Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

معلومات عن الباسيس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

منتظرين الدرس
    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

Mobile Number
    inside Egypt
    0101053488
    Inside
    Saudi Arabia
    0541996753

ممكن شرح فائدة الباسيس في كلمتين

منتظرينك على أحر من الجمر
        و ياليت الطريقة متوافقة مع الفيراي

لو تشرح لنا كيفية استخدام هذا البرنامج
          حفظك الله ورعاك
          مشكور

المشاركة الأصلية بواسطة mksoft مشاهدة المشاركة
            ممكن شرح فائدة الباسيس في كلمتين

فائدة الباسس انك تطلع كل شيء على حدة مثل الانعكاس الاضائة المباشرة و الغير مباشرة يعني المنعكسة من الاشياء و تصدرها الى الفوتوشوب او اي برنامج للتعديل الصور و تقوم بالمزج .... وفيه فوائد اخرى مثل تصدير الرندر على شكل خامة للالعاب..
            >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

إتق الله و اصبر

أكره الاقنعة
            عندما تكون في وجوه الناس

Baseera

دورة إحتراف Unity3D

متابع معكم و الله الموفق

بسم الله الرحمن الرحيم
                اولا انا حاليا بجهز الملفات بتاعت الدرس و على ما يخلص هقولكم ايه فايدة الدرس من وجهه نظرى
                شوفوا يا جماعة فيه حاجة اسمها render element و ده فيه خواص كتير يعنى ممكن اخرج كل حاجة لوحدها
                زى ايه مثلا زى diffuse - reflection - shadow - alpha channel و غيره
                و بعد كده ادخل على برنامج الافترايفكت و اعمل دمج و ده احسن برامج فى الدمج
                بس يا جماعة فيه عيب خطيب و هو علشان نطلع اى حاجة من اللى ذكرناها لازم الجهاز يعمل رندر كامل للمشهد
                طيب ايه الفايده مادام الوقت كده كده زى ما هو ؟
                الاجابة ان الطريقة ده بتستخدم علشان الخدع السينمائية اوك فلازم يكون معاه كل الخواص ده و غير كده انك ممكن تعدل فى اضاءة المشهد زى ما انت عايز فى الافتر باستخدام الخواص ده
                بس الكلام ده احنا مش عايزينه لاننا عايزين نعمل اعلان صغير بجوده عالية و مش عايزين خدع لاننا هنعمل كل حاجة بالماكس و لو استخدمنا الافتر هيكون علشان حاجتين الاولى الدمج و التانية المؤثرات
                طيب احنا هنعمل المشهد ازاى , بصراحة انا فضلت افكر و لقيت ان الطريقة سهلة مش فارق انت بستخدم رندر ايه
                اولا مثلا انا عايز اعمل اعلان و هو نوعين
                الاول اما الاعلان فيه ارضية
                التانى مفيهوش
                طيب لو فيه ارضية لازم نعمل صورة تانية و هى نعمل قناه الفا علشان نفصل الارض و نسيب الانعكاس
                طيب لو مفيهوش ارض و فى الهوا ده سهل هنعمل ايه بصى هنعمل المشهد بتاعنا و نرندر من غير اى حاجة
                و بعد كده نسيفه
                المرحلة التانية نعمل رندر و نخللى الاجسام كلها منعكسة و نعمل بيئة محيطة باستخدام اى صورة
                المرحلة الثالثة نعمل رندر مع الخامات بس
                و بعد كده ريندر للظلال , بس واحد يقوللى طيب الوقت اللى هستخدمه فى عمل ده كله طيب ما انا اعملها كلها على بعض
                هرد و هقوله عندك حق بس الكلام ده غالبا للصورة الواحده بس لو مشهد متحرك صعب جدا تعمل كده
                و هكذا و هى ده الفكرة
                و يا ريت تستحملونى لحد ما اعمل الدرس و اضغطه لان ده اول مرة فى حياتى اعمل درس
                المهندس: سيد زويد
                لا تنسوا زيارة قناتنا و الإشتراك
                https://www.youtube.com/channel/UCEoIbHgAiOkGMfjbjsh6KQA

لا تنسوا زيارة صفحتنا بالفيس
                https://www.facebook.com/sayedzewayedVideos

أتمنى لكم التوفيق جميعا

يا اخي الموضوع مش معقد ولا حاجه ولا فتح من الفتوحات ولا اكتشاف علمي يعني زي ما انت مصوره للناس كده الموضوع ابسط من كده بكتير وبعدين بصراحه انا مفهمتش من كلامك انت عايز تقول ايه بالظبط
                  لو علي طريقه استخدام الباسيس فقط يبقي الموضوع زي ما قلتلك بسيط
                  لكن لو في تكنيك معين او حاجه جديده انت عملتها ياريت توريهالنا بالشرح
                  يارب ما تزعلش من كلامي بس طريقه كتابتك للموضوع هي اللي اضطرتني لكده
                  Ccco studio
                  Architecture - Interior design

المشاركة الأصلية بواسطة ah_elsisi مشاهدة المشاركة
                    يا اخي الموضوع مش معقد ولا حاجه ولا فتح من الفتوحات ولا اكتشاف علمي يعني زي ما انت مصوره للناس كده الموضوع ابسط من كده بكتير وبعدين بصراحه انا مفهمتش من كلامك انت عايز تقول ايه بالظبط
                    لو علي طريقه استخدام الباسيس فقط يبقي الموضوع زي ما قلتلك بسيط
                    لكن لو في تكنيك معين او حاجه جديده انت عملتها ياريت توريهالنا بالشرح
                    يارب ما تزعلش من كلامي بس طريقه كتابتك للموضوع هي اللي اضطرتني لكده

اخي ممكن تكون في مرحلة متطورة .... و الاخوة المبتدئين يحتاجون دروس و مواضيع مختلفة ....
                    >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

إتق الله و اصبر

أكره الاقنعة
                    عندما تكون في وجوه الناس

Baseera

دورة إحتراف Unity3D

http://www.maxforums.net/showpost.ph...&postcount=170
                      للافادة

على يا جماعة انا مجبتش الديب من ديله ولا حاجة بس انا لما دخلت الموضوع فى قسم المايا مكنش موضح بالقدر الكافى
                        و بيستخدم طرق كويلة اوى و علشان كده انا حبيت اضيف و افيد الناس و على فكرة الطريقة سهله و ناس كتير عارفينها و مكبرين دماغهم
                        فيه ناس بتحب تتعلم بس مش بتحب او مش بتعرف تفيد , طيب يا جماعة مادام فيه ناس عارفة الطريقة ده ليه معملوش درس توضيحى علشان نعرف الكلام ده كله و على فكرة انا لاحظت فى الدرس اللى فى موضوع مايا ناقصه حاجات كتير صغيرة و اللى بيشرح مش بياخد باله منها لانه محترف و احنا المبتدئين الغلابة بنتعب اوى الدرس الاول فى الطريق
                        و شكرا

أتمنى لكم التوفيق جميعا

السلام عليكم جميعا بارك الله فيكم وفيك اخى....هناك شيئ لا اعلم هل هو صعب المنال على الجميع وليس المبتدئين فقط
                          هل اذا اردت شيئ اصنع له موضوع كامل عريض عن هذا الشيئ كونى انا مبتدء او اجهله رغم ان الموضوع ستنجد له الاف المواضيع التى انشئت قبل هذا لو قمت فقط بالبحث فى القسم او مدرسة المنابر الموضوع ابسط مما تتخيلون لكن معذرة دعونا نضرب على ايديكم قليلا فى امرين ليس بالواجب ان افتح موضوع فتحه كثيرون غيرى ابحث قليلا واتعب بعض الشيئ ستجد ما تريده وزياده والحمد لله كلنا تعملنا من جهد وبذل اخواننا بارك الله فيهم .....دعونا نتخيل لو كل يوم شخص جديد او غير ملم بالمعلومة ياتى ليفتح موضوع بنفس الصيغة التى سبقه بها غيره من اسئلة كيف سيكون الوضع ؟

الامر الثانى لماذا لا نجتهد بكتابة اللغة العربية الفصحى اصلنا وجذرونا صراحة عنوان الموضوع استفزنى للغاية
                          هناك الكثير بالمنابر مما تختلف لهجاتهم ولكناتهم ولو تكلم كل منا بلهجته ما فهم بعضنا ببعض دعونا على الاقل نتوحد فى هذا الامر ...هذه الكلمات اذكر بها نفسى واياكم وهى بصفة عامة ولا اقصد بها شخص معين لكن دعونا لا ننسى تراثنا فى اللغة العربية التى توحدنا بارك الله فيكم جميعا

معذرة اخى بالنسبة لموضوع هو مهم وهو بالفعل قد افاضوا فيه اخواننا بارك الله فيكم منهم اخونا حازم صبرى بقسم المايا
                          وقد الم فيه صراحة ومنهم هنا اخواننا ارك الله فيهم اجتهدوا معه فى هذا الموضوع
                          بارك الله فيكم جميعا
                          وانتظر ردك بان اغير اسم الموضوع الى معلومات عن الباسيس
                          دمتم كل خير

يا اخي الماكس اقوي وافضل في الريندر

أكيد لآن الناس اللي صممت الماكس في البدايه كانت عارفه ان ها يكون في مشاريع ضخمه

لكن في نفس الوقت هم وضعوا طرق وحلول لتسريع الريندر علي المكاس وان اختلف الطرق

الكثييير

ولكن اكيد الخطا في عدم معرفتنا بالحلول اللي هما حطوها دي

وانا في الانتظار مع المنتظرين للشر البابيس

بالتوفيق

بالنسبة للاخ ابو معاذ افعل ما تريد بالنسة لاسم الموضوع

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحيم

هذا الدرس للمبتدئين اللى زى حالاتى

عنوان الدرس : كيفية عمل مشهد او صورة باعلى جودة و فى اقل وقت ممكن
                              الخطوات:
                              1- عمل تصميم مهما كام التصميم اللى انت شايفه مناسب وعجبك و نفرض انه سطح و عليه مجموعة من الكرات الصغيرة
                              2- الدخول الى قائمة الريندر و اختيار الرندر الفيراى و الدخول الى الاعدادات و عمل الاعدادات اللى تناسبك و تعطى سرعة كبيرة
                              3- الدخول الى الماتريال و ده المهم لاننا هنعمل كالاتى
                              - خامة انعكاس مائة بالمئة
                              - خامة فاضية
                              - خامة للصورة
                              - خامة لقناة الفا

نمسك خامة خامة و نعرف بتتعمل ازاى
                              خامة الانعكاس كلنا عارفينها
                              الخامة الفاضية مفيهاش مشكلة
                              خامة الفا عبارة عن الاتى

و ده بنستخدمها علشان نعطى كل التصميم اللون ده ما عدا الارضية فهى سوداء

خامة الظلال و هى اهم حاجة و هى كالاتى

و طبعا الخامة ده انا قولت على مكانها و لما تروح تعمل رندر للظلال ما عليك الا انك تضغط علامة صح امام مكانها
                              و بعد كده مش محتاجينها فى حاجة

بعد كده خامة الصورة اللى هتلصقها على الشكل بس فيه حاجة لو انت لن تضع خامة و تكتفى باللون فإن الخامة الفاضية تفى بالغرض مع تغيير لونها

و تعمل ريندر لكل صورة او ريندر لكل مشهد فى فولدر لوحده

و شكلهم غالبا هيكون كده

خلصنا كده الماكس و ده فى راى الخطوة السهلة جدا لان خطوة الافتر ايفكت هى اهم خطوة على الاطلاق و انا عمل صور توضيحية لذلك
                              نفتح البرنامج و نختار الصور كالاتى

و بعدين

أتمنى لكم التوفيق جميعا

بعدها نضع صورة الماسك فى شاشة الدمج و نعمل عليها مؤثر يقوم بفصل اللون الابيض او اسود مش مهم المهم نفصلها
                                كلاتى

و تكون كالاتى

و على الفكرة الخطوة ده انا سئلت ناس كتير محدش كان فاهم انا عايز ايه اصلا
                                يمكن انا معرفتش اسئل
                                بعد كده اضافة صورة الانعكاس و فصل الارضية عن طريقة خامة الالفا كالاتى

هكذا

مع مراعاة وضع الالفا فوق

ده كانت اهم خطوة يا جماعة خاللى بالك منها كويس جدا
                                بعد كده نعمل دمج للصورتين دول مع بعض كالاتى

و هكذا فى كلا من صورة الخامة الفاضية و الخامة التى بها صورة كالاتى

لسه مخلصتش

أتمنى لكم التوفيق جميعا

يعمل...
                                X