Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

رضينا بالهم والهم لم يرضي بنا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

انا عن نفسى عمرى ما دفعت فلوس قصد حقى و كان قدامى انى ادفعى و اللى بيطلب منى انى ادفع له فلوس بفضحه بفرج عليه خلق الله
    و انا شخصيا لما كنت بدرس فى مصر فى الجامعه قبل ما اسافر اى دكتور يطلب منى رفع درجات طالب تابع له مكنتش بعبره و بنقصه و لو الدكتور زوده كنت بعمل مشاكل لا حصر لها
    و بعدين كل المشاكل اللى انت بتكلم فيها الاصل فيها هو ان المجتمع فاسد انا بتكلم عن اصل المشكله من البدايه و انت بتكلم عن اخرها
    لو عايز تكلم عن الشعب الامريكى انا لسه لم اتعامل معهم بدرجه احكم بيها عليهم لكن ممكن اكلم عن انجلترا مثلا الرشاوى او الاتاوات غير موجوده فى قانون مصطلاحاتهم من الاساس مع كل مساوئ الغرب هم شعب بيراعى ضميره فى شغله لانه عارف انه مجتمع منظومه مش فردى مش بيقولى يالا نفسى و يتحرق بجاز باقى الناس
    الي ما يشوفش من الغربال يبقي لا مؤخذه
    يعنى مش تكلمنى عن النظافه مثلا و تلاقى كل اللى فى الشارع بيبصقوا و مش تكلمنى عن الوسطه و احنا اللى استخدمناها من الاول و متكلمنيش عن الكوسه و احنا اللى بنصدرها متكلمنيش عن ضياع حقوقنا و احنا بنخاف نطالب بيها
    اعترف ان مجتمعنا مجتمع جبان و فاسد و انهارت اخلاقه بنسبه تزيد عن 80 % نحن مجتمع فردى
    بسم الله الرحمن الرحيم
    (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
    صدق الله العظيم
    اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

مقبوله منك يا عم هو انا بلبس نضاره لكن مش
      معذره لم اقصدك
      انا وضعت المثل في سياق الكلام ولا اقصد به شخص معين
      .................................
      سبب المشكله بالنسبه لي هو الحكم العسكري لمصر وليس المجتمع

اي شعب في العالم تسوء حالته او تتحسن من منصة الحكم

اذا تولي الحكم حاكم مثل بوش تنهار امريكا مهما كان الناس يعملون او لديهم اخلاق او او

ويمكن ان تعد ل الامور بواسطه شخص مثل بيل كلنتون

ولا يمكننا انكار هذا في الدوله الواحده

لو لم تضطر لدفع اتاوه في الحاله دي ساضطر للسؤال عن موقعك الاجتماعي

لاتقنعني ان الناس العاديين سيكونو في مثل نفس الموقف ابداا يا ائما هتكون بتتكلم عن بلد ممكن للشخص العادي اخذ حقه

ولا اتكلم عن دكتور جامعه ممكن ببساطه تذهب للاداره تحل لك مشكلتك

لكن لو المشكله مع جهة عسكريه او جهة لها سلطه او ههترمي علي باب مستشفي بالشهور لو لم تجد من يحل لك الامر وتقول

لي لن ادفع ولن اتبع واسطه

ده مستحيل
      ................
      يعنى مش تكلمنى عن النظافه مثلا و تلاقى كل اللى فى الشارع بيبصقوا و مش تكلمنى عن الوسطه و احنا اللى استخدمناها من الاول و متكلمنيش عن الكوسه و احنا اللى بنصدرها متكلمنيش عن ضياع حقوقنا و احنا بنخاف نطالب بيها
      اعترف ان مجتمعنا مجتمع جبان و فاسد و انهارت اخلاقه بنسبه تزيد عن 80 % نحن مجتمع فردى
      هذا التشبيه يشعرني بالظبط كاننا نقول ان شخص ما مطعون بخنجر في كبده لانه ينزف

لهذا اري ان تري المشكله بالعكس

لان الشخص ينزف لانه مطعون وليس العكس
      بلاد الكوارث
      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

من يتحدث عن الواسطة؟!! ننوس عين أ..........

جمال ده هو صورة لأكبر وأضخم وأتخن واسطة في تاريخ مصر

جمال بقى بيخطب ماشاء الله .......بفضل الواسطة
        بيكسب مليارات .................بفضل الواسطة
        وأكيد خد شهادته...........بالواسطة
        هيبقى رئيس............أيضا بالواسطة

هي دي الواسطة ياجماعة بمفهومها الكامل الشامل
        E=mc2

المشاركة الأصلية بواسطة waleedss مشاهدة المشاركة
          في امريكا الشخص الفقير هوا الكسول هو من لايحب العمل ولا يريد ان يعمل. انا اعرف شخصيا واحد مصري هناك تعليمه متوسط يعمل 16 ساعه يوميا ب 12 دولار في الساعه. هوا تبعا لمقاييس امريكا فقير وعيشته غير ادميه. ولن تجده لص او مرتشي لانه يجد قوت يومه وزياده . عندما يجد بعض الكسالى الفقراء الذين يعملون 4 ساعات يوميا وغير مستقرين في اي وظيفه يقول في نفسه لهم حق اصلهم مجربوش مصر.

اخي وليد كم احب كتاباتك انت شخص عقلاني جدير بالاحترام الصراحه الاعمال عندنا تسد عين الشمس ولكن الشباب بريدون وظيفه حكوميه !!!
          « الانسان اذا نظر للرفاهيه وتنعيم جسده,وصار همه ان ينعم هذا الجسدالذي مآله الى الديدان والنتن,وهذا هو البلاء,وكأن الانسان لم يخلق لأمرعظيم,والدنيا ونعيمها انماهي وسيله فقط,نسأل الله ان نستعمله واياكم وسيله »

لا أدري عنوانك أخي ياسر ... تزامن مع كلمة ألقاها عباس قبل أيام وجاء فيها

رضينا بالهم والهم ما رضيش فينا ....
            سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
              لا أدري عنوانك أخي ياسر ... تزامن مع كلمة ألقاها عباس قبل أيام وجاء فيها

رضينا بالهم والهم ما رضيش فينا ....
              لم اسمعها اخي اكتوم في الحقيقه
              الموضوع كله عن المعاناه المفروضه علينا في مصر فقط
              بالمناسبه الشعب المصري ليس كثير الشكوي فليس هناك جهة معنيه لاا بموضوعي ولا بالمواضيع المشابه
              الموضوع مجرد نقاش
              بلاد الكوارث
              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

يعمل...
              X