Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نقاش بجد ارجو الاشتراك للفائده

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نقاش بجد ارجو الاشتراك للفائده

انا لاحظت ان كل اللى بيدخل مجال الجرافيك بيدور على الاحتراف وانه يشتغل فى الجرافيك وانا منهم وده حلمى انى اشتغل فى شركه جرافيك او دعايه المهم انا لاحظت بردو ان فى عشوائيه وان مش الدروس فقط هى اللى بتفيد يعنى ابقى فرحان اوى لما اعمل اباجورة او كرسى وابقى كده بقيت مصمم ده مش حل يا جماعه لازم يكون الهدف هو استفاده الجميع من خلال خط مستقيم يوصل للاحتراف لانى لاحظت ان الجرافيك بقى دروس فقط الحق فلان نزل درس لعمل كنبه والحق كمان فى واحد نزل عمل طرابيزة وهكذا حته من اليمين وحته من الشمال وللاسف معتقدش ان ده هيوصل للاحتراف للاننا بالشكل ده منعزلين عن عمل الاحتراف ومنعرفش ايه طلبات الاحتراف ولا ايه هو شغل او جوده الاحتراف فانا بطلب بعمل دورة تاهيليه للالتحاق بعمل الجرافيك يستفيد منها المحترف والمبتدا والمتوسط وبكده نوفر الجهد الكبير اللى بيبذل فى تصميم دروس فرعيه ونتجه لصلب الموضوع وهو ان كل واحد فينا او معظمنا عايز يشتغل فى مجال الجرافيك والدورة دى هتاهله من الاخر عشان يحقق حلمه وانا بطلب عملها من اكبر شخصيات التصميم فى الموقع ومنهم ابو صالح وهناك الكثير وبالتوفيق انشاء الله ارجو الاشتراك الجدى وعدم الردود الهزليه او التريقه وشكرا
    محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

اصلا اخي ان تبدأ بتعلم البرنامج من خلال دروس تصميم هذا اشي غلط
    لازم تبدا صح وتعرف كل اداة بالبرنامج وامكانيات هذه الاداة بعدين بتبلش دروس فردية
    طيب كيف ابدأ صح؟؟؟؟؟
    نصحية من اخوك بلش من ديفديهات اجنبية لتعليم الاساسيات ثم الاسطوانت الاقوى فالاقوى
    هذا الكلام حكالي اياه الاستاذ علاء alaa777
    ومن يوميها نسيت كل شي تعلمتوا من الدروس وبلشت ديفديهات للاساسيات بعدين تعمقت اكثر واكثر لحتى بلشت صح
    هذه هيه الطريقة اللي بلشت فيها واعتقد انها اصح طكريقة لكن كان هذا بعد 6 شهور من الدروس الفردية

ملاحظة :انا لا اقلل من شان الدروس الفردية انما اقول انه يجب ان تدرس في وقتها
    دمت بخير
    اخوك بشار

المشاركة الأصلية بواسطة basheq مشاهدة المشاركة
      اصلا اخي ان تبدأ بتعلم البرنامج من خلال دروس تصميم هذا اشي غلط
      لازم تبدا صح وتعرف كل اداة بالبرنامج وامكانيات هذه الاداة بعدين بتبلش دروس فردية
      طيب كيف ابدأ صح؟؟؟؟؟
      نصحية من اخوك بلش من ديفديهات اجنبية لتعليم الاساسيات ثم الاسطوانت الاقوى فالاقوى
      هذا الكلام حكالي اياه الاستاذ علاء alaa777
      ومن يوميها نسيت كل شي تعلمتوا من الدروس وبلشت ديفديهات للاساسيات بعدين تعمقت اكثر واكثر لحتى بلشت صح
      هذه هيه الطريقة اللي بلشت فيها واعتقد انها اصح طكريقة لكن كان هذا بعد 6 شهور من الدروس الفردية

ملاحظة :انا لا اقلل من شان الدروس الفردية انما اقول انه يجب ان تدرس في وقتها
      دمت بخير
      اخوك بشار
      شوف انا كمان لا اقلل من شان الدروس الفرديه وانا نفسى استفدت منك قبل كده لكن انا مش بتكلم على مرحله الدروس انا قصدى انه لازم نعمل اتجاه واحد للاحتراف يشدنا كلنا ميبقاش الوضع واحد فوق وعشرة تحت وعشان نوفر وقت وكله يتعلم ويتجه للاحتراف ويشتغل بقى انت اكيد فاهمنى
      محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

صراحة طلب الدورات امر يحتاج لوقت وتنظيم وانا حاليا لا املك الوقت انما اذا احتجتوني اكيد اكيد راح اساعد وطلب المساعدة كمان لاني لازلت مبتدأ ايضا..
        براي يجب ترشيح فرد من اجل ان ينظم دورة اذا اردتم ويعمل منهجة دروس للدورة وتنسيقها كما يجب وكما تحتاج الشباب وهنا انا ارشح الاخ نادر ندورة لهذا المنصب لانه كفؤ وفعال
        واقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم واقم الصلاة..

تمام انت تمام نادر وابو صالح وباقىالاعضاء هم من يملكون القدرة على افادتنا واتمنى ان الموضوع ده يتم ونستفيد كلنا
          محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

السلام و عليكم و انا ايضا اريد تعلم السينما و اخي ممكن تعطينيا ديفيديات الاساسياتة تساعدنا

من اراد ان يحترف فسيحترف
              والجرافيك ليس مادة علمية اذا تعلمتها اتقنتها وانما هو فن واسلوب والبرامج اداة وانت الفنان طبعا يجب ان تتعلم كيفية استخدام الاداة يعني
              التعليم ليس كل شيئ
              والدليل علي الكلام انظر كم
              شخص دخل عالم الجرافيك
              يمكن دخله صدفة
              وكم شخص تميز فيه ليس في الدول العربية ولكن في جميع الدول في العالم؟

الكلام ليس للتحبيط ولكنه حقيقة يجب علمها بالتوفيق

بلاش نحولها لطلب دروس يبقى احنا عملنا ايه
                محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

المشاركة الأصلية بواسطة moho_3d مشاهدة المشاركة
                  من اراد ان يحترف فسيحترف
                  والجرافيك ليس مادة علمية اذا تعلمتها اتقنتها وانما هو فن واسلوب والبرامج اداة وانت الفنان طبعا يجب ان تتعلم كيفية استخدام الاداة يعني
                  التعليم ليس كل شيئ
                  والدليل علي الكلام انظر كم
                  شخص دخل عالم الجرافيك
                  يمكن دخله صدفة
                  وكم شخص تميز فيه ليس في الدول العربية ولكن في جميع الدول في العالم؟

الكلام ليس للتحبيط ولكنه حقيقة يجب علمها بالتوفيق
                  انا فاهم ان الواحد لازم يكون عنده موهبه لكن لازم نساعد بعض على اكتساب الخبرة المشكله ان مش كل اللى حلمه يشتغل فى الجرافيك بيشتغل وده بسبب المشاكل اللى بتقابله فى تعلم الجرافيك فاهمنى لازم نهتم باعداد المصمم
                  محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

هي فعلا مسألة الديفيدهات الأجنبية لي تعليم المبادئ أساسية جدا حيت أنها تعرف بي الأدوات الأساسية للبرنامج
                    لكن صراحة هناك شئ مهم أخر هو مسألة التخصص
                    يعني على المبتدأ عندما يتعلم المبادئ الأساسية أن يختار توجه يحبه ويجد نفسو فيه ولا يضيع وقتو في شئ أخر
                    متلا أن أحب التصميم الداخلي ساأضع قدراتي في كل هدا المجال وأعطيه الأهمية القصوى..
                    كدلك متلا من يحب الأعمال المتحركة أيضا وهكدا...
                    لي أنو عالم الغرافيك عالم واسع جدا ومن الصعب الأحاطة بي كل الجوانب...
                    (الماء على للطافته يشق الصخر على صلابته)

موضوع مهم
                      طبعا لكل مادة أو توجه برنامج دراسي يجب اتباعه في التعلم
                      ثم لو نظرنا الى تخصص الكرافيك سنجده الى جانب التعرف على اساسيات البرنامج مواد اخرى ذات صلة

وطبعا التعلم المهم هو الذي يجمع بين النظري والتطبيقي، يعني لو أنا عملت درس وقلت /فعل هذه /يبقى لماذا هو المهم حتى أستطيع اللجوء اليها مرة أخرى في وضعية محددة.

اهلا بيك اخي الكريم عاجبني موضوعك هذا بجد

احنا هنا ينقصنا شيء ما رأيت احد من الاخوه التفت اليه
                        وهو شرح البرنامج
                        اذا اردنا احترافه علينا ان نفهم ادواته واحده واحده
                        لازم واحد من الذين يعرفوا يتكلموا انجليزي ان يقوم بشرح البرنامج بالعربي وكل قوائمه
                        فاذا صارت لكل واحد منا سيدي بالعربي لتعليم السينما سنقول بانا نقدر عالاحتراف لكن للأسف
                        او حتى نقوم باخذ المجموعة التعليمية الانجليزية الى اي شركة من الشركات التي تنتج الدروس العلمية ونخليهم يعربوه
                        حتى ولو بمقابل مادي
                        متروووك للتعليق.........
                        اياد اليافعي
                        cinema 4d
                        ayadss@hotmail.com

للأسف كنت أود الاشتراك في النقاش لكني وجدت صعوبة في فهم حديثك أخي ،،
                          أبلغ تحية

انا عجبنى جدا التفاعل اللى حصل يا جماعه لازم يكون فى توجه عام عشان منفضلش طول عمرنا واقفين والناس اللى بره سابقينا وبالنسبه للترجمه انا ممكن اترجم معاكم وبالنسبه للاخ نبراس انا بتكلم عربى لو فى كلام انت مش فاهمه ياريت تقول وانا اوضح وشكرا
                            محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

يا جماعه يا ريت حد من الاعضاء ذوى الخبرة يقدم لنا الخدمه دى عشان الكل يستفيد
                              محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

يعمل...
                              X