Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

My First Interior Des Need 2 Ur Opinion

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• My First Interior Des Need 2 Ur Opinion

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    مرحبا بالنقض ولكن فضلا وليس أمرا برجاء النظر للمشهد من جميع الاتجاهات لوجود بعض من الاشخاص ينتقد قبل تفقد العمل بصورة جيدة ...
    أولا - من حيث الخامات
    01 - برجاء نقض جميع خامات المشهد
    بالنسبة لخامة أطار الشباك الالمنيوم فقد أستخدمت خامة فيراى Metal باللون الاسود ولكن كنت النتيجة سيئة جدا ؛ فقررت أستخدم V -Ray Mat باللون الاسود فقط...
    02 - بالنسبة لخامة السجادة فقد استخدمت V-ray Mat مع صورة فى الـ Dif وصورة فى الـ Bump بقيمة 50 بعد تعديلات كثيرة ؛ ياريت يا جماعة لو حد يعرف أى درس عن أزاى أعمل سجادة بخامتة بواسطة الـ V-ray Fur وأزاى أطبق عليه الخامات يقولى .
    03 - أما بالنسبة للصور الموجودة بالمشهد الحقيقة فقط استخدمت خامة فيراى جاهزة plastice باللون الاسود للاطار فهل هذا صحيح أم المفترض فقط لون فى الـ dif ؛ بالنسبة للتشوهات الموجودة على الصور الحقيقة مش عارف اية السبب لكن جارى التعديل عليه .
    04 - بالنسبة لخامة السرير مش عارف ليه هو بالمنظر دة والنقط دى ناتجة عن أية لكن متهيالى المفترض رفع قيمة الـ Sub للخامة نفسة . وهذا أعتقادى
    ثانيا - من حيث الاضائات .
    طبعا أضاءة عادية جدا v-ray Light خلف الشباك مع صورة بالانفيرومنت مع Direct Light
    لكن توجهنى كثيرا أن بقاء المشهد مظلم ففكرت بوضع omni باعددات Ambaint
    وهى أفضل نتيجة توصلت ألية لكن الحقيقة كتير بشوف أن دى طريقة غير جيدة أو الحقيقة أنا أصلا مش مقتنع بيه فياريت الافادة من حيث النقطة دى بالاخص وياريت أسمع أقترحاتكم
    أما بالنسبة لجميع أنواع الاضاءة أنا رفعت قيمة الـ Subdivs من قائمة V-Ray Properties ألى 1500 ودة طبعا بعد محولات عديدة علشان أطلع المشهد بالجودة دى لكن المضحك بالموضوع أنا مش عارف القيمة دى تختص باية بالظبط لكن وجدت درس وبعد عدة ناتج كانت الوسيلة الوحيدة هيا دى أنك ترفع القيمة دى ..
    المشهد دة خد وقت ريندر 3.45 ساعة
    أمكانيات الجهاز
    Intel Celeron Cpu 2.66ghz
    2.68 Ghz
    512 MB Of Ram
    مرحبا بالنقض
    وجزاكم الله كل خير
    أذا وجدت الصورة مشهوه برجاء فتح الملفات المرفقة
    وياريت لو حد يقولى أزاى أحط صورة مصغرة للمشهد بجانب عنوان الموضوع

19 مشاهدة ولا رد واحد
    مكنتش متوقع هذا

اخي العمل جميل ولكن الالوان!!!!! لم تعجبني
      لديك مشاكل في الوسادة وكذلك بداية السرير
      و بعض الملاحضات حول الخامات
      و الاضائة قوية جدا

تحياتي
      صفحة تصاميمي على الفيسبوك
      سنعبر الجسر عندما نصله

المشاركة الأصلية بواسطة blue-m مشاهدة المشاركة
        اخي العمل جميل ولكن الالوان!!!!! لم تعجبني
        لديك مشاكل في الوسادة وكذلك بداية السرير
        و بعض الملاحضات حول الخامات
        و الاضائة قوية جدا
        ميرسى جدا جدا

تحياتي
        ولكن بماذا تقصد بقوة الاضاءة هل حازت على أعجابك أم تقصد أن شدة الاصاءة تحتاج ألى تخفيض
        وجزاك الله كل خير

يعمل...
        X