Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما حكم تصميم الالعاب الالكترونية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما حكم تصميم الالعاب الالكترونية

بسم الله الرحمن الرحيم
    والله انا كنت عاو ز اسال سؤال مهم جدا وعارف ان ده مش مكانه بس كل املي اني الاقي حد ملم بالموضوع
    يعرف يعرضه على شيخ وانتم اكيد ملمين ويمكن يكون حد فيكم سال
    السؤال هو ما حكم تصميم الالعاب الالكترونية
    السؤال التاني ما حكم تصميم الشخصيات ببرامج الجرافيك
    الواحد عاوز يخش في الحوار ده بس خايف اصل يكون في حرام ولا حاجة
    وبعدين اعتقد ان الموضوع في شبهة فيرايت اي حد يقدر يساعدني
    ولكم جزيل الشكر

طب دلوأتي موضوعك ده في مكانوا
    Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
    اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

" اسألوا أهل الذكر ان كنتم لا تعلمون "

طبعا ليس هذا مكانه واستعد لمجموعة من الشبهات التي ستتهاطل عليك

همممممممم

بصراحة أنا فكرت في موضوعك قبل

وأنا بعد خايف يكوون حرام... خصوصاً رسم الشخصيات بالبرامج...

لكن صديقي علاء يقوول أن النية هي التي تحدد ذلك...

نحن نيتنا نتعلم ونصنع ألعااب للتسلية لا أكثر
        Back to Game Developing

وجهة نظري الشخصية هي نعم يجب تصميم لعب الكترونية..
          الغرب يصنع العاب مليئة بالكفر و الكره للمسلمين.. تخرب عقول شبابنا..
          نحن علينا كمصممين ان نصنع العاب تظهر اخلاقنا الاسلامية..
          و لا يجب ان نسمح للغرب بالسيطرة على عقول الشباب المسلمين..

انظر هنا لعبة استراتيجية... اسلامية..
          http://www.quraishgame.com/
          لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
          لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
          لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
          http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

أعتقد من وجهة نظري أن هذا علم كباقي علوم الحياة مثل علم الميكانيك وعلم الهندسة
            وهو فرض كفاية على الأمة الإسلامية ، فإن لم تقم فئة قليله منه أثمت كل الأمة الإسلامية .

نحن لا نخفي أن عشق الصغار يكمن في اللعب ، وهو أفضل طريقة للتعليم ، وندرك أيضاً أن الإنترنت لم يخلوا أبداً من الألعاب المخلة بالعقيدة وبالأخلاقيات العامة .. لذا . فقد وجب على الأمة إيجاد فئة تقوم بإخراج ألعاب تعليمية ودينية تفيد أبناء المسلمين .

حكم ألعاب لا أدري

و لكن حكم رسم وفقا لفتوى شيخ أزهر محمد طنطاوي الله يرحم حسب نية ((أي حلال )) و شيخ قرضاوي قال حلال أيضا
              يمكنك بحث عن طريق أنترنت عن فتواهم حيث كان مصدري هو موقع أسلام أونلاين و لكن على ما يبدوا أن خاصية بحث معطلة حاليا
              http://www.islamonline.net/arabic/index.shtml
              أنا بحثت عن حكم من هذا الموقع الرائع
              و حاليا بتعلم من دروس Drawing Human figure from imagination
              There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
              Neil Fiore

والله مش عارف بس الموضوع مش سهل ياريت ياخونا اي حد لو عارف شيخ ولا حاجة يقوله
                واعتقد احسن واحد ممكن يفدنا في الموضوع الشيخ محمد العريفي لانه قريب من الشباب
                فلو واحد معاه رقمه او يعرف يوصله هو الي هيدينا الكلام المظبوط انما باقي الشيوخ هيفضلو يقولو ويعيدو ومش فاهمين الموضوع بالظبط يعني ما اتعقدش حد منهم عنده فكرة عن مستوى الجرافيك وصل لغاية فين يعني الواحد ممكن في بعض الاحيان مايعرفش يفرق بين الحقيقة والشخصية من كتر مهما متشابهين
                ثانيا انا مع العاب اسلامية بس دي عمرها ما هتجيب فلوس علشان محدش بيشتري لعبة في الوطن العربي
                وانا اولهم
                فعلشان تقولي اتعلم علشان تعمل لعبة اسلامية لازم ليها ممول يصرف عليك غير كده ما اعتقدش وتبقى مجانية كمان وممكن تعتمد على الاعلانات فقط لاغير
                فشوفو كده وياريت نوصل لحل

سؤال لو حد جاب لك فتوة بتحريم تصميم الالعاب يعني حتتوقف عن العمل ؟

المشاركة الأصلية بواسطة يوسف فلسطين مشاهدة المشاركة
                    سؤال لو حد جاب لك فتوة بتحريم تصميم الالعاب يعني حتتوقف عن العمل ؟
                    المشكله هي ليست في ان يعمل به او يتركه . لكن المشكله في نوعية هذه الاسئلة .
                    بالامس كنت في موقع اسلامي واجد ان احد الاعضاء يسال عن حكم جرس المنزل
                    والاخر يسال عن حكم الانترنت او حكم الفيس بوك .

هنالك حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم بمعناه ان الحلال قد بين والحرام قد بين وهنالك ماترك رأفة بالناس ورحمة بهم فلا تسالوا عنه << حاولت البحث عنه لكنني لم اجده في قوقل ساضعه ان وجدته

على كل حال ماريد ايصاله هو اننا نفكر قليلا قبل السوال وان لا نسال سوى عما ينفعنا دينيا
                    فمثلا الالعاب مثل الكلام فهناك انواع للكلام منها المحرم والحلال وهذا امر بديهي جدا ..

وشيء آخر بما انني كتبت هذا الرد : هو انني وجدت في بعض المواضيع السابقة فتاوي عجيبه مثل احدهم
                    كان يكتب ماحكم شعر الغزل -يبدو انه كان يسال ويجيب عن نفسه - فكان جوابه ان حرام
                    وبالرغم من اطلقها من غير حساب لنفسه . كان في عصر النبي صلى الله عليه وسلم صحابي يدعى كعب بن زهير بن أبي سلمى قد هجا الرسول صلى الله عليه وسلم وقد اهدر الرسول دمه وفي نهاية المطاف تاب ودخل على النبي عليه الصلاة والسلام وقال في مطلق القصيدة :

بانَتْ سُعادُ فَقَلبي اليومَ مَتْبولُ
                    مُتَيَّمٌ إثْرَها لم يُفْدَ مَكْبولُ

وما سعادُ غَداةَ البيْنِ إذ رَحَلوا
                    إلاّ أَغَنُّ غَضيضُ الطَّرْفِ مَكْحولُ

تَجْلو عَوارِضَ ذي ظَلْمٍ إذا ابْتَسَمَتْ
                    كأنّهُ مُنْهَلٌ بالرَّاحِ مَعْلولُ

شُجَّتْ بِذي شَبَمٍ مِنْ ماء مَحْنِيَةٍ
                    صافٍ بأَبْطَحَ أَضْحى وهُوَ مَشْمولُ
                    ان لم ينكر هذا الكلام الرسول صلى الله عليه وسلم فمن انت حتى تحرم من هواك !

والله فكرتني بجوجل إجابات ..
                      الواحد بيشوف أسئلة معوقة بجد ... طبعاً لا أقصد الإهانه هنا لأي حد فلا تفهموني غلط ..
                      والشيء الثاني ان المنابر مش دار إفتاء ومفيهاش مفتيين ومكان الموضوع مش صحيح ولو كنت فعلاً مقتنع ان الفتوى هتفيدك اسأل دار الإفتاء في بلدك إن وجدت .. أو ادخل على مواقع الفتوى ,
                      http://www.islamic-fatwa.com/fatawa/index.php

طبعا لو جبتلي فتوى حرام هتوقف فورا ايه هبيع ديني علشان الدنيا ده الموضوع ده كبيرة من الكباير يعني مش حاجة صغيرة علشان كده انا بسال وبتاكد
                        ثانيا ياخونا الموضوع باين يعني انا عارف انه مش منتدة فتوى انا قلت الناس الي هنا فاهمة وعارفة المجال ده ماشي ازاي وتعرف تعرضه بشكل مناسب على شيخ وانا قلت كده في اول كلامي وفي الاخر الاقي ناس تقولك المنتدة ده مش منتدى فتوى ما انا عارف ياحبيبي وكاتب كده في اول كلامي
                        واكيد طبعا لما بسال عن حكم العاب اكيد مش قصدي العاب الزكاء والغاز يعني اكيد قصدي على اللعب الي فيها جرافيك عالي جدا بس يعني
                        فلو ممكن حد يساعدني يبقى كتر خيره

السؤالان اللذان يتكررا في المنتدى بصورة رسمية:
                          ماحكم رسم الشخصيات؟
                          ماحكم استخدام الموسيقى؟

Culture is your operating system

طيب لنعمل اجتهاد شخصي..
                            كلنا نعلم ان التماثيل و الاصنام و مجسمات الانسان و الحيوان حرام في الحياة لأن الرسول عليه الصلاة و السلام هدم الاصنام كلها.... و لكن تصبح حلال عندما يصنع المجسم كلعبة...
                            لذلك اكيد تصميم الالعاب حلال.. وإلا كانت الالعاب في الواقع حرام ايضا و لكنها حلال
                            لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                            لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                            لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                            http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

نحن عاملين مثل المشكلة التي تقول اين سوف نصلي عندما نذهب للقمر
                              واعجبتني إجابة من احدهم ، عندما تذهبوا للقمر سوف افتي لكم اين تصلون
                              والألعاب الكبيرة اللي فيها جرافيك وشخصيات ومؤثرات واحداث دراماتيكية
                              عندما تصمموا مثل هذه الألعاب افتوا في صحتها

يعمل...
                              X