Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تجارب لمحاولة الوصول للواقعية

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تجارب لمحاولة الوصول للواقعية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لا اطيل عليكم ... هذه بعض المحاولات في الإضاءة و الاخراج للوصول للواقعيه في الريندر
    ارجو ابداء آرائكم و ملاحظاتكم

الرندر الافتراضي مع تفعيل الــ Gi و الوقت اقل من 5 دقائق لكل صورة

هذه الصورة بدون تفعيل الــ Gi

الجديد

مع تفعيل ال GI و وقت الرندر ساعه و نصف

الموضوع متجدد و ساضع كل التجارب في المشاركة الاساسية

ارجو ابداء آرائكم
    التعديل الأخير تم بواسطة M-designs; 04 / 04 / 2010, 09:42 AM.
    Our Services
    al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
    ذكرا.. وصمتنا فكرا.. ونظرنا عبرا..
    ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

ما نوع الاضاءة المستعملة ??
    لا اله الا الله محمد رسول الله
    ...قال : كيف قلت ؟ قال : قلت : الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه مباركا عليه كما يحب ربنا ويرضى . فقال النبي صلى الله عليه وسلم : والذي نفسي بيده لقد ابتدرها بضعة وثلاثون ملكا أيهم يَصعد بها .

مشروع قرآنى شامل بمميزات فريدة

جميل جدا يا محمود

بالتوفيق
      التعديل الأخير تم بواسطة N.nabil; 30 / 03 / 2010, 10:52 PM. سبب آخر: Misunderstanding :)

المشاركة الأصلية بواسطة oussabb مشاهدة المشاركة
        ما نوع الاضاءة المستعملة ??
        اهلا بك اخي الكريم
        الإضاءة المستخدمه من نوع area light من لونين ابيض محمر و ابيض مزرق على الجانبين مع وجود كشافات مشعه بالخامه ( Luminanc ) فقط من اعلى و الاستوديو فيه نسبه Luminance خفيف مع بعض اعدادات الرندر البسيطه جدا

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
        جميل جدا يا محمود بس نصيحه ليك ما تستعملش الهيردي ستوديو كيت غير لما تفهم كل جزء فيها وتحاول تقلده ويكون العمل بالكامل منك

بالتوفيق
        حبيبي نادر بفضل الله الإضاءة و الاستوديو و الخامات بالكامل من عملي و مش مستخدم اي حاجه خارجيه بمعني الكلمه
        على فكره انا كنت ناوي اشتري الـHDRI Light Kit Pro بتاعة جراي سكيل جوريلا فعلا
        بس لقيت اني اقدر اعمل زيرها ... و لو عايز اشرحهالك كلها من الالف للياء من عينيا انتا تؤم
        و علشان مش تحسب اني لاطشها منها يا ريت تشوف الصور بتاعته و تقارنها ببتاعتي علشان تشوف الفرق
        و بلاش يا واد تكون شكاك كده احنا برده بنفهم شوية ... و بعدين انتا مش بتدخل بقالك فتره ليه !!! خلينا نشوفك و يا ريت نعرفنا اخر التطورات في الانيميشن بتاعك

الصور التي حاولت محاكاتها

Our Services
        al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا
        ولا تجعلنا ممن أطال الأمل.. وأساء العمل.. وأكثر الجدل.. واجعلنا ممن سمع الحكمة فوعى.. وسمع القرآن فدنا.. واتبع الصراط فنجا

ما شاء الله
          عمل جميل ومحاوالات جميلة ايضا
          الى الامام
          مع تحياتي
          w w w . MAXFORUMS . n e t

والله اعمال ونتائج تعقد
            مافيش واقعية اكتر من هيك بصراحة
            روعة روعة روعة
            بس ياريت تعلمنا مما علمك الله حتى نقدر نوصل لنص ماوصلت له
            سلمت يدك اخي
            نورالهدى مصممة ديكور داخلي بدأت موهبتي بهذا المجال منذ عام 2009 وعملت عن طريق النت مع عدة مكاتب ديكور وزبائن افراد لعدة سنوات في الرياض-السعودية وكنت دائما على اطلاع واسع واعمالي تنال اعجاب الجميع ايضا عملت كمصممة مع مكتب بيت رافال للديكور واعمالي مازلت تتصدر صفحتهم .ومنذ ان انتقلت للعيش في كندا انضممت لكلية هامبر لدراسة الديكور الداخلي وانا ادرس حاليا واعمل بنفس الوقت .الحمد لله ذوقي الراقي وخبرتي ودراستي واطلاعي هي سر نجاحي.
            صفحتي

https://www.facebook.com/nour.hudah.9

لكن اخي الخامة مع قناة luminance لازم تفعل gi
              وفي حالنك هذه الاضاءة كلها مصدرها ال area light

لو تحذف الخامة لن تحس بالفرق
              لا اله الا الله محمد رسول الله
              ...قال : كيف قلت ؟ قال : قلت : الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه مباركا عليه كما يحب ربنا ويرضى . فقال النبي صلى الله عليه وسلم : والذي نفسي بيده لقد ابتدرها بضعة وثلاثون ملكا أيهم يَصعد بها .

مشروع قرآنى شامل بمميزات فريدة

العفو يا باشا .. فعلا قدرت تحاكيهم كويس قوي .. اول ما شفت الصوره نط في دماغى اسطوانه غوريلا !
                ومفيش اي حاجه بجد تدل على ان العمل مبتكر او كده .. فتوقعت للوهوله الاولى انك استخدمت الهيدري ستوديوز اللي في الاسطوانه او تكون تابعت التوتريال اللي في الاسطوانه وفهمت منه الطريقه ..

عموما محاكاه موفقه الحمد لله .. فقط الصوره بتاعت الكرات واضخ انها مش على الارضيه قوي .. تشبع الظل تحتها خفيف شويه ممكن ده اللي عامل الاحساس ده

بالنسبه للصوره الاولى قويه جدا بس انت مجربتش ليه تعمل هيدري ليها زي اللي في الصوره ؟؟ اتوقع هتكون افضل

بخصوص الانيميشن ان شاء الله هحاول اشتغل فيه واكمله لكن الدراسه .. وما ادراك ما الدراسه

المشاركة الأصلية بواسطة Kollama مشاهدة المشاركة
                  ما شاء الله
                  عمل جميل ومحاوالات جميلة ايضا
                  الى الامام
                  مع تحياتي
                  مشكور اخي على مرورك العطر

المشاركة الأصلية بواسطة لحن الغروب مشاهدة المشاركة
                  والله اعمال ونتائج تعقد
                  مافيش واقعية اكتر من هيك بصراحة
                  روعة روعة روعة
                  بس ياريت تعلمنا مما علمك الله حتى نقدر نوصل لنص ماوصلت له
                  سلمت يدك اخي
                  شكرا على مرورك و كلامك الجميل و ان شا الله الشرح قريبا

المشاركة الأصلية بواسطة oussabb مشاهدة المشاركة
                  لكن اخي الخامة مع قناة luminance لازم تفعل gi
                  وفي حالنك هذه الاضاءة كلها مصدرها ال area light

لو تحذف الخامة لن تحس بالفرق
                  اخي أسف و الله انا مفعل الGI فعلا في هذين العملين ... لكن يوجد عمل ثالث انا شغال عليه حاليا بدون الGi و اتلخبطت

على فكره صورة للعمل اللي بحكي عليه

بحاول اعمله انيميشن بس الفريم بياخد 6 دقايق رندر

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
                  العفو يا باشا .. فعلا قدرت تحاكيهم كويس قوي .. اول ما شفت الصوره نط في دماغى اسطوانه غوريلا !
                  ومفيش اي حاجه بجد تدل على ان العمل مبتكر او كده .. فتوقعت للوهوله الاولى انك استخدمت الهيدري ستوديوز اللي في الاسطوانه او تكون تابعت التوتريال اللي في الاسطوانه وفهمت منه الطريقه ..

عموما محاكاه موفقه الحمد لله .. فقط الصوره بتاعت الكرات واضخ انها مش على الارضيه قوي .. تشبع الظل تحتها خفيف شويه ممكن ده اللي عامل الاحساس ده

بالنسبه للصوره الاولى قويه جدا بس انت مجربتش ليه تعمل هيدري ليها زي اللي في الصوره ؟؟ اتوقع هتكون افضل

بخصوص الانيميشن ان شاء الله هحاول اشتغل فيه واكمله لكن الدراسه .. وما ادراك ما الدراسه

اوكي يا نادر براءة المره دي
                  و على فكره انا برده هشتري اللايت كيت برده ان شاء الله علشان هوه بصراحه عامل بلجن للإضاءات قوية جدا و بتنجز في الشغل يعني حاجه سريع سريع كده
                  و ربنا يوفقك في الدراسه يارب
                  Our Services
                  al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا

إضاءة جميلة جدا
                    و ألوان متناسقة
                    لقد وفقت في هذا العمل
                    يا غلام ، إني أُعلمك كلمات : احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سأَلت فاسأَل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأُمة لو اجتمعت على أَن ينفعـوك بشيء ، لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء ، لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك، رفعت الأقلام وجفت الصحف

Blog
                    ::: S a f i n a 3 D :::

ان شاء الله , لكن لماذا نويت على شرائها .. هي متوفره بشكل كبير في المواقع مقرصنه ولا فقط انت تريد شرائها مرخصه ؟

بالنسبه للرندر الجديد خطير جدا .. ولو ناوي تعمله انيميشن حاول تتابع معانا في ورشه حازم صبري قريب ان شاء الله وممكن الـ 6 دقايق رندر دول يبقوا 6 ثواني .. بجد في تكنيكس جديده جدا وافكار رائعه ممكن تفيدنا في المجال ده وكمان عشان الرندر

ps : مبروك افتتاح الموقع ..

إضاءة جميلة جدا
                        و ألوان متناسقة
                        لقد وفقت في هذا العمل
                        اهلا بمشرفنا الغالي ... منور الموضوع

نادر الله يبارك فيك
                        و بعدين اييييييييييييييييه ده هيه لحقت تتقرصن
                        الناس مش بتسيب اي حاجه في حالها ,,, بس على فكره يا نادر انا سمعت فتاوى كتير من شيوخ عن موضوع القرصنه ده ... و بعدين حاجه زي دي لو هجيبها ب70 دولار يا بلاش بس احس ان فلوسي حلال علشان البركه و بعدين حتى لو عملت بيها مشروع واحد بس هجيب اضعاف تمنها و لا ايه
                        و عقبال ما اشتري السينما
                        متخافش اول ما اجيبها هنزل دروس عن اللي فهمته منها ان شاء الله
                        Our Services
                        al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا

صحيح يا نادر يا ريت تحطلي رابط الورشه بتاع الاستاذ حازم صبري ضروري لاني مش عارف هيه فين .. هيه بدات اصلا و لا لسه؟ ... اوعى تقولي استخدم جوجل
                          Our Services
                          al3rabeya.com

اللهم اجعل نُطقنا

استخدم جووجل ههههه

اتفضل ده رابط الورشه الجديده ( لم تبدأ بعد ) ده موضوع لاستعداداتها بس

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=171941

وده رابط فيه خلاصه مخلصه للورشه الاولى

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=172106

تصاميم حلوة بس انا مش شايف اى واقعيه
                              محمد مصطفى

CINEMA 4D + PHOTOSHOP

يعمل...
                              X