موضوع: مشكلة ... ارجو المساعدة

ردود: 5 | زيارات: 469

مشكلة ... ارجو المساعدة

السلام عليكم
    انا مبتدءة تقريبا في الماكس ولست ملمة به كليا وواجهتني مشكلة اثناء العمل لا استطيع فهمها او حلها
    لقد قمت بعمل اضاءة نهارية واخترت المينتال راي ولكن في الريندر بتظهر عندي اللقطة كلها بيضاء و المجسمات تبدو باهتة جدا واللون الابيض يغلب عليها كلها ...... على الرغم من اختياري mr sky , mr sun لم تظهر السماء او الشمس مجرد لقطة بيضاء ليس لها اي ملامح
    ارجو مساعدتي عاجلا في حل هذه المشكلة ..

عضو نشيط
    صور رمزية ba7med
    المنطقة
    أرض النيلين
    ردود
    848
    قلل من قيمة الاضاءة . اختار الاضاءة واذهب لقائمة موديفاي ثم ملتي بلاير وقلل القيمة واعزرني على كتابة الانجليزية بالعربية
    سيد الإستغفار
    اللهم أنت ربي, لاإله الا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أعوذ بك من شر ما صنعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فأغفر لي فأنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
    اللهم فرج هم المسلمين
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم
    مشكلتك في ال Exposure Control
    نت هذا المسار
    Environment panel Exposure Control rollout Choose mr Photographic Exposure Control from the list. mr Photographic Exposure Control rollout
    ثم اضغطي علي Render Preview
    سيتجدي ال Exposure Contro اختاري mr Photographic Exposure Contro ومنها اختاري الاعدادات المناسبه واولها اختاري Photographic Exposureاجعلي قيمة ال Shutter Speed صفر ثم ارفعيها بالتدريج
    اليان تحصلي علي المستوي المطلوب..

هذا الدرس ستجدي فيه الاجابه

http://www.maxforums.net/showthread....09#post1198009
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي

عضو متميز
    صور رمزية yaman
    المنطقة
    Big Syria
    ردود
    2,860
    اعتقد كما قال الأستاذ مصطفى عزازي مشكلتك Exposure Control ,وعليكي التحكم فيه
    لكن في حال لم يفي ال Exposure Control بالغرض يعني ان هناك مشكلة اخرى ويفضل ان ترفعي الملف حتى اتاكد من الخطأ بشكل دقيق دون اي تنجيم

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية M-Keshta
    المنطقة
    مصر - المنصوره
    ردود
    4,018
    الاستاذ مصطفى عزازى كفى ووفى
    بس انا عاوز اقولك على حاجه تانيه ... مفيش حاجه اسمها انا فتحت الماكس واختارت المنتال راى وعملت الصن والسكاى والرندر مطلعش حلو ... هوا اكيد لازم ميطلعش حلو لان الموضوع مش مدروس كويس
    اللى عاوز اقوله انك لازم تشوفى دروس فى الموضوع ده وتفهميه وتفهمى الاعدادات وعلاقتها ببعض وعلاقة الاضاءه بالاكسبوجر وكل الكلام ده ... انا فى رايى الماكس وبالذات الرندر لا يعتمد على التجارب وانما يعتمد على التعلم ومشاهدة الدروس

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل