Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سعر الدقيقة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لا بأس لاكن كيف الواحد يسوي علاقات مع الشركات لكي يقوم بالبيع . ارجوا الاجابة .

السلام عليكم

نريد ان يخبرنا الخبراء عن الاسعار :

1) الصوره المعمارى
      2) الحركه المعمارى .. لو عمل متحرك
      3) الاعلانات
      4) الكارتون
      5) التترات والبرامج والمسلسلات

ياريت حد يجاوب باهتمام وجديه
      ولا تبخثوا انفسكم
      يا جماعه ده يومية بتاع المحاره فى مصر الان 100 جنيه مصرى
      وهو صنايعى ما بيقعدش على كمبيوتر ويتعلم وظهره يتكسر
      طب اومال يكون الدقيقه بكام للمصمم اللى اتعلم وتعب
      وشوف الدقيقه دى بتاخد اد ايه تفكير وشغل

منتظرين الخبراء

شباب أنا مرة طلب مني تصميم كأس على طاولة فقط ,, وهو عمل لم يأخذ مني 5 دقائق
        بعته بـ 50 ريال سعودي!!
        المعماري لا أعرف إلا أنني كنت أكلم أحد الإخوة السعودين الذين يعملون في المجال وكان يطلب مني أن أشاركه في العمل ,,
        المهم أنه عرض علي أحد تصاميمه فسألته بكم بعته؟ قال لي 10000 فلما بدا مني الإندهاش قال لي (شفيك في أكثر!!)
        لكن الديكور و العمل كله من رأسه وليس محاكاة لشيء فقط وكان واقعي بنسبة 95%!
        تذكر دائماً أن الله يراك
        تحياتي The Giant

اخوتي الاعزاء اشارككم راي في هذا الموضوع بصفتي اعمل في مجال المحاكاه المعماريه بدبي وياما شوفت مشاريع من دي كتير وشفت مستاويات كتير عامه راي هنا هاقلهولكم بصراحه وهو ان كل بلد بيكون ليها نظره مختلفه زي مثلا single fram render تبع المشاهد المعماريه سواء داخليه او خارجيه بيختلف سعرها من بلد الى بلد حسب المستوى الاقتصادي وانا مريت بتجارب كتيره زي دي وطبقا لذلك فطبيعي ال animation يعامل نفس المعامله يعني مثلا انا ايضا قرات بان سعر الفريم بيتراوح سعره مابين 10 الى 20 دولار وطبعا احنا بنتكلم على الشغل العالمي مش الشغل العادي وبيتم حسابه كالتالي للزبون
          1 ثانيه = 33.3 فريم
          اي 10 دولار * 33.3 = 333
          وده اقل سعر وبناء عليه ال
          1 دقيقه = 60 ثانيه
          اي 60 * 333 = 19980 دولار
          وبصراحه دي اقل اسعار ممكن اسمعها مثلا على عمل احترافي مدته دقيقه وزي ماهو احترافي لازم اصلا العميل يكون فاهم وعارف لاني مره عملت 40 ثانيه لمطعم وكان المستوى عادي وكان التمن 800 جنيه والزبون كان بيفاصل مع ان هنا في الامارات قبل الازمه بيعادل العمل هنا على شغل الهنود الي كله rpc حوالي 15000 درهم ولذلك انا بجد شايف ان كل بلد وكل مكان وكل عميل ليه موقف مختلف وسعر مختلف وعامه كل ما تخلي شغلك محترف اكتر ومتحدي للغرب صدقني قيمته بتلان من غير ماتتعب دماغك مع الزباين لانك مجرد مابتحطه على مواقع ال cg المعروفه ممكن ربنا يكرمك بشغل منهم وتبدا مشوارك عالمي بدل المحلي المهم انك تكون متحدي وطموح وترفع من مستوى شغلك اول باول .

اخر كلمه اشارك بيها انكم لازم تفصلو مابين اسعار الاعمال ومابين كفائتها وجودتها لان كل عمل ليه سعر

وبصراحه انا بشوف شباب كتير على المنتدى اعمالهم ذات مستوى عالي جدا وعالمي فعلا وبتصدم بشغل انا بمسيه تافه ومستفز زي ( المفتش كلومبو ) الي بيفكرني باول مابدات نشوف 3d max زمان بجد حاجه تنرفز وتعصب الواحد والي اصلا مايخشش في زمتي بربع جنيه في الدقيقه لستغلال البرامج في انتاج اعمال تجاريه ومستغله بدل ماتستخدم في الخير ونشر الوعي فياريت بجد نبدا نشوف اعمال عمالقه المنابر المعروفين في اعمال تشرف العرب امام الغرب وبالتوفيق

وشكرا
          المستحيل هو مانجعله مستحيل

افتح عيون عقلك لرؤية المجهول

سر نحو الهدف ولو لاخر الدنيا

الحقيقة يا اخوانى انا سعيد بي اراكم ومشاركتى استفسارى والحقيقة للأسف مازلنا نشاهد اعمال ثري دي ليست بثري دي بال هي اعمال اقل ما تسمي بتجارب وليس عمل مكتمل ولا احب ان نعلل تلك الاعمال بان اصحابها فى بداية المشوار ؟ اي بداية مشوار لا خامات او texture مجرد الوان ناهيك عن الحركة والرندر مستخدم ودائما ما نهرب الي اشكال الكرتون حتى لا تحكمنا حركات الشفايف للكلام او حركة الاصابع او حركة الجسم ككل ونعلل ونقول كرتون متى سوف ياتى الوقت لنشاهد عمل كا Beowulf مثلا .. وصدقونى كما قال اخونا gazzarko العمل الجيد حتي لو بدون اصوات لاشخاص معروفين سيباع وفكرة مافيا القنوات الكلام دة قديم ايام القنوات المعدودة على الاصابع الان ما شاء الله الاف القنوات والكل ينافس على ان يكون عندة عمل جديد غير الأخر ولكن هنا السؤال هل شاهدنا عمل واحد يحاكي الغرب من حيث الجودة او التقنية ؟ لذلك لا نستطيع ان نحكم بان اذا وجد عمل ممتاز وليس عل شكل كرتون بل على شكل ادميين بان سوف يواجة مصاعب جمة لبيعة .. هنا سوف يكون الكلام

ومازلنا فى صراع معرفة كم تساوي تكلفة الدقيقة

وشكرا
            prince99

طبعا يا جماعه انا مقدرش اتكلم بعد كلام استاذنا الكبير tom art اللى ما يعرفك يجهلك استاذ / طارق عزت
              يا جماعه الراجل داه قديم اوى فى الاذاعه والتلفزيون دا من ايام بوجى وطمطم وبكار وطبعا هوا ادرى بالسوق المصرى
              انا عن نفسى زماان لما كنت بشتغل معمارى كان الحساب فعلا بالفريم يعنى مثلا
              لو عماره او فيلا او سنتر عمره ما كان بيطلب انيميشن وكان النظام ماشى على 6 لقطات اللى هما front / back / side / top / perspective والفريم كان ب 250 جنيه مصرى
              لاكن لما كان ربنا بيفرجها على الواحد بمنتجع سياحى ولا قريه كان الحساب بيبقا بالثانيه 1500 جنيه مصرى فقط لاغير
              ونا كنت عارف انى الاسعار اكتر من كده بس كنت بقول ربنا يخللى لنا الفراى والبروكسى كان شئ عبقرى دنا والله العظيم عملت قبل كده منتجع سياحى 80 فيلا ومسجد وسنتر وبحيره ومبنى ادارى وفندق والسور كمان والشجر والرصيف والاعمده والعربيات وكله كان بالبروكسى ( دلوقتى زمان اللى بيشتغلوا فى المجال بيدعوا عليا ربنا يخودنى ) فضحتهم ...
              دا كان شغل الخارجى out

الداخلى in كان بالاتفاق لانه طبعا بيخش تحت كذا بند الديكور والالوان والاضائه ....الخ

ليه تكمله مع الاعلامى

عليك فقط أن تتصل بأى شركة من الشركات الإعلامية التى تنتج البرومات والفواصل والإعلانات التجارية أو شركات تصميمم معمارى - لى ملاحظه - لا يوجد تسعيرة معينة لأى عمل إبداعى أو فنى
                بمعنى أعتقد أن سعر دقيقة إعلانات لشركة كوكاكولا يختلف تماما عن إعلان لشركة الهلال والنجمة الذهبية
                تتوقف على الفكرة والشركة كبراند نام وحجمها فى السوق . ولا توجد تسعيرة كتسعيرة سوق العبور
                ولكن أعتقد أن السوق مطاطى يستوعب الكثير .

قوموا إلى الماكس يرحمكم الله
                أحمد صبرى
                أون ذا رود الماكس

السوق مطاطى يستوعب الكثير
                  أعتقد أن هذا أفضل ما قيل في الموضوع وخلاصة الحديث كله
                  كما ذكرت طلب مني عمل ,, لشخص ليس له أهداف تجارية أو أي شيء إنما هو أمر شخصي ,, وكان العمل حوالي 30 ثانية وعرض علي 100 دولار!!!
                  أنا أول ما قلي 30 ثانية قلت لحالي أمنا على حق السيارة :P lol

والمهم أن تكون كما يقال بالسوري (فلهوي) وتعرف كيف تجد لنفسك مكاناً تحت الأضواء
                  تذكر دائماً أن الله يراك
                  تحياتي The Giant

انا أقدر افيدكم بسعر الفريم الواحد للمناظير الداخليه .....

أنا أسعر العمل بالغرفه ... يعني الغرفه الواحده تتراوح بين 800$ الى 3000$ حسب الحجم و التفاصيل الي فيها ... عدد اللقطات لايهم لأنه بمجرد أن تصنع الموديل تستطيع ان تحصل على ريند او خمسه أو كثر وذلك عندما تترك الكمبيوتر يرندر بالليل و تستلم النتيجة بالصباح .

وغالبا لا أحتاج لأكثر من 4 لقطات للغرفه الواحده ...... لكن خلوا بالكم .... هذا العمل يشمل التصميم أيضا .... و التصميم موال كبير جدا بالنسبة للديكور .... يعني يجب أن أعرف مصدر و سعر و جوده و ملائمة و رقم و حجم و الكود لكل شيء داخل الصوره ....... يعني تكون مستعد لأي استشاره توضيحية لهذا العمل بحكم أنك المهندس.

يعني الموضوع كبير جدا و يحتاج خبره طويله في الأرضيات و الاسقف و المصابيح و الاخشاب و الأقمشة و الأثاث و الأصباغ و الأجهزة و و و و و و ....... يعني الموضوع يختلف عن ريندر الانيميشن تبع الفيديو الذي لن يتنفذ على الواقع .

أما الريندر العادي لتصميم جاهز فهو لا يحتاج الى مهندس ويكون عاده ربع ثمن التصميم ..... يعني مثلا غرفه تصميم و ريندر ب 1000 $ ..... نفس الغرفه بالريندر فقط 250 $ ...

لكن تبقى الاسعار تتفاوت حتى في البلد الواحد وما أنقله لكم هو تجربتي الشخصية ..... بالتوفيق .

ممكن أحد يفيدنا عن الأسعار بسوريا
                      وأيضاً كم يساوي الجنيه بالسوري ؟
                      Freelancer
                      Animation - Modeling
                      https://www.behance.net/zaherolabi
                      zaher.arts@gmail.com

يعمل...
                      X