Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

rigging

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• rigging

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=172022
    لمن يهمه المر ولكم جزيل الشكر
    Rigging reel 2012

character Tools reel 2012

يهمنى ونص وتلت تربع يا صاحبى
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

انا شوفته وفعلا جميل بالتوفيق يا صاحبى

ما شاء الله اخي احمد ... شغل حلو جدا جدا ...

سؤال ... كم تأخذ منك الشخصيه وقت للرق كامل مع السكيننج ؟ !
        حكمة هندية
        من أراد النجاح في هذا العالم
        عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
        النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

فناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان ربنا يزيدك ياريت نبذه عن كيفية الوصول لهذا المستوى ومن من فناني الريج إستفدت ؟

الاستاذ احمد كان عامل موضوع قبل كده و الناس شكرته بس الظاهر ان الردود اللى كانت فى الموضوع لم تكن كافيه بالقدر المطلوب فقرر انعاش الموضوع بصفحة جديدة لكى يسمع ردود افضل
            على العموم
            جميييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييل جدا
            انت تأمر و اى خدمة
            المهندس: سيد زويد
            لا تنسوا زيارة قناتنا و الإشتراك
            https://www.youtube.com/channel/UCEoIbHgAiOkGMfjbjsh6KQA

لا تنسوا زيارة صفحتنا بالفيس
            https://www.facebook.com/sayedzewayedVideos

أتمنى لكم التوفيق جميعا

العفو يا باشمهندس بس المساله مش مياله اني اخد مشكووووووووووووور اكبر الموضوع غير كده خالص انا يهمني اجذب انتباه الناس فعل للحته ديه عشان انا عندي كتير تاني اعرضه ويهمني الناس تهتم بجد وضدقني مش عشان اعمل دروس او الكلام ده الريج ف مصر مضروب بالنار عاوزه ياخد حقه ويتفهم بجد لان انا اول واحد تعبان من الموضوع ده عموما مع الوقت هتفهم قصدس تابعني بس ومتزعلشس مني انا اسف ع اللي حصل من سوء التفاهم ده
              Rigging reel 2012

العفو يا باشمهندس بس المساله مش مياله اني اخد مشكووووووووووووور اكبر الموضوع غير كده خالص انا يهمني اجذب انتباه الناس فعل للحته ديه عشان انا عندي كتير تاني اعرضه ويهمني الناس تهتم بجد وضدقني مش عشان اعمل دروس او الكلام ده الريج ف مصر مضروب بالنار عاوزه ياخد حقه ويتفهم بجد لان انا اول واحد تعبان من الموضوع ده عموما مع الوقت هتفهم قصدس تابعني بس ومتزعلشس مني انا اسف ع اللي حصل من سوء التفاهم ده
                مفيش زعل ولا حاجة بس فى مصر او فى عملية الانتاج الفعلى محدش بيستخدم الكلام ده خالص
                حتى فيلم افاتار مكنش فيه ريج كله موشن كابتشر
                الفكرة هى انك تعمل شغل نظيف فى وقت قصير جدا و يجيب فلوس كتير و لعلمك فى اى استوديو محدش هيصبر عليك
                صاحب المكتب ميهموش انت بتشتغل ازاى قد ما يهمه السرعة و الجوده علشان الفلوس
                انا كنت زيك كده فضلت اطحن نفسى على الماكس لحد ما اتقنت البونز و عرفت الريج كويس جدا بس للاسف من فعال مع الانتاج
                الكركتر استوديو بتاع شغل و انتاج
                كلامى ده هو الحقيقة و ده مش معناه انك شغلك ملوش لزمه ابدا بس معناه انك تفكر تفكير عملى هتلاقى نفسك بتنتج
                و ربنا يوفقك
                المهندس: سيد زويد
                لا تنسوا زيارة قناتنا و الإشتراك
                https://www.youtube.com/channel/UCEoIbHgAiOkGMfjbjsh6KQA

لا تنسوا زيارة صفحتنا بالفيس
                https://www.facebook.com/sayedzewayedVideos

أتمنى لكم التوفيق جميعا

المشاركة الأصلية بواسطة zewayed مشاهدة المشاركة
                  مفيش زعل ولا حاجة بس فى مصر او فى عملية الانتاج الفعلى محدش بيستخدم الكلام ده خالص
                  حتى فيلم افاتار مكنش فيه ريج كله موشن كابتشر
                  الفكرة هى انك تعمل شغل نظيف فى وقت قصير جدا و يجيب فلوس كتير و لعلمك فى اى استوديو محدش هيصبر عليك
                  صاحب المكتب ميهموش انت بتشتغل ازاى قد ما يهمه السرعة و الجوده علشان الفلوس
                  انا كنت زيك كده فضلت اطحن نفسى على الماكس لحد ما اتقنت البونز و عرفت الريج كويس جدا بس للاسف من فعال مع الانتاج
                  الكركتر استوديو بتاع شغل و انتاج
                  كلامى ده هو الحقيقة و ده مش معناه انك شغلك ملوش لزمه ابدا بس معناه انك تفكر تفكير عملى هتلاقى نفسك بتنتج
                  و ربنا يوفقك

بدون تحبيط و بعيد عن اليأس ... هذه خطوه مهمه بالرق و الاكسبرشن ..

و لكن كلام سويد صحيح 100 100 ...

لان الغرب هم من اخترعو هذا النوع من الرق و اصبح قديم .. قدم التلفزيونات الاسود و الابيض ..

الاكسبرشن و الحركه الان لهم ادوات اخرى يا صاحبي ... ابحث عنها و طور نفسك ..

و ما وصلت له انت .. لا بأس به ..

و لكن في خط الانتاج في الوقت الحالي فهو لم يفي بالغرض ..

سألتك سؤال في صميم الموضوع .. فلم تجب .. و ذلك بسبب معرفتك بان الوقت مهم ..

موفق عزيزي
                  حكمة هندية

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة

لان الغرب هم من اخترعو هذا النوع من الرق و اصبح قديم ..

الشغل جميل جدا واود ان اشير الي نقطة وهو ما قاله الاستاد بونواف دكر ان هده الطريقة اصبحت قديمة
                    فانا لا اظن هدا لان شركات الانميشن متل بيكسار ودريم وورك فهم لازالوا يشتغلون بهده الطريقة لانه كما تعلم ان الانميشن الكرتون فلا يمكن عمله بالموشن كابتر
                    عموما الاستاد بونواف له خبرة بخصوص هدا وان شاء الله تستفد منه
                    .
                    اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين
                    *ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *
                    سبحان الله وبحمد الله أكبر
                    يوسف الهدلي

اهلا يا شباب
                      ابو نواف والله الخط البنفسجس اللي مخلنيش اشف السؤال كويس
                      الاجابه بقي
                      :انتم يبجد فاهمين الدنيال مش صح خالص خالص وللاسف قايسين الموضوع علي مصر والوطن العربي يا جماعه انا معملتش اللي وصلتلو ده من نفسي خالص انا عابش مع الناس بتوع بره دول اللي بتقولول عليهم وبعدين افاتار ده زي مقال مخرج الفيلم نفسه: هذا ليس فبلم انيمسن القصد انال اتعلمت من ناس في بريطانيا وكندا وامريكا الجنوبيه والناس ديه استغلت في شركات كبيره ووالله فيه واحد منهم كان في افاتنار كفي اف اكس سوبرفايزور اسمه ايرك الناس دسه حركت كوميرشلز وموفيز وطبعا انا هاوس الحاج بول نيل اللي عاوز اقوله ان الطريقه ديه مستخدمه وفي تطور مذهل جدا جدا جدا وال كيسف تفسر الفرق ف الكسبريشن والانيمشن اللي عندنا وعندهم ؟ مورفات حلوه بس؟ ايه يا جدعان مش بتشوفه ريلات؟
                      نيجي بقي لحته الوقت الفاشيال اللي انت شايفه يا معلم بكتيره يخد معاي 3 ايام ويمكن اقل وممكن اخليه اقل والمفاجاه بقي انا رجيت اكطكتر من 30 كاركتر بالمنظر( فاشبال) وف وقت قليل ده ودلوقتي مدهول مش عارف احطهم ف الريل ازاي بس هوريهلكم واقولك سبب السرعه: الاسكريبتنج طبعا
                      بالنسبه بقي لريج الجسم الكامل طبعا ده بياخد وقت اكيد لكن برضه الحل ف الاسكريبتنج وانا نفسي بطور ف اوتو ريججر وهو اسكريبت خاص يفوم يعمل ما تقوم به في شهر ف مده من 5 ل 10 دقائق ووصلت لنتايج حلوه جدا والموضوع بالنسبه لي مشاله وقت عشان اخرجه وعلي فكره ده مش اختراع كل واحد ريججر بيعمل لنفسه واحد وده عادي وبالتالي انت ممكن تريج الريج المهول ده في لمح البصر اسرع من الكاركتر استودسو نفسه!
                      مش بفولك يا باسمهندس الموضوع مضروب يالنار والدليل تصورتكم عن الريج نفسه وعشان تصدقو كلامي خشو قسم الريجنج في سي جي توك
                      بالمناسيه حد ممكن يوقلي ازاي يرج طائر من غير بونز؟ اه الكات؟ بجد طب وهتعمل ايه في الريش لو عاوز الهو يائر عليه ؟ وازاي هتقفل ويتفتح من غير ما يخش ف يعضه؟ طب لو حبيت ترج كاركتر زي اللي ف الريل بتاعي ( الطوجين الاضفر) هتعمل ايه ده فيه حاجات مينفعشب تتعمل باي حاجه اقلها الموجه ديه
                      طب لو حبيبت تعمل دبابه والسير بتاعها يبقي اوتوماتيك ويعرف الارض ويتاصر بحركه العجل ؟ path deform?لو عملتها كده اتحداك لو عرفت تخللي الكامير تيجي قريب عشان هتبين بلاوي؟ طبعا الحلول هي ف الاسكريبت وتشغيل الدماغ وانا بس اول ما الوصله تيجي عندي البيت تاني هرفعلكم ريج تاني يعرفكم ان الدنيا مش كاركتر استوديو وخلاص
                      الظاهر ان المشوار كبير جدا بس انا معاكم لحد ما اقنعكم
                      Rigging reel 2012

علي فكره انا عملنت وبعمل شغل السوق اللي بيتقولو عليه ده وعملت عشرات الكاركترات بالنظام ده وانا غير سعيد بكده وطبعا النتيجه انتم شايفنها ع التلفيزيونات وعارفينها حاجه تكسف
                        Rigging reel 2012

باسمهندس زالله متفهمنيش غلط بس انا اتمني ان اشوف لو ليك اي شغل بونز شخصي بجد والله لو ممكن اكون ليا الشرف لو هبصايقك قوللي وانا اخذف الرد فورا
                          Rigging reel 2012

بالمنايه يا اخ ابو نواف
                            بما انك ماياوي
                            هل اطلعت علي انيمشن منتورز الريجات بتاع الكاركترات بتاعتها؟ متهيالي انها برضه نفس النظام وللا ايه ؟ ولا شفت بتاع جيسون راي؟ يمكن برضه ناس قديمه
                            Rigging reel 2012

والله انا سعيد بالمناقشه هذه عزيزي ..

خصوصا ان لا يوجد هنا بالمنابر مناقشات بالانميشن كاركتر ..

انا دايما مع التطور ..

نعم كلامك مضبوط .. و اكيد انت عارف ان لكل رق سكربتات خاصه بالانميتر ..

انا اعتمد كثير على بوزمان لتعابير الوجه و حركة الاصابع و البوزات المتكرره ..

اما الكنترولات لا تصلح للانميشن .. إلا ان وجودها ضروري للمورفات و البوزات ..

لان لدي موشن كابجر .. فانا اعتمد كثير على الموشن بلدر بالانميشن المبدئي للكركترات ..

ياريت لو توضح لنا بماذا تستخدم السكربتات للرق ..

و هل هي جيده للعمل الميداني ..
                              حكمة هندية

WWW.3AIN.TV

يعمل...
                              X