موضوع: مافيش جديد في ال exterior ?

ردود: 9 | زيارات: 1223
  1. #1

    مافيش جديد في ال exterior ?

    ديما شغل ال exterior بيكون اقل واقعية من ال interior في ال vray
    علي الرغم من ان الواحد بيقعد يشتغل كتير في البيئة المحيطة بالمشهد و بيحاول يستخدم textuer لايف بس مش بتدي النتيجة المطلوبة
    انا بفكر انقل لرندر البرازيل في الشغل الخارجي لان انا بسمع انه اكثر واقعية بس بطيء
    و طبعا كده كده الشغل الخارجي مش بياخد وقت كتير زي الداخلي في الرندر فا مش هاتفرق كتير
    بس عاوز اعرف اذا كان هايجيب نتيجة كويسة اصلا ولا لأ من الناس اللي اشتغلت بيه
    انا حاولت ادور في النت علي شغل خارجي للبرازيل بس ملاقتش فا لو حد عنده صور للشغل الخارجي ليه يبقي كويس نشوف الدنيا فيه عامله اذاي


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    العمر
    25
    ردود
    2,132
    لعلمك ..... أقوى ريندر في الخارجي هو الفيراي ... و نتائجه واقعية جداً ... إستشر أهل الفيراي فلعلك دائماً تغفل عن بعض الأمور

    <<Nobody>> سابقاً

  3. #3
    عضو فعال
    صور رمزية asd3344
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    المملكه العربيه السعوديه- الرياض
    ردود
    177
    بالعكس ...

    بس انت وشغلك .. يعني مو تستخدم sun وخلاص .. ضبط السكاي و اوزون و اضف اضاءات جانبيه

    وشوف ..
    -----------
    ------
    --
    http://www.des-t.net

  4. #4
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة asd3344 معاينة الرد
    بالعكس ...

    بس انت وشغلك .. يعني مو تستخدم sun وخلاص .. ضبط السكاي و اوزون و اضف اضاءات جانبيه

    وشوف ..
    هي نفس النتائج انت ممكن تتردد في بعض الصور الداخلية اذا كانت ثري دي او واقعية
    لاكن الشغل الخارجي بيكون واضح جدا انه ثري دي !

  5. #5
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة <<nobody>> معاينة الرد
    لعلمك ..... أقوى ريندر في الخارجي هو الفيراي ... و نتائجه واقعية جداً ... إستشر أهل الفيراي فلعلك دائماً تغفل عن بعض الأمور
    يعني في الاغلب سمعت ان البرازيل بيكون اكثر دقة في حساب الاضائات , انت جربتة ؟

  6. #6
    عضو فعال
    صور رمزية asd3344
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    المملكه العربيه السعوديه- الرياض
    ردود
    177
    عشان كذا انا قلت يعتمد عليك ..

    شوف هذا الدرس
    http://en.9jcg.com/comm_pages/blog_content-art-150.htm


    وهذي اسطوانه فيها اعمال مبهره خارجيه بأمكانك رؤية الاعمال ..

    http://www.trinity3d.com/store/Arche...ly-p-1506.html

    وهذا عمل اعجتني اضائته ..





    وهذي بعض الدروس ..

    http://www.trinity3d.com/media/chaos...RTmovies.shtml

    http://www.cgdigest.com/night-rendering-tutorial-vray/
    -----------
    ------
    --
    http://www.des-t.net

  7. #7
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة asd3344 معاينة الرد
    عشان كذا انا قلت يعتمد عليك ..

    شوف هذا الدرس
    http://en.9jcg.com/comm_pages/blog_content-art-150.htm


    وهذي اسطوانه فيها اعمال مبهره خارجيه بأمكانك رؤية الاعمال ..

    http://www.trinity3d.com/store/arche...ly-p-1506.html

    وهذا عمل اعجتني اضائته ..





    وهذي بعض الدروس ..

    http://www.trinity3d.com/media/chaos...rtmovies.shtml

    http://www.cgdigest.com/night-rendering-tutorial-vray/
    جميلة الاضائة للمشهد فعلا
    علي كل الاحوال نشوف طرق اخري نحاول نحسن بيها الاضائات الخارجية
    و الف شكر علي الرد و الاهتمام

  8. #8
    عضو فعال
    صور رمزية Revolve
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    المنطقة
    Egypte
    العمر
    35
    ردود
    261

    السلام عليكم

    اخي العزيز الموضوع لا يقتصر فقط على محركات الريندر و الاعدادات فقط خارجية كانت ام داخلية . الموضوع عمل متكامل فهما كانت قوه الريندر و الاعدادات فلن تحصل على نتائج قوية الى عن طريق كومبستنج قوي و هذا ما اثبتته لي التجربة العمليه ففي السابق كانت اعمالي جيده و الحمد لله و لكن ليست بالقوه المطلوبة و لكن بعد تنقلي الى شركه اخرى صادف اشتراكي في مجمل اعمال الشركة مع مصمم جرافيكس شاب صغير السن و لكنه قوي جدا في جانب الكزمبستنج و ال matt painting فاصبحت ارى اعمالى بصوره مختلفة اقوم ان بعمل جانب الثريدي و يكمل هو عمل الكومبستنج و بالفعل اصبحت معظم مشاريعي جيدة داخل العمل . و من هنا قررت ان اخوض تعلم اهم التقنيات المتبعة للحصول على اهم النتائج و باسرع الطرق.

    اسف على الاطاله و لكن احببت ان اشاركك هذه التجربة التي اثببت لي انه لابد من توفر عده عوامل للحصول على اعمال قوية وواقعية
    ة اليك هذه الكتب التي بها اقوى اعمال موقع evermotion التي ستيبين لك منها ان الواقعية لابد لها من عوامل و من اهمها مرحلة الكومبستنج
    http://www.gfxworld.ws/index.php?/ne..._pro_volume_1/

    http://www.gfxworld.ws/index.php?/ne..._pro_volume_2/

  9. #9
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Revolve معاينة الرد
    اخي العزيز الموضوع لا يقتصر فقط على محركات الريندر و الاعدادات فقط خارجية كانت ام داخلية . الموضوع عمل متكامل فهما كانت قوه الريندر و الاعدادات فلن تحصل على نتائج قوية الى عن طريق كومبستنج قوي و هذا ما اثبتته لي التجربة العمليه ففي السابق كانت اعمالي جيده و الحمد لله و لكن ليست بالقوه المطلوبة و لكن بعد تنقلي الى شركه اخرى صادف اشتراكي في مجمل اعمال الشركة مع مصمم جرافيكس شاب صغير السن و لكنه قوي جدا في جانب الكزمبستنج و ال matt painting فاصبحت ارى اعمالى بصوره مختلفة اقوم ان بعمل جانب الثريدي و يكمل هو عمل الكومبستنج و بالفعل اصبحت معظم مشاريعي جيدة داخل العمل . و من هنا قررت ان اخوض تعلم اهم التقنيات المتبعة للحصول على اهم النتائج و باسرع الطرق.

    اسف على الاطاله و لكن احببت ان اشاركك هذه التجربة التي اثببت لي انه لابد من توفر عده عوامل للحصول على اعمال قوية وواقعية
    ة اليك هذه الكتب التي بها اقوى اعمال موقع evermotion التي ستيبين لك منها ان الواقعية لابد لها من عوامل و من اهمها مرحلة الكومبستنج
    http://www.gfxworld.ws/index.php?/ne..._pro_volume_1/

    http://www.gfxworld.ws/index.php?/ne..._pro_volume_2/
    فعلا الكمبوزيتينج مهم جدااااااااااا
    و ده الشيء اللي مش محترف فيه بالدرجة الكبيرة و كنت اعتقد انه مش زات اهميه و ان الماكس ممكن يطلع الصورة النهائية من الرندر بافضل الاشكال
    ياريت لو تقدر تسأله لو هو جيد في المالتي ميديا و تقدر تفيدني في الموضوع ده
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=168970
    و متشكر جدا علي الكتاب و مشاركتك و اهتمامك و جاري التحميل
    و جزاك الله خيرا

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل