موضوع: نتكلم بصراحه ايه مشكلتنا

ردود: 18 | زيارات: 1203

نتكلم بصراحه ايه مشكلتنا

سؤال بطرحه على الاخوة الاعضاء

تفتكرو احنا ايه اللى ناقصنا عشان منقدرش ننافس الغرب ويبقى عندنا تنميه فى الجرافيك وفى كل المجالات ؟

عقول بشريه : فى الوطن العربى عندنا احسن عقول بشريه والعلماء العرب هما اللى وضعوا اساس العلوم الحديثه اللى الغرب اخدها منا وطورها والشباب العربى عنده استعداد انه يتعلم وينتج وينجح

فلوس : مافيش اغنى من العرب بس اللى بيحب بلده ودينه وهدفه التنميه اعتقد انه يعمل معجزات

امكانيات : نقدر نعمل زى الصين مثلا لما حبو يعملو عربيه كامله جابو خبراء من bmw عشان يخدو خبرتهم وامكانياتهم واعتقد ان احنا اولى اننا ناخد علمنا اللى الغرب طور فيه

اعتقد ان التلات نقاط دى لو اجتمعو حنقدر نعمل اى حاجه ومفيش حاجه بعيده عن ربنا

عضو متميز
    ردود
    1,664
    الممثلين مثلا
    و الأمكانيات المادية للأنتاج
    تحب اكمل ؟؟

عضو متميز
    صور رمزية ZAHER.O
    المنطقة
    ســــــــوريا
    ردود
    1,593
    أعتقد أهم شغلة هي الفلوس

لا لأنه لا يوجد

لكن لا يوجد من يدفع أو من يخاطر بماله في هذا المجال

عضو متميز
    صور رمزية HX6
    المنطقة
    سوريا\حلب
    ردود
    2,375
    الالتزام...
    نحن لسنا ملتزمين بديننا بشكل صحيح.. لذلك لا نستطيع الالتزام بأي شيء

hmmmm,ana shayef en akbar moshkela hiya el team work
    dih 7aga mesh mawgoda aslan
    taani 7aga, el nafsyatt eli bett2assar 3al teamwork
    badal ma sherka yeb2a fiha team maya maslan
    teb2a a7zab team el maya
    talett 7aga el tasbeet
    maslan
    wa7ed 3amel frame howa aslan mott2aked eno we7esh
    el nas tegamlo
    mesh twa3y((awareness)) en momken yett7sen bel khatawat eli kaza kaza
    rabe3 7aga
    el constructive critisizm
    fih el examples dih:
    1.law wa7ed 7atet plugin maslan,wa7ed yedkhol mashkoor akhy al kubess la ya3mal,mashkoor 3ala eh?
    2.e7sas el nadam , leh 3amalt keda ma3amaltsh keda,wi tegblo frame ebn gazma tettkalem fi 7aga rab3a 3agbak fih malhash da3wa b frame el akh el mashkoor.
    3.te2olo 7elw bas mesh 3aref
    4.temshy wi tesibo

koll dah by3mel negative enviroment wi mo3zam el nas el kewayessa tela2ih beyzaker lewa7do wi menaffad
    lazem el teams teb2a kewayessa wi yeb2a fi e7teram lel supervisor mesh ta7dy lih
    yala 7assal kheer

ela al amaam

عضو فعال
    صور رمزية mido4d
    المنطقة
    مصر
    ردود
    185
    ---- النقود ------ كما قال الأخ زاهر ففيلم shrek علي سبيل المثال تكلف 70 مليون دولار هذا غير التسويق من قبل شركة درييم ووركس وهو مبلغ ضخم أيضا.
    وقد قرأت في أحد المواقع أن وولت ديزني علي سبيل المثال تلاقي إهتمام وعناية كبيرة جدا وتعتبر من أهم مصادر الدخل.علي عكسنا في مصر مثلا إذا مر أب ورأي إبنه يشاهد فيلم كرتون أو فيلم ثري دي يقوم بتوبيخه علي الفور ويقول له إخجل من سنك وطولك لتشاهد أفلام الأطفال مع أن صانعي هذه الأفلام أكبر من والده.
    ------ الإلتزام -------كما قال الأخ hx6 فالعامل الياباني أو الصيني يعمل مدة 10 ساعات في ال10 ساعات والعامل الأمريكي أو الفرنسي مثلا يعمل 8.30 في ال 10 ساعات أما العامل المصري فيعمل 46 دقيقة في ال 10 ساعات.
    ------- الدراية بماهية المجال نفسه ------ فرأيت أشخاص كثيرة جدا والله لا يعرفون ما هو الجرافيك وما هو الثري دي وهذا يحزنني جدا ويشجعني في نفس الوقت.علي عكس الغرب الأسر تشجع أبنائها منذ الصغر وتوفر لهم المال والجو المناسب والأدوات ومال إلي ذلك.
    ----- نظام التعليم نفسه -------- فأمنية حياتي من صغري كان دخول كلية الالسن أو الفنون الجميلة لعشقي للإنجليزية والرسم إلا أن المجموع كان له رأي اخر ووجدت في نفسي في كلية لا أحبها ولا أحب المواد.
    علي عكس الغرب إذا كنت تحب الرسم أو الحاسب الآلي من صغر وتميل له يساهم ذلك في دخولك للكلية التي تتمناها دوما.
    --------تكاسل الناس عن المساعدة---------
    يعجبني جدا توقيع أحد المنابريين الذي يقول يدهشني أن يقول الأجانب--share what u can to benefit the others--علي عكسنافي مصر والبلاد العربية--just take what you want and fly--.
    كالفراعنة أخفو علمهم فمات معهم
    -----------------النتيجة في الغرب---------------------
    كل فرد يجيد مجال ويميل له يتم الإعتنائ به وتعليمه علي أفضل المستويات ليس ليحقق حلمه فقط ولكن لتستفيد الدولة بمثل هذا الشخص المحترف في مجاله الذي يعشقه منذ الطفولة, أو يتم تبنيه فنيا من قبل إحدي الشركات الكبري أو رجال الأعمال للوصول إلي النتيجة نفسها.لان هناك تفكير بعيد المدي لما ستكون عليه الأطفال.
    -------------- النتيجة في مصر والبلاد العربية--------
    كل فرد يتمني دخول كلية أو جامعة معينة يجد نفسه في غيرها لأن تفكيرنا كفيف المدي. والنتيجة طلاب في كليات أو جامعات لا يحيونها وما يترتب علي ذلك من المكوس سنين في اكلية بدون تخرج كما هو الحال بالنسبة لي. وشباب شبه محبط وغير قادر علي التفكير والإبداع.

أسف علي الإطالة
    ((المنابر))
    معاُ
    نتذوق
    متعة
    التعلم

عضو فعال
    صور رمزية mido4d
    المنطقة
    مصر
    ردود
    185
    كلامك صحيح أخي omarpac
    ((المنابر))
    معاُ
    نتذوق
    متعة
    التعلم

enta kalamak mazboot wi ana kalamy tamam
    tb wi ba3deen????
    newsal le eh fil akher
    ?
    wala 7aga

عضو متميز
    ردود
    1,664
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة omarpac معاينة الرد
    hmmmm,ana shayef en akbar moshkela hiya el team work
    dih 7aga mesh mawgoda aslan
    taani 7aga, el nafsyatt eli bett2assar 3al teamwork
    badal ma sherka yeb2a fiha team maya maslan
    teb2a a7zab team el maya
    talett 7aga el tasbeet
    maslan
    wa7ed 3amel frame howa aslan mott2aked eno we7esh
    el nas tegamlo
    mesh twa3y((awareness)) en momken yett7sen bel khatawat eli kaza kaza
    rabe3 7aga
    el constructive critisizm
    fih el examples dih:
    1.law wa7ed 7atet plugin maslan,wa7ed yedkhol mashkoor akhy al kubess la ya3mal,mashkoor 3ala eh?
    2.e7sas el nadam , leh 3amalt keda ma3amaltsh keda,wi tegblo frame ebn gazma tettkalem fi 7aga rab3a 3agbak fih malhash da3wa b frame el akh el mashkoor.
    3.te2olo 7elw bas mesh 3aref
    4.temshy wi tesibo

koll dah by3mel negative enviroment wi mo3zam el nas el kewayessa tela2ih beyzaker lewa7do wi menaffad
    lazem el teams teb2a kewayessa wi yeb2a fi e7teram lel supervisor mesh ta7dy lih
    yala 7assal kheer

ela al amaam

فعلا فعلا فعلا دة بوجه عام للأسف موجود ولكن فى نقطة واحدة بس فى ساعات مثلا عمل بيتحط فى عرض ونقد وبيبقى بداية محاولة تعلم الريندر فابالتالى العمل بيبقى اول خطوة على الطريق فابيحتاج كلمة تشجيع ولو فى نقد على بعض النقط مش هايبقى فعال اوى لأن فى الغالب المبتدئ مش هايقدر يفهم اللى بيتقال عن العمل من مستخدم متقدم المستوى صح ولا انا غلطان

عضو نشيط
    ردود
    882
    ما في دعم مادي .. لهذا ما في كتير يشتغلون بهالمجال

وثانياً .. عقولنا نايمة
    سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

امسح ذنوبك

تحياتي

عضو متميز
    ردود
    1,664
    enta kalamak mazboot wi ana kalamy tamam
    tb wi ba3deen????
    Newsal le eh fil akher
    ?
    Wala 7aga

لأ خالص ليه كدة بس مش ولا حاجة
    انا اللى اعرفه انك من الناس القديمة القوية فى المجال
    ايه اللى يخليك تقول كدة

عضو متميز
    صور رمزية w00w
    ردود
    1,262
    كلامك صحيح 100%
    لكن انا عندي سؤال هل كل افلام الانميشن بتاع والت ديزني زي المقطع اللي فوق

اهمال الدولة لكتير من المجالات

عضو نشيط
    صور رمزية Mr.jokeR
    المنطقة
    المغرب => الدار البيضاء
    ردود
    847
    اين هي مدارس الجرافيك القوية مثل الموجودة فالغرب ؟؟
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
    Alias Wavefront MAYA

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,722
    بصراحة كدة اولا مفيش ثقة بين الناس وكل لما واحد يتكلم يتكلم على فلوس وخلاص يعني حتى لو مبتدأ ويجي يشارك معاك في مشروع اتلاقي بيتكلم عن المرتب كام طبعا يا شباب انا مقصدش حد بيعنة ولكن دة اللي بيحصل

غير كدة مفيش تعاون وقليل قوي لما تلاقي حد متعاون معاك

مفيش حد عندة كلمتة لانة ممكن يقولك انا هاشارك معاك واتلاقية بعد مثلا شهر يقولك لا يعم انها مش هاشارك

ودة كلة يندرج تحت محتوى الدين احنا لو عرفين دينا كويس

هيكون في ثقة ومش هنكون ماديين هيكون في تعاون هنكون عند كلمتنا

تقبل مروري
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

لأ خالص ليه كدة بس مش ولا حاجة
    انا اللى اعرفه انك من الناس القديمة القوية فى المجال
    ايه اللى يخليك تقول كدة
    ya toxik basha ana asdi e7na benetkalem aktar ma benafez, wi momken no3od ne7alell el mawdoo3 ketir wi fil akher el mawdoo3 yefdal zai ma howa
    اين هي مدارس الجرافيك القوية مثل الموجودة فالغرب ؟؟
    ya ustazy mesh shart teb2a fih madrassa.
    el madrassa hiya eh, wa7ed 3ando khebra wi kebeer fil senn beyshare ma3lomatto,wizai mahowa beyfid akeed fi etneen aw talatta 7aystafedo meno gedan 7ayfido isa odam.
    wi el team lama yekmal wi yet2asem sa7 momken yeb2a madrassa soghayara wi tekbar.
    بصراحة كدة اولا مفيش ثقة بين الناس وكل لما واحد يتكلم يتكلم على فلوس وخلاص يعني حتى لو مبتدأ ويجي يشارك معاك في مشروع اتلاقي بيتكلم عن المرتب كام طبعا يا شباب انا مقصدش حد بيعنة ولكن دة اللي بيحصل

غير كدة مفيش تعاون وقليل قوي لما تلاقي حد متعاون معاك

مفيش حد عندة كلمتة لانة ممكن يقولك انا هاشارك معاك واتلاقية بعد مثلا شهر يقولك لا يعم انها مش هاشارك

ودة كلة يندرج تحت محتوى الدين احنا لو عرفين دينا كويس

هيكون في ثقة ومش هنكون ماديين هيكون في تعاون هنكون عند كلمتنا

تقبل مروري
    7ettet el theka dih fi3lan mazbota, wi eli 3ando ma3lomat bey2fel 3aliha el baab wi may2olsh 7aga fa wala howa bey3la wala 7ad bey3la.wi baab ma3lomatto tela2i sadda wi tel3 3alih 3anakeb

fi akhrett el kalam ,ana shayeff en el taw3ya hiya aham 7aga lel wekaya men marad ehmaal el graphics

aaah fi 7aga sa7eb el sherka el gashe3, howa maykonsh fahem fil shoghl...wi yegib wa7ed yemsek el graphics mesh fahem bardo bas 3ala assas eno 3alama
    wi homa el etneen yewadok fi dahya b terok mokhtaleffa
    wi 3agaby.

bas isa law mawdoo3 zai dah el nas estwe3bt meno no2ta aw etneen
    3al 2a2l 7ayb2a fih nas fahma el mafrood el sa7 beymshy ezzai...
    wi isa el mawdoo3 yett7asen fil wa2t el 2orayeb
    mesh kalaman fakatt bas b short movie soghanoon keda

عضو متميز
    ردود
    1,664
    ya toxik basha ana asdi e7na benetkalem aktar ma benafez, wi momken no3od ne7alell el mawdoo3 ketir wi fil akher el mawdoo3 yefdal zai ma howa
    فى دى بصراحة معاك حق جدا جدا
    وأكبر مثال أنا نفسى أخدت نصايح من ناس كتير وعارف انا عايز ايه والأدوات معايا ولكن فى الآخر مافيش تنفيذ تقريبا منعدم بس انا غصب عنى وقريب جدا هاخلص من الظروف دى بإذن الله وهاعمل اللى انت قلت عليه وهو التنفيذ مش مجرد الكلام

عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    406
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة HX6 معاينة الرد
    الالتزام...
    نحن لسنا ملتزمين بديننا بشكل صحيح.. لذلك لا نستطيع الالتزام بأي شيء

صدقت و الله
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

Bookmarks