موضوع: تجربة Normal Map

ردود: 6 | زيارات: 1913
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية MKanimation
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Syria
    ردود
    700

    تجربة Normal Map

    هذه تجربة قمت بها باستخدام تصميم الأستاذ السدير
    هذا التصميم الأساسي في الـ Zbrush



    - قمت باستيراد المجسم عند التقسيم الثالث لأن التقسيم الأول والثاني يغير في تكوين الشخصية كثيراًَ خاصة في الوجه حيث تم إنشاء الوجه في التقسيم الثالث, هل هذا صحيح .



    - الشخصية مع تنعيم =1 بدون Normal Map



    - بعد تطبيق الـ Normal Map في Normal Bump التي تم استتخراجها باستخدام اعدادات الأستاذ cyfer (الـ blur=0.01 )



    - هل هذا اقصى حد من التفاصيل يمكن استخراجه بطريقة الـ Normal map ؟
    أخر تعديل بواسطة MKanimation في 28 / 10 / 2009 الساعة 09:46 AM


  2. #2
    عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    هو النتيجه كويسه لكن ايه الأضافه ؟؟؟؟؟
    حضرتك أخدت الموديل علي level 3 بمعدل 14336 Poly ..وده كتير فعلا أذا كنت بتهتم بجهازك..
    اخذت خريطه normal map بأعداتها المسبقه من الـUV في max
    طبقت أعدات أ/ cyfer وظهرت النتيجه الأساسيه للعمل .
    كخطوات سليمه وممكن كمان تضيف normal color وده النتيجه الطبيعيه ليها
    لكن ممكن تجرب أنت اعداداتك ؟!

    ( رأي انك متحكم بالـ Poly بكل خواصه كما هيه الا أذا قمت بالتغير )

    لو شايف أعدادتك مش مدياك النتيجه المطلوبه ممكن تستعيعن
    NVIDIA Plug-ins for Adobe Photoshop


    هيقدر يسياعدك كتير بالتحكم بالـ Normal Map
    موقع الشركه
    http://developer.nvidia.com/object/p...html#downloads
    وده كتاب مجاني صغير لخواص normal bump في Max
    http://www.sharecg.com/get_file.php?...18c33ef42cc687

    اتمنالك التوفيق

  3. #3
    عضو نشيط
    صور رمزية MKanimation
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Syria
    ردود
    700
    لا يوجد إضافة لكنها مجرد تجربة لمبدأ الـ Normal Map
    ممكن ان تفيد المبتدئين (وانا منهم) لفهم هذا المصطلح عملياً.

  4. #4
    عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    بأذن الله أخي الحبيب لن أبخل عليك ولا علي الأخوه بأي معلومات... يوجد هنا موضع للـ أ/ cyfer بيوضح فيه مفهوم النورمال ممكن يفيدك مؤقتاً اتمنالك كل التوفيق

  5. #5
    ممكن لو سمحتم حد يعطني شرح لكيفية عمل النورمل ماب من الزي برش للماكس خطوات امشي عليها لاني حاول اكتر من مرة ومقدرتش

  6. #6
    عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    اتفضل هنا
    http://www.pixologic.com/zclassroom/homeroom/
    وأضغط هنا

    وأفتح هنا

    أدامك أخر جزئين وأنت عايز الأخير طبعا ...
    أما اذا كنت عايز تتعمق في الــ ZMapper
    هنا
    http://gnomonology.com/prod/19/18

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل