Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ســـــــؤال واحــــد

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ســـــــؤال واحــــد

السؤال الذى أتمنى ان أعرف إجابته من أهل الرأى الواحد ..

و أسألك سؤال .. إذا سقط الشوكانى و الإمام الذهبى - مؤلف سير أعلام النبلاء - و بن قتيبة و بن حزم و كثيرين ... فى هذا الخلاف - إباحة الموسيقى - و لم يقولوا بحرمتها بل دافعوا عن إباحتها .. يعنى أكثر منا نحن العوام .. هم قد سقطوا فى هذا الخلاف .. فتخيل أنت ماذا سنفعل نحن ؟؟ و نحن العوام ؟؟

ماذا سنفعل نحن ؟؟ و نحن العوام ؟؟

المفترض مننا نحن العوام ان لانخوض ما لا طاقة لنا به.. و لكننا لسبب غير مفهوم
    نصر ان نخوض بما لا يجب ان نخوض به..
    ولا أقلك..السبب واضح هو اننا نريد ان نختلف لأي سبب كان..
    لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
    لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
    لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
    http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

بسم الله الرحمن الرحيم
      ياأخى بالله عليك اغلق الموضوع بقى وكفايه كده
      انت واضح انك مش بتقرأ كويس ردودى أو بتقرأها وانت برده اللى فى دماغك فى دماغك قلتلك مش كل واحد ينفع يقرأ كتب للناس دى ممكن تفهم حاجات غلط وحاجات تلتبس علسك وحاجات يتأولوها يعنى يغيب عنهم التوفيق الربانى فى تفسيرها
      وده للعلماء امعتبرين الذين افنو حياتهم فى طلب العلم
      كمان مش معنى ان الشوكانى زل فى مسأله او غيره "ومش معنى الكلام انه زل هنا " يبقى ماناخدشى منهم لا برده لو قريت كويس كنت لقيتنى كاتب اننا ناخد الحق من اى حد ونرد الباطل على اى حد وكل ي}خد منه ويرد الا صاحب هذا القبر واشار الامام مالك لقبر الرسول
      انت افترضت برده انى بكلمك عن ناس معينه واا لم اذكر اى اسم لان الامور اكبر من كده
      وان شاء الله نعمل موضوع مفصل للكلام ده
      اخر حاجه هقوللك مثال للى بتقول عليه قال ان اارض مش كرويه
      العلامه بنباز لما قال الكلام ده تأول اية والارض مددناها
      وايه والى الارض كيف سطحت
      ولانه رجل كفيف ولا يعتمد فى علمه ومعرفته على نفسه بل على رجاله الذين هم تحته فتأول المسأله ولكن النقطه المهم
      هل عندما يسألنى شخص هل الارض كرويه هل أقول له فيها قولان وأذكر له رى بن باز رحمه الله لا طبعا معروف ان دى زله من زلاته زى ما زل غيرها وزى ما زل غيره
      كذلك الحال مع الالبانى وغيره
      بنعترف انها زلات ليهم ولكن لازلنا نأخذ علمهم وكيف يكون ان اجتهد وأخطأ فله اجر واحد للاجتهاد وان اصاب فله اجران جزاك الله خيرا وانا هعمل موضوع على الكلام ده ان شاء الله

هذا منطق المستخف في نفسه .. لديك عقل تستطيع ان تجري بحث وتعلم ايهم اقرب الى الحق وتتبعه .. يوم القيامة اما نار اوجنه لهذا الذي تسميه عامة الناس .. بالله عليك لو عامة الناس لاتوجد عندهم القدره والتميز كيف يكون من العدل ادخالهم النار ؟؟!!
        ودين الله اسهل من الرياضيات والفيزياء واسهل العلوم كونه حجة على كل الطبقات ونخب في المجتمع ...
        ... ...
        الحرية هي التوحيد ..
        عكس الحرية الشرك بالله تعالى ..
        تحرر من عبادة الاشياء حتى عبادة النفس والهوى وصرفها لله وحده ..
        وتمرد على كل قانون غير قانون الله ..
        ان لم تعبد الله وحده ... سوف تكون عبدا لملايين الاشياء ..

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad-max مشاهدة المشاركة
          هذا منطق المستخف في نفسه .. لديك عقل تستطيع ان تجري بحث وتعلم ايهم اقرب الى الحق وتتبعه .. يوم القيامة اما نار اوجنه لهذا الذي تسميه عامة الناس .. بالله عليك لو عامة الناس لاتوجد عندهم القدره والتميز كيف يكون من العدل ادخالهم النار ؟؟!!
          ودين الله اسهل من الرياضيات والفيزياء واسهل العلوم كونه حجة على كل الطبقات ونخب في المجتمع ...
          تسلم يدك

و شكراً لك أخي صاحب الموضوع
          جزاك الله خيراً ن و هدانا و إياكم
          لا إله إلا الله محمد رسول الله ، صلى الله عليه و سلم

أسألكم الدعاء ، لن أستطيع التواجد الفترة القادمة لظروف قهرية

انت واضح انك مش بتقرأ كويس ردودى أو بتقرأها وانت برده اللى فى دماغك فى دماغك قلتلك مش كل واحد ينفع يقرأ كتب للناس دى ممكن تفهم حاجات غلط وحاجات تلتبس علسك وحاجات يتأولوها يعنى يغيب عنهم التوفيق الربانى فى تفسيرها
            وده للعلماء امعتبرين الذين افنو حياتهم فى طلب العلم
            لما هى كده .. هنعمل أبحاث ليه ؟؟
            ده أنت بتقول ما تقراش بعد كده أقرا ..
            أيه اللخبطة ديه

كمان مش معنى ان الشوكانى زل فى مسأله او غيره "ومش معنى الكلام انه زل هنا " يبقى ماناخدشى منهم لا برده لو قريت كويس كنت لقيتنى كاتب اننا ناخد الحق من اى حد ونرد الباطل
            و مين عرفك إنه زل ؟؟
            و مين يحدد ده كويس و ده وحش ؟؟
            الأحاديث نفسها بين يديه ... مش هنقول كان حديث يجهله .. لكنه سرد كل الأحاديث و الأقوال فى المسألة .. معناه أيه ده ؟

عندما يقوم الكبار بعمل أبحاث و مؤلفات و يختلفوا .. فماذا أفعل أنا ؟
            و إذا كان العالم الكبير لم يميز ؟ فمن سيميز ؟

بنفس المنطق .. انت دائما تنتقد وحيانا تهاجم الشيخ ابو اسحاق الحويني بسبب عمرو خالد علما ان عمرو خالد نقطه في بحر علم الحويني ... لماذا اذا انت وعمر خالد لاتخضعون للحويني او الشيخ محمد حسان ؟؟!!
              ... ...
              الحرية هي التوحيد ..

عمرو خالد و معز مسعود و مصطفى حسني كلهم تلاميذ مدرسة واحدة ... ، و هي ما يسمى الوسطيه الأقرب ميلا إلى الإنحدار و الهاوية ، و مصطفى حسني تحديداً أخشى من كونه ينضم إلى المدرسة الصوفية التي أسأل الله ألا يجعل لها جزراً و هذا لا يخفى إلا على القليل الذي يعجبه كلامه ..

و هذا لاحظته على أكثر من شاب ، يكون ماسك بالسيجارة في يدة ، و أقول له ما هو أحب شئ تريد السماع له ، يقول لي "مصطفى حسني بحس كده أنه فاهم الشباب" لمجرد بعض النكات أسلوب معين لجذب الشباب ، و انا كنت أتخيل أنه يفعل هذا من أجل جذبهم و بعد هذا تبدأ مرحلة العصف ، و لكن للاسف ، هم في إنحدار أكبر..

فيقومون بتحليل أشياء لم يرد نص في تحريمها و أو تحليلها كما تقولون ، و لكن نرى نحن أنها حرام ، فليس غريب على مصصفى حسني الذي رد على نفسه فيم يتعلق بالبدعه و هذا ما لم تعلمه ، أبحث في اليوتيوب على رد مصطفى حسني على مصطفى حسني ، و قد تغير رأيك في إتباعك لهؤلاء الدعاه ، و هو بمثابة إتباع للأهواء ، و أعذرني ، فالكلمة في محلها تماما

فلا أرى من واحد قال لفتاة متبرجه و ترتدي ملابساً محترمه أنها محجبة بنسبة 90% ، أيعقل أن أتقبل كلام من واحد كهذأ ، و في مره أخرى يتغنى بكلام عمرو دياب مناجياً ربه ، أعوذ بالله ، قمة الاستهتار و صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم إذ قال "سيأتي على الناس سنوات خدّعات، يُصَدق فيها الكاذب ويُكذَّب فيها الصادق، ويُؤتمن فيها الخائن ويُخوَّن فيها الأمين، وينطق فيها الرويبضة" ، و ها نحن في السنوات الخادعات ، اللهم ثبتا ، اللهم ثبتنا ، اللهم ثبتنا ...

أعلم جيداً أن لديك رداً على كل جزء ، و لكن هل تعتقد أنه قد يرد كلام على الحجاب الذي هو بنسبه 90%
                لا إله إلا الله محمد رسول الله ، صلى الله عليه و سلم

أسألكم الدعاء ، لن أستطيع التواجد الفترة القادمة لظروف قهرية

أنا متأكد أن الموضوع بتطول صفحاته ., و في النهاية لا نتيجة ., إلا بشكل سلبي

للأسف منذ مدة كبيرة جداً لم أرَ نقاش هادف ذو نتائج في هذا المنتدى
                  فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا

اللهم أغفرللمسلمين و المسلمات ,الأحياء و الأموات

المشاركة الأصلية بواسطة cortex مشاهدة المشاركة
                    أنا متأكد أن الموضوع بتطول صفحاته ., و في النهاية لا نتيجة ., إلا بشكل سلبي

للأسف منذ مدة كبيرة جداً لم أرَ نقاش هادف ذو نتائج في هذا المنتدى
                    طالما الكلام بدون علم طبيعي جداً أن لا تستفيد وتلاحظ سبحان في العلوم الدنيوية يسكت الكثير في الجدال فيها، وتجده أول من يشهر سيفه قبل العالم بهذه الأمور، مع أن هذا ليس هدف المنتدى..

الله المستعان
                    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                      طالما الكلام بدون علم طبيعي جداً أن لا تستفيد وتلاحظ سبحان في العلوم الدنيوية يسكت الكثير في الجدال فيها، وتجده أول من يشهر سيفه قبل العالم بهذه الأمور، مع أنا هذا ليس هدف المنتدى..

الله المستعان
                      شوف اذا الناس بتحشر نفسها في الدين وبسير من اهتماماتها تفلسف في الدين بنكون وصلنا مرحله كنا نتمناها من زمان .. احسن ما نشوف اهتمامتهم بكره القدم وستار اكدمي .. من اكبر مشاكلنا اعملنا الدين لنخبة من الناس ومنعنا الشباب الانخراط فيه .. ولما الشب ما يلاقي الو مكان في مجتمع يقبلو ويعطيه اهتمام ... بروح بكل بساطة للتفاهات الي يتفاعل فيها ويتنافس عليها ويحس الو مكان وكيان ..
                      بس شرط اكون بينهم من اهل العلم الي ينصح ويعلم ويوجه وفي الاول ولاخر مجتمع فيه علماء راح يتغير للاحسن
                      ... ...
                      الحرية هي التوحيد ..

سيدى الفاضل انت دايما بتفهمنى غلط ليه مش عارف بتاخد الكلام اللى يعجبك وتسيب باقى الكلام
                        افهم الاول ازاى تاخد دينك من الكتب والمشايخ وبعدين اقرا دا اللى انااقصده وهقوللك المثال تانى
                        انت لوقريت فى اى علم دنيوى مش هتفهم حاجه لانك ماعندكشى الاصول بتاعته
                        يعنى لو قلتلك حمض وقاعده ملح ومايه لو انت ماكشى فى الكميا مش هتفهم يعنى ايه لكن لو جيت لواحد بيفهم هيقولك يعنى كذا وكذا
                        بتقوللى ان احديث كلن بين ايديه ده معناه انك مش فاهم اى حاجه فى الناس دى واجتهاداتهم واضح كمان انك مش عارف الائمه دول كان زمانهم امتى علشان تقول الحديث بين اديه ايه انتمش مصدق انه ممكنيزل ولا ايه

مين اللى بيحدد انه زل جمهور الامه يابنى
                        انت ليه بتاخد بكلام خمسه سته من العلماء والمتاخرين كمان " ده فرضا يعنى ان كلامهم بيقول ان الموسيقى مش حرام" وبتسيب مئات العلماء التانيين والامه والحمد لله مليانه بيهم
                        بتسمع كلام خمس علماء وبتسيب الاجماع اللى نقله ابن تيميه وابن القيم شيوخ الاسلام
                        طيب هقوللك حاجه الزمن الاول هل اختلفوا لا ارجع لحديث سيدنا عبد الله بن عمر لما سمع الموسيقى وسد اذنيه وقال ان الرسول فعل هذا الحديث مشهور
                        هتلاقى اللى زلوا برده بيقولو ان الرسول ماامرشى بسد الاذن للى كان يسير معه وإنما سد هو أذنه فقط
                        وستسمع ممن يريدون اباحة الفكره اكتر من كده بكتيييير
                        وفى سؤال مهم انت ما جاوبتني عليه هل الموسيقى من الطيبات ولا الخبائث رد عليا هل ممكن نجتمع فىالمسجد ونشغل مقطوعه موسيقيه ونقعد نسمعها ونقول الله بالله عليك رد على السؤال ده ديننا جميل جدا بس للى عاوز يتبع الحق مش هواه
                        بتتكلم على الحوينى وبتقول انك بطلت تسمعه لما رد على مصطفى حسنى
                        يابنى ده يوضح انك مش عارف يعنى ايه العلماء دول ييجوا ايه اصلا فيهم
                        الشيخ الحوينى اللى العلامه الوقت الشيخ ناصر الدين الالبانى قال لا اخشى على الحديث وفيه الحوينى المصرى لما كان يدرس عنده
                        الشيوخ اللى افنوا حياتهم فى طلب العلم واللى ضحوا بالدنيا وما فيها وتجرجروا فى غياهيب المعتقلات والسجون ابتغاءا للحق
                        ولا واحد جالس امامه فتيات متبرجات وقاعدلى فى التكييف وعمال يتكلم
                        الراجل فيه الخير صحيح انه بيدعى لشباب للخير والناس بتتلف حواليه لكن بجهله بيودى نفسه فى داهيه
                        عمرو خالد ياحبيبى اللى بتتكلم عنه وبتقول ان كلامه مش يفرق اوى او مش فاكر قلت ايه
                        لما بيقول ان تجربة الرسول تجربه بشريه تحتمل الخطأ والصواب ولما بيقول ان الرسول مر بأكتر من موقف فاشل فى دعوته ولما بيقولا لرسول قل للصحابه مش قادر احمل الرساله لوحدى شيلوها معايا
                        واخيرا لما ينافى نص صريح من القرآن بعدم كفر ابليس "إلا إبليس أبى استكبر وكان من الكافرين"
                        واخيرا يختمها بالذهاب والاحتفال معالنصارى بعيد القيامه فى الكنيسه وهو الداعيه الاسلامى الوحيد اللى عمل كده
                        كل ده وغى الاخر تقارن بينهم وبين الناس الربانيي الذينلا يبغون من الحياة الدنيا اى شئ
                        ربنا يهدينا وإياك

واعتذر للأخوه الذين نصحونى كثيرا ان اغلق النقاش ولكن والله هى الغيره فقط للحق
                        والأخ MoheyElbaz معلش سامحنى هههههه

شوف اذا الناس بتحشر نفسها في الدين وبسير من اهتماماتها تفلسف في الدين بنكون وصلنا مرحله كنا نتمناها من زمان .. احسن ما نشوف اهتمامتهم بكره القدم وستار اكدمي .. من اكبر مشاكلنا اعملنا الدين لنخبة من الناس ومنعنا الشباب الانخراط فيه .. ولما الشب ما يلاقي الو مكان في مجتمع يقبلو ويعطيه اهتمام ... بروح بكل بساطة للتفاهات الي يتفاعل فيها ويتنافس عليها ويحس الو مكان وكيان ..
                          بس شرط اكون بينهم من اهل العلم الي ينصح ويعلم ويوجه وفي الاول ولاخر مجتمع فيه علماء راح يتغير للاحسن
                          الفلسفة مش في الدين، مش يجي واحد قاريلي كتابين وسامعه كام حديث في برنامج حواري، يقوم يفكّر نفسه ابن تيمية
                          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

يا أهلا اخي الحبيب إبن ياسين

صدقني لن تقتنع ولن يقتنعوا بهذا الحوار فهو حوار متكرر فتح عشرات المرات ولم يكن من وراءه جدوا حتى عندنا هنا في الصين

اخر مرة كنت في فندق بمدينة هانزوا الصينية وكان معي مجموعة من الأصدقاء العرب وفي وقت الغداء بالمطعم بدأ عزف بيانوا لمقطوعات اعرفها (لموتزرت) فقلت ان اعرف تلك المقطوعة فقال احدهم (إيه ده يا شيخ عبدالوهاب هو إنت مبتحرمش الموسيقى) قولت له انا أخذ بالرأي الذي يقول انها مباحة فتدخل اخر فقال مفيش اراء في الموسيقى وبدأ في سرد الأدلة على أنها حرام ولا يوجد رأي أخر ومن قال بالرأي الأخر فهي زلة فتحدثنا كثيراً وفي النهاية وجدت هذا الشخص يقول لي (يبقى خلاص لما تبقى تقول إنها مباحة تقول إن في رأي بيقول بالتحريم) قولت له هذا الفرق بيني وبينك أنا من البداية قلت أن الأمر اباحة علماء وحرمه علماء وانا أخذ بالإباحة

صدقني لن يحتمل مدرسة رأيي صواب لا يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ لا يحتمل الصواب إعتبار الخلاف الفقهي في كثير من المسائل

وتحياتي لكل الإخوة
                            بالصيني (ويمنزا أه)
                            كل اناء بما فيه ينضح
                            إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

المشاركة الأصلية بواسطة ehabrashad مشاهدة المشاركة
                              يا أهلا اخي الحبيب إبن ياسين

صدقني لن تقتنع ولن يقتنعوا بهذا الحوار فهو حوار متكرر فتح عشرات المرات ولم يكن من وراءه جدوا حتى عندنا هنا في الصين

اخر مرة كنت في فندق بمدينة هانزوا الصينية وكان معي مجموعة من الأصدقاء العرب وفي وقت الغداء بالمطعم بدأ عزف بيانوا لمقطوعات اعرفها (لموتزرت) فقلت ان اعرف تلك المقطوعة فقال احدهم (إيه ده يا شيخ عبدالوهاب هو إنت مبتحرمش الموسيقى) قولت له انا أخذ بالرأي الذي يقول انها مباحة فتدخل اخر فقال مفيش اراء في الموسيقى وبدأ في سرد الأدلة على أنها حرام ولا يوجد رأي أخر ومن قال بالرأي الأخر فهي زلة فتحدثنا كثيراً وفي النهاية وجدت هذا الشخص يقول لي (يبقى خلاص لما تبقى تقول إنها مباحة تقول إن في رأي بيقول بالتحريم) قولت له هذا الفرق بيني وبينك أنا من البداية قلت أن الأمر اباحة علماء وحرمه علماء وانا أخذ بالإباحة

صدقني لن يحتمل مدرسة رأيي صواب لا يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ لا يحتمل الصواب إعتبار الخلاف الفقهي في كثير من المسائل

وتحياتي لكل الإخوة
                              بالصيني (ويمنزا أه)
                              وهل تأخذ بنفس مذهب الشّخص فيما يخص اللحى ؟؟

ستقول لي ابن حزم، وهل أخذت بقول ابن حزم في مسألة اللحية ؟؟

ولا الدين تنقاية ؟؟

يعمل...
                              X