Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

طلب تصميم شعار

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• طلب تصميم شعار

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أحبتي الكرام و اخواني في منتداي العزيز,
    قررت أنا و اصدقائي بدء نشاط جميل بين زملائنا وهو أننا نأتي بشخص ما متفوق في مجاله سواء علمي أو عملي أو اجتماعي أو ثقافي ليتكلم لنا عن وضعه و كيف بدأ و الدروس المستفادة من حياته و هكذا
    ونحن الان في مرحلة الإعداد لهذا و ينقصنا الان شعارنا و لأننا ليس لنا خبرة بالفوتوشوب قررت الاستعانة بأعضاء منتداي العزيز في هذا علهم يساعدوننا في بدء نشاطنا.
    سوف نقوم بتسميته عَنان (بفتح العين) و الشعار سيكون باللغة العربية ان شاء الله
    ارجو ان تساعدونني في هذا جزاكم الله خيرًا.
    التعديل الأخير تم بواسطة SHEFO; 20 / 03 / 2010, 08:43 PM.

بالإضافة الي ان الشعار الذي سنستخدمه سنعطي صاحبه حساب علي موقع torrentleech.com

ان شاء الله اخي اعمل لك احلى شعار انتظرني في فترة العصر لاني مشغول قليلا

خذ وقتك يا أخي ... المهم النتيجة ان شاء الله
        و جزاك الله خيرًا

يا جماعة ياريت المساعدة

اخي يا حياك الله سوف اعمل لك بعض الشعارات وهي مجانية شو بيكم اي احد بيطلب طلب من المنتدى يقول انا اشترية انا اضع له حساب اين الاخوة والتكافل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ المهم سوف تاتيك بعض الشعرات اختر منه ما تريد لجل اعيونك وعيون المنتدى
            ياصاحبَ الهمَ إن الهمَ منفرجٌ
            ابشر بخيرِ فأنَ الفارجَ اللهُ
            وإذا بليتَ فثق بالله وأرضى بهِ
            إن الذي يكشفُ البلوى هو اللهُ

جزاك الله خيرًا يا أخي
              و الاسم هو عنَان بفتح العين و ليس بكسر العين (هناك اختلاف في المعني و أخطأنا في اختيار الاسم الأول )

المشاركة الأصلية بواسطة SHEFO مشاهدة المشاركة
                جزاك الله خيرًا يا أخي
                و الاسم هو عنَان بفتح العين و ليس بكسر العين (هناك اختلاف في المعني و أخطأنا في اختيار الاسم الأول )
                السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
                يعني يا أخي مش عارف أقولك أيه ..
                أنت قلت فى الأول عنان بالكسر وانا اشتغلت بناءاً علي الكلام ده , بالرغم اني حاولت على أدي إلا إنى حاولت ومكنتش هاخد مقابل على فكرة.

طب رجعت دلوقتى وتقول العنان بالفتحة!
                أعمل انا ايه؟
                عموما يا شباب
                عنان بالعين المكسورة هى لجام الفرس
                وعنان بالعين المفتوحة هى السحاب

عالعموم حصل خير
                عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
                1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

يعني يا أخي مش عارف أقولك أيه ..
                  أنت قلت فى الأول عنان بالكسر وانا اشتغلت بناءاً علي الكلام ده , بالرغم اني حاولت على أدي إلا إنى حاولت ومكنتش هاخد مقابل على فكرة
                  رجعت دلوقتى وتقول العنان بالفتحة!
                  أعمل انا ايه؟
                  عموما يا شباب
                  عنان بالعين المكسورة هى لجام الفرس
                  وعنان بالعين المفتوحة هى السحاب
                  عالعموم حصل خير
                  و الله انا اللي مش عارف اقولك ايه
                  انا اسف جدًا
                  انا من كتر ماكنت سايب الموضوع فاقد الأمل ان حد يرد مخدتش بالي من الغلظة
                  بس و الله اكرمك الله و شغلك رائع و فكرتك رهيبة و الله

لو قدرت تعدل التصميم شوية ليناسب الاسم الاخر تبقي مشكور جدًا

و في الحديث وعن ابن عمر رضي الله عنهما ، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (...... من كان في حاجة أخيه ؛ كان الله في حاجته......)

و الله انا اللي مش عارف اقولك ايه
                    انا اسف جدًا
                    انا من كتر ماكنت سايب الموضوع فاقد الأمل ان حد يرد مخدتش بالي من الغلظة
                    بس و الله اكرمك الله و شغلك رائع و فكرتك رهيبة و الله

لو قدرت تعدل التصميم شوية ليناسب الاسم الاخر تبقي مشكور جدًا

و في الحديث وعن ابن عمر رضي الله عنهما ، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (...... من كان في حاجة أخيه ؛ كان الله في حاجته......)
                    أنت عارف لولا الحديث اللى انت كاتبته , أقسم بالله ما كنت هعمل حاجة تاني
                    لكن عشان أخلائك ودينك .. أنت أجبرتنى انى احترمك وعملتلك تطوير وتعديل على اللوجو
                    بحيث يمشى عَنان و عِنان
                    اتفضل يا سيدى اللوجو بس يارب يعجبك أصلا..
                    التعديل الأخير تم بواسطة zoomcroom; 22 / 03 / 2010, 09:22 AM.
                    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى

أستاذ شريف ماهر ياريت لو مش عاجبك تقولي , ولو عندك فكرة مختلفة عاوزني أصممهالك على طول قولي برده, ولو عاوز تغير فى لون كلمة عنان قولي برده
                      التعديل الأخير تم بواسطة zoomcroom; 21 / 03 / 2010, 07:32 PM.

يا أخي و الله لساني يعجز عن كلمات الشكر .....
                        ياباشا و الله أكرمك الله ... انا بس كنت منتظر أعرضه عل باقي الناس عشان نشوف الرأي الكلي فيه

و لو حضرتك تقدر تصمم واحد كمان يكون بالخط العربي المزخرف و يكون عكس الحالي في نسبة البعد الطولي الي العرضي (يعني يكون بالطول) بحيث يبقي عندنا نوعين مختلفين من الشعارات نقدر نختار بينهم و هذا فضلاً منك فقد وفيت عونك لنا و زيادة والله ولكن لا نقابل خيرين أمثالك كثيرًا فاذا قابلنا احدهم تمسكنا به

و انت فعلاً نعم الانسان الذي هو في عون شخص لا يمت له بأي صلة فجزاك عنا خير الجزاء

واسف مرة أخري علي التعديل المتأخر و لكن و الله الشعار الأول ينفع و سأعرضه مع الاخير علي باقي الناس ان شاء الله

zoomcroom الاخ

تقديرى على نشاطك فكرتك فيها مجهود وكويسة

والحصان يدل على النشاط والميل الى الوصول الى النجاح
                          not proffesional but i''ll
                          stop is easy go is hard

يا أخي و الله لساني يعجز عن كلمات الشكر .....
                            ياباشا و الله أكرمك الله ... انا بس كنت منتظر أعرضه عل باقي الناس عشان نشوف الرأي الكلي فيه

و لو حضرتك تقدر تصمم واحد كمان يكون بالخط العربي المزخرف و يكون عكس الحالي في نسبة البعد الطولي الي العرضي (يعني يكون بالطول) بحيث يبقي عندنا نوعين مختلفين من الشعارات نقدر نختار بينهم و هذا فضلاً منك فقد وفيت عونك لنا و زيادة والله ولكن لا نقابل خيرين أمثالك كثيرًا فاذا قابلنا احدهم تمسكنا به

و انت فعلاً نعم الانسان الذي هو في عون شخص لا يمت له بأي صلة فجزاك عنا خير الجزاء

واسف مرة أخري علي التعديل المتأخر و لكن و الله الشعار الأول ينفع و سأعرضه مع الاخير علي باقي الناس ان شاء الله
                            يا عزيزى أنا مش عاوزك تشكرني أنا عاوز أخد ثوابي من ربنا كامل , لأن أنا داخل مجال الجرافيك فى الأصل عشان خدمة الإسلام والمسلمين..

طيب هطلب منك شوية طلبات الأول
                            ياريت تحددلي اللون المناسب ليك..
                            ياريت لو توضحلي الزخرفة اللى تحبها من خلال مثال من صورة عندك
                            عشان التصميم الأول والتاني أنا عملتهم بشكل عشوائى , والتصميم الأخير ياريت أعرف أدق التفاصيل قبل ما أشتغل فيه , عشان أقدر أطلع بحاجة تعجبك.

والوقت اللى هترد عليا فيه , أحسب على الوقت ده 3 أيام بحد أقصى وهيكون التصميم تحت إيدك بإذن الله.

المشاركة الأصلية بواسطة selver_fre مشاهدة المشاركة
                            zoomcroom الاخ

تقديرى على نشاطك فكرتك فيها مجهود وكويسة

والحصان يدل على النشاط والميل الى الوصول الى النجاح
                            انا اشكرك أخي على هذا التشجيع وما أنا إلا مبتدأ .
                            ولكن أتمنى أن أكون على الطريق الصحيح .
                            اشكرك على تشجيعك مرة أخرى

جزاك الله خيرًا علي سرعة الرد

شعارك الأول رائع جدًا يا أخي و فعلاً لم أفكر في فكرة الحصان مكان حرف العين و السحب شيء يدل علي الابداع فعلاً.

و بالنسبة للشعار الجديد فالمهم انو يكون يدل علي الابداع و في نفس الوقت الاعتزاز بالعربية... يعني يكون الخط عربي مزخرف الي حد ما (مش اوي ) و في نفس الوقت يكون فيه ابداع في التصميم نفسه من حيث ترابط الخطوط أو شيء مثل هذا(يعني اللي يراه يعجب بالفكرة و خصوصًا انها جديدة)
                              و طبعًا حضرتك أثبت بجدارة تفوقك من حيث الابداع

لأن هدف الجمعية هو تبادل خبرات الناجحين من العرب في مجالاتهم و عرض تجاربهم لنا لكي تساعدنا علي الابداع في مجالاتنا

مثال انظر هذة المجموعة من شعارات الشركات : -

*أقرب حاجة لتصوري هو شعار محمد (أو العزي أو الوطن بس بالالوان و زيادة الحركة في الخط )

*لا يكون مبالغ في الزخرفة مثل شعار مجلس دبي الثقافي

*ممكن يكون فيه حركة بسيطة مثل الحركة فوق كلمة ذي أفينوز

*بالنسبة للألوان فلا يوجد لون مفضل (ممكن أكثر من لون في الشعار)

*طبعًا لا يكون يشبه شعار "الاستاد" أو "بريد"

يعمل...
                              X