Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال جد مهم لي يخصص هذا المجال 3d

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

هههـ روعة لا تخااف راح احاول انجح في هذا المجال بجهد كبييــر
    بس شفت كثييير ناس بيحتقرووا المايا في الاضاءة ما بعرف ليــش
    بس كما قلت انو HDR Light Studio يمكنه استخراج افضل اضاءة على ما يبدو لي
    المهم راح احاول اتعلم المودلينغ بمستوى عالمي باذن الله عز وجل
    و الله يا اخي ادهشتني بالثمن الي قلت لي بس و الله ما صدقتك
    و كمان نسيت اقول لك هل العمل بذالك المبلغ
    اكيد سوف يكون العمل بديبلومات و شهادات دراسية على ما يبدو لي

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

نظام المايا بالاضاءة معقد جدا مرتبط بالخامة و اعدادات المنتال راي و ليس فقط باعدادات الاضاءة لذلك فهي صعبة و لكن عندما تحترفها فستعرف انها احترافية جدا
      لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
      لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
      لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
      http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

المشاركة الأصلية بواسطة WASSSIM مشاهدة المشاركة

لكن 16 الف دولار هل هي لعمل واحد ام تكلفة الشهر بالكامل
        للان هذا المبلغ في المغرب
        يمكنك شراء في منزل فخم و سيارة فخمة و عمل حفل زفاف كبيير
        و ايضا سوف يبقى لي ثلت الثمن

للان هذا المبلغ في المغرب
        يمكنك شراء في منزل فخم و سيارة فخمة و عمل حفل زفاف كبيير

يا اخي 16 الف دولار ممكن تجيب لك سيارة جيدة ههههه
        اتمنى لك التوفيق وتكون supervisor على فناني دريم ووركس
        سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
        Alias Wavefront MAYA

هههـ روعة لا تخااف راح احاول انجح في هذا المجال بجهد كبييــر
          بس شفت كثييير ناس بيحتقرووا المايا في الاضاءة ما بعرف ليــش
          بس كما قلت انو hdr light studio يمكنه استخراج افضل اضاءة على ما يبدو لي
          المهم راح احاول اتعلم المودلينغ بمستوى عالمي باذن الله عز وجل
          و الله يا اخي ادهشتني بالثمن الي قلت لي بس و الله ما صدقتك
          و كمان نسيت اقول لك هل العمل بذالك المبلغ
          اكيد سوف يكون العمل بديبلومات و شهادات دراسية على ما يبدو لي
          لك الحق ان تندهش ولا تصدق ..

لكن هذا الرقم سيكون اجر مناسب لكن للشغل الاحترافي

شباب هل ما تقولون صراحة لان هذا لا يوجد الا في الاحلام
            ما أجمــل هذا الحديث :

والحديث رواه حذيفة بن اليمان قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكا عاضا، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكا جبرية، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت. رواه الإمام أحمد في المسند.

شباب هل ما تقولون صراحة لان هذا لا يوجد الا في الاحلام
              يا اخي شوف بيكسار ومن يعملون فيها خصوصا المناصب الكبيره مثل المخرجين والمشرفين على العمل .. راح تندهش من الارقام

اظن السؤال عن الرواتب في العالم العربي ... اما بيكسار حرام تقارن بيها يا راجل ...
                سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
                Alias Wavefront MAYA

نعم ولكن تابع ردود الاخ وسيم وتعرف لماذا تطرقت للأسعار العالميه

بالنسبه للرواتب العربيه فلو كنت محترف سيكون بالتأكيد اقل بكثير من الراتب العالمي .. وطبعا سيكون لديك ضغط شغل كبير وهذا ما خرب مستوى الجرافيك التسويقي في العالم العربي ..

التصميم في العالم الغربي صناعة و بالعالم العربي ما يزال رضيعا يحبو على اربعته و لكم المقارنة
                    لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                    لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                    لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                    http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

المشاركة الأصلية بواسطة HX6 مشاهدة المشاركة
                      التصميم في العالم الغربي صناعة و بالعالم العربي ما يزال رضيعا يحبو على اربعته و لكم المقارنة
                      معك حق .. وللأسف سيظل هكذا مع استعباد المنتجين ..

مره واحد كلمني بخصوص كراكتر وكان عايزني اعمله في نفس اليوم مودل ورجنج وانيميشن لمدة 10 ثواني ههههههه

يا جماعة الموضوع كبير قوي علشان نصل لرواتب بهذا الشكل

والمشكلة الاكبر ان احنا في الدول العربية مرتباتنا هتكون اقل بكثير وطبعا مستوى الجرافكس لو جينا نقارنة بالاعمال الاجنبية مفيش وجة مقارنة والسبب بسيط جدا ان الناس دي اهتمت بالتخصصات يعني كل شخص لية تخصص معين في البرنامج مش زي عندنا في الدول العربية لازم تكون ملم بكافة نواحي البرنامج علشان تبقى واثق انك تلاقي شغل يعني من الاخر بيعجزك

واااااااااااااااااه بقى لما الوسطى تدخل في الموضوع بيبقى الحوار مجرد سلطة

كنت باتصل باحدى الشركات الخاصة بالجرافكس طبعا غير الشركة اللي انا كلمتها انهادرة المهم باسئلة يعني اذا كانوا محتاجين مصممين 3D وبقوله انا بشتغل مودلنج على المايا اتفاجأ انه يقولي انت بتعرف تشتغل على الفلاش والله ما كنتش عارف ارد علية اقوله اية انتوا قلولي اقوله اية ؟

ونفس الحوار حصل معايا انهاردة بس بصراحة الراجل كان محترم معايا وقالي ابقى تعالى وقدم ال cv واحنا نبقى نكلمك

ههههههههه

طبعا هتقولولي بتضحك على اية ؟

زطبعا انا هارد عليكم واقولكم باضحك على حال الدنيا
                        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                        وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

نادر ..اسمح لى ان انتقدك لاول مرة هههههههههههه اخيرا اختلفنا
                          انت جبت الكلام دة و الارقام دة منين؟
                          للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
                          http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
                          https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
                          https://www.facebook.com/MCC4P

يا جماعه وسيم
                            من المغرب...يعنى اغلب الكلام لن يفيده شيئا ولو اصبح عنده 20 سنه الان و نازل يشتغل

وسيم بك..باختصار...هل حلمك ان تعمل بستوديو كبير بالمغرب...هل تعلم انك بهذا ستضطر للانتقال الى الدار البيضاء؟
                            هل تعلم كم تكلفه العيسه هناك و غلو المكسن و خلافه فى تلك المدينه الرائعه؟
                            هل لديك المقرده الان للنزولالى سوق العمل و انت بادىء فى التعلم...طلما انت حابب المجال و امامك 6 سنين ان شاء الله تعالى
                            اذا لا تفكر فى الماده الدنيا تتغير من عام الا عام و لربما اصبحت المغرب الدوله الاولى فى العالم فى هذا المجال و الله اعلم
                            اذا كل ما عليك
                            ان تستخير الله ...هل تكمل فى هذا المجال ام لا؟
                            ان كان نعم...
                            انظر الى سوق العمل عندكم..
                            عندكم اكبر شركتين تقريبا هم سيجما و يوبىسوفت
                            و طبعا انت عارف ان سيجما بتاعه اعلانات و كلام زى دوة
                            يبقى فى تلك الحاله عليك التركيز فى تعلم ما سياساعدك للوصول الى تلك النقطه علشان لما تحب تشتغل يكون مستواك كويس
                            ايضا ان كان امامك 6 سنين لاودام ان شاء الله
                            ضح منهم سنيتين لعمل ديمو ريل مستريح و قوى جدا ...علشان هو دة الى المفروض هيشغلك فى اى مكان فى الدنيا ان شاء الله

Join me on Facebook

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
                              يا جماعه وسيم
                              من المغرب...يعنى اغلب الكلام لن يفيده شيئا ولو اصبح عنده 20 سنه الان و نازل يشتغل

وسيم بك..باختصار...هل حلمك ان تعمل بستوديو كبير بالمغرب...هل تعلم انك بهذا ستضطر للانتقال الى الدار البيضاء؟
                              هل تعلم كم تكلفه العيسه هناك و غلو المكسن و خلافه فى تلك المدينه الرائعه؟
                              هل لديك المقرده الان للنزولالى سوق العمل و انت بادىء فى التعلم...طلما انت حابب المجال و امامك 6 سنين ان شاء الله تعالى
                              اذا لا تفكر فى الماده الدنيا تتغير من عام الا عام و لربما اصبحت المغرب الدوله الاولى فى العالم فى هذا المجال و الله اعلم
                              اذا كل ما عليك
                              ان تستخير الله ...هل تكمل فى هذا المجال ام لا؟
                              ان كان نعم...
                              انظر الى سوق العمل عندكم..
                              عندكم اكبر شركتين تقريبا هم سيجما و يوبىسوفت
                              و طبعا انت عارف ان سيجما بتاعه اعلانات و كلام زى دوة
                              يبقى فى تلك الحاله عليك التركيز فى تعلم ما سياساعدك للوصول الى تلك النقطه علشان لما تحب تشتغل يكون مستواك كويس
                              ايضا ان كان امامك 6 سنين لاودام ان شاء الله
                              ضح منهم سنيتين لعمل ديمو ريل مستريح و قوى جدا ...علشان هو دة الى المفروض هيشغلك فى اى مكان فى الدنيا ان شاء الله

و الله يا اخي محمد
                              بتعرف انا بحبب اخرج من المغرب من اليوم

و انا باذن الله سوف اقدم جهد خيالي لمدة 6 سنوات
                              تقريبا سوف احاول اتعمق في المودلينغ لمدة سنة كاملة
                              و ايضا بحلم ارووح على امريكا او كندا او ديزني
                              بس بدي اسالك هل الكلام الذي يقوله الاخ نادر هل هو صح

بخصوص اخي محمد انا سوف ابقى في بيتي و اتعلم الانجليزية و ايضا الثردي
                              حتى اتوصل الى درجة عالية , و سوف احاول ان اعمل بعض الاعمال للعرب الاحترافية
                              حتى اجمع بعض النقوود لكي تساعدني على الذهاب الى المكان الذي اريده و العمل فيه

و بخصوص الدار البيضاء اذا كنت اريد ان اذهب اليها لو ذهبت من الان
                              للعلم ان عمتي تسكن هناك

2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

اهلا اخى
                                اولا قبل كل شىء ...انا لا اكذب الاخ نادر مطلقا ...لكنى انتقده من باب الدعابه

ثانيه بالنسبه للمرتبات تختلف على حسب
                                1- البلد
                                2- خبرة المصمم
                                3- احتياج السركه لهذا المصمم عن غيره
                                4- كبر او صغر الشركه
                                5- الحاله الاقتصاديه العامه
                                6- البوزشن لهذا المصمم داحل الشركه

عاوز اقولك ان المرتب فى الخارج لا يحسب باليوم او الشهر و لكنه يحسب خلال السنه ثم يوزع على حسب العقد و من ثم يتجزاء الى شهور

الشىء الاخر .. لا تكن حماسيا زياده عن اللازم حتى ان اصبت بفترة احباط لا تقع او تتضايق سريعا

ايضا.. انا ارى انك تهتم بدراستك اولاو تجعلك الثرى دى ثانيا

بمعنى او ب اخر ادى لكل حاجه وقتها

بالنسبه للمرتبات الان....!
                                لو انت قلتلى ان انت هتنزل سوق العمل فى كندا مثلا و انت محترف و هتشتغل و مافى اى مشاكل ان شاء الله خلال السنه الجايه

انا مش هقدر اقولك على المرتب
                                لانها متغيرات

انما انا شايف ان 16 الف دولار دة اصلا لا يساوى نصف مرتب الشخص البادى يعمل فى المجال بكندا
                                و هو مش مرتب كبير

لانك هتاجر شقه و تاكل و تشرب من برة و خصوصا لو كنت هتخرج و تكلم اهلك فى المغرب..صدقنى كل هذا سيتعدا الالف دولار مستريييييييييييييييح اوى
                                فعلشان تاخد مرتب 16 الف سنويا ..يمعنى ان فى الشهر هتحصل على الف و شويه
                                يعنى انت رايح تاخد خبرة فى المجال
                                ولا هتعرف تحوش او تعيش عيشه مرفه هناك

كل دة حاجات يمكن انت متحسش بها دلوقتى لانك صغير فى السن

ايضا من ضمن المشاكل ..انك هتضطر تعمل يوم الجمعه بالخارج...يعنى لو عرفت تصلى الظهر اصلا يبقى كويس

انا مش عاوز احبط و مش عاوز احمسك
                                لكن دة واقع انا لمسته بنفسى

Join me on Facebook

يعمل...
                                X