صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 39

موضوع: ســـــــؤال واحــــد

ردود: 39 | زيارات: 2047
  1. #1
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129

    ســـــــؤال واحــــد

    السؤال الذى أتمنى ان أعرف إجابته من أهل الرأى الواحد ..


    و أسألك سؤال .. إذا سقط الشوكانى و الإمام الذهبى - مؤلف سير أعلام النبلاء - و بن قتيبة و بن حزم و كثيرين ... فى هذا الخلاف - إباحة الموسيقى - و لم يقولوا بحرمتها بل دافعوا عن إباحتها .. يعنى أكثر منا نحن العوام .. هم قد سقطوا فى هذا الخلاف .. فتخيل أنت ماذا سنفعل نحن ؟؟ و نحن العوام ؟؟


    ماذا سنفعل نحن ؟؟ و نحن العوام ؟؟


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية HX6
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المنطقة
    سوريا\حلب
    العمر
    30
    ردود
    2,375
    المفترض مننا نحن العوام ان لانخوض ما لا طاقة لنا به.. و لكننا لسبب غير مفهوم
    نصر ان نخوض بما لا يجب ان نخوض به..
    ولا أقلك..السبب واضح هو اننا نريد ان نختلف لأي سبب كان..

  3. #3
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    بسم الله الرحمن الرحيم
    ياأخى بالله عليك اغلق الموضوع بقى وكفايه كده
    انت واضح انك مش بتقرأ كويس ردودى أو بتقرأها وانت برده اللى فى دماغك فى دماغك قلتلك مش كل واحد ينفع يقرأ كتب للناس دى ممكن تفهم حاجات غلط وحاجات تلتبس علسك وحاجات يتأولوها يعنى يغيب عنهم التوفيق الربانى فى تفسيرها
    وده للعلماء امعتبرين الذين افنو حياتهم فى طلب العلم
    كمان مش معنى ان الشوكانى زل فى مسأله او غيره "ومش معنى الكلام انه زل هنا " يبقى ماناخدشى منهم لا برده لو قريت كويس كنت لقيتنى كاتب اننا ناخد الحق من اى حد ونرد الباطل على اى حد وكل ي}خد منه ويرد الا صاحب هذا القبر واشار الامام مالك لقبر الرسول
    انت افترضت برده انى بكلمك عن ناس معينه واا لم اذكر اى اسم لان الامور اكبر من كده
    وان شاء الله نعمل موضوع مفصل للكلام ده
    اخر حاجه هقوللك مثال للى بتقول عليه قال ان اارض مش كرويه
    العلامه بنباز لما قال الكلام ده تأول اية والارض مددناها
    وايه والى الارض كيف سطحت
    ولانه رجل كفيف ولا يعتمد فى علمه ومعرفته على نفسه بل على رجاله الذين هم تحته فتأول المسأله ولكن النقطه المهم
    هل عندما يسألنى شخص هل الارض كرويه هل أقول له فيها قولان وأذكر له رى بن باز رحمه الله لا طبعا معروف ان دى زله من زلاته زى ما زل غيرها وزى ما زل غيره
    كذلك الحال مع الالبانى وغيره
    بنعترف انها زلات ليهم ولكن لازلنا نأخذ علمهم وكيف يكون ان اجتهد وأخطأ فله اجر واحد للاجتهاد وان اصاب فله اجران جزاك الله خيرا وانا هعمل موضوع على الكلام ده ان شاء الله

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية AHMAD-MAX
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,478
    هذا منطق المستخف في نفسه .. لديك عقل تستطيع ان تجري بحث وتعلم ايهم اقرب الى الحق وتتبعه .. يوم القيامة اما نار اوجنه لهذا الذي تسميه عامة الناس .. بالله عليك لو عامة الناس لاتوجد عندهم القدره والتميز كيف يكون من العدل ادخالهم النار ؟؟!!
    ودين الله اسهل من الرياضيات والفيزياء واسهل العلوم كونه حجة على كل الطبقات ونخب في المجتمع ...
    ... ...
    الحرية هي التوحيد ..
    عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
    تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
    وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
    ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية MoheyElbaz
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر ، و قلبي بفلسطين
    ردود
    348
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmad-max معاينة الرد
    هذا منطق المستخف في نفسه .. لديك عقل تستطيع ان تجري بحث وتعلم ايهم اقرب الى الحق وتتبعه .. يوم القيامة اما نار اوجنه لهذا الذي تسميه عامة الناس .. بالله عليك لو عامة الناس لاتوجد عندهم القدره والتميز كيف يكون من العدل ادخالهم النار ؟؟!!
    ودين الله اسهل من الرياضيات والفيزياء واسهل العلوم كونه حجة على كل الطبقات ونخب في المجتمع ...
    تسلم يدك

    و شكراً لك أخي صاحب الموضوع
    جزاك الله خيراً ن و هدانا و إياكم
    لا إله إلا الله محمد رسول الله ، صلى الله عليه و سلم

    أسألكم الدعاء ، لن أستطيع التواجد الفترة القادمة لظروف قهرية

  6. #6
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129

    انت واضح انك مش بتقرأ كويس ردودى أو بتقرأها وانت برده اللى فى دماغك فى دماغك قلتلك مش كل واحد ينفع يقرأ كتب للناس دى ممكن تفهم حاجات غلط وحاجات تلتبس علسك وحاجات يتأولوها يعنى يغيب عنهم التوفيق الربانى فى تفسيرها
    وده للعلماء امعتبرين الذين افنو حياتهم فى طلب العلم
    لما هى كده .. هنعمل أبحاث ليه ؟؟
    ده أنت بتقول ما تقراش بعد كده أقرا ..
    أيه اللخبطة ديه



    كمان مش معنى ان الشوكانى زل فى مسأله او غيره "ومش معنى الكلام انه زل هنا " يبقى ماناخدشى منهم لا برده لو قريت كويس كنت لقيتنى كاتب اننا ناخد الحق من اى حد ونرد الباطل
    و مين عرفك إنه زل ؟؟
    و مين يحدد ده كويس و ده وحش ؟؟
    الأحاديث نفسها بين يديه ... مش هنقول كان حديث يجهله .. لكنه سرد كل الأحاديث و الأقوال فى المسألة .. معناه أيه ده ؟

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmad-max معاينة الرد
    هذا منطق المستخف في نفسه .. لديك عقل تستطيع ان تجري بحث وتعلم ايهم اقرب الى الحق وتتبعه .. يوم القيامة اما نار اوجنه لهذا الذي تسميه عامة الناس .. بالله عليك لو عامة الناس لاتوجد عندهم القدره والتميز كيف يكون من العدل ادخالهم النار ؟؟!!
    ودين الله اسهل من الرياضيات والفيزياء واسهل العلوم كونه حجة على كل الطبقات ونخب في المجتمع ...
    عندما يقوم الكبار بعمل أبحاث و مؤلفات و يختلفوا .. فماذا أفعل أنا ؟
    و إذا كان العالم الكبير لم يميز ؟ فمن سيميز ؟

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية AHMAD-MAX
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,478
    بنفس المنطق .. انت دائما تنتقد وحيانا تهاجم الشيخ ابو اسحاق الحويني بسبب عمرو خالد علما ان عمرو خالد نقطه في بحر علم الحويني ... لماذا اذا انت وعمر خالد لاتخضعون للحويني او الشيخ محمد حسان ؟؟!!
    ... ...
    الحرية هي التوحيد ..
    عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
    تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
    وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
    ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية MoheyElbaz
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر ، و قلبي بفلسطين
    ردود
    348
    عمرو خالد و معز مسعود و مصطفى حسني كلهم تلاميذ مدرسة واحدة ... ، و هي ما يسمى الوسطيه الأقرب ميلا إلى الإنحدار و الهاوية ، و مصطفى حسني تحديداً أخشى من كونه ينضم إلى المدرسة الصوفية التي أسأل الله ألا يجعل لها جزراً و هذا لا يخفى إلا على القليل الذي يعجبه كلامه ..

    و هذا لاحظته على أكثر من شاب ، يكون ماسك بالسيجارة في يدة ، و أقول له ما هو أحب شئ تريد السماع له ، يقول لي "مصطفى حسني بحس كده أنه فاهم الشباب" لمجرد بعض النكات أسلوب معين لجذب الشباب ، و انا كنت أتخيل أنه يفعل هذا من أجل جذبهم و بعد هذا تبدأ مرحلة العصف ، و لكن للاسف ، هم في إنحدار أكبر..

    فيقومون بتحليل أشياء لم يرد نص في تحريمها و أو تحليلها كما تقولون ، و لكن نرى نحن أنها حرام ، فليس غريب على مصصفى حسني الذي رد على نفسه فيم يتعلق بالبدعه و هذا ما لم تعلمه ، أبحث في اليوتيوب على رد مصطفى حسني على مصطفى حسني ، و قد تغير رأيك في إتباعك لهؤلاء الدعاه ، و هو بمثابة إتباع للأهواء ، و أعذرني ، فالكلمة في محلها تماما

    فلا أرى من واحد قال لفتاة متبرجه و ترتدي ملابساً محترمه أنها محجبة بنسبة 90% ، أيعقل أن أتقبل كلام من واحد كهذأ ، و في مره أخرى يتغنى بكلام عمرو دياب مناجياً ربه ، أعوذ بالله ، قمة الاستهتار و صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم إذ قال "سيأتي على الناس سنوات خدّعات، يُصَدق فيها الكاذب ويُكذَّب فيها الصادق، ويُؤتمن فيها الخائن ويُخوَّن فيها الأمين، وينطق فيها الرويبضة" ، و ها نحن في السنوات الخادعات ، اللهم ثبتا ، اللهم ثبتنا ، اللهم ثبتنا ...

    أعلم جيداً أن لديك رداً على كل جزء ، و لكن هل تعتقد أنه قد يرد كلام على الحجاب الذي هو بنسبه 90%
    لا إله إلا الله محمد رسول الله ، صلى الله عليه و سلم

    أسألكم الدعاء ، لن أستطيع التواجد الفترة القادمة لظروف قهرية

  9. #9
    It's Me
    صور رمزية cortex
    تاريخ التسجيل
    Jul 2006
    المنطقة
    where i am
    ردود
    3,952
    أنا متأكد أن الموضوع بتطول صفحاته ., و في النهاية لا نتيجة ., إلا بشكل سلبي

    للأسف منذ مدة كبيرة جداً لم أرَ نقاش هادف ذو نتائج في هذا المنتدى
    فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا

    اللهم أغفرللمسلمين و المسلمات ,الأحياء و الأموات

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة cortex معاينة الرد
    أنا متأكد أن الموضوع بتطول صفحاته ., و في النهاية لا نتيجة ., إلا بشكل سلبي

    للأسف منذ مدة كبيرة جداً لم أرَ نقاش هادف ذو نتائج في هذا المنتدى
    طالما الكلام بدون علم طبيعي جداً أن لا تستفيد وتلاحظ سبحان في العلوم الدنيوية يسكت الكثير في الجدال فيها، وتجده أول من يشهر سيفه قبل العالم بهذه الأمور، مع أن هذا ليس هدف المنتدى..

    الله المستعان
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية AHMAD-MAX
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    2,478
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    طالما الكلام بدون علم طبيعي جداً أن لا تستفيد وتلاحظ سبحان في العلوم الدنيوية يسكت الكثير في الجدال فيها، وتجده أول من يشهر سيفه قبل العالم بهذه الأمور، مع أنا هذا ليس هدف المنتدى..

    الله المستعان
    شوف اذا الناس بتحشر نفسها في الدين وبسير من اهتماماتها تفلسف في الدين بنكون وصلنا مرحله كنا نتمناها من زمان .. احسن ما نشوف اهتمامتهم بكره القدم وستار اكدمي .. من اكبر مشاكلنا اعملنا الدين لنخبة من الناس ومنعنا الشباب الانخراط فيه .. ولما الشب ما يلاقي الو مكان في مجتمع يقبلو ويعطيه اهتمام ... بروح بكل بساطة للتفاهات الي يتفاعل فيها ويتنافس عليها ويحس الو مكان وكيان ..
    بس شرط اكون بينهم من اهل العلم الي ينصح ويعلم ويوجه وفي الاول ولاخر مجتمع فيه علماء راح يتغير للاحسن
    ... ...
    الحرية هي التوحيد ..
    عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
    تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
    وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
    ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

  12. #12
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    سيدى الفاضل انت دايما بتفهمنى غلط ليه مش عارف بتاخد الكلام اللى يعجبك وتسيب باقى الكلام
    افهم الاول ازاى تاخد دينك من الكتب والمشايخ وبعدين اقرا دا اللى انااقصده وهقوللك المثال تانى
    انت لوقريت فى اى علم دنيوى مش هتفهم حاجه لانك ماعندكشى الاصول بتاعته
    يعنى لو قلتلك حمض وقاعده ملح ومايه لو انت ماكشى فى الكميا مش هتفهم يعنى ايه لكن لو جيت لواحد بيفهم هيقولك يعنى كذا وكذا
    بتقوللى ان احديث كلن بين ايديه ده معناه انك مش فاهم اى حاجه فى الناس دى واجتهاداتهم واضح كمان انك مش عارف الائمه دول كان زمانهم امتى علشان تقول الحديث بين اديه ايه انتمش مصدق انه ممكنيزل ولا ايه

    مين اللى بيحدد انه زل جمهور الامه يابنى
    انت ليه بتاخد بكلام خمسه سته من العلماء والمتاخرين كمان " ده فرضا يعنى ان كلامهم بيقول ان الموسيقى مش حرام" وبتسيب مئات العلماء التانيين والامه والحمد لله مليانه بيهم
    بتسمع كلام خمس علماء وبتسيب الاجماع اللى نقله ابن تيميه وابن القيم شيوخ الاسلام
    طيب هقوللك حاجه الزمن الاول هل اختلفوا لا ارجع لحديث سيدنا عبد الله بن عمر لما سمع الموسيقى وسد اذنيه وقال ان الرسول فعل هذا الحديث مشهور
    هتلاقى اللى زلوا برده بيقولو ان الرسول ماامرشى بسد الاذن للى كان يسير معه وإنما سد هو أذنه فقط
    وستسمع ممن يريدون اباحة الفكره اكتر من كده بكتيييير
    وفى سؤال مهم انت ما جاوبتني عليه هل الموسيقى من الطيبات ولا الخبائث رد عليا هل ممكن نجتمع فىالمسجد ونشغل مقطوعه موسيقيه ونقعد نسمعها ونقول الله بالله عليك رد على السؤال ده ديننا جميل جدا بس للى عاوز يتبع الحق مش هواه
    بتتكلم على الحوينى وبتقول انك بطلت تسمعه لما رد على مصطفى حسنى
    يابنى ده يوضح انك مش عارف يعنى ايه العلماء دول ييجوا ايه اصلا فيهم
    الشيخ الحوينى اللى العلامه الوقت الشيخ ناصر الدين الالبانى قال لا اخشى على الحديث وفيه الحوينى المصرى لما كان يدرس عنده
    الشيوخ اللى افنوا حياتهم فى طلب العلم واللى ضحوا بالدنيا وما فيها وتجرجروا فى غياهيب المعتقلات والسجون ابتغاءا للحق
    ولا واحد جالس امامه فتيات متبرجات وقاعدلى فى التكييف وعمال يتكلم
    الراجل فيه الخير صحيح انه بيدعى لشباب للخير والناس بتتلف حواليه لكن بجهله بيودى نفسه فى داهيه
    عمرو خالد ياحبيبى اللى بتتكلم عنه وبتقول ان كلامه مش يفرق اوى او مش فاكر قلت ايه
    لما بيقول ان تجربة الرسول تجربه بشريه تحتمل الخطأ والصواب ولما بيقول ان الرسول مر بأكتر من موقف فاشل فى دعوته ولما بيقولا لرسول قل للصحابه مش قادر احمل الرساله لوحدى شيلوها معايا
    واخيرا لما ينافى نص صريح من القرآن بعدم كفر ابليس "إلا إبليس أبى استكبر وكان من الكافرين"
    واخيرا يختمها بالذهاب والاحتفال معالنصارى بعيد القيامه فى الكنيسه وهو الداعيه الاسلامى الوحيد اللى عمل كده
    كل ده وغى الاخر تقارن بينهم وبين الناس الربانيي الذينلا يبغون من الحياة الدنيا اى شئ
    ربنا يهدينا وإياك


    واعتذر للأخوه الذين نصحونى كثيرا ان اغلق النقاش ولكن والله هى الغيره فقط للحق
    والأخ MoheyElbaz معلش سامحنى هههههه

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmad-max معاينة الرد
    شوف اذا الناس بتحشر نفسها في الدين وبسير من اهتماماتها تفلسف في الدين بنكون وصلنا مرحله كنا نتمناها من زمان .. احسن ما نشوف اهتمامتهم بكره القدم وستار اكدمي .. من اكبر مشاكلنا اعملنا الدين لنخبة من الناس ومنعنا الشباب الانخراط فيه .. ولما الشب ما يلاقي الو مكان في مجتمع يقبلو ويعطيه اهتمام ... بروح بكل بساطة للتفاهات الي يتفاعل فيها ويتنافس عليها ويحس الو مكان وكيان ..
    بس شرط اكون بينهم من اهل العلم الي ينصح ويعلم ويوجه وفي الاول ولاخر مجتمع فيه علماء راح يتغير للاحسن
    الفلسفة مش في الدين، مش يجي واحد قاريلي كتابين وسامعه كام حديث في برنامج حواري، يقوم يفكّر نفسه ابن تيمية
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية ehabrashad
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    2,414
    يا أهلا اخي الحبيب إبن ياسين

    صدقني لن تقتنع ولن يقتنعوا بهذا الحوار فهو حوار متكرر فتح عشرات المرات ولم يكن من وراءه جدوا حتى عندنا هنا في الصين

    اخر مرة كنت في فندق بمدينة هانزوا الصينية وكان معي مجموعة من الأصدقاء العرب وفي وقت الغداء بالمطعم بدأ عزف بيانوا لمقطوعات اعرفها (لموتزرت) فقلت ان اعرف تلك المقطوعة فقال احدهم (إيه ده يا شيخ عبدالوهاب هو إنت مبتحرمش الموسيقى) قولت له انا أخذ بالرأي الذي يقول انها مباحة فتدخل اخر فقال مفيش اراء في الموسيقى وبدأ في سرد الأدلة على أنها حرام ولا يوجد رأي أخر ومن قال بالرأي الأخر فهي زلة فتحدثنا كثيراً وفي النهاية وجدت هذا الشخص يقول لي (يبقى خلاص لما تبقى تقول إنها مباحة تقول إن في رأي بيقول بالتحريم) قولت له هذا الفرق بيني وبينك أنا من البداية قلت أن الأمر اباحة علماء وحرمه علماء وانا أخذ بالإباحة

    صدقني لن يحتمل مدرسة رأيي صواب لا يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ لا يحتمل الصواب إعتبار الخلاف الفقهي في كثير من المسائل

    وتحياتي لكل الإخوة
    بالصيني (ويمنزا أه)
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

  15. #15
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ehabrashad معاينة الرد
    يا أهلا اخي الحبيب إبن ياسين

    صدقني لن تقتنع ولن يقتنعوا بهذا الحوار فهو حوار متكرر فتح عشرات المرات ولم يكن من وراءه جدوا حتى عندنا هنا في الصين

    اخر مرة كنت في فندق بمدينة هانزوا الصينية وكان معي مجموعة من الأصدقاء العرب وفي وقت الغداء بالمطعم بدأ عزف بيانوا لمقطوعات اعرفها (لموتزرت) فقلت ان اعرف تلك المقطوعة فقال احدهم (إيه ده يا شيخ عبدالوهاب هو إنت مبتحرمش الموسيقى) قولت له انا أخذ بالرأي الذي يقول انها مباحة فتدخل اخر فقال مفيش اراء في الموسيقى وبدأ في سرد الأدلة على أنها حرام ولا يوجد رأي أخر ومن قال بالرأي الأخر فهي زلة فتحدثنا كثيراً وفي النهاية وجدت هذا الشخص يقول لي (يبقى خلاص لما تبقى تقول إنها مباحة تقول إن في رأي بيقول بالتحريم) قولت له هذا الفرق بيني وبينك أنا من البداية قلت أن الأمر اباحة علماء وحرمه علماء وانا أخذ بالإباحة

    صدقني لن يحتمل مدرسة رأيي صواب لا يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ لا يحتمل الصواب إعتبار الخلاف الفقهي في كثير من المسائل

    وتحياتي لكل الإخوة
    بالصيني (ويمنزا أه)
    وهل تأخذ بنفس مذهب الشّخص فيما يخص اللحى ؟؟

    ستقول لي ابن حزم، وهل أخذت بقول ابن حزم في مسألة اللحية ؟؟

    ولا الدين تنقاية ؟؟
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  16. #16
    عضو متميز
    صور رمزية ehabrashad
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    2,414
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    وهل تأخذ بنفس مذهب الشّخص فيما يخص اللحى ؟؟

    ستقول لي ابن حزم، وهل أخذت بقول ابن حزم في مسألة اللحية ؟؟

    ولا الدين تنقاية ؟؟
    وهل تأخذ أنت برأي الألباني في موضوع النقاب

    هل أنت تأخذ كل أحكامك الفقهية من مذهب معين أم تأخذ بالراجح؟ وإن كنت تأخذ بالراجح فمن تأخذ منه الراجح؟


    ويا سيدي الدين مش نقاوة الدين أدلة وأحكام من علماء المسلمين
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ehabrashad معاينة الرد
    وهل تأخذ أنت برأي الألباني في موضوع النقاب

    هل أنت تأخذ كل أحكامك الفقهية من مذهب معين أم تأخذ بالراجح؟ وإن كنت تأخذ بالراجح فمن تأخذ منه الراجح؟


    ويا سيدي الدين مش نقاوة الدين أدلة وأحكام من علماء المسلمين
    الراجح ده اللي يجي على مزاجي ولا اللي أدلته صحيحه ؟؟
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  18. #18
    عضو متميز
    صور رمزية ehabrashad
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    2,414
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    الراجح ده اللي يجي على مزاجي ولا اللي أدلته صحيحه ؟؟
    واللي ادلته صحيحه تفسيره ودلالته إيه؟
    وأنت ترجح أي دلالة؟
    وهل العلماء الذين ذكروا بالأباحة ليسوا علماء ثقات؟
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

  19. #19
    عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    العمر
    31
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ehabrashad معاينة الرد
    واللي ادلته صحيحه تفسيره ودلالته إيه؟
    وأنت ترجح أي دلالة؟
    وهل العلماء الذين ذكروا بالأباحة ليسوا علماء ثقات؟
    أنا دخلت الثقة في الموضوع ؟؟
    أنا ما دخلتش الثقة في الموضوع وبعدين مين اللي يقول ثقة احنا ؟؟
    ثانياً الدلالة القرآن وصحيح السنة
    ثالثاً: تتبع الرّخص ليس حجّة
    رابعاً: لماذا تأخذ بقول عالم في الإباحة ولا تأخذها في التحريم ؟؟
    خامساً:من يعتمدون على إباحة الموسيقى رد عليهم مليون مرّة، لكن ما دمت متمسك بقول ابن حزم، فاقرأ قوله في اللحية فتقع بين إباحة الموسيقى (وقد اعتبرها كثير من العلماء سقطة له ) وتحريم حلق اللحية (واقرأ ما قال ابن حزم فيها)
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

    الرد على من قال بحل المعازف

    http://www.abumishari.com/

  20. #20
    عضو متميز
    صور رمزية ehabrashad
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    2,414
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mmnoor معاينة الرد
    أنا دخلت الثقة في الموضوع ؟؟
    أنا ما دخلتش الثقة في الموضوع وبعدين مين اللي يقول ثقة احنا ؟؟
    ثانياً الدلالة القرآن وصحيح السنة
    ثالثاً: تتبع الرّخص ليس حجّة
    رابعاً: لماذا تأخذ بقول عالم في الإباحة ولا تأخذها في التحريم ؟؟
    خامساً:من يعتمدون على إباحة الموسيقى رد عليهم مليون مرّة، لكن ما دمت متمسك بقول ابن حزم، فاقرأ قوله في اللحية فتقع بين إباحة الموسيقى (وقد اعتبرها كثير من العلماء سقطة له ) وتحريم حلق اللحية (واقرأ ما قال ابن حزم فيها)
    أولاً ده مجرد سؤال في اطار فتح باب الأسئلة اللي حضرتك فتحته
    وهناك فرق بين الدليل ودلالة الدليل

    ثانياً من قال أن في الأمر رخصة انا بقول اباحة وليس رخصة أو انك لا تعرف الفرق بين الرخصة والإباحة
    ثالثاً: الإباحة والتحريم في الدين الله سواء فمن يحرم ما احل الله كمن احل ما حرم الله (ولا تقولوا لما تصف السنتكم الكذب هذا حلال وهذا حرام) والأصل في الاشياء الإباحة ما لم يرد نص شرعي يخرجها من حكمها الأصلي إلى حكم أخر وهو الكراهية أو الحرمانية ومن قال بالإباحة ابطل دلائل من يرحمون إما ببطلان صحة الدليل أو ببطلان دلالته وبهذا يصبح الأمر على طبيعته وهي الإباحة
    رابعا من قال لك إني اخذ برأي بن حزم فهناك غير بن حزم الكثيرين من يقولن بإباحة المعازف
    خامساً: من أخذ منه هذا أمر خاص أنا لم انكر عليك أنك تأخذ من رجال وتترك ايضاً
    كل اناء بما فيه ينضح
    إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل