صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 36

موضوع: مشروع عمل ((((2)))

ردود: 36 | زيارات: 5514
    عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140

مشروع عمل ((((2)))

السلام عليكم
    الأخوة الأعزاء
    احب ان اشاركم واحدة من أعمالي التي انتهيت منها النموذج بيمثل ديناصور مائي من خيال المؤلف وكمرحلة نهائية ساقوم بتشريح النموذج على ZBrush و ساقوم بعرضه ان شاء الله مرة اخرى وهذا لتوضيح عملية التطورالعملي و انا برحب و بشكر وبشجع كل الاخوة الاعزاء الذين سيتفضلون باعطائي ارائهم القيمه

مرجع العمل بالمرفق
    مرفقات مصغرة مرفقات مصغرة اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  test_24.jpg ، عدد المشاهدات: 137 ، الحجم :  58.4 كيلو بايت   اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  -test_33.jpg ، عدد المشاهدات: 121 ، الحجم :  61.5 كيلو بايت   اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  test_22.jpg ، عدد المشاهدات: 115 ، الحجم :  59.4 كيلو بايت  
    أخر تعديل بواسطة ehabgadsh في 11 / 11 / 2009 الساعة 12:25 PM السبب: اضافه مرفقات

تصميم ذو تفاصيل متقنه الله يعطيك العافيه ولكن احسه يحتاج الا اعادة دراسه لان الجسم جسم ديناصور عادي والزعانف فقط المتغيره احسه يحتاج اكثر انسيابية ليكون ذو حركة سلسة داخل الماء بالتوفيق

السلام عليكم
    الفن هو خيال مثلا( الدينصورالمائي) الذي عرضته هو من رؤية المؤلف.التجسيد و العمل عليه كان موفقا ويبين براعتك في نقل

المجسم بادق التفاصيل.

داخل رواق الفنانة ليندا Linda Hall Library معارض لصور دينصورات مائية ممكن القاء نظرة لاكساب عملك درجة الاتقان. هذا هو الرابط
    http://www.search4dinosaurs.com/linda_hall.html

حياك الله ,محاولاتك فعلا انجازات , مزيدا من العمل ونتمنى لك الوصول الى مرحلة الاتقان
    أخر تعديل بواسطة balkiss34 في 08 / 11 / 2009 الساعة 11:17 AM

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    moaiad شكرا جزيلا لك وسعيد برأيك جدا .... بخصوص الأنسابيه موجوده فعلا دون تغير بالمجسم لكن الوضع القائم غير الوضع النائم عشان كده انا عملت مشهد حركه 2D والتسلسل من الأسفل علي اليمين صعودا لأعلي أظن كده خد وضعه الطبيعي بدون تغير
    balkiss34 الف شكر ليكي وعلي متابعتك لمواضيعي انا ممنون جدا علي مساهمتك لي في المساعد لتحسين عملي وانا أطلعت علي الموقع ومفيد جدا وبحاول أجمع أفكار التشريح لأنها الأصعب شكرا جزيلا

Really, you are an artist.

Keep up your hard work

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    Balkiss الف شكر ليكي ربنا يحفظك
    البدايه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    { وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}
    صدق الله العظيم

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    النصف الخلفي
    بسم الله الرحمن الرحيم
    { وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا}
    صدق الله العظيم

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    خير ياجماعه مالكم بحط في تطورات اعمالي ومافيش اي رأي ؟!!!! اللهم اجعله خير ..... الي شايف مشاكل يقول ..الي شايف اخطاء يتكلم !! ... انا بطور نفسي معاكم .. شغلي كله من الصفر .. الي عايز يعرف يسأل ليه خجلان !!! ليه انتم متجنبين بعض !!! عشان توصل لازم تتواصل وتشارك وتتكلم صدقوني ...... القسم شبه معدوم من الأعمال وأن وجدت فهي قله حط اي موديل عايزين نوصل لكلمه اسمها مقارنه بينا وبين الغرب نوصل لكلمه بس لأننا منتقارنش بصراحه عايزين نبعد شويه عن اسلوب الكركتراات واطلق لخيالك العنان مش مشكله نصمم رسمه من الغير هو موهوب بمجاله وانت موهوب بمجالك وكلاً منكم متساوي ... اصحوا من النوم بأه فين المنافسين فين روح الحماس فين ؟؟!!
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو جديد
    المنطقة
    ??
    ردود
    22
    رائع جدا
    انا عندي
    طلب
    بدنا شوية صور من النمذجة الاولية للاستفادة اي قبل ما ترسله علؤ zbrush
    و كمان شو الادوات يلي استخدمتها في تفصيل الرجل

3D Artist
    صور رمزية S.Elashmawy
    المنطقة
    مصر
    ردود
    853
    ماشاء الله شغلك جميل جدا واللههو ممكن بس مافيش ردود علشان مش كل الناس بتتدخل القسم حاول تنقلوا فى ورش عمل او سيبه هنا حتى ينشط القسم كمل ياباشا شغلك رائع واحنا متابعيين معاك....
    سؤال رخم ممكن اعرف انت منين كلمنا عن نفسكبالتوفيق.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    أهلا بيك عمار يشرفني مرورك
    اتفضل اخي صوره للــ wireframe من داخل maya
    وفي صوره كمان فوق خلفي وأمامي

بخصوص الأدوات ده اهمها + الــAlphas

كامل تفاصيل المجسم اجتهاد شخصي وتجميع ودراسه عضلات
    اي اسئله تانيه انا حاضر دايما
    أخر تعديل بواسطة ehabgadsh في 15 / 07 / 2010 الساعة 05:27 AM
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية mahmoud915
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    1,192
    اخي انا بجد معجب بالعمل انت ابهرتنى كتير
    ربنا يكرمك يا رب ويزيدك من فضله
    3D Prof

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    الف شكر علي مرورك عشماوي اسمك صح اتمني ميكنش غلط .... الحقيقه انا مش عايز انقل اعمالي لقسم الورش لأني عارف ان ورشه يعني دراسه وتعليم مش مجرد اني اضع اعمالي في مرحله التطور معرفش رأي علي صواب ولا خطأ بس ده أعتقادي انا جربت مره في منتدي أخر وشعرت اني لسه مأمتلكتش موهبه الشرح وأعتذرت للناس ... الناس محتاجه تتعلم عشان كده متواجدين دايما في قسم الورشه مش هستغل كثرتهم في عرض اعمالي وانا بفضل أكون محترم التخصص الي الموقع فتحه ليه اطور نفسي فيه استفيد من خبراتكم وهكذا ...
    وليه رخامه ابدا بدا ده شيء يسعدني اسمي ايهاب من مصر الحلوه القاهره 29 سنه دراسه فنون تطبقيه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    ربنا يبارك فيك اخي الكريم محمود اتمني يكون اسمك والله كلامك كتير اسعدني وشكرا جزيلا علي مرورك ربنا يوفقك
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية BasheQ
    ردود
    1,602
    ما شاء الله اخ ايهاب شغلك حلو كتير
    شو رايك تشرح الجسم مثل جلد السمك اللي هو حراشف يعني ..بتصور راح يكون احلى

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    [ربنا يبارك فيك ده من ذوقك الحلو بس .... تصور فعلا انا كنت بفكر في كده لأنه بطبيعه الحال مائي وكمان زي ما انت شايف معملتش جلد مجعد لأن التجاعيد بفعل الشمس طيب انت شايف ايه اي نوع من الحراشيف ومتنساش لازم تكون سميكه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية فراس البرق
    المنطقة
    في ارض الله
    ردود
    1,700
    أخي رائع جدا ....... بس ممكن تقلي من وين جبت الرسمة الي استعنة بها ... ومشكور .
    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

إتق الله و اصبر

أكره الاقنعة
    عندما تكون في وجوه الناس

Baseera

دورة إحتراف Unity3D

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    شكرا جزيلا علي مرورك اخي الكريم فراس ..... بخصوص الرسمه لا أتذكر الحقيقه مصدرها لكن أذا كبرت الصوره ونظرت بعينك بالأسفل علي اليمين هتشوف أمضاء والتاريخ ... حابب تعرف ايه تاني
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

عضو متميز
    صور رمزية BasheQ
    ردود
    1,602
    اخي ايهاب بالنسبة للحراشف شوف هالصورة
    بتهيألي ممكن تخرج منها فرشاه عن طريق خانة alfaبس عدلها شوية على الفوتوشوب من حيث التدوير وسحب الالوان
    بس بدها شوية تركيز لانها صعبة (يمكن صعبة علي لاني لسا جديد على الزي برش "اسبوعين بس")

عضو
    صور رمزية ehabgadsh
    المنطقة
    مصـــــــــــــــر
    ردود
    140
    تسلم أيدك وتسلم علي الشرح وهستفاد منها في اماكن ضيقه لكن الواسع متهيألي لازم استخدم حراشيف سميكه لأن احنا مقيدين بالحجم والزمن واقربها ليهم جلد التمساح بص معايه

حيوان برمائي محتفظ بأغلب تفاصيله من قديم الأزل كما وصف الباحثين انظر

اظن هو افضل مثال للجلد البرمائي
    بسم الله الرحمن الرحيم
    صدق الله العظيم

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل