Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اريد تصميم لعبة و ارجو المساعدة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اريد تصميم لعبة و ارجو المساعدة

بسم الله الرحمن الرحيم
    انا سجلت بالمنتدى من فترة كبيرة
    لاني في واحد جزاه الله عني خير اوصلني ليه و قالي انه هيساعدني في موضوع تصميم اللعبة ده
    و بالفعل لقيت هنا مجتمع جميل جدا و مفيد
    المهم مش عايز اطول عليكم
    انا بحلم اصمم لعبة منذ ثلاثة سنوات او اكثر
    و عندي افكار مذهلة
    معايا فريق عمل مكون من 5 اشخاص انا من ضمنهم
    احدهم رسام
    و اتنين مبرمجين و اخرين مصممين
    و انا عايز اصمم لعبة ثلاثية الابعاد باعلى تجسيم ممكن
    تكون اون لاين ذات امكانيات جبارة
    والي عايز المساعدة فيه
    هو انا بالفعل لقيت كتب كثيرة جدا لتعليم تصنيع الالعاب بس معرفش ايه ممكن يفيدني و اكيد مستحيل اقراهم كلهم
    فياريت حد يرشحل كتاب يكون متخصص في المجال ده
    اللعبة مماثلة لسيلك رود بس على صورة اكبر لان الافكار الي في دماغي كتيرة و عايزة تستوعب امكانيات لبرامج مذهلة

الحاجة التانية لو في تتوريلات للبرامج الي هستخدمها ياريت
    و لو في اي حاجة تانية ممكن تفيدني اكرمكم الله

انا هبدأ في تعلم صناعة الالعاب مع بدء الاجازة الكبيرة في شهر 7 القادم
    و متوقع اني انتهي من صناعة اللعبة في خلال 5 سنوات

و ياريت كمان حد يقولي التكاليف المتوقعة للعبة زي دي
    و لو انا ممكن استعين بشركات تكنولوجيا زي intel nevidia
    ممكن تكون الوسائل المسادة متاحة ولا ايه و هتكون محتاجة تكاليف و لا هتبقى في مقابل انهم يكونوا اسبونسر للعبة

و جزاكم الله عني خير انتظر ردكم بشأن الموضوع

أنا حابب اساعدكم
    عندي اهتمام كبير بلألعاب الاون لاين
    ^__^
    ^____^Be my friend?
    Msn:
    Raed_kt88@live.com
    Email:
    Raed_kt88@yahoo.com

تنورنا يا باشا بس للاسف كلنا بنتعلم و لسه منعرفش هنمشي ازاي و احنا دلوقتي عايزين الي يقولنا هنمشي ازاي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
        أخي . لا يمكن بدا البناء من الطابق العاشر .. كما لا يمكنك القيام بمثل هذه اللعبة وأنت لم تتقن برمجة وتصميم الألعاب .
        ثم لا تطمح للعبة كبيرة جدا كسيلك رود فهذا مستحيل . فهذه اللعبة قام بعملها مجموعة كبيرة من الناس . وعندما أقول كبيرة أقصد أكثر من 30 واحد محترف في تخصصه . . أنصحك بعدم التسرع . والبدء بالعاب بسيطة للاعب واحد حتى تحترف الأمر .
        ثم لعبة بسيطة للاعبين فقط عن طريق الاي بي . ثم سيكون لكل حادث حديث . فأنا عندما بدات بتعلم الثري دي والبلندر بالذات كنت اطمح لعمل فيلم مثل beemovie وكنت متحمسا بشكل زائد مما أدى الا تركي البرنامج . وقد عدت الان بحمد الله بعدما عرفت خطئي .
        لا أقصد أن لا تملك هدفا . بل أقول لا للتحمس الزائد .
        والسلام خير ختام .
        لا حول ولا قوة الا بالله
        ++++++++

"إمسح ذنوبك في دقيقتين فقط"

ههههههههههههه
          شكرا للنصيحة و من قبل ان تقولها اعلمها
          انا لا اطمح ان ابدأ بالدور العاشر
          و لكني اريد ان اتعلم بناء الدور العاشر و من خلاله استطيع بناء الابنية التحتية التي اتمرن عليها للوصول الى هدفي
          انا اطلب الوسيلة للوصول الى هدفي و اضع خطة زمنية لمدة 5 اعوام لذلك
          فمن الطبيعي ان ابدأ بلعبة ثنائية الابعاد ثم ثلاثية الابعاد البسيطة
          و ربما ادخل في العاب التصفح و في النهاية بعد ان اكون اتقنت كل ذلك يمكن الدخول في مجال مثل ذلك
          بس انا عايز لما ارسم حلم على مدى بعيد على الاقل تكون معي ادواته
          شكرا مرة اخرى على النصيحة لكني احلم و اقدر امكانياتي و انظم لها على مدى بعيد
          انتظر باقي المشاركات لعل احدا ما يفيدني بما اريد
          شكرا جميعا لمروركم بموضوعي

انا مع العضو gta4000
            اعطيك مثال بسيط لما قاله
            هل تستطيع ان تتعلم اشياء الصف الثانوى وانت مو متعلم ابتدائى واعدادى؟!

طيب يا جماعة انا مش عايز نصايح انا عايز عمل
              طيب ممكن ابتدي بايه و اتعلمه ازاي
              من لديه الخبرة ياريت يجيب

..

المشاركة الأصلية بواسطة red_dragon مشاهدة المشاركة
                طيب يا جماعة انا مش عايز نصايح انا عايز عمل
                طيب ممكن ابتدي بايه و اتعلمه ازاي
                من لديه الخبرة ياريت يجيب
                حسنا أخي . أبدأ بتعلم النمذجة بأية برنامج ثري دي وليكن البلندر . لسهولته .. ثم أحترف برنامج البلندر بشكل كامل . حتى تصل لمستوى الأنميشن ! . وأصنع لك فلم بسيط ...
                الان باقي الطريق سهل .. أشتري محرك ألعاب خاص للأونلاين . وبما أنك حددت ميزانيتك وقد قلت أنك مستعد للدفع . فسعره 5000 دولار أمريكي فقط ..
                الان تعلم البرنامج من غير كتب ولا معلم . لأنه لأستخدام الشركات أصلا .. لكن لا تخف .. قد تجد بعض الدروس في موقع البرنامج لتضعك على أول الطريق ..
                هل أحترفت المحرك ..
                ممتاز .
                بقي عليك تصميم لعبتك . أذهب الى البلندر وصمم كل الأشكال من وحوش وأراضي و غيره .
                الان أذهب للبرمجة وقم ببرمجة اللعبة طبعا بعد تعلم لغة البرمجة وهذا قد يستغرق حوالي السنة على الأقل مع همة عالية .. لا بأس فمعك 5 سنين .. هل أحترفت البرمجة . عليك بتركيب اللعبة وتصنيعها .
                الان يا أخي لم يبقى الا شراء عدة سيرفرات .. طبعا السيرفر لازم يكون قوي . يعني قول 5 سيرفرات يكفي . أجار الواحد قد يكلف ... ممم .. يعني قول 1000 دولار للسنة . قد يكون أرخص قليلا . الان ضع اللعبة على السيرفر وطبعا برمج الموقع ونظام الحسابات . حيث كل لاعب يسجل يحصل على لاعب وهمي باللعبة .
                الان قم بوضع أعلانات عن لعبتك . يعني رح تكلفك في المواقع من بنرات ومواقع نشر حوالي الـ200 دولار فقط .

طبعا كل ما قلته مختصر فلو خضت في التفاصيل لن أنتي الا بعد عدة صفحات ..
                أخي ... انا أبدا لا أريد أحباطك . لكن أحاول أن أنبهك . أبدأ من الصفر .
                والسلام خير ختام ...
                لا حول ولا قوة الا بالله
                ++++++++

تسلم اخي هو ده الكلام التمام
                  انا بالفعل ابتديت شغل مع ال 3 دي ماكس و ابتديت اتعلم فيه التجسيم و تحريك المجسمات
                  و زي ما انت بتقول ميزانية اللعبة حوالي 50 الف دولار امريكي كحد اعلى
                  طيب مبدأيا موضوع التصميم ده مش هيبقى شغلي ده هيبقى شغل المصممين و الرسامين بس بالتأكيد لازم اتعرف عليه عشان لما ابرمج اقدر اربط بين البرمجة و الجرافكس
                  انا دوري البرمجة و باقي مشتملات اللعبة بمساعدة واحد مبرمج اخر
                  يبقى الي انا محتاجه دلوقتي اتقن البرمجة و اجهز الفلوس بتاعت محرك الالعاب كي نبدأ
                  تسلم يا جميل
                  طيب انا عايز الي ممكن يعلمني برمجة زي برمجة الالعاب لان للاسف الي انا شفته في المنتديات العربية و الي قدرت ادور عليه مش قوية كفاية انها تخليني اصمم لعبة و كمان انا مبعرفش ادور في منتديات اجنبية و نفسي اتعلم الموضوع ده
                  فياريت لو في سبيل تدلني على الطريق
                  جزاك الله عني خيرا و ان شاء الله هتسمع قريب اخبار تسرك

أن شاء الله . أما بالنسبة للغة البرمجة . فهي حسب محرك الألعاب ...
                    والسلام خير ختام .
                    لا حول ولا قوة الا بالله
                    ++++++++

يعمل...
                    X