Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استعادة الذكريات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استعادة الذكريات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا شباب المايا

حبيت استعيد ذكرياتي في تصميم السيارات فقمت بعمل بسيط وجدت البلوبرنت بتاعة عندي فقلت اصممة والحمد لله انجزت العمل في ساعتين ونصف او ثلاث ساعات تقريبا ولم اعتمد على اي صور خارجية اعتمدت فقط على البلوبرنت

ساعات العمل متواصلة

دة البلوبرنت

ودة التصميم

1

2

ومنتظر انتقادتكم

ربنا يوفقنا جميعا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ثلاث ساعات ...... واو ..... انت شاد محرك طائرة لأيدك .... ههههه

بس سؤالي الابواب والنوافذ واللايت الامامي غير مفصولة !!!
    حتى العجلات يعني انت فقط عامل لها اكسترود ...
    اكيد انت في الرندر النهائي ستعاني من بعض المشاكل البسيطة ...

اكيد انت صممت السيارة ديه من قبل (قياسا على وقت انجازك للمودل)
      لان اصلا الواحد لما بياعد يعمل عربيه بيجمع رفرنس و يتابع الخطوط و بتاع و دة فى حد ذاته بياخد وقت اكبر من تصميم المودل نفسه ..خصوصا لو كان شخص مش بيفهم فى العربيات زى حلاتى

عموما بدايه موفقه و مع مزيد من الاتقان فى اعمالك القادمه ان شاء الله
      للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
      http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
      https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
      https://www.facebook.com/MCC4P

رائع جداااااااااااااااا اخي ::مودلنج نظيف

طيب سؤال اخي حسين لو توضح النقطة التي ذكرتها عن الرندر

هل اقوم بفصل اجزاء معينة لاجل عملية النردر ولماذا ؟ تقصد من اجل الخامات ام ماذا
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة حسين مراد مشاهدة المشاركة
          ثلاث ساعات ...... واو ..... انت شاد محرك طائرة لأيدك .... ههههه

بس سؤالي الابواب والنوافذ واللايت الامامي غير مفصولة !!!
          حتى العجلات يعني انت فقط عامل لها اكسترود ...
          اكيد انت في الرندر النهائي ستعاني من بعض المشاكل البسيطة ...

كيفك استاذ حسين منور الموضوع

بالنسبة لنقد حضرتك الحاجة الوحيدة اللي مش مفصولة هي النوافذ وبالنسبة للايت الامامي انا طبيعي مبحبش افصلة ولكن باستخدم خدعة لو هاعمل رندر بحيث يظهر كأنة مفصول اما العجلات فهي مفصولة ومكونة من اربع اجزاء الكاوتش وفي حاجة تانية بتكون داخل الكاوتش مش عارف اسمها اية وايضا خمس مسامير هههههه لازم اكون دقيق وعلى فكرة انا عملت الخدعة دي في شبكة السيارة من الامام ولكن مكملتهاش على باقي السيارة اتفضل يمكنك رؤيتها هنا بس انا مظبطهاش قوي علشان كنت مستعجل بس علشان اوريك الصورة

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
          اكيد انت صممت السيارة ديه من قبل (قياسا على وقت انجازك للمودل)
          لان اصلا الواحد لما بياعد يعمل عربيه بيجمع رفرنس و يتابع الخطوط و بتاع و دة فى حد ذاته بياخد وقت اكبر من تصميم المودل نفسه ..خصوصا لو كان شخص مش بيفهم فى العربيات زى حلاتى

عموما بدايه موفقه و مع مزيد من الاتقان فى اعمالك القادمه ان شاء الله
          مرحبا اخي محمد بجد منور الموضوع انا مش عارف نعمل اية علشان نطلعك من عرينك

بصراحة اخي محمد بالنسبة للموديل مثل ما ذكرت سابقا ساعتين ونصف او ثلاثة ساعات ولكن اعتقد ان دة علشان الموديل نفسة مش معقد يعني مثلا انا جيت اصمم سيارة اودي قبل كدة متتخيلش قعدت فيها قد اية بلاش احراج ههههههه

وبالنسبة لهذة السيارة فهي من النوع اللي بفضله سواء حقيقي او في التصميم وكان ليا تجارب كتير في تصميم انواع ال bmw ودة يمكن سبب من الاسباب اللي خالتني انهي التصميم بسرعة

وبالنسبة ليك بصراحة انا شفتلك مودلنج سيارة ورندر خرافة يعني اعتقد ان اي حد محترف مثلك هيخلص التصميم دة في ساعتين او ساعتين ونصف ويمكن اقل والله اعلم

على فكرة والله انا مكنتش مصدق اني خلصت التصميم بالسرعة دي ولكن الساعة مبتكدبش ههههههه

ربنا يوفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ابو مايا فصل اجزاء السيارة
            1- يسهل عملية الاكساء ويجعلها مقبولة ....وخصوصا ال UV .
            2- في الرندر الحدود المعمولة بالاكسترود تظهر شفافة عكس المفصولة .
            ولمعان الاسطح الSpecular يعطي انطباعية بالواقعية عكس لو كانت قطعة واحدة .
            عمل الزجاج والوان خامات النيكل للعجلات ولون السيارة الميتاليك كلها تؤثر على جودة الرندر النهائي
            3- فصل الاجزاء يمنحك امكانية عمل rig للسيارة .... هذا اذا اردت تحريكها

donjwan88:- ليه متفكرش تعمل iphone game model version from this car ?

Join me on Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
                رائع جداااااااااااااااا اخي ::مودلنج نظيف

طيب سؤال اخي حسين لو توضح النقطة التي ذكرتها عن الرندر

هل اقوم بفصل اجزاء معينة لاجل عملية النردر ولماذا ؟ تقصد من اجل الخامات ام ماذا
                حبيبي ابو مايا مشكور جدا على المرور

بالنسبة لسؤالك بعد اذن الاستاذ حسين

في اجزاء معينة يجب فصلها في السيارة او ممكن تعمل انت خدعة معينة تبان انها مفصولة مثل الكشافات الامامية والخلفية والنوافذ والابواب والمرايا والشبكات الامامية وهكذا علشان تبان في الرندر كأنها واقعية

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

donjwan88:- ليه متفكرش تعمل iphone game model version from this car ?

بصراحة انا معرفش بيتعمل ازاي و هل يمكن عملة عن طريق المايا شكلها هتكون معلومة جديد اين اجد معلومات عن هذا الموضوع

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

انا كان معايا صور من كم يوم لكن مش فاكر هى فين دلوقتى
                    لو لقتها هرفعها ان شاء الله

Join me on Facebook

طيب دنجوان مدام الحماسة موجودة
                      ليش ما تعملنه ورشة لصناعة سيارة
                      يعني مودلنك + رندر
                      ويفضل السيارة تكون من احدى دروس دجتل توتورز او جنومن
                      حتى يشارك الجميع في الورشة وتحصل الاستفادة من التعرف على المولدلنك والرندر
                      ايه رأيك ....؟
                      اذا موافق سجلني معاك ....

ما شاء الله عليك ...

مودل روعه ...

سؤال : عملته على المايا ؟
                        حكمة هندية
                        من أراد النجاح في هذا العالم
                        عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
                        النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

ايه رأيك دنجوان نعمل مودلنك لمثل هذه السيارة ؟؟؟

على المايا طبعا .....

انا كان معايا صور من كم يوم لكن مش فاكر هى فين دلوقتى
                            لو لقتها هرفعها ان شاء الله
                            اوك اخي محمد وان شاء الله هتلاقيها طيب مفيش اي روابط بتتكلم عن الموضوع دة انا اسف اني تقلت عليك ولكن بصراحة الواحد ما بيصدق يعرف معلومة جديدة في عالم الجرافكس

طيب دنجوان مدام الحماسة موجودة
                            ليش ما تعملنه ورشة لصناعة سيارة
                            يعني مودلنك + رندر
                            ويفضل السيارة تكون من احدى دروس دجتل توتورز او جنومن
                            حتى يشارك الجميع في الورشة وتحصل الاستفادة من التعرف على المولدلنك والرندر
                            ايه رأيك ....؟
                            اذا موافق سجلني معاك ....
                            بصراحة استاذ حسين انا كنت عاوز اعمل ورشة لهذة السيارة وكنت بحاول ارتب للموضوع من فترة ولكن كان لازم اخلص المودلنج بتعها بسرعة علشان احطة في ال cv بتاعي والحمد لله انتهيت منه

على العموم انا مع حضرتك مع ان دة هيأثر علىا في استكمال تعلمي للانيميشن ولكن انا باعشق المدلنج ومبقدرش اقاومة

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
                            ما شاء الله عليك ...

مودل روعه ...

سؤال : عملته على المايا ؟
                            استاذنا اغالي بونواف كيفك يا جماعة الحترفين كلهم متجمعين في موضوعي ازغرت والا اعمل اية ( حسين مراد - بونواف - محمد رمضان ) وملك المنابر ابو مايا

بالنسبة لسؤالك فعو صعب ههههههه

استاذنا الغالي بعون الله اقدر اصمم التصميم دة على المايا والسوفت اميج والسينما فور دي ( دة مش غرور والله ) ولكن انا بقول كدة لاني عارف الادوات الخاصة بكل برنامج وعارف اساسيات المودلنج

لسة منتظر الاجابة

ايه رأيك دنجوان نعمل مودلنك لمثل هذه السيارة ؟؟؟

على المايا طبعا .....

استاذ حسين بصراحة انا معنديش اي مانع نصمم اي سيارة مهما كانت وايضا معنديش مانع اي برنامج نستخدمة في التصميم اهم حاجة نطلع بالشكل المطلوب ولكن عن نفسي هاستخدم المايا علشان لسة في بعض الادوات اللي نستها وعاوز افتكرها

وربنا يوفق الجميع

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

تصدق دنجوان انا مثلك بدأت بنسيان المايا
                              احتجت شي صغير لو اقولك عليه تضحك... لم اعثر عليه في المايا
                              لأني نسيت اين يكون هذا الشي البسيط جدا وراجعت ال help حتى عثرت عليه

طيب افتح الورشة على بركة الله انت مستني ايه
                              و بكرة ان شاء الله انا سا رفع صور البلوبرت في ورشتك ونبدأ

وهذه كم صورة للسيارة

يعمل...
                              X