موضوع: ممكن سؤال عن عمل الخامات

ردود: 9 | زيارات: 819

ممكن سؤال عن عمل الخامات

اولا انا بشتغل في مجال الهندسة.ودخلت عالم الماكس من فترة قصيرة.فقد كنت اشتغل على السينما 4 دي.فحبيت انوع فوجت الماكس رائع.لكن عندي سؤال حقيقة راح يكرهني في الماكس.وهو يخص الخامات...
    في
    السينما 4 دي لديه عدد الخامات غير منتهي في محرر الخامات اقصد الكورات التي نحرر فيها خاماتنا.
    لكن في الماكس يسمح ب 24 خامة كحد اقصى.فمثلا عندي مشروع مجمع سكني مع كل التهيئة الخارجية .فاجد صعوبة في تحرير جميع العناصر ابتداء من العمارات والطرق والارصفة والسيارات بمختلف انواعها وكذلك الاشجار والازهار واعمدة الانارة والاشخاص ...وكثير من العناصر الاخرى التي تحتاج لتعديل خاماتها.علما اني استعمل الفراي بروكسى لهذه العناصر..
    فسؤالي :كيف يمكن زيادة عدد الكريات الموجودة في محرر الخامات ولو الى 100 او اكثر.واذا كان هناك اضافة بلغينز فارجو ان تدلني عليه واذ امكن بعض الشرح.

مشكورين وسامحونا على الاطاله.

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    الافضل فى ماكس 2011 هو نظام النود الجديد وده معاه تقدر تكون اى عدد من الخامات

هناك خدعة في الماكس يمكن استخدامها لتعطيك إمكانية استخدام آلاف الخامات داخل المحرك ..
    وهي عن طريق اختيار خامة من نوع multi-sub object حيث تتيح لك تلك الخامة استخدام عدد يصل إلى 1000 خامة داخل خامة واحدة ويمكنك تكرار العملية بشكل دوري إلى مالا نهاية ..
    طبعاً لن تفهم من كلامي شيئاً .. لذا اتبع الشرح :

بارك الله فيك اخي Moaz.M .وكذلك الاخ medo3d
    والله وفيت وكفيت في الاجابة.
    ويمكن يكون الاصدار الجديد احسن.

بالتوفيق ...

لكن جربتها مع خامات الفراي اظنها لاتنفع لانه عند التصبير يكون هناك خلط في الخامات وخامات اخرى لا تظهر.
    وانا اسف على كثرة الاسالة .
    واذكان هناك فيديو يشرح الطريقة دلوني عليه.واكون شاكر لكم.
    وجزاكم الله خيرا..

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    بص نصيحتى ليك خليك مع نظام النود الجديد
    بس لو انت مصمم تتبع النظام القديم فالطريقه اللى الاخ معاذ بارك الله فيه جميله وعادية مع الفيراى بس بشرط انك تسنخدم الخامات اللى تمشى مع الفيراى جواها
    والفكره فى الماكس حتى فى المنظام القديم ان مش معنى انك شايف 24 كره يعنى مافيش غير 24 خامه لا
    بس ده اللى بيعرضه فى الاديتور لكن انت على اى عنصر عاوز تكون خامه تعالى على اى كره حتى لو عليها خامه قديمه واختار pick material من اى عنصر فاضى ماعلهوش خامه واعمل الامه اللى انت عاوزها
    الماكس واى برنامج جرافيك بيدعم اى عدد من الخامات بس تانى نصيحتى ليك خليك مع نظام النود الجديد فى الماكس

عضو متميز
    صور رمزية yaman
    المنطقة
    Big Syria
    ردود
    2,860
    مع اني اتمنى ان يأتي يوم وننتهي من مشاكل محرر الخامات ونتطلع إلى التعامل مع الخامات
    إليك الحل يا صديقي

استعمل هذه الطريقة ولا تخشى على الخامات وللإحتياط قم بعمل حفظ للخامة حتى في حال قمت بوضع خامة مكان خامة عن طريق الخطا يكون لديك نسخة احتياطية

بارك الله فيكم اخواني على الحلول والشرح الممتاز لهذه الطرق التي يمكن ان تكون فيها بعض العيوب.
    على كل حال اضن انني وجد حل اروع.وهو مقبص صغير لكنه اكثر من رائع تقريبا يغير شكل محرر الخامات المعروف.لمحرر خامات فية عدد غير منتهي من الخامات دون حذفها او الدخول في متاهات يضيع فيها الوقت.
    المقبص اسمه:Super Material v3.0 Pro
    وهذا موقعه لمن يهمه الامر :http://www.3ddragon.com/Super_Material.html
    وجزاكم الله خيرا..

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل