Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

رضينا بالهم والهم لم يرضي بنا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• رضينا بالهم والهم لم يرضي بنا

وكتبت المصري اليوم تحت عنوان "جمال مبارك: البطالة زادت لأننا 'شعب ما بيحبش يتحرك'" تقول:

"اعترف جمال مبارك، أمين السياسات في الحزب الوطني بانتشار الوساطة في الجهاز الإداري للدولة، وقال إن الوساطة جزء من ثقافة المصريين، ونسعى للقضاء عليها، من خلال تشريع جديد للوظيفة العامة.

وأضاف فى حوار مفتوح مع الشباب عبر شبكة الإنترنت مساء أمس الأول: "إحنا شعب مابيحبش يتحرك كتير، وهذه هي ثقافتنا، لأننا لا نريد أن نتعلم أو نعمل بعيدا عن أهلنا."

وتابع: "رفض الأهالي والشباب التحرك خارج محافظاتهم دفعهم للبناء فوق الأراضي الزراعية وهو ما اضطر الدولة لدفع أموال طائلة لتوفير بنية أساسية لهذه العشوائيات.
    ...........................................................
    كما جرت العاده السخيفه
    الحكومه تلقي كل المصائب علي الشعب الذي تحمل تقصيرها علي مر تاريخها

فنحن من منع المياه عن الفلاحين لاجبارهم بالري بمياه المجاري

ونحن المسئولين عن مستوي التعليم الفاشل

ونحن السبب في المستوي الصحي المنهار

وزيادة الطين بله

نحن المسؤلون عن العشوائيات (وكان المواطنين هم م يخططو الدوله ومدنها وطرقها)

السيد جمال يتكلم كأن الناس كان امامهما اي طريق اخر غير تولي زمام الامور بعد ما باعتهم الحكومه

وكأن الحكومه قسمت الصحراء فعلا ووضعت بنيه اساسيه والناس قالو لا مش عايزين

وهندمر الارض الزراعيه الي فيها رزقنا ورزق اولادنا

حسبنا الله ونعم الوكيل

الشعب المصري الي وصل عدد الوظائف التي يقوم بها الانسان الي ثلاث وظائف فقط لسداد الحاجات الضرويه لا يحب الحركه
    حسبنا الله ونعم والوكيل
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

الأمانة لو وجدت في قلب الإداري والموظف.

لسلمت البلدان كلها من التخلف.
    مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

اي كلام فاضي معقول
      يعني يقولك الشباب رافض التحرك ويقولك القاهره تعاني بسبب هجرة الريف الى القاهره. فعلا لو دا شعب بيحب يتحرك مكناش بقي في هذا المكان.
      لاتقولي امانه موظف موظف فاتح بيت ومرتبه 50 دولار انا لا الومه بصراحه.
      السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
      علي ابن ابي طالب

http://www.youtube.com/watch?v=8BKBDhJD-IM&feature=fvw
        على فكرة أنا شايف كلامه منطقي ومتوقع، عايزينه يقول إيه ؟؟

إحنا غلطانين ؟؟
        إحنا نهبنا البلد ؟؟
        إحنا ما بنفهمش حاجة غير في النهب ؟؟

وبعدين لما هوا عارف إن في وساطة ومحسوبية، فاقلها دلوقت ؟؟

أنا مش عارف هما بيستعبطونا ولا إيه ؟؟
        (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة waleedss مشاهدة المشاركة
          اي كلام فاضي معقول
          يعني يقولك الشباب رافض التحرك ويقولك القاهره تعاني بسبب هجرة الريف الى القاهره. فعلا لو دا شعب بيحب يتحرك مكناش بقي في هذا المكان.
          لاتقولي امانه موظف موظف فاتح بيت ومرتبه 50 دولار انا لا الومه بصراحه.
          وهذا يرجع للأمانة اخي.

الشخص كمدير من امانته ان يؤدي العمل كاملا دون غش وان يعطي كل حق حقه دون بخس ولا ظلم.

الأمانة تمنع من الكذب ومن الغش ومن السرقة ومن الظلم ومن بخس الحقوق.

والأمانة من الدين.
          مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

متهيألي ناخد بالنصيحة دي

http://www.youtube.com/watch?v=HHPc5...eature=related
            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

على فكرة مقالش حاجة غلط
              دي الحقيقة هو بيقول واقع احنا عايشين فيه

بس المشكلة قال يعني المدن الجديدة رخيصة ؟
              وقال يعني الدولة موفرة للمدن دي كل اللي محتجاه من مواصلات لطرق لبنية تحتية كويسة لخلافه ؟

المشاركة الأصلية بواسطة أنس أبو بكر مشاهدة المشاركة
                وهذا يرجع للأمانة اخي.

الشخص كمدير من امانته ان يؤدي العمل كاملا دون غش وان يعطي كل حق حقه دون بخس ولا ظلم.

الأمانة تمنع من الكذب ومن الغش ومن السرقة ومن الظلم ومن بخس الحقوق.

والأمانة من الدين.
                في مثل يقول "جوع كافر"
                فبطالة سبب أنتشار الجرائم و السرقات و محاولة الهروب الى بلدان أخرى بطريقة غير شرعية
                طبعا أنا عمري ما أحكم على حرامي "شنط و محافظ" لأني مش عارف ظروف هباب لخلته كده
                أنا فاكر في مسلسل قديم اسمه "أم العروسة " لما يحاول موظف أمين أن يختلس من تجهير بنته للزواج و محاول أرجاع أموال بتقسيط حبة حبة من غير علم أحد .

طبعا حرامية الذين يحق لهم موت شنقا زي "أحمد عز" و شلة وزارة المرتشين اللي معاه
                و أحمد عز صديق جمال أنما ايه روح بروح
                دي تبقى مصيبة لو جمال مسك ورا حسني
                There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
                Neil Fiore

في امريكا الشخص الفقير هوا الكسول هو من لايحب العمل ولا يريد ان يعمل. انا اعرف شخصيا واحد مصري هناك تعليمه متوسط يعمل 16 ساعه يوميا ب 12 دولار في الساعه. هوا تبعا لمقاييس امريكا فقير وعيشته غير ادميه. ولن تجده لص او مرتشي لانه يجد قوت يومه وزياده . عندما يجد بعض الكسالى الفقراء الذين يعملون 4 ساعات يوميا وغير مستقرين في اي وظيفه يقول في نفسه لهم حق اصلهم مجربوش مصر.
                  السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
                  علي ابن ابي طالب

رغم اني اعتقد ان الشعب المصري شعب كثير الشكوي اذ ان كل الدول العربية تعاني هذه الاوضاع المزرية لكنها لا تشكو بهذا الكم لكن انا اتفق معك في الرئي يا y@sser
                    ان تتقن عملك هي وحدها رسالة

طب هو فى شئ اسمه ضمير اللى انا اعرف ان لو الشعب المصرى كله راعى ضميره فى شغله و فى تعاملاته مكنش واحد زى ده يبقى رئيس امانه حزب و لا شويه ناس ملهاش لزمه بيسرق فينا
                      لو الكل مش مرتشى مش هيبقى فيه راشئ و لو الكل بيحافظ على الامانه مش هيبقى فيه مختلس و كده مش هتفريق فقير او غنى انا اعرف ناس فقر اشرف من الاغنياء و اعرف ناس اغنياء شرفاء ايضا المهم الضمير و الاخلاق

نهراقا عندك حق بعض الشئ الشعب المصرى كثير الشكوى فعلا تلاقى الموظف المصرى كله همه ازاى يزوغ من الشغل بدرى و ازاى يضبط عامل دفتر الحضور و الانصراف عشان يمضى له و ازاى يضبط التأمين الصحى عشان ياخد اجازات بدل ما يفكر ازاى يبقى احسن واحد فى الشغل بدل ما يفكر فى ازاى يادى شغله صح و مع \لك لو وجدته خارج مصر تلاقيه زى النحله بيجرى فى كل ارجاء الشركه

و على فكره محدش يقوللى نشتغل على قد فلوسهم الكلمه الشهيره للمصرين انت بتشتغل عشان تراعى ضميرك قدام ربنا مش هتقول اصله لم يوفنى اجرى فعشان كده انا كنت بخون الامانه و مش بشتغل و بزوغ
                      بسم الله الرحمن الرحيم
                      (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                      صدق الله العظيم
                      اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

و على فكره محدش يقوللى نشتغل على قد فلوسهم الكلمه الشهيره للمصرين انت بتشتغل عشان تراعى ضميرك قدام ربنا مش هتقول اصله لم يوفنى اجرى فعشان كده انا كنت بخون الامانه و مش بشتغل و بزوغ
                        طيب والي ما بيزوغش وملتزم وطالع عينه وفي الاخر يتبهدل اخر بهدله
                        ماهو ذنبه في المشكله كلها
                        وليه بنحاول نطلع صورة الناس بهذا السوء (لا انكر وجود هذه العينه)
                        لكنها ستظل عينه
                        واعتقد منتهي الظلم ان تطالبني ان اشتغل زي النحله بدون مقابل
                        معذره في الحاله دي ابقي اهبل
                        وماتقوليش اقعد في بيتكم وفي الاخر انضم لطابور البطاله
                        لا اري عيب في الحقيقه في اعطاء العمل ما يستحقه لان المسألة اولا واخير منفعه المفروض اني ابيع سلعه وهي العمل واخذ حقي فيها وهو مرتبي
                        هل قصدكك من الكلام ان ابخث نفسي حقها ولا اقعد في البيت
                        يعني مين الغلطان في ان تعريفة الاجور في مصر اسواء من السوء نفسه ؟
                        بلاد الكوارث

مدونتي

اذا كان فيه جريمه ..

العين تتوجه نحو المستفيد ...

يقال الوساطه صعب التخلص منها والوساطه عاده عربيه .

المصيبه دائما اصحاب هذا الكلام اصحاب مناصب توارثوها من معارفهم..و موضفيهم من معارفهم ايضا .

سلامة عيونك من الشاشه

يا ياسر ما هو لو الكل كان ملتزم و محترم من الالول مكنش هيبقى الناس الزباله هى اللى بتححكم فينا
                            لو احنا اصلا بنراعى ضمرنا من الاول مكنش هيبقى فى فساد
                            الرشوه بدات من شخص واحد قبل رشوه و الفساد بداء بشخص واحد فاسد
                            و على فكره الناس الكويسه هى اللى عينه مش العكس مصر اكبر دوله فيها معدل رشاوى فى الاعمال الادرايه و المصرفيه و العقاريه و الصحيه و التعليمية
                            لو الكل اشتغل صح لو الكل بقى له هدف واحد لو الكل محترم كان الفساد و الهم ده هم اللى اصبحوا قله و كان المحترمين هما اللى يتحكموا
                            لكن احنا سبنا الخوف و الجهل و الكسل يدب فى حياتنا بدون مقاومه له فطبيعى ان يكون الناتج فساد و غش و محسوبيه و قرف و هم و غم
                            ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم
                            متطلبش التغير و انت مش بتعمل اللى عليك و اللى عليك ده مش مجهودك فى عملك الفردى
                            يعنى انت انسان كويس بتعمل اللى عليك هل اثرت فى الحولك انهم يعملوا اللى عليهم هل اللى انت اثرت فيهم اثروا فى غيرهم
                            حل مشاكلنا مش هيكون فى حلول فرديه تعتمد على افراد المجتمع ليس فرد المجتمع هو مجموعه افراد لو 90% منهم كويسين هيبقى المجتمع جيد
                            بسم الله الرحمن الرحيم
                            (( يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي ))
                            صدق الله العظيم
                            اللهم ارحم امى و عافها و اعف عنها و اكرم نزلها و وسع مدخلها

يا ياسر ما هو لو الكل كان ملتزم و محترم من الالول مكنش هيبقى الناس الزباله هى اللى بتححكم فينا
                              لو احنا اصلا بنراعى ضمرنا من الاول مكنش هيبقى فى فساد
                              هل تعني ان الشعب الامريكي علي سبيل المثال شعب ملتزم ومحترم
                              يا سيدي الفاضل مافيش حاجه اسمها شعب محترم
                              فيه حاجه اسمها حكم عسكري يفرض مايشاء وقت مما يشاء ولا حق لاحد في الاعتراض او التصحيح
                              وهذا هو الحادث في مصر
                              .............................
                              بخصوص الرشاوي دعني اصحح لك معلومه
                              ما يؤخذ في مصر ليس رشوة وانما اتاوه
                              هل تريديني ان لا ادفع مقابل تخليص اورق لي مثلا او لا استخدم الواسطه في مسائل حياه او موت (حدث معي قريبا ولو لم الجاء للواسطه كان سيكون الناتج الوحيد هو بتر ساقي من اعلاها)
                              هل اقدم ساقي تضحيه مقابل القيم والاخلاق
                              لا سامحني
                              هذا هو الطرف الدافع
                              طيب والطرف المدفوع له
                              هل تطلب من الموظف صاحب ال 250 جنيه مرتب الذي يسكن في شقه ايجارها يتعدي ال 350 في احد الاحياء الزباله
                              قبل دفع فواتير المياه والكهرباء ان يتوقف عن اخذ الاتاوه !!
                              باي منطق؟
                              الناتج الوحيد هو انن ياخذ مراته واولاده ويقعد بيهم تحت كوبري ؟
                              عزيزي لا تطلب المستحيل
                              المصرييين ابطال تحت الظروف الحاليه والنظام الحالي واعذروني الي ما يشوفش من الغربال يبقي لا مؤخذه
                              بلاد الكوارث

مدونتي

يعمل...
                              X