Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن سؤال عن عمل الخامات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ممكن سؤال عن عمل الخامات

اولا انا بشتغل في مجال الهندسة.ودخلت عالم الماكس من فترة قصيرة.فقد كنت اشتغل على السينما 4 دي.فحبيت انوع فوجت الماكس رائع.لكن عندي سؤال حقيقة راح يكرهني في الماكس.وهو يخص الخامات...
    في
    السينما 4 دي لديه عدد الخامات غير منتهي في محرر الخامات اقصد الكورات التي نحرر فيها خاماتنا.
    لكن في الماكس يسمح ب 24 خامة كحد اقصى.فمثلا عندي مشروع مجمع سكني مع كل التهيئة الخارجية .فاجد صعوبة في تحرير جميع العناصر ابتداء من العمارات والطرق والارصفة والسيارات بمختلف انواعها وكذلك الاشجار والازهار واعمدة الانارة والاشخاص ...وكثير من العناصر الاخرى التي تحتاج لتعديل خاماتها.علما اني استعمل الفراي بروكسى لهذه العناصر..
    فسؤالي :كيف يمكن زيادة عدد الكريات الموجودة في محرر الخامات ولو الى 100 او اكثر.واذا كان هناك اضافة بلغينز فارجو ان تدلني عليه واذ امكن بعض الشرح.

مشكورين وسامحونا على الاطاله.

الافضل فى ماكس 2011 هو نظام النود الجديد وده معاه تقدر تكون اى عدد من الخامات

هناك خدعة في الماكس يمكن استخدامها لتعطيك إمكانية استخدام آلاف الخامات داخل المحرك ..
      وهي عن طريق اختيار خامة من نوع multi-sub object حيث تتيح لك تلك الخامة استخدام عدد يصل إلى 1000 خامة داخل خامة واحدة ويمكنك تكرار العملية بشكل دوري إلى مالا نهاية ..
      طبعاً لن تفهم من كلامي شيئاً .. لذا اتبع الشرح :

بارك الله فيك اخي Moaz.M .وكذلك الاخ medo3d
        والله وفيت وكفيت في الاجابة.
        ويمكن يكون الاصدار الجديد احسن.

بالتوفيق ...

لكن جربتها مع خامات الفراي اظنها لاتنفع لانه عند التصبير يكون هناك خلط في الخامات وخامات اخرى لا تظهر.
            وانا اسف على كثرة الاسالة .
            واذكان هناك فيديو يشرح الطريقة دلوني عليه.واكون شاكر لكم.
            وجزاكم الله خيرا..

بص نصيحتى ليك خليك مع نظام النود الجديد
              بس لو انت مصمم تتبع النظام القديم فالطريقه اللى الاخ معاذ بارك الله فيه جميله وعادية مع الفيراى بس بشرط انك تسنخدم الخامات اللى تمشى مع الفيراى جواها
              والفكره فى الماكس حتى فى المنظام القديم ان مش معنى انك شايف 24 كره يعنى مافيش غير 24 خامه لا
              بس ده اللى بيعرضه فى الاديتور لكن انت على اى عنصر عاوز تكون خامه تعالى على اى كره حتى لو عليها خامه قديمه واختار pick material من اى عنصر فاضى ماعلهوش خامه واعمل الامه اللى انت عاوزها
              الماكس واى برنامج جرافيك بيدعم اى عدد من الخامات بس تانى نصيحتى ليك خليك مع نظام النود الجديد فى الماكس

مع اني اتمنى ان يأتي يوم وننتهي من مشاكل محرر الخامات ونتطلع إلى التعامل مع الخامات
                إليك الحل يا صديقي

استعمل هذه الطريقة ولا تخشى على الخامات وللإحتياط قم بعمل حفظ للخامة حتى في حال قمت بوضع خامة مكان خامة عن طريق الخطا يكون لديك نسخة احتياطية

بارك الله فيكم اخواني على الحلول والشرح الممتاز لهذه الطرق التي يمكن ان تكون فيها بعض العيوب.
                  على كل حال اضن انني وجد حل اروع.وهو مقبص صغير لكنه اكثر من رائع تقريبا يغير شكل محرر الخامات المعروف.لمحرر خامات فية عدد غير منتهي من الخامات دون حذفها او الدخول في متاهات يضيع فيها الوقت.
                  المقبص اسمه:Super Material v3.0 Pro
                  وهذا موقعه لمن يهمه الامر :http://www.3ddragon.com/Super_Material.html
                  وجزاكم الله خيرا..

يعمل...
                  X