صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 37

موضوع: ملخص ورشة ال compositing ((الاولي))

ردود: 37 | زيارات: 12522
  1. #1
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    Thumbs up ملخص ورشة ال compositing ((الاولي))

    السلام عليكم ..

    قوانين الاشتراك...
    1) عدم الخروج عن الموضوع - بالاسئلة التي لا تمس بصلة عن الموضوع المنشئ.
    والا سوف تحذف.

    2) ليس لاي شخص الحق في اجبار احد باستخدام لغة معينة ... الكل له الحرية في
    الكتابة باي لغة ... اما انا ان شاء الله هاكتب بالعربية ((وبقدر المستطاع بالفصحي)).

    3) ليس من حق احد الهجوم علي احد علي العلن ... فاختلاف وجهات النظر لا تناقش
    في ساحة الموضوع ... ويمكنك فتح موضوعك الخاص وعبر عن وجهة نظرك بحرية
    تامة ... ولذلك .. فالردود التي لن اشعر فيها باحترام مستوي الحوار داخل الموضوع ستحذف.

    4) غير مسموح بالردود الشكر والثناء (((فقط))) ... لتعبيرك عن شكرك او ثنائك
    فقط يمكنك ارسال رسائل خاصة... اما هذا الموضوع للافادة فقط ((والردود التي لا تعبر
    عن سؤال او تعليق او افادة في حد ذاتها )) سوف يتم حذفها.

    5) غير مسموح بوضع برامج علي المنتدي وتداولها في الموضوع ... يمكنك ارسالها
    في رسائل خاصة.


    سوف يتم اضافة مزيد من القوانين في وقت لاحق..
    وذلك لما اراه في كثير من الشاكل داخل المنتدي النابعة عن عدم اتباع نظام محدد وواضح
    لكل الناس يلزمهم باحترام الموضوع واحترام وجهات نظر البعض والاختلاف لمجرد الختلاف
    والخروج عن مستوي الحوار والذي يعبر عن عدم احترام الناس لبعضها البعض.

    مما جعلني اضع قوانين "خاصة لمواضيعي" لاني اريد الاستمرار في افادة الناس دون عوائق
    بجميع اشكلها ... (الخروج عن الموضوع , الشكر الا مفيد الذي يزيد من صفحات الموضوع
    علي الفاضي , عدم احترام الناس لبعض , الهجوم الشرس من بعض الناس علي بعض لمجرد
    الهجوم ..!!!)

    اشتراكك في الموضع يعبر عن موافقتك لهذه القوانين .. والتزامك بها.
    واي اعتراض علي اي بند ... فالرجاء احترام الموضوع ... وابداء وجهة نظرك في موضوع
    منفصل ... وعبر بحرية تاااااااااااااامة عما في خاطرك.
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page


  2. #2
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    اللينك الي الورشة الاولي .. لمزيد من التفاصيل ولمشاهدة تجارب الشباب
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=147769


    هنا سيتم وضع ملخص الورشة 1 ((فقط))
    الرجاء عدم الرد حتي يتم تجميع كل المواد داخل الموضوع


    شكرا
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  3. #3
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    شرح ال passes

    الدرس ده من الورشة

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة WASSSIM معاينة الرد
    سلسلة تعليم الباسس بالعربي من ماكسفوريم مشروحة من طرف العضو Paciman























    مشكور الاخ وسيم علي البحث ... وكل الشكر للاخ باسيمان
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  4. #4
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    بعض المفيم المهمه في ال after Effects و في اي برنامج compositing
    مفهيم ده لو فهمتها كويس جداَ .... انا اؤكدلك انك ممكن تشتغال علي اي برنامج compositing
    اييييييييييييييييييييييي برنامج ...!!!

    معلومه ...!!
    انا في اخر فتره في اروما .. اشتروا Flame ..!!!
    ده برنامج cinema Compositing ..!!! لانه قوي جدا جدا جدا ...!! وممكن يشتغال علي
    frame Size 4K ... من غير بطئ او تقطيع ....!!! البرنامج + الماكنه = حوالي 250.000 EGP
    اعتقد الرقم ده يوضح مدي امكانيات البرنامج ...؟؟؟
    ال Flame زاي ال Nuke من حيث ال workflow ...!!
    بس زاي ماقولت من شوايه ...!! ده برنامج compositing ..!!!
    تامر (صاحب الشركه) اخد course فيه ... و كان عوزني انا و وائل (Maya team leader NOW)
    نشتغل عليه لاننا كنا بنشتغال (node based Compositing) زاي ال Nuke, Shake, Digital
    Fusion.
    المهم ... انا بالظبط اعدت مع تامر (مره واحده) كان بيعمل مشهد في فلم "دكان شحاته - خالد يوسف"
    شرحلي الدنيا مشيه فيه ازاي .... (وسالته \علي المفاهيم اللي عوزين نتكلم عليها دلوقتي) وريهلي
    ...!! شفته وهوه بيركب المشهد ... واعد معايا و انا بركب مشهد .. سابني ..!! بعديها لما لقاني دوست
    فيه .. سابني اركب بقيت المشاهد ..
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  5. #5
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اول ماتشوف اي برنامج (مكتوب عليه) compositing
    دور علي الحاجات ده "الاساسيات ده"

    Blending modes (1

    معناها ... طريقة دمج ال layers...
    بمعني ... معاك صورتين .... عاوز تمزجهم (blend them together)
    تمام ... عاوز الصوره الاولي تضيف الوانها علي الصوره التانيا... overlay

    مثلا...
    This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1600x1200.

    وده ... اهم الاشياء في الاساسيات هنحتاجها ...
    لان ال passes كلها محتاجه .. blending ..!!

    لو عملنا .. right click علي اي حته عند المربع الاصفر اللي انا معلمه برقم 1
    لازم نختار Modes و كمان نختار switches عند رقم 2
    switshes لسه هشرحها بعد شويه (مهمه جداااااااااااااااااااااا)


    هتلاقي ال modes ظهرت عندك و جنب كل layer هتلاقي drop down menu فيها كل ال blending modes
    جربها ....
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  6. #6
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    شوفوا ياجدعان .... الصوره هي عباره عن pixels ..
    كل pixel بتشيل لون مكون من RGB يعني (, RED, GREEN, BLUE) ... تمام..!!
    و الالوان ده معبر عنها بارقام ... تمام ..؟؟

    يعني ....
    الصوره هيه عباره عن مجموعة (ارقااااااااام) الارقام ده هي اللي بتعبر عن الصورة.... تمام..؟؟
    بمعني ادق ... الصوره هي عباره عن جدول ارقام كل خانه فيه بتعبر عن نقطه في الصوره (pixel)
    واضح ..؟؟

    ال blending modes هي عباره عن معادلات رياضيه (بحته) للخمع بين جدولين (اللي هي الصورتين )...!!! واضح
    ممكن معدله مضمونها انها بتقول ... يا عم يا برنامج ... اجمع الجدول ده علي الجدول ده ...!!
    والمعادله ده اسمها ... ADD
    و في معادله تانيه بتقوم بضرب الارقام في بعض ... Multiply ...
    و زودو المعادلات ده لحاجات ازكي مش مجرد + او X لا قدرو (الاجانب Loooooooool طبعأً ) يعملوا تحس
    بالابيض والاسود بس ... يضيف الالوان بس ... و هكذا ....

    اعتقد ... ان الجزء بتاع ال blending mode ده بقي مفهوم (نظرياً جداً)
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  7. #7
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  8. #8
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    معلومات هامة للماتيريالز لاخراج ال PASSES
    ال color pass ... surface shader عليها ال texture بتاعنا .. فيطلع solid ساده يعني
    ال diffuse .....lambert shader و منوره ناتنين directional light من غير shadow
    ال reflection .... blinn shader و ال Diffuse = 0 ... وال reflection = 1 ...وال speculare color = ابيض يعني 1
    ال reflection blur .... mia shader وال diffuse = 0 ... وال reflection =1 ...وال
    BDRF القيمتين .. angle Zero and angle 90 يبقوا 1 .... وال glossness = 0.5
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  9. #9
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    ده ال passes
    Color

    احنا محتاجين نخرج ال color صافي تماماً من غير ضل و منغير reflection
    لاننا احنا اللي هنركبهم ... بس بطريقتنا.




    Diffuse

    ال diffuse مجرد lambert shader و اتنين directional light



    Occ

    اللي مش عارف يعمله هانشرحه في ال workshop بتاع ال rendering التانيا



    Reflection

    Blinn Shader ... reflection 1 ..... speculare 1..... diffuse 0



    Blur Reflection

    Blinn Shader ... reflection 1 ..... speculare 1..... diffuse 0



    Mask

    solid surfaceShader



    Matte

    Texture file with surface shader

    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  10. #10
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    ده اللينك للمشهد ...
    http://www.hmsabryworks.com/tutorial...ngWorkshop.rar

    نزل الملف ... وابدأ التنفيذ
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  11. #11
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    تكنلة الشرح ... المفاهيم الاساسيه


    (2) Matte \ Mask

    ال matte يا شباب .. هي في ال 3D ال alpha في ال texture
    ايه ممكن يخلينا نحط alpha texture ..؟؟
    عشان نقص بيه من ال color ..!!

    نفس الشئ في ال composite .. عشان نقص من layer لازم نستخدم حاجه تعبر عن
    الفراغات اللي البرنامج يقص بيها ..
    وده اما بشكل نرسمه جوه البرنامج (mask tool) وطبعا هو هايفهمه بسهوله ...!!
    واما انك تجيب صوره فيها Alpha وهو برده بيفهمها ... ويسمي برده mask ..
    واما تجيبلو صوره فيها ابيض و اسود ... يقص بالاسود ويسييب الابيض (زاي ال 3D) واللي تسمي مات Matte .

    ولو تلاحظو.. هتلاقوني حاطت في كل pass ال reflection بتاعه ...!! عشان سببين ...اولا عشان نقلل عدد ال layers
    لاني محتاج ال reflection بتاع كل ال layers ... ثانيا .. عشان اشرحلكو .. ازاي ممكن نفصل بال masks and matte

    ودلوقتي انا عملتلكم فيديو يشرح ازاي ممكن تفصل بال mask (alpha)





    طيب ... اولا .. انت محتاج تقص كل ال layers اللي ليها reflection عشان نقدر نتحكم في
    ال objects لوحدها وال reflections لوحدها ..
    فانت قص وخلي كل ال objects بس ... من غير reflection




    ثانيا .. هتجيب تاني نفس ال layers تاني و تقص ال objects وتسيب ال reflections
    بس عشان تخليه يقص بعكس ال matte من نفس ال drop down menu بدل ماتختار
    Alpha Matte اختار ... Alpha Inverted Matte





    (3) PreComposition

    معناه ... اننا نعمل حاجه زاي group لمجموعة layers بكل العلاقات اللي مابنهم ... بمافيها ال masking
    و ال blending modes ... ويبقو layer واحد ... بس جواه لسه ال layers موجوده ..

    وعشان نعمله .. تمسك ال layers اللي انت عاوز تربطهم وتروح ... Layer > Pre-compose
    احنا محتاجين ...دلوقتي انك تربط ..كل layer مع ال mask بتاعه .. وتسمي كل precompsition باسم ال pass .




    نفس اللي انا عملته ... حاول تعمله لكل layer .. بس بالعكس عشان ال reflection ...
    اعتقد الكلام واضح ... وبسيط ..


    بس الاختلاف اللي هاتلاقيه ... في ال reflection وال reflection Blur
    علشان الارض موجوده ...!! فلازم نفصل الارض ونسيب ال reflection بتاع ال objects
    وده باننا نقص ال reflection precompoision بال alpha بتاعت ال color ..!!





    نجري ... شويه بقي ....!!!




    الحاجه الجديده في الفيديو ده هي .. المات الابيض و اسود ...
    ده انا عملها مخصوص عشان افصل ال reflection و ال reflection blur
    بمعني... انا عاوز ال reflection الشارب يبقي غلي الطباعه بس....
    وعاوز ال blured reflection علي الكارتونه كلها ... ماعدا الطباعه..!!!

    فستخدمت المات الابيض و الاسود ... بس في الحاله ده ... قولتله ..





    Luma Mate And Luma Inverted Matted
    لان الفصل هيبقي بالابيض والاسود ... الحاله ده مافيهاش Alpha ...

    انا هتوقف هنا .. لحد لما الناس توصل للنقطه ده ... ونكمل اللماسات الاخيرة وبكده
    نكون خلصنا اول مرحله في الجدول بتاعنا ..
    ونطبق ... بمسابقه ..زاي ماقولت ...
    وال scenes هاتبقي wavefront OBJ عشان لو حد عاوز يشترك من الاقسام الاخري
    والناس اللي بتشتغال بنسخة مايا قديمه.


    اتفرج علي الفيديو اكتر من مره ... وبعد كده جرب ... لو معرفتش اسال ...
    اشكركم لحسن متايعتكم
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  12. #12
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اهم المشاكل اللي وجهة ناس كتير

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة senseie معاينة الرد
    السلام عليكم >> أنا قمت بعمل متل الي عمله أخ حازم في الفيديو ولما اجيت أظع
    surface shader واعمل لها defaut مع التكشتر
    حصلت فقط علي خط واحد وهو خط alpha علي عكس الأخ حازم تكون له خطين واح الخاص بالألفا وخط تاني >> ممكن أعرف لوسمحتم ليش ما طلع لي متله مع أني طبقت ما قال حرفيا

    صورة توضيحية



    صورة من الفيديو الي عمله الأخ حازم

    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  13. #13
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    الحل .... في الرد ده
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    شوف انت ممكن ... تفتح ال attribute editor ... وتعمل right click علي ال transparency
    متختار break connection
    .
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  14. #14
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    مشكلة تانية .....
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة omar 3d معاينة الرد
    .....
    طيب سؤال .....

    Reflection blur .. احنا مش ممكن نعمله في ال post .. يعني ناخذ الريفلاكشن العادي و نعمل لو بلور و نعمل لو ماسك عشان ما يفرش .. وهيك حتنخلص من وقت الرندر للريفلكشن بلور.. ممكن ؟؟
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  15. #15
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    الرد ....

    بص ... ده ماينفعش ..
    لان ال blur بيضيع معالم الصوره تماما ... وبكده ال edges بتاعتك هاتضيع ....
    والمفروض اننا بندور علي احسن كواليتي ... باسرع وقت .. (احسن كواليتي)

    معني اسرع وقت مش معنا 20 ثانيه ... معناه وقت لا يتعدي ال 30 دقيقه ...((((( بس تقول ده صوره
    تستاهل تكون 30 دقيقه))))))))))
    لكن صوره 30 دقيقه وهي عباره عن lambert shader ...!!! يبقي طبعا غلط ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  16. #16
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اسالة هامة....

    Originally Posted by (ضام) View Post
    معليش سؤال .

    هل يسبب أي مشاك أن اغير الإعدادات حسب المناسب.

    يعني لو اضفت إضائة على جميع الليرات إلا لير الأوكلوجن عدلت فيه على الشدة فقط.

    هل يسبب مشاكل؟؟

    أم اني فقط أخذ ما احتاج واعدله على برامج الكومبوزت.
    =====================================

    الرد
    مافيش مشاكل ... بس احنا مش بنعمل اضاءه ... احنا بنعمل composite
    يستحسن تمشي معانا علي الجدول عشان تفهم احنا عاوزين ايه
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  17. #17
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اساله هامة........
    ===========
    Originally Posted by senseie View Post
    ألف شكر أخ حازم لكن لم أجد Break conection وجدت هدا فقط



    ================================
    الرد ...
    ====


    غريب الكلام ده ...!!!!
    شوف ياعم .... اقطع كل ال connections وبعديها ... اعمل middle mouse drag drop
    علي ال material و اختار other
    هايفتح ال connection editor ... اختار من ال texture ال ... outCOLOR واختار لل material
    ال color

    وبكده غصب عنه ..!!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  18. #18
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    مشاكل هااااااااامة
    ===========
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة senseie معاينة الرد
    والله تعبتك معايا اخ حازم >> لكن لم أفهم جيدا طبقت ما قلته لكن لم أطبق جيدا لأني لم أفهم جيدا
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة nasr123 معاينة الرد
    والله انا من بدايتها مهياش مشيه خالص الشرح سريع نوعا وانا اول مره بحاول اطبق لكن فيه اختلاف عن اللي بشوفه في الفيديو وهذي جزئية لمن بسحب الصوره واحطها بيطلع عندي خط واحد بس مش خطين زي ما عندك في الدرس اخي حازم بعد كذا لمن بسحب احطها على الصناديق ما تضبط معاي


    شوف ياجدعان .....
    (1) اقطع كل ال connections (الخط الوحيد اللي واصل ده)
    (2) روح لل texutre واعمل middle mouse drag drop علي ال material و اختار other ]
    هايفتح ال connection editor ... اختار من ال texture ال ... outCOLOR واختار لل material
    ال color


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة (ضام) معاينة الرد
    الصورة هي التالية.

    يبدو ان بها مشاكل.

    لازم تعمل بالمات ..فصل مابين ال reflection sharp و ال reflection blur
    ولازم تحاول تطبق الفيديو زاي مانا عامل بالظبط في ال reflection اللي علي الارض.

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة aloshM معاينة الرد
    يعطيك الف عافيه اخي حازم , وهي التجربه تبعي :

    aloshM ...!!!! يااااااه انت فين ياعم ...!!!! من ايام ماكنا بنشتغل في الموضوع بتاع المنتال راي
    تسلم ايدك يا معلم

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة senseie معاينة الرد
    والله يا جماعة ما يقارب 2 ساعات وأن أبحت عن هده الخاصية لكن لم أجدها
    تظهر مكانها خاصية Overrides

    ياجدعان الخاصيه ده غيرو مكانها في 2009 بس وعشان تلاقيها
    اعمل right click علي ال layer وبعدين اختار attribute و لما يفتح ال attribute editor فوق علي اليمين هتلاقي زرار مكتوب عليه preset دوس و اديها بقي ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  19. #19
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    المشهد التاني في الورشة
    http://www.hmsabryworks.com/tutorial...i/makaroni.rar
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  20. #20
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    ال scene ده ..بسيط ... بزياده ...
    عشان بس انا محتاج اوصل فكرت الشفافيه ممكن نفكر فيها ازاي ..؟؟

    انا اضفت ال color map + Matte map زاي التمرين اللي فات
    احنا تقريبا ... هنستخدم نفس ال passes بس في حاجات تانيا هنطلعها

    المره اللي فاتت ... انا وريتكو طريقه افتكاسه بالفصل مابين ال reflection blured and sharp reflection
    عن طريق المات (الطباعه تبقي sharp و الكرتونه تبقي blured )

    المرادي هنعمل برده افتكاسه .... ازاي ممكن نعمل blured reflection علي الارض زاي اللي ممكن تطلعه
    من المايا بالظبط ..بس بال after Effects ......!! (حزوف ® تكنيك) :-)
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل