Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال صعب جدااا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال صعب جدااا

بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا : انا كنت بتعلم 3dmax و درست منه ليفلين و كان باقى ليفيل بس مختوش و بعدين فى واحد قال لى ان برنامج المايا شغله اكثر و انا فى الحقيقه كنت بدرس على شان اولا انا بحب التصميم و انا كنت دارس تصميم معمارى بس للاسف معهد سنتين بس يعنى ملوش لزمه و كنت جايب فى التصاميم و الرسم امتياز بس ده كان على الورق و كانت تصاميم معماريه بس
    وثانيا كنت بدرس 3dmax على شان اشتغل بيه و اطور من نفسى
    و جه واحد قالى ان المايا اكثر مطلوبه و شغلها احسن خلانى بعت عن 3dmax و انا كنت شغال بس شغل بعيد عن مجال التصاميم و الجرفيك
    وقررت اشترى اسطوانات كرتون لاب و هى بجد خلتنى عملت بدايه لاول تصميم صغير على المايا
    بس المهم انا الشغل اعدنى مش مهم بس المهم هو فعلان المايا فيه شغل ولا 3dmax فى سوق العمل و لو حبيت اقدم اشتغل فى قناه ايه المطلوب اكون اعرفه من البرامج لانى اجيد افترافكت و حاليا انا بتعلم المايا ولا ارجع على 3dmax لانهم بيستخدمه انا السؤال ده مش عارف لانى لااعرف احد يعمل فى قناه يبلغنى ما هى البرامج المطلوبه فى مصمم الجرفيك و التيتر و الاعلانت عندهم
    الحمد لله رب العالمين

و انا فى حيره لانى لما اعت مصر على تعليم برنامج ممكن يشغلنى اولا و البرنامج الثانى ممكن بعد ماشتغل اتعلمه لانى انا من معجبين ببرنامج المايا و كنت ناوى اتعلمه من قبل 3dmax
    و المهم ارجو من يعمل فى مجال الجرفيك هو اللى هيفيدنى سوق العمل طالب ايه و فى القنوات و المكاتب
    الحمد لله رب العالمين

الاثنان مرغوبان في السوق.
      و لكن نصيحتي لك : شاور نفسك و انظر أيهما ارتحت معه أكثر وواصل فيه ، لأنك حبك للبرنامج سيجعلك تبدع فيه.فأنت الفيصل في القرار.
      صفحتي على انستاجرام
      https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

مبدئياً النتائج اللى ممكن تعملها بالمايا ممكن تعملها بالماكس والسوفت اميج واللآيت ويف دة بالنسبة للموديلنج والأكساء والريندر ولكن كابرنامج ضخم وبيئة عمل واسعة مع خطوط الإنتاج يبقى مايا وماكس أكبر المرشحين فى الوطن العربى وخصوصا مصر .
        ودلوقتى البرنامج اللى داخل فى مجال الموشن جرافيك بقوة هو السينما 4 دى المهم والخلاصة إنك بما انك درست شغل معمارى مهما كان بسيط فى المعهد فابصراحة أعتقد إن الماكس المفروض أنه يكون إختيارك الحالى وفى نفس الوقت تقدر تعمل مع الماكس والأفتر ايفيكت شغل موشن جرافيك زى اى برنامج تانى
        عشان أقصر عليك نزل أسطوانة عن المبادئ للمايا وواحدة تانى للماكس واتعامل مع البرنامج ولف جواه شوية وشوف هاتحب انهى واحد فيهم أكثر وتكون مستريح للعمل عليه وللواجهة بتاعت البرنامج

عاوز رائيى
          اولا لو الموضوع فعلا محيرك جدا
          صلى استخاره

لو عاوز نصيحتى كمل ماكس ان شاء الله
          للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
          http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
          https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
          https://www.facebook.com/MCC4P

انا اساسا مرتاح للمايا و اشتريت اسطوانات كارتون لاب و مع اول سيدى عملت غرفه شابيه ل الغرفه اللى عملها و بالعكس انا كل شويه بعمل حاجه شبها و بغير و لسه باقى المشاريع و المهم و الثرى دى انا درست المودلين و لسه باقى الماتريل و الاضاءه و الانيميشن يعنى لسه الاثنين زى بعد ده مودلينج و ده مودلينج بس انا ناوى ان شاء الله اقدم فى قناه فضائيه بس الماكس فى مصر او اكثر يعنى كل الاعلانات بتطلب مصمم 3dmax مش مايا و انا اعت من الشغل اللى كنت فيه بس عايز ادوس على نفسى و اتعلم اسرع على شان اشتغل باحد البرامجين و مش مهم الجزء المعمارى اوى لان اغلب الشغل المعمارى بيكونو مهندسين و خريجى فنون جميله و فنون حلوه ههههههههههههه
            الحمد لله رب العالمين

المشاركة الأصلية بواسطة m.ramdan مشاهدة المشاركة
              عاوز رائيى
              اولا لو الموضوع فعلا محيرك جدا
              صلى استخاره

لو عاوز نصيحتى كمل ماكس ان شاء الله
              هههههههههههه
              صليت بس مفيش حاجه ظهرت
              الحمد لله رب العالمين

طيب مين شغال فى مجال الجرفيك و يقول الشركه بتعته اذا طلبت حد هيكون يعرف برنامج ايه و نعتبره استفتاء و لو حد سمع ان شركه طالبه محترف مايا كام مره سمع
                الحمد لله رب العالمين

اه وده ليس تقليل برنامج المايا و اللهى انا ابتديت اعمل شغل بيه حلو و مكنتش عملنه بالماكس و لو رحت للمكس على شان اشتغل برضه مش هسيب المايا ابداااااااااااااااااا لانه هو احسن برنامج فى وجهه نظرى لانى اول معرفت الجرفيك على ايد المنتدى ده و قسم المايا و كان فيه دروس تعليم عمل برج القاهره فكرين الدرس ده كان تقريبا اللى عامله ا/ ياسر
                  الحمد لله رب العالمين

توضيح
                    صلاه الاستخاره بعدها لا يظهر لك شئ معين.......ولا تنتظر احلاما او حتي راحه نفسيه لشئ ما عن شئ اخر
                    صلاه الاستخاره هي فقط للتوكل علي الله حق التوكل ثم المضي في الامر
                    اعقل الامر داخلك واستشير من حولك وفكر جيدا وادرس كل جوانب القضيه واستقر علي امر ما
                    ثم صللي استخاره وامضي في هذا الامر
                    انت بهذا توكلت علي الله
                    فان مضي الامر فخير ان شاء الله
                    وان لم يمضي او ييسر فعليك بغيره
                    شرط في صلاه الاستخاره ان تخرج هواك من قلبك
                    يعني لا تكون انت تريد احد الامرين اصلا ....بعدها تشعر براحه مثلا....فتقول دي نتيجه صلاه الاستخاره
                    الامر ان هواك هو من ميلك الي هذا الامر

وبعدين صلاه الاستخاره نربطها دائما بلاحداث الجلل في حياتنا مثل الزواج والسفر وما الي ذلك
                    مع انها مطلوبه في كل امرك حتي في شرائك لاي شئ....او حتي في اجرائاتك الحكوميه
                    او حتي قبل نزولك من بيتك دائما للذهاب لاي مكان او قضاء اي امر كان
                    ليست مرتبطه اصلا بالاحداث العظيمه في حياتنا
                    لانها في اساس محض توكل علي الله
                    عليك ان تتوكل علي الله حق توكل تماما
                    هذا والله اعلم
                    واعتقد ان الاخوه افادوك ولم يعد لي اضافه اضيفها اليك بالنسبه لسؤالك
                    مدخلك الي مايا موضوعي القديم
                    The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

يعمل...
                    X