موضوع: وزير النقل يقدم استقالته ومبارك يقبلها

ردود: 13 | زيارات: 959
  1. #1
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061

    وزير النقل يقدم استقالته ومبارك يقبلها

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    صراحة انا مش مصدق بس الخبر موجود في مصرواي
    مش الغريب انه يقدم استقالته لان فعلها قبله وزراء في مصر
    ولكن الغريب ان مبارك يقبلها



    مصراوي - خاص - تقدم الوزير محمد لطفي منصور باستقالته الثلاثاء بعد ثلاثة ايام من حادث تصادم قطاري العياط الذي اسفر عن مقتل واصابة العشرات.
    وقبل الرئيس حسني مبارك استقالة منصور، على ان يتم تكليف مسئول جديد بتولي الوزارة.
    ونقلت وكالة أنباء الشرق الأوسط من مصدر مسئول برئاسة الجمهورية أن منصور أعرب في الاستقالة عن تحمله مسئولية حادث تصادم قطارى العياط الذى أدى إلى مصرع 18 شخصا وإصابة 36 شخصا.

    وكان الدكتور زكريا عزمي قد وجه اتهاما صريحا للحكومة ومجلس الشعب وحملها المسئولية الكاملة عن كارثة قطاري العياط وذلك في مواجهة قوية مع وزراء النقل والشئون القانونية والصحة والتنمية المحلية خلال الاجتماع.
    وانتقد عزمي بشدة إعلانات السكة الحديد في شهر رمضان الماضي عن التطوير المزعوم خاصة أنها وصفت أفراد الشعب بأنهم "لصوص" ويسرقون محتويات القطارات.
    وحيا عزمي د.مفيد شهاب لشجاعته في الاعتراف بالمسئولية السياسية للحكومة عن الحادث.
    وحاول محمد لطفي منصور وزير النقل اطلاق المبررات متهما العنصر البشري بالتسبب في الحادث وأكد احالة 34 مسئولا بالسكة الحديد للتحقيق.
    ولكن د. مفيد شهاب سارع معترفا بالمسئولية التضامنية للحكومة عن الحادث وأكد ان الجميع مقصرون.


    المصدر ( مصراوي )


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    إيه ده، ده في مصر الكلام ده ؟؟

    كبش الفداء كان المرة دي وزير
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  3. #3
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    فعلا الناس في مصراوي مش مصدقه برضه
    عمرو اديب من كام يوم كان بيقول لازم يكون فيه حاجة زي كده
    محمد منصور مش هيضره اي حاجة لانه رجل اعمال ناجح وايضا ليه حاجات في السكة الحديد كويسة بس زي ما انت قولت
    كبش فداء

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    كبش الفداء كان المرة دي وزير
    هههههههه
    تصدق بالله
    انا كنت داخل اكتب كده برضه
    بس شهادة حق
    الحكومه عارفه تنيم الناس صح
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

    مدونتي

  5. #5
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    بس كان ممكن طريقة تاني يا ياسر وكمان الماتش بتاع الجزائر قرب وقضية مروة الشربيني وحاجات تاني ياعني
    بس المرة ديه صح

    على راي المثل

    من اجلك انت

  6. #6
    خبير إقتصادى
    صور رمزية نور العمر
    تاريخ التسجيل
    Apr 2007
    المنطقة
    Egypt, zagazig
    العمر
    28
    ردود
    2,867
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة y@sser معاينة الرد
    الحكومه عارفه تنيم الناس صح
    ههههههههههههههههههه ..

  7. #7
    عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932
    احلى حاجه فى بلدى هى كيفيه اداره الازمات الصراحه عن طريق تلبيس العمه للشعب
    كبش الفدائى المره دى تقيل تقيل يعنى هيغنى عن لحمه عيد الاضحى
    لو لحمه عيد الاضحى حصل حاجه فى ثمنها اعرفوا ان الاستقاله هى السبب

    بس عموما اى مشكله فى مصر فى رائ مش بتكون خطء حكومه فقط بيكون خطاء ثقافه شعب اكبر و دا انيل
    يعنى ايه سواق قطر يوقف القطر و يعنى ايه عامل التحويله يمشى قبل معاد انتهاء خدمه ب 50 دقيقه لو بثانيه مش تتحرك من مكانك و يعنى ايه الناس اصحاب الجاموسه الماسوف على شبابها يوقفوا القطر لو دا صحيح
    انا شوفت الموضوع فديوهات من القاهره اليوم و الحياه كنت حاسس انى بسمع كلام عن ازمه فى كل شئ حتى فى الناس
    *****
    عمرو اديب من كام يوم كان بيقول لازم يكون فيه حاجة زي كده
    فى واحد من الضحايا عنده 4 سنوات ابوه رفع على نظيف قضيه و عمل محضر فى القسم ضد نظيف و عمرو بيكلم للراجل محامين كبار عشان يطوعوا لو تم سحب الثقه من رئيس الوزراء و اتقدم للمحاكمه هتكون دى اللى جامده عن حق

    بس بجد انا اول ما سمعت ان الطفل سنه 4 سنوات فضلت فاتح بقى و مش عارف اقول حاجه كله اللى كان على لسان لا حول الله ان لله و انا اليه لا راجعون
    مين يعوض اهله عنه دا 4 سنوات مش متصور احساس اب اول مره يروح يدفن حد عزيز عليه يكون اصغر اولاده

    لكن عموما هقول اشهر جمل عمرو اديب عن رد فعل الناس مع مرور الوقت على اى مصيبه" يااااااااه قطر و ناس ماتت لازم الحكومه يدفعوا الثمن ...... (بعدها بكام يوم ) الا هو ماتش مصر و الجزائر هنعمل فيه ايه"
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم
    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    دي خطوة للطريق الصحيح
    لما كل وزير يعرف ان لما يحصل مصيبة من تحت راس الفساد والاهمال هيتشال كل واحد هيظبط وزارته والبلد هينصلح حالها
    امال اسمها مسؤول ليه ؟

  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية SuperMedo
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    676
    أستقالة مش كفاية لازم تعويضات


    Edit :- يا نهار ليلة بيضة هو حسن رجع
    هو مش تخطف مننا و راح أتجوز أيه الى رجعه بدري كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
    Neil Fiore

  10. #10
    لازم يغاير شعار شركته ... منصور اوتو .. انت في يد ...... كلمات متقاطعه

    انا كنت متوقع ان حاجه زي دي ممكن تحصل .. خصوصا بعد حادثه قطار العياط اللي راح فيها عشرات الضحايا .. حسبي الله ونعم الوكيل

    على رأي ياسر .. الحكومه عارفه تنيم الناس .. وللأسف مصر هتفضل على النظام ده كتير ..


    حسن : مبروك شهر العسل يا عسل ..
    Nader nabil
    My portfolio

  11. #11
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Aug 2003
    ردود
    1,317
    طبعا لازم وزير الحزب لازم يقصر مع الشعب في هذا الوقت بالذات لهدف اسمى لا يخفى على احد
    السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
    علي ابن ابي طالب


  12. #12
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    Jun 2006
    المنطقة
    مصر
    ردود
    7,061
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة WALEEDSS معاينة الرد
    طبعا لازم وزير الحزب لازم يقصر مع الشعب في هذا الوقت بالذات لهدف اسمى لا يخفى على احد

    81 عااااااااااااام

  13. #13
    عضو نشيط
    صور رمزية 3D_PLAYER
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المنطقة
    تحيا مصـــــــــر
    ردود
    932

    edit :- يا نهار ليلة بيضة هو حسن رجع
    محدش يفكرنى بقه منها لله الشركه قطعت لى اجازه شهر العسل منهم لله
    اتا كنت فى شهر العسل لا بسمع عن قطرت اتحطمت و لا خوادث و لا نكد مش كنت افضل قافل النت احسن
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم
    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل