في التودي .. علي الورق فانت بتحسه اكتر ... لان بتعود الرسم .. وسرعة رسمك بتزيد .. فانك تغير في سبيسنج الكاركتر .. بياخد وقت اقل بكتير .

انا يمكن محستهاش ... الا لما قاعدت اشتغلت 6 شهور كا

inbetweener

لتوضيح الصورة اكثر
                    مثال من دروس ريتشارد ...عن التايمنج والسبيسينج
                    [mov]http://www.maxforums.net/uploaded/56563/1254767182.mov[/mov]

المثالين التايمنج فيهم واحد...........ومع ذلك الحركة مختلفة...لية ؟... بسبب التلاعب في السبيسينج
                    الاول السبيسينج فية منتظم
                    والتاني.... حصل في السبيسينج تغير ... غير شكل الحركة
                    طيب اية هو التغير؟
                    التغير انه جعل العملة في المنتصف تتحرك مسافة كبيرة في عدد فريمات قليلة (حركة سرعة)
                    وعلي الاطراف مسافة قليلة مع فريمات كثيرة(حركة بطيئة)
                    طبعا مع مراعاة ال ease in & ease out حتي تكون الحركة انسيلبية وغير متقطعة
                    يا حي ياقيوم برحمتك استغيث
                    اصلح لى شانى كله ولا تكلنى لنفسى طرفه عين

بسم الله الرحمن الرحيم
                      السلامه عليكم ورحمه الله وبركاته
                      عزيزتي رانيا ...

مرحبا اخى
                      بصراحه انا لست معك لان سواء كان التحريك 2دى او3 دى يجب ان يتم التخطيط فى البداية والتخطيط عبارة عن رسم الوضعيات وعمل الاسبسنج فى الوضعيات
                      اعلم ان اللاسبسنج هو المسافه بين فريم وفريم ولكن ما قصدته ان هذه المسافة قد تكون كبيرة او صغيرة وهذا ما يعمل الاسبسنج
                      سوف اوضح طريقه لعملى الاسبنسج لنفس المثال الذى فى البدايه وهو الرجل الذى يقوم لفتح الباب
                      سوف يقوم من على الكرسى فى 10 فريمات سوف افعل الاتى

ا--( اسبسنج)---د--------( اسبسنج)---------ج---------( اسبسنج)------هـ-( اسبسنج)--ب
                      اسبسنج
                      الوضعية ا الفريم (1)هو وضعية الجلوس
                      الوضعية ب الفريم (10) هو وضعية الوقوف
                      الوضعية ج الفريم (5)فى نصف المسافه بالظبط وهى وضعية ما بين الجلوس والوقوف وهى اول وضعية فى الاسبسنج
                      فى البداية وقوف بطئ لذلك سوف اضع الوضعية د عند الفريم (2)
                      وفى النهاية ايضا وقوف بطئ لذلك سوف اضع الوضعية هـ عند الفريم (9)
                      هل هذا صحيح ام خطا

بسم الله الرحمن الرحيم
                        السلامة عليكم ورحمه الله وبركاته
                        اعتقد ان المشكلة لدى هى فى انسيابية الاسبسنج
                        سؤالى هو ما هى افضل طريقه لعمل اسبسنج جيد

بالنسبة لسؤال الاخير بلاحظ في دروس جسون راين انه بيعمل الاسبيسنج بعيد عن الكيرفات
                          ياعني كل حاجة بتكون يدوي
                          ياعني مثلا لو الايد تحت وعايز يرفعه سريع بطئ مش مش بيخلي Pose للايد في الاول غير قليل وفي الاخر بيحط poses بالتدريج وبيعمل دراجات فيها واوفر لابينج وكده اهم حاجة هو التدريج
                          ومشي الشغل كل شوية الفيرام التالي والسابق < >

لو كلامي مش واضح هحاول اجيب صور

بصى يا رانيا

انا هفترض ان التايمينج = س
                            وان الاسبيسينج = ص

والناتج من الحركة =ع (ايز ان از ايز اوت او اى عفريت حتى المهم ان ده ناتج الدمج بين التيمينج والاسبيسينج)

يبقى احنا طلعنا بالمعادلة دى

س+ص+=ع

طيب

عشان نقول ان الاسبيسينج كويس او ان التايمينج كويس كده احنا بنعمل غلط كبير ااوى

لان مفيش كده

الاسبيسينج مينفعش يتحكم عليه من غير التيمينج بتاعه يبقى كده العملية نسبية بينهم

اوضح اكتر

انا لو حركت ايدى من اليمين للشمال مثلا

الاسبيسينج = 10 سنتيمتر
                            والتيمينج= 3 ثوانى

طبها دى حركة مملة جدا وبطيئة بس السبب ولا هو الاسبيسينج ولا هو التايمينج

السبب الدمج بينهم وبالتالى بعد الدمج اصبحت الايد بتحرك مسافة قصيرة فى وقت طويل

هنا لو عايز اظبطها مش مهم اغير ايه فيهم المهم الناتج يبقى متناسب

اما بقى فى حالات مثلا زى الووك سيكل

انا هنا محدد التيمينج 24 فريم مثلا يبقى فى الحالة دى انا ثبت واحد من المتغييرين وهنا يبقى الدور كله على الاسبيسينج لان التايم ثابت

ولازم فى حالة زى دى احاول دايما اخلى المسافة الى هيتحركها الكركتر تتناسب مع الوقت المحدد لذلك وتبين حالته زى ما انتى فاهمة

نيجى بقى عند مشكلتك انتى فى الاسبيسينج والى هيا خارج الموضوع ده شوية لانها بتبقى فى الان بتوين

البوبينج

ده مثال حى من اخر تعديل ليكى

انتى اخترتى اسبيسنج للـسته فريمات دول مش وحش لانه طويل وبيبين انه بيحط رجله على الارض بحزر

ولكن الانتبتوين هى الى فيها المشكلة انتى لو عملتى تدريج فى استقامة الرجل زى الى متحدد بالخطوط الحمراء فى الصورة كنتى هتتفادى البوبينج وشغلك يبقى ناعم وجميل

مش كل حاجة كمان لازم تعمليها من الجراف ايدتور ساعات لازم تتدخلى وتعمليها يدوى

رغم ان المثال الى انا حطيتهولك من شغلك ده يتعمل بالكيرفات عادى

بس لو مظبطش معاكى مش تستسلمى على كده لازم تتدخلى يدوى وتظبطيها

يا ريت اكون وصلت الفكرة ليكى كويس

راااااااااااااااااائع يا اسلام هات بوسة يابني على جبينك

يعمل...
                              X