Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما هو الفرق بين 3ds Max و 3ds Max design

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما هو الفرق بين 3ds Max و 3ds Max design

السلام عليكم

اخوانى ما هو الفرق بين 3ds Max
    و 3ds Max design
    هل هم برنامج واحد ؟

ولماذا هذه التسميات لو برنامج واحد ارجو التوضيح

مفيش فرق تقريبا
    كان فيه برنامج معماري اسمه viz دخلوه جوة ماكس شوية خصائص زيادة جوة الماكس ديسين اظنها خصائص اضاءة
    الماكس والماكس ديسين زي بعض بالظبط ولا فرق تقريبا فسواء اشتغلت بأي واحد لن تلاحظ اي فرق

الفرق بينهما بدون مؤاخذة يعني وجع رأس على الفاضي

نصيخة ما تستعمل أكثر من واحد لأن الجديد عايز ابديت وبلاوي زرقاء انت بغنى عنها !!!!!!!!!!!!!!!

انا جربتهم كلهم نفس النمط ولكن اللهم يوجد شوية تحديثات فقط لاغير

اذا حبيت نزلهم ولكن على مسؤوليتك الخاصة انت حر في النهاية دبر حالك اذا صار أشي معك لا سمح الله

والحلو في الموضوع هو الشركة عاملة تحديث كويس أوي أوي أوي في MantelRay
      يطلع أحسن من الفيراي بمليون مرة في 3dmax design

شكرا لكم اخوانى

3 حاجات.........الأول هي خاصية light analysis تقريبا تقوم بدراسة تاثير الضوء داخل الفراغات....ثانيا برنامج
          التطوير
          Software Development Kit (SDK) for 3rd party developers
          ثالثا والأهم بالنسبة لي شخصيا وهي مكتبة الخامات المرفقة به...حيث تم اداراج مكتبة خامات ممتازة به خاصة بالاصدار...والباقي زي بعض...............والسلام

المشكلة ان الشركات تريد ان تكسب وخلاص مش عاجبها انك بتنزل نسخة كل 6 شهور فيها تعديلات كلام فارغ ممكن ينزلوا ببتاش او تحديث وتجبرك انك تشترى نسخة جديدة علشان تتوافق مع الملفات الجديدة الى لم تعد تعمل الا على النسخة الجديدة
            لكن عايزين يكسبوا اكثير فيعملوا نسختين علشان المستخدم يحتار و يضرب اخماس فى اسداس زيك والى معاه ماكس ديزين يبقى عايز ماكس عادى والى معاه عادى يبقى عايز مش عارف اية والمسيتخدم عمرة ما هيرتاح و هيدوخ ويدفع ويكع لما يطلع عينة
            علشان كدة انا بقول القرصنة مع الشركات الى بتستهبل وتستغل ملكيتها للبرنامج لاستنذاف العميل بدون رقابة او ضوابط اظنها حق مشروع لمنع الاستهبال
            !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة
              المشكلة ان الشركات تريد ان تكسب وخلاص مش عاجبها انك بتنزل نسخة كل 6 شهور فيها تعديلات كلام فارغ ممكن ينزلوا ببتاش او تحديث وتجبرك انك تشترى نسخة جديدة علشان تتوافق مع الملفات الجديدة الى لم تعد تعمل الا على النسخة الجديدة
              لكن عايزين يكسبوا اكثير فيعملوا نسختين علشان المستخدم يحتار و يضرب اخماس فى اسداس زيك والى معاه ماكس ديزين يبقى عايز ماكس عادى والى معاه عادى يبقى عايز مش عارف اية والمسيتخدم عمرة ما هيرتاح و هيدوخ ويدفع ويكع لما يطلع عينة
              علشان كدة انا بقول القرصنة مع الشركات الى بتستهبل وتستغل ملكيتها للبرنامج لاستنذاف العميل بدون رقابة او ضوابط اظنها حق مشروع لمنع الاستهبال
              بارك الله فيك اخي يوسف...كلام حقيقي فعلا.....ولكن لي تعقيب ليس هناك مبرر للقرصنة سواء كانت الشركة بتستهبل او لا ....معني كلامك ان الواحد يروح يسرق الشركات التي سمعتها سيئة واصحابها سيئين وحرامية ونترك الشركات النظيفة....السرقة مبدأ مرفوض فعلا وليس له مبرر..........الموضوع بكل بساطة واللي مخلي الواحد مبيفكرش انه يشتري نسخة اصلية للبرنامج انه العائد المادي الخارج من هذه البرامج بالكاد يخليك تعيش عيشة عادية وثمن النسخخة يتجاوز ال 15 الف جنيه وخصوصا احنا في بلد لا تقدر الناس الموهوبين لا ماديا ولا معنويا وطبعا هذا ليس مبرر ايضا انا عارف اني باسرق وربنا يسترها علينا ويمكنك البحث عن البرامج مثل البليندر مثلا اذا كنت عايز تمشي في السليم ......ولك مني كل احترام........والسلام

المشاركة الأصلية بواسطة youssef_23 مشاهدة المشاركة
                شكرا لكم اخوانى على كل من اضاف معلومه قيمه

الاخ يوسف شكرا لكلامك الجميل وفعلا معاك حق فى موضوع استهبال الشركات
                فعلا انا نزلت النسخه الديزاين 2010 والماكس 2010
                هما هما بالظبط
                بس الفرق كما اشار الاخوه وافادونى بارك الله فيهم هو مكتبة الخامات
                فعلا الماكس ديزاين اقوى فى الخامات وتحليل الاضاءه

والسؤال طب لما هما عاملين نسخه من الماكس اقوى من الماكس الاصلى وسموها ماكس ديزاين
                هل ده خطه لالغاء الماكس الاصلى او لتطويره وتغير اسمه وجعله ماكس ديزاين ؟
                ولا هى فعلا رغبه فى الربح اكتر وخلاص ؟

وليه عاملين الماكس ديزاين اقوى من الماكس العادى وايه الفايده ان يكون فيه اتنين ماكس فى السوق ؟
                طب ما يلغوا الماكس العادى ويخلوه كله ماكس ديزاين وخلاص

شكرا ليكم يا اخوانى على هذه المعلومات القيمه
                والثمينه

المشاركة الأصلية بواسطة archi_mfm مشاهدة المشاركة
                  3 حاجات.........الأول هي خاصية light analysis تقريبا تقوم بدراسة تاثير الضوء داخل الفراغات....ثانيا برنامج
                  التطوير
                  software development kit (sdk) for 3rd party developers
                  ثالثا والأهم بالنسبة لي شخصيا وهي مكتبة الخامات المرفقة به...حيث تم اداراج مكتبة خامات ممتازة به خاصة بالاصدار...والباقي زي بعض...............والسلام

شكرا لكم جميعا واتمنى من يكون توضيح خاصة لتحليل الاضاءة في ماكس ديزاين لان انا بشتغل علية وبالفيري ولكن لا اعرف كيف استغل تحيليل الاضاء اتمنى شرح بسيط ولكم جزيل الشكرررررر
                  اخوكم غسان

يعمل...
                  X