موضوع: yaman :: WIP - compositing workshop2 ::

ردود: 17 | زيارات: 4475
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860

    yaman :: WIP - compositing workshop2 ::

    انا بدات من حيث تم وضع الصور في المواضيع الثلاثة الموجودة
    وسوف احاول الحصول على هذا الإختراع لكي يكون الموضوع اسهل في الموديلنغ


    Uploaded with ImageShack.us
    بعض التفاصيل التي قمت بإضافتها


    Uploaded with ImageShack.us




    حتى الآن


  2. #2
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    مطلوب من كل واحد تجميع reference مش مطلوب من 3 بس والباقي ياخد منهم
    لان البحث في حد ذاته مهمة في التمرين ...

    فياريت مراعاة المطلوب ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860


    Uploaded with ImageShack.us
    انا كنت اريد ان اعمل مثل ما هو في اللعبة تماماً من ناحية اليمين لكن هناك مشكلة
    إما ان ازيد عدد البولي إلى عدد جنوني جداً لإن هناك حفر وهناك حفر آخر في نفس المكان
    او ان يكون الشكل الدائري غير مضبطوط ويكون مشوه
    او ان اخسر التبولوجي حتى احصل على شكل قريب لكنه ضعيف ومشوه ايضاً
    وجدت انه من الأفضل ان اضع الحفر الدائري دسبلاسمنت فأنا يهمني ان يكون مكان الزر يوجد له حفر ايضاً
    صورة من ناحية اليمين

    لم اعمل بعد على الجانب فقط قمت بعمل انبثاق للجانب وغداً اكمله\

  4. #4
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    مطلوب من كل واحد تجميع reference مش مطلوب من 3 بس والباقي ياخد منهم
    لان البحث في حد ذاته مهمة في التمرين ...

    فياريت مراعاة المطلوب ...
    كلاكيت تاني مرة
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد
    كلاكيت تاني مرة
    تمام كده يا باشا




  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    بعد ما قطعت مرحلة
    حصلت بلونرات لل psp


    Uploaded with ImageShack.us
    اعتقد اني سوف احاول ضبط العنصر حسب البلونرات مما يجعل الأمور اسرع

  7. #7

  8. #8
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376


    ليه انت مش عامل زاي ال reference في البروز الدائري ده اللي
    انا معلملك عليه بالاحمر ... وعملته مسطح تماما ..؟؟
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    تقريبأ انتيهت


    Uploaded with ImageShack.us

    باقي فقط الإكسسوارات وهناك بعض الأزرار لم تعجبني

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860


    Uploaded with ImageShack.us

  11. #11
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376



    اهتم بالتمعن في نسب الموديل يا صديقي ...
    لان لو مش هاتهتم بال reference ..؟؟ يبقي لازمتهم اية ..؟؟
    انت جايب blue prints يعني مافيش اجدع من كده ...!! يبقي منطقي انك تعمل
    موديل عليهم بالظبط عشان تنفذ النسب بدقة ومطابقة للواقع ...
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hmsabry معاينة الرد



    اهتم بالتمعن في نسب الموديل يا صديقي ...
    لان لو مش هاتهتم بال reference ..؟؟ يبقي لازمتهم اية ..؟؟
    انت جايب blue prints يعني مافيش اجدع من كده ...!! يبقي منطقي انك تعمل
    موديل عليهم بالظبط عشان تنفذ النسب بدقة ومطابقة للواقع ...
    بالنسبة للأماكن الزرار في اليمين انا لم استطع ان اضيف التفصيل الذي فيه لإنني في حال اردت عمله انا بحاجة إلى عدد مجنون جداً من الإيدج لإنه هناك حفر للداخل وفي منتصف الحفر هناك حفر للخارج
    وهذه المشكلة بفكر كيف احلها لكن لم اجد حتى الآن إلا طريقتين
    1- زيادة الإيدج لعدد مجنون جداً الدائرة سوف تكون مؤلفة 64 فيرتكس محيط بها [ وإذا كنت بطل زبط اللوب بشكل صحيح على باقي العنصر ]
    2- اخسر التبولوجي مقابل احصل على التفصيل [ وهذا الحل لا اريده لما له من مشاكل ]
    لو كانت الزرار صغيرة في الصورة
    الظاهر انت خدت الصورة قبل ما اعدل عليها [ يعني سبقتني قبل ما اعدل على الحجم ]
    بالنسبة للأزرار التي على اليسار معاك حق بحاجة لتكبير

  13. #13
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية أنس أبو بكر
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    المملكة العربية السعودية
    العمر
    30
    ردود
    4,869
    انصح بالإطلاع على هذا الموضوع للفائدة:

    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=174324
    مدونتي

    لاحول ولا قوة إلا بالله

  14. #14

  15. #15
    يا يامن حازم قصدة ان نسب الزراير بتعت المودل مش مطابقة للنسب الى موجودة فى البلو برنت

    الزراير مش داخل الحفر الغائر انما مقطوعة فية راجع البلوبرنت كويس

    بالنسبة للحفر لو هتشتغل من غير تربوثموس ممكن تعملة بالبروبوليان .. لو هتعملة ثومس يبقة مافيش حل غير انك تمودلة و تزبط ايدجاتنك كويس عشان الدواير تطلع صح ... وجهة نظر !!
    Senior Graphic Designer
    CG Student

  16. #16
    اقلك على حل جامد ... بعد ما بصيت على الموديل كويس لقيتة ...

    انتة هتعمل الوش الى فية الزراير من غير ثومس لانة مافيهوش اماكن ناعمة كتير و تعمل للاديجات شامفر عشان يطلع شكلها زى الريفيرانس
    و الجزء الخلفى اعملة تيربوثوس عشان فى تفاصيل ناعمة كتير .... بردو وجة نظر !!!
    Senior Graphic Designer
    CG Student

  17. #17
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    تاني check point هتبقي 4 مايو .. final texturing + one image final compositing
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل