Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Clever - مسابقة تصميم المطبوعات

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Clever - مسابقة تصميم المطبوعات

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا: انا بشكر كل من ساهم في المسابقة الجميلة دي وخاصة اكتوم
    اللي بتشجع الناس اكتر على التصميم والاستفاده من بعضها البعض

ثانيا: Logo
    فكرة اللوجو وهي اسم ديانا لشركة منتجات ملابس داخلية حريمي اسمها ديانا
    اللوجو انا جاتلي فكرتة ورسمتة بالقلم الرصاص وبعدها اخدتة سكان ورسمتة بالالوستريتور
    وقمت بالتعديلات عليه غير الورقة خالص واللوجو عبارة عن لون واحد فقط حتى يسهل فصلة ف الطباعه او عمل بصمه

ثالثا: ال letter head و Business card
    1- ال الليتر هيد عبارة عن ورقة مقاس A4 وهي لون واحد فقط يفصل ف الطباعه وهو اللون الاصفر
    وصممتها على الالوستريتور
    2- الكارت الشخصي اخدت فيه نفس روح التصميم ولكن اللون الغامق كان ماشي اكتر ف التصميم عشان كدا عملته
    بالالوان دي وهو عبارة عن اتنين لون فقط يتم فصلهم عند الطباعه وهما الاصفر والاسود ولكن ماينفعش اوريهم للعميل
    بالالوان الحقيقيه دي انا عملتهم فقط اورنج ورمادي غامق زي ماهايشوفهم ف الحقيقة ولكن عن الطباعه بحولهم ل Y و B

رابعا: ال Notebook
    فكرة تصميمة جاتلي من ان الشركة دي بتبيع ملابس داخلية وبالتالي كنت عايز استغل النقطة دي وبالفعل صممت النوت بوك
    على شكل تي شيرت حماله او بدي حماله زي مابيتقال ورسمت السكينه بتاعت الورق على الالوستريتور عشان يتعملها فورمة

مستني رأيكم بصراحه
    ليس للابداع حدود

السلام عليكم واضح في العمل الإحترافية بس الفيكتور المستخدم مبتذل بعض الشئ ..كمان الخطوط العربي و الأنجليزي واحد خطوطة دائرية التاني مستقيمة فمش ماشيين مع بعض .. والله الموفق

اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد .. اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد

قال ابن القيم رحمه الله :
    المحبة شجرة في القلب
    ، عروقها الذل للمحبوب ، وساقها معرفته ، وأغصانها خشيته ، وورقها الحياء منه ، وثمرتها طاعته ، ومادتها التي تسقيها ذكره

ما لقيت تخليه الا لشركة ملابس داخلية حريمي
      جميل اخي بس ممكن تعمل احسن منه
      Great minds discuss ideas, Average minds discuss events, Small minds discuss people. - Eleanor Roosevelt

email..magdialafifi@yahoo.com

المشاركة الأصلية بواسطة flamingoad مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم واضح في العمل الإحترافية بس الفيكتور المستخدم مبتذل بعض الشئ ..كمان الخطوط العربي و الأنجليزي واحد خطوطة دائرية التاني مستقيمة فمش ماشيين مع بعض .. والله الموفق

انا بشكرك على رأيك بس انا عايز اعرف الفيكتور مبتذل ازاي ؟؟؟؟
        وبعدين بالنسبة للخطوط دي وجهة نظر وانا ممكن اغير في الخط العربي لكن الانجلش انا شايف انه كدا مناسب
        ليس للابداع حدود

المشاركة الأصلية بواسطة i'm here مشاهدة المشاركة
          ما لقيت تخليه الا لشركة ملابس داخلية حريمي
          جميل اخي بس ممكن تعمل احسن منه
          ربنا يخليك وتسلم على زوقك
          بس برضة انا عايز اعرف هو اية العيب في انة دعايا لشركة ملابس داخلية
          هو انت كمصمم ناجح بتختار نوع واحد بس من الدعايا لشركات معينه ولا لاي شركة
          ليس للابداع حدود

انا ملاحظ ان الكل داخل ينتقدني بأن الدعايا مبتزة لكونها لشركة ملابس داخلية
            احب اوضح معلومة صغيرة بس وهي ان التصميمات دي تمت بالفعل طباعتها للشركة دي
            والللي عايز يشوف الشغل دا حقيقي انا ممكن اجبلة الكروت والنوت بوك هديه

وانا شايف ان شغلك كمصمم ناجح يعتمد على انك تصمم لجميع المجالات ودا مش عيب
            لكن ماتجيش تختار مجال معين وتقولي اصل المجال التاني دا مبتزل انا مش شايف فيه حاجة
            وبعيدا عن كوني في مسابقة ولا لا ف انا حبيت اعرض فكرة صممتها وطبعتها بالفعل لشركة

منتظر رأي باقي االاعضاء وراي اكتوم وبوتو
            ليس للابداع حدود

المشاركة الأصلية بواسطة mr.clever مشاهدة المشاركة

منتظر رأي باقي االاعضاء وراي اكتوم وبوتو
              يعني انت لست بحاجة لرأيي

المشاركة الأصلية بواسطة big-ah مشاهدة المشاركة
                يعني انت لست بحاجة لرأيي

لا والله ماقصدش خالص
                طبعا اكيد حضرتك رأيك يهمني جدا
                بس انا كتبت الرد بسرعه وانا مستعجل ومش مركز

منتظر رأيك يا باشا
                ليس للابداع حدود

أخي الكريم أشكرك لكلماتك الطيبة

ليس العيب أن نصمم لملابس حريمي ... العيب أن ترتديها النساء وتخرج بها للشارع

التصاميم غاية في الإبداع ... وتدل على خيال خصب وخبرة ممتازة ...

عتبي فقط على النوت بوك ... لم يكن تصميمه بجمال التصاميم السابقة ... لو وضعت نفس العناصر السابقة فيه لكان أجمل ...

أتمنى لك التوفيق
                  سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
                    أخي الكريم أشكرك لكلماتك الطيبة

ليس العيب أن نصمم لملابس حريمي ... العيب أن ترتديها النساء وتخرج بها للشارع

التصاميم غاية في الإبداع ... وتدل على خيال خصب وخبرة ممتازة ...

عتبي فقط على النوت بوك ... لم يكن تصميمه بجمال التصاميم السابقة ... لو وضعت نفس العناصر السابقة فيه لكان أجمل ...

أتمنى لك التوفيق
                    طيب اولا طالما ان العيب ليس ف التصميم والعيب ف ان ترتديها النساء ف دا انا معاك فيه وموافقك
                    بس دا مايكونش الرد على تصميماتي لكن الرد دا يتقال لصاحب الشركة اللي بتصنع الملابس ويتقال للنساء اللي بتلبسها ف الشارع زي مابتقول

ثانيا انا بجد بشكرك على كلامك اللي فرحني اوي واعتبرة شهادة ليا ف ذلك
                    وبالنسبة للنوت بوك فهو بالطبع تمت طباعته خلاص واتوزع كمان بس انا برضة هعمل بنصيحتك واحاول اعدل فيه
                    واخلية ياخد من نفس روح باقي التصميمات الهادية كدا
                    ونورت التوبيك ياباشا
                    ليس للابداع حدود

يا أخي انا شفت مرة تصميمات لمحل ملابس داخلية مش مستخدم فيها غير صورة دولاب صغير وخارج من الدرج حمالة قميص نوم ... كان غاية في الذوق ... إنما أنا قصدي الفيكتورات اللي انت مختارها كلها أوضاع عاملة زي شغل الأستربتيز حتى البنات اللي ماسكة العمود في الجمب .... كمان بالنسبة لإختيار الخطوط الموضوع لازم يكون ذوق وأسلوب شغل مش كل حاجة ذوقي عايزها تنفع تتعمل في حاجات ليها قواعد .. فأنا شايف ان الخط المستقيم بتاع العربي مش متناسق مع الخط الملئ بالمنحنيات.

اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد .. اللهم بارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد

قال ابن القيم رحمه الله :
                      المحبة شجرة في القلب
                      ، عروقها الذل للمحبوب ، وساقها معرفته ، وأغصانها خشيته ، وورقها الحياء منه ، وثمرتها طاعته ، ومادتها التي تسقيها ذكره

المشاركة الأصلية بواسطة flamingoad مشاهدة المشاركة
                        يا أخي انا شفت مرة تصميمات لمحل ملابس داخلية مش مستخدم فيها غير صورة دولاب صغير وخارج من الدرج حمالة قميص نوم ... كان غاية في الذوق ... إنما أنا قصدي الفيكتورات اللي انت مختارها كلها أوضاع عاملة زي شغل الأستربتيز حتى البنات اللي ماسكة العمود في الجمب .... كمان بالنسبة لإختيار الخطوط الموضوع لازم يكون ذوق وأسلوب شغل مش كل حاجة ذوقي عايزها تنفع تتعمل في حاجات ليها قواعد .. فأنا شايف ان الخط المستقيم بتاع العربي مش متناسق مع الخط الملئ بالمنحنيات.
                        يا بشمهندس احمد انا معاك في كلامك وفعلا دايما مش كل للي عايزة ذوقي بيمشي
                        ودي اهم نقطة ف شغلك كمصمم جرافيك وللعلم دا كان تانى تصميم اصممة للشركه
                        يعني كنت عامل تصميم للوجو ونوت بوك وكارت فبلهم واترفضوا رغم انه كان عاجبني اوي
                        وعملت تانى تصميم اللي انا عرضتة فوق ومع ذلك اتقبل وعجبهم جدا وكمان اتطبع ف المطبعه
                        ف انا موافقك ف النقطة دي
                        لكن بالنسبة لموضوع مبتزل ف انا عملت شغل لشركة تانية برضة بتاعت ملابس حريمي وكنت عامل فكرة
                        زي اللي بتقول عليها بس دا كان شماعه وعليها حماله قميص نوم.
                        بس اللي انا عايز اوصلة هو انك وانت بتصمم اللوجو بتفكر في طبيعه الشركة وشغلها وانه يكون معبر عنها
                        اما بالنسبة لاختيار الخط العربي وكونة مش ماشي مع باقي اللوجو ف انا معاك فيه وكنت عايز اغيرة بس للاسف اللوجو اتطبع
                        وبجد انا بشكرك على تفاعلك وردك على الموضوع يابشمهندس احمد
                        تحياتى ؛
                        ليس للابداع حدود

بغض النظر عن الجهة الموجه لها الاعلان التصميم كفكرة وتنفيذ والوان رائعة جدا جدا
                          وبرشحك للفوز
                          وبدي اذكر انو الغرض هو الابداع بغض النظر عن مجال الدعاية المهم الشكل والتصميم بالاخر يكون تحفة
                          لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
                          ان دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك

موقعي الالكتروني
                          http://www.atgroup-solutions.com

تنبيه : اليوم هو آخر موعد في المسابقة ... سنعطي يوم غدا الجمعة فرصة أخيرة لإنهاء الأعمال ... حيث ستغلق مواضيع الأعضاء المشاركين صباح السبت إن شاء الله حتى يتم تجميع الأعمال ووضعها في عرض ونقد للتصويت ...

وفق الله الجميع
                            سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

يعمل...
                            X