Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال عن Object Id

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال عن Object Id

سؤال سريع عن Object ID ......... دايما بفصل material ID من الافتر عادى جدا ولكن عملت صورة وقررت انه اعمل لها انيمشن من الافتر .... ولكن الملف لم يستجب لاى شئ من فلتر ID Matte وكأنه لا وجود للداتا دى جوا الصورة رغم انه امتداد الملف *.rpf

وبالتالى لم استطع فصل اى شئ من الملف وتحريكه ..... فهل فى اعدادت مختلفة عشان تطلع الصورة مظبوطة .

ده الصورة وهو عبارة عن اللوجو بتاعى بس بجهز منه الانيمشن ....

وده الملف *.Rpf
    http://www.4shared.com/file/25688819.../My_Stamp.html

My Vimeo

دروس الاخ العقرب77 رحمه الله

خيركم من تعلم العلم وعلمه
    " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

لو كان الرندر رجلا لقتلته

عفواً .... حاولت أفهم إيه المطلوب وإيه المشكلة بس مقدرتش !

انا لم افهم السؤال

لكن على العموم اليك افضل طريقة لعمل مجسم له اكثر من خامة على احد الاوجه

1- قم بفصل الوجه بواسطة البولى deattach
      2-قم باعطاء خامة للوجه
      3- قم بدمج الوجه مرة اخرى عن طريق البولى سيطلب منك اختيار خامة المجسم الاساسى ام المجسم الذى سيضاف ام تجعل كل واحد خامة منفصلة تختار الاخير

لو معرفتش تفصل فى الافترافكت ممكن تفصل كل جزء فصل حقيقى

وتعمل group فى الماكس
      !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

لى حق احس بالفخر وانا الاسمين اللى شرفونى فى التساؤل البسيط ده اسمين لنجوم فى عالم التصميم العربى .... وبشكركم جدا على اهتمامكم .....
        واعذرونى ان خاننى التعبير .........

تساؤلى بيدور حول نقطة الكمبوزيت Rpf. بالامتداد ده انا لما بطلع Seq Images من الماكس بيكون جواه داتا الصورة بتبقى فيها داتا زى
        Velocity , Z-Buffer , Object ID , Material ID
        والصورة المعروضة فى رأس الموضوع انا طلعتها صورة واحدة بس من الماكس Rpf. والغريب انها مش متجاوبة فى اى شئ من الداتا دى بضيف فلتر داخل الافتر اسمه ID - Matte وبفصل بيه بين العناصر عن طريق (Object ID , Material ID ) انما الصورة مش متجاوبة معايا بدون اى سبب واضح فهل فى اعدادت معينة او ظبطة معينة تايهة عن بالى .... وبرضو عايز اعرف Object ID انا ضفته على العناصر داخل الماكس من Object Properties فهل ده الطريق الصحيح ولا انا غلطت .....

My Vimeo

طيب وهل انت متاكد انك اختارت تخزين داتا الاوبجكت ايدي في اعدادات الـ Rpf
          لانه زي ما انت عملت تمام الاوبجكت اي دي بتتحدد من الاوبجكت بروبيرتيز
          فغريب ان الداتا مش منقوله معاك
          فيا انت ما خزنتهاش في الاعدادات او ان المشكله في الافتر
          فراجع وشوف
          Freelancer 3d Generalist & VFX artist
          http://www.behance.net /shrifazmy/frame

المشاركة الأصلية بواسطة ShrifAzmy مشاهدة المشاركة
            طيب وهل انت متاكد انك اختارت تخزين داتا الاوبجكت ايدي في اعدادات الـ Rpf
            لانه زي ما انت عملت تمام الاوبجكت اي دي بتتحدد من الاوبجكت بروبيرتيز
            فغريب ان الداتا مش منقوله معاك
            فيا انت ما خزنتهاش في الاعدادات او ان المشكله في الافتر
            فراجع وشوف
            متقلقش متفوتش عليا دى مخزن الداتا جوا الملف طبعا ........ والغريب بقة انه مفيش مشكلة فى الافتر عملت مشاريع بنفس الطريقة ولما واجهتنى المشكلة دى فتحت مشاريعى القديمة والقيت نظرة على الامكانية دى على اكتر من Footage وكانت النتيجة طبيعية جدا ولكن باستخدام Mat ID اول مرة اجرب Object ID وكانت النتيجة مفرحة زى مانت شايف .... فهل مثلا color Depth ممكن تعمل مشكلة زى دى مع العلم انه انا جربت 8 و 16 و 32

My Vimeo

انا بصيت على الملف مفيهوش لا اوبجكت ايدي ولا ماتريل ايدي

الاوبجكت ايدي بيتحدد من بروبرتيز للعنصر وبعد كده بتغير رقمه ل 1 او 2 و3 الخ
              انا بكرر اللي قاله الاخوة وانا شايف انك عارفه لكن بقول يمكن ...
              اصل مشكلة عجيبة

نقطة كمان .. في فرجينز قديمة للافتر كانت مبتدخلش اصلا rbf 32 , 16 او بتعمل مشاكل
              معرفش اتظبطت ولا لأ في النسخ الجديدة للافتر لاني مجربتش ... لكن انا من اياميها برندر rbf ... ال 8 بت بس
              جرب والمفروض تشتغل مع القنوات التانية اللي انت مختارها والدنيا هتبأ فل

ممشيش معاك الحوار ده انت ممكن ترندر لونين مختلفين او ثلاث الوان ماسكات وتفصل بيهم في الافتر على طريقة حازم صبري
                وهتوفر عليك وقت الرندر تاني خصوصا لو كان طويل

يعمل...
                X