Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال محرج وجواب صريح

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال محرج وجواب صريح

السلام عليكم
    انا اليوم وانا بشتغل على الماكس خطر ببالي سؤال مهم
    وارجو الجواب بصراحة
    *
    *
    *
    *
    *
    كم شخص ممنكم يملك ماكس مقلد اشتراه بخمس ريال
    وكسرة بكراك
    ارجوا الاجابة بصراح
    انا شخصيا اعترف الماكس بتاعي مكسور
    يعني مقلد
    هامور هائل
    مع
    تحيات
    رئيس الهوامير
    ان اسئت الى احد في ردودي***فهذا هو اعتذاري يتبعني كظلي
    انا اسف
    ملتقى صناعة الإحتراف
    لو محترف شاركنا الصرح
    لو مبتدئ إلحق سجل
    I
    t Doesn't Matter If Youre Black Or Whit
    e

أنا عندي ماكس مقلد !!
    █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
    الايميل : attef_omer@hotmail.com

الصراحة راحة
      هامور هائل
      مع
      تحيات
      رئيس الهوامير
      ان اسئت الى احد في ردودي***فهذا هو اعتذاري يتبعني كظلي
      انا اسف
      ملتقى صناعة الإحتراف
      لو محترف شاركنا الصرح
      لو مبتدئ إلحق سجل
      I
      t Doesn't Matter If Youre Black Or Whit
      e

السؤال هو من عندو ماكس أصلي اشتراه ب-3,495 $ من اوتودسك
        █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
        الايميل : attef_omer@hotmail.com

المشاركة الأصلية بواسطة aracafe مشاهدة المشاركة
          السؤال هو من عندو ماكس أصلي اشتراه ب-3,495 $ من اوتودسك
          بس 3.495 .......يا بلاش :d ما اظن انه احد عنه..

5D designer

ناس كتير عندها الماكس الاصلى و على سبيل المثال ليس الحصر الناس التى تعمل فى اوتو ديسك مثلا هههه
            يا عم انت بتهرج
            بص احنا مش هنغلب و هنتعلم يعنى هنتعلم و انا على استعداد انى اسرق كتاب علشان اتعلم و يوم الحساب انا عندى عذرى
            اننا فى حرب مع الغرب اللى بيحابوا الاسلام و فى الحرب كل شئ متاح و مباح
            المهندس: سيد زويد
            لا تنسوا زيارة قناتنا و الإشتراك
            https://www.youtube.com/channel/UCEoIbHgAiOkGMfjbjsh6KQA

لا تنسوا زيارة صفحتنا بالفيس
            https://www.facebook.com/sayedzewayedVideos

أتمنى لكم التوفيق جميعا

انا ايضا عندي النسخة المقلدة النسخة الاصلية ثمنها فوق طاقة اغلبنا ان لم اقل كلنا كما انهم في اوتوديسك لا يهتمون و لا يتوقعون اية مداخيل من دول العالم التالت فهم يعرفون المستوى المعيشي في هده الدول . ان كانوا هم في الدول الغربية يستعملون النسخ المقلدة فالكراك الخاص ب الماكس انتاجه غربي فمالدي يتوقعونه منا ههههههههه
              قال الصينيون: لا تعطيني سمكة و لكن علمني كيف اصطادها
              و اقول انا : لا تعطني مودل جاهز ولكن علمني كيف انمدجه

هو موضوع كبييييييييييير جدا بصراحة بس ؟
                المشكلة ان كل البرامج اللي علي جهاز كل واحد فينا او علي الأقل اغلبها بنفس الفكرة شغالة بكراك حتى الويندوز.
                ولا ايه؟
                إنما الأمراض والأسقام كفارات وعلو درجات

فيا تري ايه الحل؟
                  إنما الأمراض والأسقام كفارات وعلو درجات

الحل اننا منشغلش بالنا باى حاجة زى كده و نكمل المسيرة
                    لو مكنش هناك برامج مقرصنة فانا اوكدلك ان 99 فى المائة من مستخدمى الكمبيوتر لن يكون لهم تواجد خالص
                    يعنى هتكونوا انتوا و البلد و الحياه الصعبة بجد اللى بيتكلم فى الموضوع ده و حاسس ان ضميره بيوجعه فانا عندى الحل
                    هات صندوق حديد محكم الاغلاق و حط ضميرك فيه و اقفل بالقفل و اكسر المفتاح و ارمى الصندوق فى البحر
                    و بعدها افتح جهازك و افتح الماكس و عيش حياتك خالص

أتمنى لكم التوفيق جميعا

السلام عليكم
                      اللى مودينا فى داهيه اننا كل واحد بيتكلم من دماغه وخلاص
                      الكلام ده يعتبر كلا عن سرقةحق اغير طبعا من الملكيه الفكريه المنتجه إذن هو موضوع فى صميم الدين ومفيش حد هنا مؤهل انهيفتى فى الدين إلا لو واحد فيكم نقل كلام لشيخ كبير ثقه
                      وإلا فبلاش نخبط فى الكلام واحنا مش عارفين حاجه

انا الماكس اللى عندى ماشترتهوش بخمسه ريال ولا حاجه ببلاش خالص بس مش معنى كده انى ابيح الكلام ده او اقول انه حلال الفكره كبيره جدا هى ان اوتوديسك لما باعت المنتج ده لحد زى الشركات اللى فى الغرب مثلا
                      فهل المنتج كده بقى بتاع الشركه ويحق ليها التصرف فيه على كيفها يعنى تديه للى عاوزاه هديه او غيره ولا لا فى شروط هنا تكمن المشكله الكبيره
                      انا اللى جايبلى لينكات الماكس قبل اصلا ما النسخه تنزل على النت واحد صاحبى امريكى شغال فى شركة جرافيك طبعا عندهم بيشتروا الاصلى واول ماشتروه رفعه على النت للى عاوزه يبقى ياريت نسأل فى الكلام ده متخصصين الدين
                      لأن الموضوع كه فى الدين فقه البيوع والهبه وغيره

هذا الموضوع صار فيه جدال كثير

وهناك كثير من المشايخ حرموا هذا الشيء

لكن هذه فتوى للدكتور راتب النابلسي وهو من بلدي وأنا أثق فيه وبعلمه

سؤال : جواز استخدام برامج الكمبيوتر الأمريكية المقرصنة ( للتعلم أو للعمل) السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بدأت بدراسة البرمجة ( تصميم برامج كمبيوتر تعمل على نظام ويندوز) منذ فترة وبالتالي أنا بحاجة إلى استخدام برامج كمبيوتر لتعلم البرمجة مثل ( نظام التشغيل ويندوز و لغة فيجوال ستديو.نت و برنامج فوتوشوب لمعالجة الصور, وكل هذه البرامج لشركات أمريكية) وهذه البرامج موجودة عندنا في سورية نسخ غير أصلية ( مقرصنة ) وهي تباع بشكل علني أي أن الدولة لا تمنع نسخها بل إن الدولة نفسها تستخدم نسخ مقرصنة ( في أجهزة المدارس على سبيل المثال) فهل يجوز استخدام هذه النسخ المقرصنة. وما هو رأي فضيلتكم ممن يقول " إذا كانت هذه الأقراص لشركة من دولة محاربة للمسلمين فلا حرج في نسخها" إذا كان هذا الكلام صحيح فهل تعتبر أمريكا ممن يحارب المسلمين وبالتالي جواز استخدام البرامج الأمريكية المقرصنة و إذا أتقنت استخدام هذه البرامج من خلال النسخ المقرصنة وبدأت العمل باستخدام هذه البرامج المقرصنة فهل المال المكتسب حرام أم حلال هام جداً إذا كان جواب فضيلتكم بعدم جواز العمل وكسب المال من خلال النسخ المقرصنة فهل يجوز لي أن أتعلم البرمجة والتصميم باستخدام نسخ مقرصنة ( فقط تعلم ) وعندما أنتهي من تعلمها وأبدأ العمل أستخدم نسخ أصلية وذلك بسبب ارتفاع ثمنها الذي يزيد عن 30000 ألف ليرة سورية تقريباً وجزاكم الله عنا كل خير

الأخ الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إجابة على سؤالكم ، نفيدكم بما يلي : مابالكم تضيقون على أنفسكم وتخلطون الدين بالسياسة وغير ذلك...؟ كل ماهو مبذول في السوق وفي الإنترنت فمباح شراؤه والتعامل معه وليس لكم التحري عن أصله وأصحاب الحقوق فيه هم المسؤولون عن متابعة حقوقهم . وهل علم الطب الذي جاءنا من أمريكا نترك الانتفاع به لأنه أمريكي المنشأ . ..؟ الدكتور محمد راتب النابلسي
                        http://www.nabulsi.com/14fatawa/13mo...kat/moaser.php

واظن ان اوتوديسك ليست عاجزة عن حماية برامجها

والله أعلم
                        Freelancer
                        Animation - Modeling
                        https://www.behance.net/zaherolabi
                        zaher.arts@gmail.com

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اذا كان الغرض من البرنامج هو التكسب منه يبقي لازم تشتريه
                          وانا عندي حل ان اي حد شغال بالبرنامج وبيكسب منه يشترك مع مجموعة في نفس الموقف ويشتروا البرنامج نسخة واحده وتتوزع ع الكل واعتقد ان لو انا مثلا اعطيته هديه لصاحبي او اي حد مش هيكون عليه اثم
                          والله اعلم

اذا كان الغرض من البرنامج هو التكسب منه يبقي لازم تشتريه
                            وانا عندي حل ان اي حد شغال بالبرنامج وبيكسب منه يشترك مع مجموعة في نفس الموقف ويشتروا البرنامج نسخة واحده وتتوزع ع الكل واعتقد ان لو انا مثلا اعطيته هديه لصاحبي او اي حد مش هيكون عليه اثم
                            والله اعلم
                            نفس المشكلة اننا لو اشتركنا و اشترينا نسخة واحده هتكون لواحد فقط و لو اعطيت زمايلك نسخ طيب انت عملت ايه
                            طيب ما تنزلها من النت و اخلص

أتمنى لكم التوفيق جميعا

عندى فكرة
                              بصوا يا جماعة بما انى انا خريج جامعة الازهر فسوف اقول راى و اجتهد و الله واعلم
                              ساضرب لكم مثل
                              لو شخص سرق شخص و اخذ منه اموال و اعطانى جزء من هذه الاموال و ذهبت و اشتريت بها طعام
                              هل هذا حرام
                              شرعا حرام بالنسبة له و حلال بالنسبة لى لانه هو الذى سرق و مصدر امواله سرقة اما انا مصر اموالى هى هبة من هذا الحرامى
                              قال تعالى (ولا تزر وازرة وزر اخرى) صدق الله العظيم
                              بمعنى و لا تحمل نفس ذنب نفس اخرى
                              اذن الذنب سوف يقع على من سرق و رفع البرنامج و سوف ياخذ ذنوب بعدد من استفادوا من هذا البرنامج و الله اعلم
                              التعديل الأخير تم بواسطة ابوبدر; 18 / 04 / 2010, 01:31 PM.

أتمنى لكم التوفيق جميعا

يعمل...
                              X