موضوع: Eyeon Fusion, Autodesk Combustion ايهما افضل

ردود: 18 | زيارات: 1633

Eyeon Fusion, Autodesk Combustion ايهما افضل

Eyeon Fusion, Autodesk Combustion
    اسمان لبرنامجان كبيران في ال fx و في ناس بتشكر في ده و ناس بتشكر في ده
    مش عارف ادخل في انهي واحد فيهم مع العلم اني شغال After FX,3Ds Max
    انا قررت اني ادخل في ال Autodesk Combustion علي اساس انه هايكون متوافق مع الماكس
    بس نزلت نسخة لل Fusion ولاقيت انها اقوي او يمكن ده انطباع من ال user interface
    فقررت اني استشيركم عشان اعرف ايهما افضل و لو الاتنين جديدين اكيد في مميزات بتفصل كل واحد عن التاني
    ياريت لو حد عنده خبرة يقدر يفيد في الموضوع ده برأية
    مع خالص الشكر

عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    ردود
    2,132
    أنا والله مش خبير كوموزتنج لكن أسمع بالفيوجن أكثر من برنامج أوتوديسك ...و بالذات بجنومون

<<Nobody>> سابقاً

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة <<nobody>> معاينة الرد
    أنا والله مش خبير كوموزتنج لكن أسمع بالفيوجن أكثر من برنامج أوتوديسك ...و بالذات بجنومون
    كان الاكثر شهرة فيوجن بس دلوقتي الكومبوزشن بقي في نفس الشهرة
    علي كلا ,,, الف شكر علي الاهتمام و الرد
    مافيش ناس متخصصة في المجال ده ولا ايه

مافيش حد يقدر يفيدني في الموضوع ده ولا ايه

السلام عليكم هذا يتوقف على نوعيه الكومبوزت الذى تقوم به الافتر فى حالات قد يقوم بالواجب خاصه بعد اضافه الموكا له لكن اذا اردت برنامج اقوى فعليك بالفيوجن او النيوك وراى الشخصى النيوك اقوى الكمبيوشن به ادوات قويه مثل البرتكال والرسم

نسيت ان اخبرك بان اتوديسك اوقفت تطوير الكومبيشن بعد اصدار 2008

عضو نشيط
    صور رمزية ShrifAzmy
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    666
    عزيزي لايوجد منطق لبرنامج اقوى او احسن لكن ان اتقنت انت فكرة الكمبوزيتينج يمكنك انت ان تتقن اي برنامج وتتعامل معه وتحوله الى اقوى اداه تعلم ايهما وفي النهاية ستجد انك يمكنك التحول الى اي منهما
    وبالتوفيق ومثلما قال لك الاخ مون فان الكومبشتين بطيء التطوير

عضو متميز
    صور رمزية The MAS
    المنطقة
    Amman, Jordan, Jordan
    ردود
    2,132
    حاول تسأل في قسم Video Editing

<<Nobody>> سابقاً

عضو نشيط
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    449
    بص يا سيدى انا هقولك على حاجه كويسه

انا شغال كمبتشن تمام والبرنامج ده فى شويه حاجات هتوقفك عن تكميل البروجكت لو البورجكت كبير مش معنى كده ان هو برنامج مش قوى لا على الاطلاق انا اشتغل بالبرنامج ده فى كليب قبل كده

تانى حاجه الفيوجن برنامج استخدم فى اقوى واشهر الافلام العالميه زى مثلا 300 اسبرطا

وكل البرنامج متوافقه مع كل برنامج الثرى دى متقلقش من حتت التوافق دى

بس انت عاوز راى او نصيحه

اشتغل فيوجن او اتعلم الفيوجن

ولو عاوز نصيحه كمان

اتعلم ال نيوك nuke وده برنامج الكمبوزت اللى اتعمل بيه فيلم افاتار الغنى عن التعريف

معنى كده ان البرنامج ده قوى

اماك اختيارين لا ثاللث لهم

فيوجن او نيوك

ده لو انت عاوز تشتغل شغل احترافى

اسف على الاطاله

بس انا حبيت اوضح حاجه انا برده فضلت فتره ابحث فيها
    ليس للتفكير نهايه وليس للابداع نهايه
    ????????????????????????????????

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mon51 معاينة الرد
    السلام عليكم هذا يتوقف على نوعيه الكومبوزت الذى تقوم به الافتر فى حالات قد يقوم بالواجب خاصه بعد اضافه الموكا له لكن اذا اردت برنامج اقوى فعليك بالفيوجن او النيوك وراى الشخصى النيوك اقوى الكمبيوشن به ادوات قويه مثل البرتكال والرسم
    اولا الف شكر علي الرد و الاهتمام
    اكيد البارتيكلز شيء اساسي و مهم و مدام مش في الفيوجن كده يبقي النيوك اكيد اقوي
    بما انك جبت سيرة البارتيكلز انا عندي سؤال بسيط محيرني شوية اكيد تعرف برنامج particles illusion
    البرنامج ده فيه مكتبات جميلة جدا فا عاوز اتأكد اذا كان ممكن يتربط ببرنامج زي نيوك او اي برنامج تاني بحيث انه ياخد مثلا اعدادات الكاميرا الثري دي و يطلع الشغل علي اساسها ولا هو بس اكسبورت من البرنامج و مجرد كده
    و معلش علي الاطالة

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة shrifazmy معاينة الرد
    عزيزي لايوجد منطق لبرنامج اقوى او احسن لكن ان اتقنت انت فكرة الكمبوزيتينج يمكنك انت ان تتقن اي برنامج وتتعامل معه وتحوله الى اقوى اداه تعلم ايهما وفي النهاية ستجد انك يمكنك التحول الى اي منهما
    وبالتوفيق ومثلما قال لك الاخ مون فان الكومبشتين بطيء التطوير
    الف شكر علي الرد و الاهتمام اخ شريف

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bondok معاينة الرد
    بص يا سيدى انا هقولك على حاجه كويسه

انا شغال كمبتشن تمام والبرنامج ده فى شويه حاجات هتوقفك عن تكميل البروجكت لو البورجكت كبير مش معنى كده ان هو برنامج مش قوى لا على الاطلاق انا اشتغل بالبرنامج ده فى كليب قبل كده

تانى حاجه الفيوجن برنامج استخدم فى اقوى واشهر الافلام العالميه زى مثلا 300 اسبرطا

وكل البرنامج متوافقه مع كل برنامج الثرى دى متقلقش من حتت التوافق دى

بس انت عاوز راى او نصيحه

اشتغل فيوجن او اتعلم الفيوجن

ولو عاوز نصيحه كمان

اتعلم ال نيوك nuke وده برنامج الكمبوزت اللى اتعمل بيه فيلم افاتار الغنى عن التعريف

معنى كده ان البرنامج ده قوى

اماك اختيارين لا ثاللث لهم

فيوجن او نيوك

ده لو انت عاوز تشتغل شغل احترافى

اسف على الاطاله

بس انا حبيت اوضح حاجه انا برده فضلت فتره ابحث فيها
    متشكر جدا جدا علي المعلومات القيمة دي
    انا قررت ان شاء الله ادخل في النيوك مدام الكل بيشكر فيه كده
    بس متعرفش افتار استخدموا رندر سيستم ايه يعني استخدموا الفي راي ولا البرازيل ولا ايه, انا حاولت ابحث عن النقطة دي بس معرفتش اوصلها !!!

عضو نشيط
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    449
    مش عارف والله بس اعتقد منتل راى لقوه فى مجال السينما
    ليس للتفكير نهايه وليس للابداع نهايه
    ????????????????????????????????

على فكرة Avatar مش معمول بالنيوك

افاتار معمول بالفيوجون

http://www.eyeonline.com
    Senior Graphic Designer
    CG Student

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bondok معاينة الرد
    مش عارف والله بس اعتقد منتل راى لقوه فى مجال السينما
    معتقدش مينتال راي
    و الف شكر علي الاهتمام

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Savio معاينة الرد
    على فكرة Avatar مش معمول بالنيوك

افاتار معمول بالفيوجون

http://www.eyeonline.com
    لا معمول بنويك فعلا
    http://www.thefoundry.co.uk/
    موجود في الويب سايت بتاعهم

مفيش مانع إن البرنامجين أشتغلو في الفيلم و طبعا اكثر من شركة اشتغلت في الفيلم و مش معني ان الفيلم إتعمل علي

الفوجن او نيوك يبقي البرنامج افضل من الاخر او العكس و حتي باقي البرامج وحشة , لان الشركة بتشتري السوفت وير

اللي مناسب ليها و الناس اللي بتشتغل عندها , فقط الفيلم بس بيزيد من شهرة برنامج معين , أنا أشتغلت علي ال

Combustion أكتر من 4 سنين و عملت بي مسلسل كامل 2D مش بطال بس للأسف الشركة ما بتطورش ا

ل Combustion و بتروج برامجها الاخري الاقوي و الاغلي شوية زي .Toxic و ال flame و الفاير , جعلت ال

Combustion.للحاجات البسيطة و شغل التليفزيون لكنة مش محترف للشغل ذو الاحجام الكبيرة علي الإطلاق لازم

البرنامج يقفل او يهنج طبعا عشان الشركات الكبيرة تتجهة للبرامج الأخري اللي عندها ,

و حاليا انا بشتغل بال Fusion برنامج في نفس الامكانيات و قوي و عادي ساعات بيهنج بس مش زي ال

Combustion.انا ارشحة للي لسة بيبتدي مشوار ال Compositing

بالنسبة للنيوك مش هقدر افتي في صراحة معرفش كتير عنة .
    أتمني الافادة

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة rophaaa معاينة الرد
    مفيش مانع إن البرنامجين أشتغلو في الفيلم و طبعا اكثر من شركة اشتغلت في الفيلم و مش معني ان الفيلم إتعمل علي

الفوجن او نيوك يبقي البرنامج افضل من الاخر او العكس و حتي باقي البرامج وحشة , لان الشركة بتشتري السوفت وير

اللي مناسب ليها و الناس اللي بتشتغل عندها , فقط الفيلم بس بيزيد من شهرة برنامج معين , أنا أشتغلت علي ال

Combustion أكتر من 4 سنين و عملت بي مسلسل كامل 2D مش بطال بس للأسف الشركة ما بتطورش ا

ل Combustion و بتروج برامجها الاخري الاقوي و الاغلي شوية زي .Toxic و ال flame و الفاير , جعلت ال

Combustion.للحاجات البسيطة و شغل التليفزيون لكنة مش محترف للشغل ذو الاحجام الكبيرة علي الإطلاق لازم

البرنامج يقفل او يهنج طبعا عشان الشركات الكبيرة تتجهة للبرامج الأخري اللي عندها ,

و حاليا انا بشتغل بال Fusion برنامج في نفس الامكانيات و قوي و عادي ساعات بيهنج بس مش زي ال

Combustion.انا ارشحة للي لسة بيبتدي مشوار ال Compositing

بالنسبة للنيوك مش هقدر افتي في صراحة معرفش كتير عنة .
    أتمني الافادة
    انا عامل مشهد بالثري دي ماكس و طبعا مظبط الاضائة بالفي راي و عاوز افهم انا دلوقتي اخرج الشغل بامتداد 3ds ولا fbx و ايه وضع الفي راي من الاعراب و ايه الرندر اللي هايستخدم دلوقتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل