موضوع: سؤال للاهل الخبره في الجرافيك

ردود: 3 | زيارات: 500

Smile سؤال للاهل الخبره في الجرافيك

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    عايزه اخد كورسات جرافيك ومش عارفه ابتدي باي كورس الثري دي وله الافتر افيكت وله المايا ومحتاجه مساعدتكم ضروري
    الحمدلله شغاله فوتو شوب كويس فمش محتاجه كورس ليه
    انا محتاجه الكورس في التصميم وازاي اعمل انيميشن والتجسيم واعمل اعلانات فياريت تفيدوني وتوجهوني للصح

وجزاكم الله كل خير

عضو متميز
    صور رمزية keycoo
    المنطقة
    في مكان ما
    ردود
    1,754

وعليكم السلام ورحمه الله ..

رأي ليس افضل من رأي الاخوة والاساتذة هنا .... ولك الحرية والتصرف اختي الكريمة ..

اولا : لا تشتتي او تضغطي نفسك في اكثر من برنامج او مجال .. جميل جدا ان يكون الانسان لديه العلم والمعرفة في اكثر من مجال ولكن الاختصاص افضل حتى تكوني خبيرة في مجال معين ...

ثانيا : عالم الجرافيك عالم واسع وكبير ... ومن يدخل فيه لا يخرج منه .. لان الابواب كثيرة

ثالثا : اختاري اختي منهجا محددا وهدفا واحدا ... ماذا تريدي ان تحصلي او ما النتيجة المطلوبة وكل البرامج الموجودة هي ادوات .. المهم الشخص نفسه اختي الكريمة ..

رابعا : اختي يجب عليك اختيار برنامج واحد ومحدد .. لا يهم البرنامج ولكن المهم التعلم وزيادة المعرفة في ادوات البرنامج من تجسيم ( موديلينغ ) .. وماتيريال واضاءة .. و effects ... مثلا اختاري الثري دي ماكس او اختاري المايا ... المهم اختاري البرنامج المريح والذي لا تملي منه

خامسا : حددي قسما او هدفا واحدا من اقسام واختصاصات البرنامج مبدئيا .... مثلا ابدئي الان بالمودلينغ .. بعد الحصول على الرضا والهدف المطلوب .. ابدءي في القسم الاخر .. الاضاءة مثلا .. ويجب ان تضعي لكل قسم مدة محددة حتى يزيد لديك الخبرة والمعرفة فيه ... مثلا 4 شهور لتعلم المودلينغ ... شهرين لتعلم الاضاءة ...... وهذا يرجع لك .... حسب جدولك وطريقة تنظيمك .....

سادسا : يجب عليك المحاولة والتجريب .. وعرض اعمالك على الخبراء او المصممين .. للتقييم او النقد . وهذا يكون مصلحة للشخص المصمم لزيادة خبرته وتحييدا له للاخطاء مرة اخرى في اعمال قادمة ...

اخيرا وليس اخرا ... وفقك الله لكل خير ..... ووفقنا لكل خير ...

عضو متميز
    صور رمزية walid_man
    المنطقة
    ليبيا
    ردود
    1,257
    برامج التري دي كلها بتوصل لنفس الشي بس كل واحد بفضل برانامج علي تاني حسب سهولة البرانامج وامكانية وجود مراجع من دروس في النت والكتب

ان عن نفسي منزل المايا ومزل الماكس والسينما

ممكن للوحد يتعرف علي الكل بس هو هيكون قوي في برانامج واحد اكتر من التاني

بنسبة لنصيحتي بنسبة للمايا ممكن في مجموعة كرتون لاب ممتازة كمرجع تعليمة والمنابر الشباب مش مقصرين
    بنسبة للسينما في شبكة احترف
    اما الماكس في اكتر من مرجع ممكن الواحد يتعلم منا ممكن المنابر وشبكة احترف فيها دروس

نصيحتي ان الوحد يتعرف كل كل البرامج وين يلقة نفسة يا مايا او ماكس او سينما

تحياتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل