Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

موتور مية جيراني .. الجزء الثاني " حسبي الله ونعم الوكيل "

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• موتور مية جيراني .. الجزء الثاني " حسبي الله ونعم الوكيل "

السلام عليكم زرحمه اله وبركاتة
    انا اسف اني بتقل عليكم بعرض مشكلتي بس بصراحة عايز افضفض شوية
    الموضوع بختصار ابتديتة معاكم من فترة ع الرابط دة
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=133347
    بخصوص جيراني اللي مركبين متور مية قرب غرفتي ومش بعرف انام من صوتة خصوصا انة ملك اكثر من شقة وبيشتغل عمال ع بطال
    الموضوع دلوقتي بقالة 15 شهر
    خلال الفترة دي حاولت معاهم كتير محدش عبرني ,, عرضت اني انقلة ع حسابي قالولي مش عايزين منك حاجة ,, ومبقوش يردوا السلام او يرموة
    واللي حصل اني بقيت افصل الكهرباء عن الموتور عشان اعرف اخد رحتي .. لما عرفوا اتجننوا وراحوا مركبين قفص حديد حولين المتور
    ارجوكم ادعولي ربنا يفك كربي
    واللي شايفني غلطان ينبهني
    جزاكم اله تعالي كل خير

الله يفك كربك وكروب جميع المسلمين آمين
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    اللهم انصرنا على من ظلمنا

::: استغفر الله العظيم وأتوب إليه:::

[ !i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i ]

اي و الله مشكلة

اتذكر اننا منذ سنوات مضت مررنا بنفس المشكلة مع جيراننا لكن تفاصيل المشكلة كانت مختلفة

هل من الصعب عليك رفع قضية اكثر شى مهم هو راحة البال ومتعة النوم فى هدوء
        _______
        مدونة خاصة
        http://hassanpassion.blogspot.com/

مشكله ....وحلها بمشكله اكبر ..

سلامة عيونك من الشاشه

يعني قفص الحديد موقفك ؟! الحاجة أم الإختراع

زي ما قال الأخ فيصل مشكلة حلها بمشكلة أكبر
            كل أقوالي وأفعالي وأعمالي أضعها بين أيديكم للنقد
            لا تقل بغير تفكير ، ولا تعمل بغير تدبير

أخوكم
            .. .-. -. ...- ..-. -.. ..- ...- -.

ولكن غريب انقرض عهد الماطور منذ زمن هل الى هذه الدرجة جيرانك بخلاء !!!!!

الآن الشاحنات لم تعد تزعج أو تسبب مشكلة والله السيارات صارت عندنا خطيرة لانك تمشي في وسط شارع وانت بارد جدا وتتفاجئ بسيارة بينك وبينها شبر فقط لو توقفت فستصاب بدوار مغناطيسي

ول نعيد المجد العظيم لأمة * كانت منارا للعلوم قديما

عليك بالحديد و النار

قم بتفكيكه وضع بعض من القطع أمام باب الجيران مع رسالة تهديد خذ باقي القطع واحتفظ بها كذكرى...

انصحهم باسلوب جميل

وأخبرهم أن الجار له حق وان الرسول أمر بعدم إيذاء الجار وهكذا...

وفقك الله وان شاء الله تنحل المشكلة

ما قلت زوراً حين قلت أحبكم

ما الحب إلا الحب في الرحمن
                    يفنى ويذهب كل حب كاذب
                    وتبدل الأشواق بالأضغان
                    أما إذا كان الوداد لخالقي
                    فهناك تحت العرش يلتقيان

l Abdulrahman Al Muqrin
                    l Graphics Designer
                    l Email:Alsaed.20@hotmail.com
                    l Mobile:0552600887

اخى العزيز لقد سجلت فى المنتدى علشان ارد عليك والله موضوعك سهل جدا لوفعلا صوت الموتور عالى جدا ولايطاق
                      عندك جهاز حماية الببئة التابع لوزارة البىئة وفى مكتب تابع لية فى جميع مكاتب مجلس المدينة والحى التابع لة منطقتك السكنية ودا يعد من بنود التلوث السمعى ويعاقب علية القانون بغرامة من 1000 / 10000 جنية ويمكن تصل لعقوبة الحبس فما عليك الا تقديم شكوى اوعدة شكاوى فى مكتب البيئة بالحى ومكتب المحافظة ومكتب المقر الرئيسى وهو فى كرنيش المعادى بالقاهرة وهم هيقومو بلازم وممكن تعملهم محضر بالقسم والقسم هيحولة على البيئة للرد عليهم وهيتخزو الازم وبعد ماتعمل دة عايز متابعة يعنى تروح وتسال عملو اية فى الشكوى وتاخد منهم رقم الصادر للشكوى من المكاتب
                      اورقم المحضر بس قبل اى شيىء كلمهم بالحسنى الاول والله المستعان وهو قادر على الهداية

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشاوى

- بوظ الموتور بالليل .. واما يصحوا الصبح ما يلاقوش مية .. هيعرفوا ان الله حق ‍!!
                        الحل الامثل..

شر البلية مايضحك
                          اللهم اصلح مابين الجار وجاره والاخ وأخيه والابن وأبيه

واقوال لك أخي الحبيب لنا في رسول الله صلى الله عليه وسلم اسوة حسنه في تعامله مع جيرانه
                          فإجعله قدوه يفرج الله كربك
                          وإن طال الوضع لاتقنط يمكن هذا إبتلاء لرفع درجتك في الآخره

اصلح الله حال جيرانك وهداهم اكثر من الدعاء لهم وليس عليهم
                          ربي إجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي ربنا وتقبل دعاء

جزاكم الله تعالي كل خير اخواني الكرام شكرا لمشاركتكم

المشاركة الأصلية بواسطة k2222 مشاهدة المشاركة
                            اخى العزيز لقد سجلت فى المنتدى علشان ارد عليك والله موضوعك سهل جدا لوفعلا صوت الموتور عالى جدا ولايطاق
                            عندك جهاز حماية الببئة التابع لوزارة البىئة وفى مكتب تابع لية فى جميع مكاتب مجلس المدينة والحى التابع لة منطقتك السكنية ودا يعد من بنود التلوث السمعى ويعاقب علية القانون بغرامة من 1000 / 10000 جنية ويمكن تصل لعقوبة الحبس فما عليك الا تقديم شكوى اوعدة شكاوى فى مكتب البيئة بالحى ومكتب المحافظة ومكتب المقر الرئيسى وهو فى كرنيش المعادى بالقاهرة وهم هيقومو بلازم وممكن تعملهم محضر بالقسم والقسم هيحولة على البيئة للرد عليهم وهيتخزو الازم وبعد ماتعمل دة عايز متابعة يعنى تروح وتسال عملو اية فى الشكوى وتاخد منهم رقم الصادر للشكوى من المكاتب
                            اورقم المحضر بس قبل اى شيىء كلمهم بالحسنى الاول والله المستعان وهو قادر على الهداية
                            ربنا يكرمك يارب انا متشكر جدا جدا جدا ع ردك وتعبك معايا
                            المشكلة اني خايف الجئ للحل دة فيتعرضوا بعد كدة لاهل بيتي بالمضايقات وهما اساتذة في الموضوع دة , الموتور ملك ل 3 شقق وواحد فيهم بشاهدة الشارع كلة اكبر بلطجي في المنطقة
                            لو كان قرار العزال بايدي كنت سبتلهم العمارة من زمان
                            بس بردوا ححتفظ بالمعلومات دي واحتمال كبير استعملها
                            انا متشكر جدا ع ردك ربنا يكرمك يا رب

الله يفك كربك وكروب جميع المسلمين آمين
                            اللهم امين شكرا لك اخي الكريم

اي و الله مشكلة

اتذكر اننا منذ سنوات مضت مررنا بنفس المشكلة مع جيراننا لكن تفاصيل المشكلة كانت مختلفة
                            شكرا ع ردك اخي الكريم وياريتك تقولي حليتوا المشكلة دي ازاي

هل من الصعب عليك رفع قضية اكثر شى مهم هو راحة البال ومتعة النوم فى هدوء
                            المشكلة زي ما قولت اني خايف ع اهل بيتي من مضايقتهم لو دة حصل حيتفننوا انهم يقرفونا علشان يمشونا من العمارة
                            موضوع راحة البال ساعة النوم بجد نعمة كبيرة ربنا يدمها ع الكل بجد انا بكون مولع بعد ما ارجع البيت بعد يوم طويل ومقرف الاقي صوت الزفت دة عمال يزن في وداني وفي منهم بيسهروا ويشغلواة بعد نص الليل وناس تانية تصحي بدري تشغلة من 6 الصبح

مشكله ....وحلها بمشكله اكبر ..
                            ارجو التوضبح اخي الكريم تقصد مين اللي حلها بمشكلة انا لما ابتديت افصل الكهربا عن الموتور بعد ما صبرت عليهم اكتر من سنة ولا هما لما ركبوا قفص حديد

يعني قفص الحديد موقفك ؟! الحاجة أم الإختراع

زي ما قال الأخ فيصل مشكلة حلها بمشكلة أكبر
                            اعمل اية طيب ادلق ع الموتور مية نار

ولكن غريب انقرض عهد الماطور منذ زمن هل الى هذه الدرجة جيرانك بخلاء !!!!!

الآن الشاحنات لم تعد تزعج أو تسبب مشكلة والله السيارات صارت عندنا خطيرة لانك تمشي في وسط شارع وانت بارد جدا وتتفاجئ بسيارة بينك وبينها شبر فقط لو توقفت فستصاب بدوار مغناطيسي
                            الموضوع مش بخل لو ع الفلوس هما ما شاء الله ماعندهمش مشكلة
                            المشكلة في العند والكبر و عدم مراعاة حقوق الغير

عليك بالحديد و النار
                            الازية سهلة اوي سواء انهم يئزوني او انا ائزيهم
                            هما قلوا راحتي اكتر من سنة وانا بقيت افصل عنهم الموتور قاموا هما عندوا زيادة وركبوا قفص حديد ..... الله اعلم اية اللي حيحصل بعد كدة

قم بتفكيكه وضع بعض من القطع أمام باب الجيران مع رسالة تهديد خذ باقي القطع واحتفظ بها كذكرى...

اذا كان عليا انا نفسي اعمل كدة

انصحهم باسلوب جميل

وأخبرهم أن الجار له حق وان الرسول أمر بعدم إيذاء الجار وهكذا...

وفقك الله وان شاء الله تنحل المشكلة
                            واللهي هو دة اللي حصل لمدة سنة ومحدش فيهم عبرني
                            الكلام بيني وبينهم دلوقتي اتقطع .. دة حتي قبل ما يعرفوا موضوع فصل الكهربا عن الموتور كان في منهم مابيردش السلام فما بالك دلوقتي

الموضوع الأصلي كتب بواسطة فلاشاوى

- بوظ الموتور بالليل .. واما يصحوا الصبح ما يلاقوش مية .. هيعرفوا ان الله حق ‍!!
                            الحل الامثل..

شر البلية مايضحك
                            اللهم اصلح مابين الجار وجاره والاخ وأخيه والابن وأبيه

واقوال لك أخي الحبيب لنا في رسول الله صلى الله عليه وسلم اسوة حسنه في تعامله مع جيرانه
                            فإجعله قدوه يفرج الله كربك
                            وإن طال الوضع لاتقنط يمكن هذا إبتلاء لرفع درجتك في الآخره

اصلح الله حال جيرانك وهداهم اكثر من الدعاء لهم وليس عليهم
                            اللهم امين انا متشكر جدا اخي الكريم جزاك الله تعالي كل خير
                            انا متأكد ان مافيش اي حل للموضوع دة غير بتوفيق من ربنا عشان كدة انا استأذنكم تدعولي ربنا يفك كربي لاني فعلا الموضوع دة اكل دماغي ومابقتش مركز في اي حاجة تانية

يعمل...
                            X