صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 26

موضوع: نقاش بجد ارجو الاشتراك للفائده

ردود: 26 | زيارات: 1534

نقاش بجد ارجو الاشتراك للفائده

انا لاحظت ان كل اللى بيدخل مجال الجرافيك بيدور على الاحتراف وانه يشتغل فى الجرافيك وانا منهم وده حلمى انى اشتغل فى شركه جرافيك او دعايه المهم انا لاحظت بردو ان فى عشوائيه وان مش الدروس فقط هى اللى بتفيد يعنى ابقى فرحان اوى لما اعمل اباجورة او كرسى وابقى كده بقيت مصمم ده مش حل يا جماعه لازم يكون الهدف هو استفاده الجميع من خلال خط مستقيم يوصل للاحتراف لانى لاحظت ان الجرافيك بقى دروس فقط الحق فلان نزل درس لعمل كنبه والحق كمان فى واحد نزل عمل طرابيزة وهكذا حته من اليمين وحته من الشمال وللاسف معتقدش ان ده هيوصل للاحتراف للاننا بالشكل ده منعزلين عن عمل الاحتراف ومنعرفش ايه طلبات الاحتراف ولا ايه هو شغل او جوده الاحتراف فانا بطلب بعمل دورة تاهيليه للالتحاق بعمل الجرافيك يستفيد منها المحترف والمبتدا والمتوسط وبكده نوفر الجهد الكبير اللى بيبذل فى تصميم دروس فرعيه ونتجه لصلب الموضوع وهو ان كل واحد فينا او معظمنا عايز يشتغل فى مجال الجرافيك والدورة دى هتاهله من الاخر عشان يحقق حلمه وانا بطلب عملها من اكبر شخصيات التصميم فى الموقع ومنهم ابو صالح وهناك الكثير وبالتوفيق انشاء الله ارجو الاشتراك الجدى وعدم الردود الهزليه او التريقه وشكرا

عضو متميز
    صور رمزية BasheQ
    ردود
    1,602
    اصلا اخي ان تبدأ بتعلم البرنامج من خلال دروس تصميم هذا اشي غلط
    لازم تبدا صح وتعرف كل اداة بالبرنامج وامكانيات هذه الاداة بعدين بتبلش دروس فردية
    طيب كيف ابدأ صح؟؟؟؟؟
    نصحية من اخوك بلش من ديفديهات اجنبية لتعليم الاساسيات ثم الاسطوانت الاقوى فالاقوى
    هذا الكلام حكالي اياه الاستاذ علاء alaa777
    ومن يوميها نسيت كل شي تعلمتوا من الدروس وبلشت ديفديهات للاساسيات بعدين تعمقت اكثر واكثر لحتى بلشت صح
    هذه هيه الطريقة اللي بلشت فيها واعتقد انها اصح طكريقة لكن كان هذا بعد 6 شهور من الدروس الفردية

ملاحظة :انا لا اقلل من شان الدروس الفردية انما اقول انه يجب ان تدرس في وقتها
    دمت بخير
    اخوك بشار

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة basheq معاينة الرد
    اصلا اخي ان تبدأ بتعلم البرنامج من خلال دروس تصميم هذا اشي غلط
    لازم تبدا صح وتعرف كل اداة بالبرنامج وامكانيات هذه الاداة بعدين بتبلش دروس فردية
    طيب كيف ابدأ صح؟؟؟؟؟
    نصحية من اخوك بلش من ديفديهات اجنبية لتعليم الاساسيات ثم الاسطوانت الاقوى فالاقوى
    هذا الكلام حكالي اياه الاستاذ علاء alaa777
    ومن يوميها نسيت كل شي تعلمتوا من الدروس وبلشت ديفديهات للاساسيات بعدين تعمقت اكثر واكثر لحتى بلشت صح
    هذه هيه الطريقة اللي بلشت فيها واعتقد انها اصح طكريقة لكن كان هذا بعد 6 شهور من الدروس الفردية

ملاحظة :انا لا اقلل من شان الدروس الفردية انما اقول انه يجب ان تدرس في وقتها
    دمت بخير
    اخوك بشار
    شوف انا كمان لا اقلل من شان الدروس الفرديه وانا نفسى استفدت منك قبل كده لكن انا مش بتكلم على مرحله الدروس انا قصدى انه لازم نعمل اتجاه واحد للاحتراف يشدنا كلنا ميبقاش الوضع واحد فوق وعشرة تحت وعشان نوفر وقت وكله يتعلم ويتجه للاحتراف ويشتغل بقى انت اكيد فاهمنى

عضو متميز
    صور رمزية BasheQ
    ردود
    1,602
    صراحة طلب الدورات امر يحتاج لوقت وتنظيم وانا حاليا لا املك الوقت انما اذا احتجتوني اكيد اكيد راح اساعد وطلب المساعدة كمان لاني لازلت مبتدأ ايضا..
    براي يجب ترشيح فرد من اجل ان ينظم دورة اذا اردتم ويعمل منهجة دروس للدورة وتنسيقها كما يجب وكما تحتاج الشباب وهنا انا ارشح الاخ نادر ندورة لهذا المنصب لانه كفؤ وفعال
    واقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم واقم الصلاة..

تمام انت تمام نادر وابو صالح وباقىالاعضاء هم من يملكون القدرة على افادتنا واتمنى ان الموضوع ده يتم ونستفيد كلنا

السلام و عليكم و انا ايضا اريد تعلم السينما و اخي ممكن تعطينيا ديفيديات الاساسياتة تساعدنا

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    621
    من اراد ان يحترف فسيحترف
    والجرافيك ليس مادة علمية اذا تعلمتها اتقنتها وانما هو فن واسلوب والبرامج اداة وانت الفنان طبعا يجب ان تتعلم كيفية استخدام الاداة يعني
    التعليم ليس كل شيئ
    والدليل علي الكلام انظر كم
    شخص دخل عالم الجرافيك
    يمكن دخله صدفة
    وكم شخص تميز فيه ليس في الدول العربية ولكن في جميع الدول في العالم؟

الكلام ليس للتحبيط ولكنه حقيقة يجب علمها بالتوفيق

بلاش نحولها لطلب دروس يبقى احنا عملنا ايه

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة moho_3d معاينة الرد
    من اراد ان يحترف فسيحترف
    والجرافيك ليس مادة علمية اذا تعلمتها اتقنتها وانما هو فن واسلوب والبرامج اداة وانت الفنان طبعا يجب ان تتعلم كيفية استخدام الاداة يعني
    التعليم ليس كل شيئ
    والدليل علي الكلام انظر كم
    شخص دخل عالم الجرافيك
    يمكن دخله صدفة
    وكم شخص تميز فيه ليس في الدول العربية ولكن في جميع الدول في العالم؟

الكلام ليس للتحبيط ولكنه حقيقة يجب علمها بالتوفيق
    انا فاهم ان الواحد لازم يكون عنده موهبه لكن لازم نساعد بعض على اكتساب الخبرة المشكله ان مش كل اللى حلمه يشتغل فى الجرافيك بيشتغل وده بسبب المشاكل اللى بتقابله فى تعلم الجرافيك فاهمنى لازم نهتم باعداد المصمم

character animator
    ردود
    1,889
    هي فعلا مسألة الديفيدهات الأجنبية لي تعليم المبادئ أساسية جدا حيت أنها تعرف بي الأدوات الأساسية للبرنامج
    لكن صراحة هناك شئ مهم أخر هو مسألة التخصص
    يعني على المبتدأ عندما يتعلم المبادئ الأساسية أن يختار توجه يحبه ويجد نفسو فيه ولا يضيع وقتو في شئ أخر
    متلا أن أحب التصميم الداخلي ساأضع قدراتي في كل هدا المجال وأعطيه الأهمية القصوى..
    كدلك متلا من يحب الأعمال المتحركة أيضا وهكدا...
    لي أنو عالم الغرافيك عالم واسع جدا ومن الصعب الأحاطة بي كل الجوانب...
    (الماء على للطافته يشق الصخر على صلابته)

موضوع مهم
    طبعا لكل مادة أو توجه برنامج دراسي يجب اتباعه في التعلم
    ثم لو نظرنا الى تخصص الكرافيك سنجده الى جانب التعرف على اساسيات البرنامج مواد اخرى ذات صلة

وطبعا التعلم المهم هو الذي يجمع بين النظري والتطبيقي، يعني لو أنا عملت درس وقلت /فعل هذه /يبقى لماذا هو المهم حتى أستطيع اللجوء اليها مرة أخرى في وضعية محددة.

اهلا بيك اخي الكريم عاجبني موضوعك هذا بجد

احنا هنا ينقصنا شيء ما رأيت احد من الاخوه التفت اليه
    وهو شرح البرنامج
    اذا اردنا احترافه علينا ان نفهم ادواته واحده واحده
    لازم واحد من الذين يعرفوا يتكلموا انجليزي ان يقوم بشرح البرنامج بالعربي وكل قوائمه
    فاذا صارت لكل واحد منا سيدي بالعربي لتعليم السينما سنقول بانا نقدر عالاحتراف لكن للأسف
    او حتى نقوم باخذ المجموعة التعليمية الانجليزية الى اي شركة من الشركات التي تنتج الدروس العلمية ونخليهم يعربوه
    حتى ولو بمقابل مادي
    متروووك للتعليق.........

عضو متميز
    صور رمزية al-nibras
    المنطقة
    الأندلس
    ردود
    2,322
    للأسف كنت أود الاشتراك في النقاش لكني وجدت صعوبة في فهم حديثك أخي ،،
    أبلغ تحية

انا عجبنى جدا التفاعل اللى حصل يا جماعه لازم يكون فى توجه عام عشان منفضلش طول عمرنا واقفين والناس اللى بره سابقينا وبالنسبه للترجمه انا ممكن اترجم معاكم وبالنسبه للاخ نبراس انا بتكلم عربى لو فى كلام انت مش فاهمه ياريت تقول وانا اوضح وشكرا

يا جماعه يا ريت حد من الاعضاء ذوى الخبرة يقدم لنا الخدمه دى عشان الكل يستفيد

معلش مش فاهم الفكره ؟! .. انا هحاول اساعدكم بس عايز الفكره توضح اكتر ؟
    Nader nabil
    My portfolio

عضو نشيط
    المنطقة
    مصر
    ردود
    621
    ليس هناك اي شيئ اسمه سيدي عربي يشرح كل اداة في البرنامج
    المشكلة اننا نريد التخصص في كل شيئ
    يعني لو سئلت واحد مبتدئ لمذا دخلت المجال سيرد او في اي شيئ تريد التخصص سيقول في كل شيئ

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة moho_3d معاينة الرد
    ليس هناك اي شيئ اسمه سيدي عربي يشرح كل اداة في البرنامج
    المشكلة اننا نريد التخصص في كل شيئ
    يعني لو سئلت واحد مبتدئ لمذا دخلت المجال سيرد او في اي شيئ تريد التخصص سيقول في كل شيئ
    يا اخي عشان نحترف لازم نعرف كل اداة ماذا تعني حتى وان لم نستخدمها في اعمالنا اليومية
    اذهب الى السوق واسأل عن سيدي او ديفيدي لتعليم الاوتوكاد اكيد راح تحصل
    وهذه السيديهات او غيرها من المجموعات العلمية تقوم بالشرح بصورة عامة للبرامج
    اتمنى ان فكرتي وصلت

عضو فعال
    المنطقة
    KSA
    ردود
    290
    كلام جميل جداً

ملاحظات على الدروس:
    كل الدروس الموجودة عبارة عن اجتهادات فردية والبعض الاخر عبارة عن ليس اكثر من استعراض لمهارات صاحب الدرس
    لايمكن ان يكون درس الفيديو بدون صوت او تقوم بالكتابة في المفكرة مما يزيد من حجم ملف الفيديو بدون داعي لو كان صوت لكان افضل والبعض منهم يقوم بالضغط على لوحة المفاتيح باختصارات اوامر محددة دون الاشارة الى ذلك وفيها الكثير من عدم الوعي بمدا احتياجات المتلقي لا تعلم هل هو مبتدي او متوسط او متقدم اي لا يوجد تصنيف ولا يتم مراعاة الجدد على البرنامج

مما يجعل الشخص حبيس هذا المودلج او هذه الطريقة ولا يتقدم الا بجتهاد شخصي قد يطول مدته او تقصر

طبعاً انا ما اقلل من قيمة ما تم تقديمة من دروس لاكن
    لمن وجهت ذلك الدرس من هي الفئة المستهدفة

انا اويد اخي ayadss فيما ذهب اليه وهي من اساسيات الاحتراف وان تجيد استخدام ادواتك

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    اخي العزيز معذرة ولكن كلامك فعلا مش مفهوم ازاي دور تدريبية في البرنامج اذكان مفيش شركة في العالم عملت كدة اصلا اولا لازم يكون كلامك محدد يعني مثلا دورة تدريبية في المودلنج وبعدين دورة في الاضائة وبعدين دورة في الانيميشن وبعدين دورة في الدينامكس جة اذا اصلا الدورات استمرت في العمل
    على فكرة يا شباب اكترية الناس اللي شغالين على السينما كل اتجاهاتهم الى الديكورات والتصميم الخارجي والوحدين اللي كسروا هذة القاعدة وبدأوا واتعلموا تصميم الشخصيات هم علاء و عمر و al-nibras و حامدالبدري و 00×00 ولحن الغروب ويمكن غيرهم اثنين او ثلاثة بالكتير والباقي لا يفقة شئ عن عالم تصميم الشخصيات مع ان تصميم الشخصيات دة من المودلنج

غير كدة مين اللي اتجة للانيميشن الخاص بالشخصيات غير علاء و محمد هما دلو بصراحة اللي اتذكر اعمالهم في عالم الانيميشن

يا جماعة العيب فينا احنا مش في الدروس اللي عاوز يتعلم حاجة هيتعلمها

واخيرا اخي العزيز hawk_eyes يا ريت تغير كلمة انشاء الله الى ان شاء الله

وربنا يوفقكم يا شباب
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل