Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن تقلولى ايه المطلوب منى بالظبط علشان اعمل اعمال زى دى ..؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

سها نفسى بجد تركزى فى حاجة واحدة وتبقى بروفيشنال
    مش عارف لية مشتتة
    هل انا صحيح ؟
    لا ابدا يا عادل مش مشتتة ولا حاجة انا اول ما دخلت عالم السينما وانا حاطة الهدف دا قدامى ...بس ربنا ييسر يا رب
    مبروك الأربع خمسات

طموحة أختي سها ... وفقك الله
    شرفتنى استاذى الكريم ^_^
    هنا يتم طلبات (ترجمة) الدروس الاجنبية ... نرجو التعاون والتثبيت ..^_^
    دروس نمذجة للمبتدأين فى محاكاة حمام ^^
    محاكاة تصميم خيالى بالفوتوشوب
    بوستر الفلم الجديد (حرب الشطرنج) :: فوتوشوب:: ^_
    محمول ثلاثى الأبعاد :: فوتوشوب::
    ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

مبروك الأربع خمسات
      شكرا لك استاذي وعقبال الـ 9 تسعات

خلاص سها

لو الموضوع دة جدى فلنأخذ الامر على محمل الجد ايضا

نبقى تيم وريك كلنا وكل واحد يعمل حاجة زى مثلا ورشة ابو صالح المفتوحة الان

اللى فى النمذجة والاخراج والتحريك والخ ..

اسمحولي اقول رأيي في الموضوع دة ولسبب ان نفس اللي الاخت كانت بتسأل عنه انا كنت بسأل عنه زمان ووصلت لطريقة اعتقد انها الافضل لو واحد عايز يعمل تصميم سواء متحرك او مجرد صورة وتكون بجودة عالية جدا حتى لو كان لوحده بس لكن اكيد كل ما زاد العدد المشارك في التصميم كل ما كان اسهل

اعتقد ان الافضل تعلم البرامج دي وان شاء الله النتائج هتكون مبهرة
          - السينما فور دي حتى الاحتراف لانه برنامج فور دي واساسي او طبعا مايا او ثري دي ماكس
          - برنامج realflow لانه سهل ورائع في تصميم المياه والنار وممكن يعمل اي حاجة ليها علاقة بالمياه بشكل احترافي جدا جدا وطبعا دة اللي عايز يتعلمه هو براحته دة لو عايز يضيف لمسة جمالية رائعة للتصميم
          - برنامج zbrush الخاص بالنحت بس صعب ومش سهل لكن مش مستحيل ودة رائع جدا جدا في تصميم الشخصيات بشكل واقعي جدا وكمان ممكن استخدامه لو حابب تضيف لمسة جمالية للمجسمات مثلا تنحت شكل على الحائط او اي حاجة تبان انها منحوتة ومرسومة بشكل احترافي وواقعي جدا
          - برنامج الافتر افيكت لاخراج العمل النهائي ودمج الاصوات واضافة المؤثرات ودة مش صعب ومش سهل

وطبعا مننساش الفوتوشوب لانه ضروري لكل التصميمات بس طبعا مش مطالب باحترافه يكفي معرفة التعامل معه

في النهاية مش صعب الواحد يتعلم كل البرامج دي وانا شخصيا اتعلمتها الحمد لله وفي فترة صغيرة صحيح مش محترف لكن كنت عايز احترف السينما فور دي وباقي البرامج اللي ذكرتها كنت باخد فكرة عنها علشان لو حبيت استخدم حاجة منها يعني مثلا لو حبيت ارسم حاجة منحوتة على الحجر او الشجر اخدها من السينما واحطها فبرنامج النحت اعمل اللي عايزة وارجعها يعني مش شرط احتراف باقي البرامج

وبعدين ياجماعة بلاش نصعب الموضوع على نفسنا وغيرنا مشكلتنا اننا عايزين الحاجة من غير تعب والحاجة السهلة بنصعبها وعلشان كدة الغرب تفوق علينا لانه بيتعلمو وبينتجو ومبيخافوش من الفشل

وكمان حتى لو الواحد لوحده هيتعلم عشر برامج..ايه المشكلة..يعني الناس اللي برة اللي بيتعاملو مع اكتر من خمس برامج دماغهم مختلفة ولا ربنا خلقلهم عقل واحنا لا..كلنا زي بعض واكبر دليل ان الواحد ممكن يتعلم اكتر من برنامج اننا لما كنا في المدارس والجامعات كنا بناخد مواد بالهبل وبنفهمها كلها وبننجح فيها

المطلوب الاستعانة بالله والنية على النجاح وان شاء الله التفوق هيجي

وربنا يوفقنا كلنا ويرفع راس امة محمد صلى الله عليه وسلم

خلاص سها

لو الموضوع دة جدى فلنأخذ الامر على محمل الجد ايضا

نبقى تيم وريك كلنا وكل واحد يعمل حاجة زى مثلا ورشة ابو صالح المفتوحة الان

اللى فى النمذجة والاخراج والتحريك والخ ..

يا ريت يا عادل دا حلمى ... لكن انا برده مش عايزة اعتمد على كدا عارف ليه ...

علشان فى ناس بتدأ وبعدين بتنسى ومبتكملش وانا خايقة اعتمد على حد وميكملش وكل ما الاقى حد ميكملش وهكذا والفكرة تضيع منى مع الوقت لما ملاقيش حد يساعدنى فى التنفيذ علشان كدا نفسى الم انا بكل شئ بحيث ابقى حرة مش مقيدة بانتظار حد يقتنع بالفكرة ويقرر يكمل ولا لأ

عايزة اكون قادرة على انتاج عمل كهذا مثل المبدع صاحب فلم خالد بن الوليد ..

لكن اتمنى جدا من كل قلبى اننا نعمل فريق بس الاهم نتعلم الاول ودا اللى شاغلنى وواجع قلبى ومحسسنى بالخوف والقلق انى منجحش لأن كل المصادر اللى ممكن توصلك للاتقان لصنع اعمال زى دى مصادر تعليمية اجنبية كلها ... وانت فاهم قصدى طبعا

ربنا يستر
            ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

اسمحولي اقول رأيي في الموضوع دة ولسبب ان نفس اللي الاخت كانت بتسأل عنه انا كنت بسأل عنه زمان ووصلت لطريقة اعتقد انها الافضل لو واحد عايز يعمل تصميم سواء متحرك او مجرد صورة وتكون بجودة عالية جدا حتى لو كان لوحده بس لكن اكيد كل ما زاد العدد المشارك في التصميم كل ما كان اسهل

اعتقد ان الافضل تعلم البرامج دي وان شاء الله النتائج هتكون مبهرة
              - السينما فور دي حتى الاحتراف لانه برنامج فور دي واساسي او طبعا مايا او ثري دي ماكس
              - برنامج realflow لانه سهل ورائع في تصميم المياه والنار وممكن يعمل اي حاجة ليها علاقة بالمياه بشكل احترافي جدا جدا وطبعا دة اللي عايز يتعلمه هو براحته دة لو عايز يضيف لمسة جمالية رائعة للتصميم
              - برنامج zbrush الخاص بالنحت بس صعب ومش سهل لكن مش مستحيل ودة رائع جدا جدا في تصميم الشخصيات بشكل واقعي جدا وكمان ممكن استخدامه لو حابب تضيف لمسة جمالية للمجسمات مثلا تنحت شكل على الحائط او اي حاجة تبان انها منحوتة ومرسومة بشكل احترافي وواقعي جدا
              - برنامج الافتر افيكت لاخراج العمل النهائي ودمج الاصوات واضافة المؤثرات ودة مش صعب ومش سهل

وطبعا مننساش الفوتوشوب لانه ضروري لكل التصميمات بس طبعا مش مطالب باحترافه يكفي معرفة التعامل معه

في النهاية مش صعب الواحد يتعلم كل البرامج دي وانا شخصيا اتعلمتها الحمد لله وفي فترة صغيرة صحيح مش محترف لكن كنت عايز احترف السينما فور دي وباقي البرامج اللي ذكرتها كنت باخد فكرة عنها علشان لو حبيت استخدم حاجة منها يعني مثلا لو حبيت ارسم حاجة منحوتة على الحجر او الشجر اخدها من السينما واحطها فبرنامج النحت اعمل اللي عايزة وارجعها يعني مش شرط احتراف باقي البرامج

وبعدين ياجماعة بلاش نصعب الموضوع على نفسنا وغيرنا مشكلتنا اننا عايزين الحاجة من غير تعب والحاجة السهلة بنصعبها وعلشان كدة الغرب تفوق علينا لانه بيتعلمو وبينتجو ومبيخافوش من الفشل

وكمان حتى لو الواحد لوحده هيتعلم عشر برامج..ايه المشكلة..يعني الناس اللي برة اللي بيتعاملو مع اكتر من خمس برامج دماغهم مختلفة ولا ربنا خلقلهم عقل واحنا لا..كلنا زي بعض واكبر دليل ان الواحد ممكن يتعلم اكتر من برنامج اننا لما كنا في المدارس والجامعات كنا بناخد مواد بالهبل وبنفهمها كلها وبننجح فيها

المطلوب الاستعانة بالله والنية على النجاح وان شاء الله التفوق هيجي

وربنا يوفقنا كلنا ويرفع راس امة محمد صلى الله عليه وسلم
              رد مية مية والله وانا متفقة معاك ...تسلم ايدك وشرفتنى ^_

المشاركة الأصلية بواسطة ســـــها مشاهدة المشاركة
                رد مية مية والله وانا متفقة معاك ...تسلم ايدك وشرفتنى ^_
                شكرا ليكي بس عندي تعليق على ردك اللي فات بالنسبة لمصادر اللغة الانجليزية

اولا انا انصحك بالمصادر الانجليزية لاسباب كتير
                اولا فعلا زي ما حضرتك قلتي لو عايزة الاحتراف يبقى مصادرهم ودة مش نقص عندنا كعرب لكن لان هما شركات متخصصة في الجرافيك وبتعمل دروس تعليمية وطبعا بما ان الجرافيك دة لعبتهم وهما متفوقين فيه فأكيد لما هيعلمو الجرافيك يبقى هيعلموه باحتراف برغم انه مش كل الشركات بتشرح كل حاجة بتفاصيلها اكيد في النهاية بيعتمد على الطالب انه يكمل
                وبما اننا اصلا شركات التعليم عندنا معندهاش تفوق زي الاجنبي والتفوق موجود بس عند الافراد زي مثلا اعضاء المنتدى فبالتأكيد المصادر الاجنبية أفضل وتفضل أي حاجة زيادة ممكن تتاخد من المصادر العربية

ثانيا المصادر الاجنبية افضل لانها هتقوي اللغة عندك والفهم وبكدة تبقي كسبتي حاجتين جرافيك ولغة واللغة لا غنى عنها في اي حاجة وخصوصا الجرافيك بسبب انه اصلا باللغة الانجليزية

وبعدين انتي مش محتاجة تكوني ناطقة محترفة للغة يكفي مستوى بسيط جدا لان اصلا الشرح بيكون فيدو وشايفة هو بيعمل ايه يعني لو مفهمتيش كلام هتفهمي عملي

خدي الامور ببساطة وعندي ملاحظة صغيرة كمان
                انا لما حبيت اتعلم الافتر افكت نزلت درو لغة عربية..مش عايز احلف اني اتعقدت فعشتي ومفهمتش اي حاجة واللي كان بيتكلم كان بيتكلم لغة عربية فصحة وبطريقة مملة جابلي اكتئاب وحسيت ان الافتر افكت دة صعب جدا جدا..دورت على مصدر اجنبي وعايز اقول ان لقيت الافتر افكت سهل جدا وحبيت الشرح وفهمته بسرعة وكل درس كان كبيره ست او سبع دقايق بس هما ليهم اسلوبهم في الشرح اللي يخلي الواحد يفهم بسرعة ولازم نعترف بتفوقهم في الحكاية دي

اسف للاطالة وربنا يوفقنا جميعا

شكرا ليكي بس عندي تعليق على ردك اللي فات بالنسبة لمصادر اللغة الانجليزية

اولا انا انصحك بالمصادر الانجليزية لاسباب كتير
                  اولا فعلا زي ما حضرتك قلتي لو عايزة الاحتراف يبقى مصادرهم ودة مش نقص عندنا كعرب لكن لان هما شركات متخصصة في الجرافيك وبتعمل دروس تعليمية وطبعا بما ان الجرافيك دة لعبتهم وهما متفوقين فيه فأكيد لما هيعلمو الجرافيك يبقى هيعلموه باحتراف برغم انه مش كل الشركات بتشرح كل حاجة بتفاصيلها اكيد في النهاية بيعتمد على الطالب انه يكمل
                  وبما اننا اصلا شركات التعليم عندنا معندهاش تفوق زي الاجنبي والتفوق موجود بس عند الافراد زي مثلا اعضاء المنتدى فبالتأكيد المصادر الاجنبية أفضل وتفضل أي حاجة زيادة ممكن تتاخد من المصادر العربية

ثانيا المصادر الاجنبية افضل لانها هتقوي اللغة عندك والفهم وبكدة تبقي كسبتي حاجتين جرافيك ولغة واللغة لا غنى عنها في اي حاجة وخصوصا الجرافيك بسبب انه اصلا باللغة الانجليزية

وبعدين انتي مش محتاجة تكوني ناطقة محترفة للغة يكفي مستوى بسيط جدا لان اصلا الشرح بيكون فيدو وشايفة هو بيعمل ايه يعني لو مفهمتيش كلام هتفهمي عملي

خدي الامور ببساطة وعندي ملاحظة صغيرة كمان
                  انا لما حبيت اتعلم الافتر افكت نزلت درو لغة عربية..مش عايز احلف اني اتعقدت فعشتي ومفهمتش اي حاجة واللي كان بيتكلم كان بيتكلم لغة عربية فصحة وبطريقة مملة جابلي اكتئاب وحسيت ان الافتر افكت دة صعب جدا جدا..دورت على مصدر اجنبي وعايز اقول ان لقيت الافتر افكت سهل جدا وحبيت الشرح وفهمته بسرعة وكل درس كان كبيره ست او سبع دقايق بس هما ليهم اسلوبهم في الشرح اللي يخلي الواحد يفهم بسرعة ولازم نعترف بتفوقهم في الحكاية دي

اسف للاطالة وربنا يوفقنا جميعا
                  تسعدنى جدا مشاركاتك .... بس مشكلتى مع اللغة اكبر من اللى انتو فاهمينها ^_^

عموما هحاول باذن الله

ولو قام اخونا العرب بترجمة تلك المصادر الاجنبية المحترفة لكان افضل وانتقل الاحتراف لدينا ايضا حتى لا يقتصر التعليم على فئة معينة تستطيع التعامل مع اللغات الاخرى .... وانما نستطيع جميعا فهم الدرس بدون تعقيد او فهم خاطئ بسبب اختلاف اللغة

افهم ما تعنيه بكلامك واقدره ولا اختلف معه ولكن المشكلة فيا انا وفى اللى زيى ههههه ^_^

جزاك الله خيرا على مشاركاتك لأنها بتسعدنى فعلا وبتدينى أمل ^^

يعمل...
                  X