Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيفية دراسة الافلام ( سؤال) ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيفية دراسة الافلام ( سؤال) ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا كلنا عارفين ان النت مليان فيديوهات انيمشين افلام قصيرة وغيره
    وبرضه افلام الجرافيك والافلام اللايف

اللي بسال عليه
    ازاي الواحد يقدر يغذي عقله بمشاهدة الافلام ودراستها وتحليلها

ازاي اقدر استخرج منها حاجات تفيدني ؟؟ في التمثيل او في الانيمشين نفسه

يارب يكون السؤال وااااضح
    ياريت كل واحد يقول طريقته اكيد هنستفاد ان شاءالله

ثانك يو فور كولينج ^_^

ثانك يو فور كولينج ^_^
    نمبر بيزى هههههههههههههه

ادرس الاوضاع (فى الكركترات ) و شكل الاركات فيها بالذات و التايمينج و السلو ان و اوت و الاوفرلابينج
    و سعات الانتيسيبتيشن و الفلوثرو
    http://heilschwingung.at/188e0

ادرس الاوضاع (فى الكركترات ) و شكل الاركات فيها بالذات و التايمينج و السلو ان و اوت و الاوفرلابينج
      و سعات الانتيسيبتيشن و الفلوثرو
      انا جالي استبحس من القايمه دي ..

الجرافيك فعلا زي الحفره .. كل ما دخلت فيها توسع اكتر .. i'm sad

ابو شادي : انا بحاول استفاد على قد ما اقدر من الفواصل وتحركات الكاميرا وكذلك الاضائه والبوست برودكشن والكلام ده بيكون اوضح كتير في الميكينج بتاع الفيلم ..

شفت ميكينج افاتار ؟؟ انا لحد دلوقتي مش مصدق ان بعض اللقطات اللي فيه كانت موشن كابشر .. انيميشن يعقد واخراج يهبل ..

هههههه
        تمام يا ياسر ده اللي اقصده
        رغم اني بفضل اركز في الحاجات ديه بس وبعدين يعني بعد ما اعرف انه الشوط فيه اركات وفلو ثرو هعمل ايه يعني هستفاد بايه

نادر باشا
        طبعا شوفته
        ده اسمه استهبااااال بعيد عنك لا وجايب الواير من جوه البرنامج
        بيعقدك ^_^

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobhy مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طبعا كلنا عارفين ان النت مليان فيديوهات انيمشين افلام قصيرة وغيره
          وبرضه افلام الجرافيك والافلام اللايف

اللي بسال عليه
          ازاي الواحد يقدر يغذي عقله بمشاهدة الافلام ودراستها وتحليلها

ازاي اقدر استخرج منها حاجات تفيدني ؟؟ في التمثيل او في الانيمشين نفسه

يارب يكون السؤال وااااضح
          ياريت كل واحد يقول طريقته اكيد هنستفاد ان شاءالله

ثانك يو فور كولينج ^_^
          سؤال جيد جداً انا اتطلع اليه
          الاستفادة من الافلام عالم واسع يمكنك عن طريقه دراسة الانميشن والصفات يمكنك عن طريقها دراسة توضع الكاميرات في المشاهد ويمكنك دراسة الاضاءات واماكن توضعها والكثير حسب نوع المعلومة المطلوبة اذا كنت تنوي عمل افلام ثريدي قم بمشاهدة احدى افلام بكسار مثلاً وراقب تحركات وتصرفاه وشخصية كل كاركتر يمكنك معرفه مقدار الموشن بلر من مراقبة المشهادة بعناية عن طريق تقديم المشاهد فريم باي فريم باحدى ادوات عرض الفيديو لذا ارجوا ان اكون قد اوصلت الفكرة

اولا أخي انت تعرف مستوى المحركين العالمين وتغدي الجانب الفني لديك
            أيضا تستنتج أشياء متلا عن طريق الافلام للحضت كلما كانت الحركة قريبة للواقعية تكون أكتر تاتير ويتفاعل معها المشاهد ولو كانت بسيطة
            لايجب الاكتفاء بي مشاهدة الفلم يجب أيضا تتبع المقالات وطريقة أداء الافلام ربما تجد شئ مهم
            ان شاهدت تقرير حول فلم 9 ربما شاهده الجميع هنا فيه هناك صورة لي شخص يحمل شئ وقد قامو بي انشاء وضعية للكراكتر مشابهة لي وضعية استنتجت ان المحرك يجب ان يمتل الحركة في الاول تم بعض دلك يطبقها على الكراكتر
            الانميشن عالم جميل جدا يستحق الصبر ...

انا جالي استبحس من القايمه دي ..

الجرافيك فعلا زي الحفره .. كل ما دخلت فيها توسع اكتر .. i'm sad

ابو شادي : انا بحاول استفاد على قد ما اقدر من الفواصل وتحركات الكاميرا وكذلك الاضائه والبوست برودكشن والكلام ده بيكون اوضح كتير في الميكينج بتاع الفيلم ..

شفت ميكينج افاتار ؟؟ انا لحد دلوقتي مش مصدق ان بعض اللقطات اللي فيه كانت موشن كابشر .. انيميشن يعقد واخراج يهبل
              سيبك انت بس من السينما و تعالا المايا و تعالا على الانيميشن و كل حاجه هتتحل
              و شادى هيشغلك معاه فى بيكسار

------------
              هعمل ايه يعني هستفاد بايه
              :S
              هتحط ملعقتين اوفرلابينج مع ملعقه فلو ثرو و تقلب بالاوضاع شويه و تسيبوا يستوى فى الرندر بعد كده كله بالتايمينج

هجاوب على ما فهمت
              لو المرجع لفهم الحركه يعنى مثلا هتحرك خصان فبتتفرج على فيديوهات عن الاحصنه و كده
              فانت بتدرسه عشان تعرف الحصان بيتحرك ازاى و ليه و كل حركه ليها سبب جسمانى او نفسى و انت عيش بقى

لاكن لو مرجع للحركه يعنى هتعمل بقى مشهد لواحد بيشيل حاجه ثقيله فبتعمل مرجع الحركه مرجع للانيميشن الى هتعملوا بالظبط
              فده و انت بتعملوا تنسى انك انيميتور و تنسى التايمينج و الكلام ده و اعتبر انك ممثل و صور نفسك و انت بتعمل المشهد عشان يبقى شكله طبيعى
              بعد كده فى دراسته بتتعلم منه كل حاجه و كل حاجه هتبقى عامله ازاى هو المرجع للى انت هتعمله (مع بعض التغيرات عالبرنامج طبعا) فدراسه الفيديو هنا للفهم و التنفيز
              مثال جااااااااااااااااامد لقصدى
              http://www.youtube.com/watch?v=Ah2WGBeWbAE
              الانيميتور ده جامد

يريت تبقى فهمت قصدى عشان تبقى تشرحهولى عشان انا مش فاهمه

هتستفاد انك تغذى عينك كويس بالفن الى انت بتشوفه وده هيرفع من مستواك فى الحكم على اعمالك

هتلاحظ مع الوقت انك بقيت بتنقد اعمالك واعمال غيرك على مستوى اعلى من الاول بكتر خاصة اعمالك

شادى مش لازم افلام الثرى دى الافلام الحقيقية كمان هتفيدك كتير من الاخر اى فديو فيه حركة

انا كتير اوى اسيب الفلم وقصته واندماجى معاه واعد ارجع فى حركة واحدة ممكن متعديش 10 ولا 15 فريم اكتر من خمس مرات وساعات اكتر عشان افهم تفاصيلها جت ازاى

بس اعتقد الفايدة الكبيرة اوى انك تبقى نشيط ولما تعجب بحاجة زى كده تطبقها وتنقدها وتفرجها لزمايلك فى المجال

وبالتوفيق يا شادى

الا انت فين دلوقتى صحيح ومختفى فين؟

عااااااااااااااااااااااااش يا شباب ربنا يكرمكم كلكم

^_^ تسلم اسلام تسلم يا ياسر تسلم يا امير تسلم يا ssm

طيب عارفين البرنامج اللي بيستخدمه المينتور في نقد والكتابة على الفيديو فيرام لفيرام بتاع 11 سكند كلاب ^_^ حد يعرف برنامج ايه ده ؟

اسلام باشا : ^_^ محسوبك شغال في شركة فروجي ^_^ومختفي عشان الامتحانات ((

التعديل الأخير تم بواسطة Y.mohamed; 27 / 01 / 2010, 01:31 PM.

روح ذاكر ياض عندك امتحانات
                      لما تكبر هبقى اقولك

الى يسمعك يقول انك اكبر منى ب 10 سنين

السلام عليكم
                          الاول ازيك يا ابو شادي
                          انا حرد عليك بالي قالو استاذ يوسف لما اتسئل بيعمل ايه بالمارجع دي كلها وبستخدمها ازي قال انه بيقرر هو عايز يطلع ايه من المرجع ، يعني لو حيراجع قاعده من قواعد الانيمشان بيرجعها او حيدرس رد فعل الشخصيات . يا رب اكون قولت اجابه صح للسؤال
                          ) ودمتم سالمين (
                          ومن يتهيب صعود الجبال -- يعش أبد الدهرى بين الحفر

يعمل...
                          X