Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تصــ تجريبي ـــميم حول الطبيعة....::::::::::::::::::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تصــ تجريبي ـــميم حول الطبيعة....::::::::::::::::::

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

تصــ تجريبي ـــميم حول الطبيعة....::::::::::::::::::

[IMG]http://www.maxforums.net/uploaded/75142/1270310916.jpg[/IMG]
    It would be great if you will take a look for my works
    www.vimeo.com/sofianehd
    www.behance.net/sofianehd

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ؛ اخى moudjahad

بص انا بحب اتكلم بصراحة زى ما احب اى حد يتكلم معايا بصراحة لأننا بنستفاد من بعض دائما
    ولذلك سأكون صريح معاك فى بعض النقاط

بص يا سيدى اولا هى كفكرة جميلة جدا وتصميم متوسط لكن تستطيع ان تبنى علية

هقولك على شوية نقاط اهتم بيها فى تصميم زى دا ..:

1- انك بتتكلم عن الطبيعة يعنى مينفعش يكون التصميم بهتان وتحس انة مقحل من الالوان كدا .
    2- مش لازم تدمج صور .. انت ممكن تجيب صورة واحدة فيها خضرة وماء وسماء صافية تدل على الطبيعة وسحرها وجمالها . لانك فى التصميم عاوز تخلى الناس تقريبا تحافظ على الطبيعة فلازم تبين ليهم منظرها الخلاب .!!
    3- الخطوط ممكن انك تغير الخط دا بخط تانى يكون متفاعل اكتر من كدا وملفت .
    4- الوان الخطوط اقولك يا سيدى مثلا انت لما هتجيب صورة او تدمج او مهما كان على حسب راحتك اكيد هيبقى فى خضرة .. والخضرة دى قولنا ان الوانها هتكون شديدة وواضحة .. ممكن انت تقوم كاتب الجملة بتاعتك ( ندوة حول الطبيعة .. تحت عنوان كيف نحافظ على الطبيعة ) فى الجزء الاخضر باللون الابيض الصافى المهم تكتب الجملة فى مكان واضح وباين وتخليها ستريت يعنى بدون اى اعوجاج عشان المفترض ان دى ندوة وكلام رسمى يعنى حاول تخليها زى ما بيقولو ودية ترتدى ملابس رسمية ولا هى رسمية ولا هى مبهرجة كدا يعنى واعذرنى طريقتى فى الكلام بقى ! .
    5- حاول تخلى برعاية دى واللوجوهات اللى جنبها دول مثلا فى اطار لوحدهم كدا جرب يعنى مجرد اقتراح !

طبعا فى النهاية كدا هيبقى عندك تصميم واضح وملفت .. الوان نقية تدل على الطبيعة .. خطوط ملفتة .. مكان الكتابة ملفت للعين مع مراعااااااة تنسيق الاماكن والالوان ودا اهم شئ ودا حس المصمم نفسة بقى مقدرش اقولك علية انت وابداعك ..

وانا اسف انى طولت عليك بس انت اخويا وزى ما هيجى وقت هستفاد منك لازم افيدك دلوقتى ..
    واتمنى يكون مرورى خفيف عليك .. دمت فى رعاية الله
    'My Page on Fb
    Am a Proud To Be EGYPTIAN

تصميم جميل جدا
      الالوان هادئة وجميلة اععجبني التصميم بشكل عام جدا
      + سؤال من اين جئت بالسيدي؟
      ((وقل رب زدني علما))

التاريخ ليس سوى كذبة متفق عليها !
      (نابليون بونابرت)

إن لَم تشعُر بتناقُض فيما يدُور حولك فاعلم أنّ المسافة التي تُبعِدك عن كوكب الأرض ليست بالقليلة !
      (مارلن كلافر)
      chidory سابقا

المشاركة الأصلية بواسطة art diseas مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ؛ اخى moudjahad

بص انا بحب اتكلم بصراحة زى ما احب اى حد يتكلم معايا بصراحة لأننا بنستفاد من بعض دائما
        ولذلك سأكون صريح معاك فى بعض النقاط

بص يا سيدى اولا هى كفكرة جميلة جدا وتصميم متوسط لكن تستطيع ان تبنى علية

هقولك على شوية نقاط اهتم بيها فى تصميم زى دا ..:

1- انك بتتكلم عن الطبيعة يعنى مينفعش يكون التصميم بهتان وتحس انة مقحل من الالوان كدا .
        2- مش لازم تدمج صور .. انت ممكن تجيب صورة واحدة فيها خضرة وماء وسماء صافية تدل على الطبيعة وسحرها وجمالها . لانك فى التصميم عاوز تخلى الناس تقريبا تحافظ على الطبيعة فلازم تبين ليهم منظرها الخلاب .!!
        3- الخطوط ممكن انك تغير الخط دا بخط تانى يكون متفاعل اكتر من كدا وملفت .
        4- الوان الخطوط اقولك يا سيدى مثلا انت لما هتجيب صورة او تدمج او مهما كان على حسب راحتك اكيد هيبقى فى خضرة .. والخضرة دى قولنا ان الوانها هتكون شديدة وواضحة .. ممكن انت تقوم كاتب الجملة بتاعتك ( ندوة حول الطبيعة .. تحت عنوان كيف نحافظ على الطبيعة ) فى الجزء الاخضر باللون الابيض الصافى المهم تكتب الجملة فى مكان واضح وباين وتخليها ستريت يعنى بدون اى اعوجاج عشان المفترض ان دى ندوة وكلام رسمى يعنى حاول تخليها زى ما بيقولو ودية ترتدى ملابس رسمية ولا هى رسمية ولا هى مبهرجة كدا يعنى واعذرنى طريقتى فى الكلام بقى ! .
        5- حاول تخلى برعاية دى واللوجوهات اللى جنبها دول مثلا فى اطار لوحدهم كدا جرب يعنى مجرد اقتراح !

طبعا فى النهاية كدا هيبقى عندك تصميم واضح وملفت .. الوان نقية تدل على الطبيعة .. خطوط ملفتة .. مكان الكتابة ملفت للعين مع مراعااااااة تنسيق الاماكن والالوان ودا اهم شئ ودا حس المصمم نفسة بقى مقدرش اقولك علية انت وابداعك ..

وانا اسف انى طولت عليك بس انت اخويا وزى ما هيجى وقت هستفاد منك لازم افيدك دلوقتى ..
        واتمنى يكون مرورى خفيف عليك .. دمت فى رعاية الله

بارك الله فيك أخي الكريم على صراحتك الجيدة و على هذه النصائح الرائعة والتي لا تساوي بأي ثمن
        شكرا مرة أخرى أخي الكريم
        www.vimeo.com/sofianehd
        www.behance.net/sofianehd

المشاركة الأصلية بواسطة chidory مشاهدة المشاركة
          تصميم جميل جدا
          الالوان هادئة وجميلة اععجبني التصميم بشكل عام جدا
          + سؤال من اين جئت بالسيدي؟
          شكرا لك على مرورك المشجع
          أما بنسبة لي سيدي فإنه أكشن

وشكرا