Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سى شارب و اكس ان اي نريد التعلم

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سى شارب و اكس ان اي نريد التعلم

السلام عليكم ورحمة وبركاتة اريد ان اتعلم xna and c sharp quickly وذلك بعد تجربة الكثير من المحركات وانا لا افقه شيى فى البرمجة لذلك اريد التعلم من الصفر فى البداية كتب عربى ثم الانجليزى فكيف ابدا والسلام عليكم

تقدر تتعلم السى شارب من هنا
    وتتعلم xna من هنا
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=154901

و اذا انهيت الدروس العربي , يمكنك ان تتعلم من الأمثلة و هو الطريق الوحيد للاحتراف فليس هناك دروس الى التميز و هذا الموقع الرسمي للxna و فيه عدة امثلة و فيديوهات تعليمية :

CREATORS.XNA.COM
      Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
      اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

- هل يجب تعلم الـ ++c قبل الـ #c ؟
        - هل يؤهلك الـ #c للعمل في مجال البرمجة بشكل عام ؟
        - هل يوجد فرق كبير بينهما من حيث التعلم ؟

لا
          هذه لغه وc# لغه ثانيه

ر€ذ°ذ·ذ¼ذµرپر‚ذ¸ ذ¾ذ±رٹرڈذ²ذ»ذµذ½ذ¸ذµ

- هل يجب تعلم الـ ++c قبل الـ #c ؟
            لأ

- هل يؤهلك الـ #c للعمل في مجال البرمجة بشكل عام ؟
            نعم
            - هل يوجد فرق كبير بينهما من حيث التعلم ؟

معظم الناس يقولون لأ و ان البرمجة كلها متصلة ببعض , و لكن عندما يأتي الحديث الى السي بلس بلس و هذا عن تجربة فهي عالم آخر
            Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
            اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

شكراً على التوضيح.
              سؤال آخر: ماهي اللغة الأفضل والمستخدمة في العادة في برمجة الألعاب وماهي الأفضل في البرامج العادية ام لايوجد فرق بين الـ ++c و الـ #c.

اخي لكل محرك العاب هناك لغات برمجية تدعمه.

انت تريد ان تتعلم XNA فعليك بال #C

اما ان اردت برمجة العاب بدون محرك يعني من الصفر فعليك بال ++C ( مع DIRECT X أو OPEN GL )

http://nehe.gamedev.net

هذا الموقع اجنبي يشرح استخدام ++Visual C مع مكتبة OPEN GL وفي نهاية كل درس يعطيك الكود النهائي للدرس بملف زيب ليس فقط بال ++C وانما ب 32 لغة برمجية قسم منها على انظمة تشغيل غير الوندوز.

وبعض هذه الدروس مترجم للعربي هنا

http://www.arabteam2000-forum.com/in...howtopic=45990

اما بخصوص الفرق بين ++C و #C في البرمجة العادية

#C اسهل
                ++C اقوى

--

مشكوريين اخوانى لكنى احتاج فى البداية الى تعريف بالبرمجة ما هى كيف اتعلمها ثم بعد ذلك دروس وكتب من الصفر فى السى شارب و الاكس ان ايه

الاخ الفاضل
                    البرمجة علم له اصول وقواعد
                    اذا تريد نصيحتي ابدأ بأحدى القرصات المجانية التي تقدمها جامعة ستانفورد في تعليم اساسيات البرمج وانصحك بقرص programming methodology للبرفيسور mehran sahami أحد الرواد السابقين في شركة جوجل وبروفيسور في جامعة استانفورد حاليا
                    القرص موجود ضمن مجموعة قرصات عن البرمجة وهندسة الحاسوب تقدمها الجامعة مجانا والقرص بلغة الجافا(للعلم الجافا من افضل اللغات التي تتعلم منها مفاهيم واساسيات البرمجة الموجهة بالكائنات) واذا عرفت اساسيات البرمجة الموجهة بالكائنات فتعلم اي لغة برمجة اخرى امره سهل (العلم والاساسيات العامة واحدة)
                    اليك رابط القرصات
                    http://see.stanford.edu/see/courses.aspx
                    وهذا رابط هذا القرص بالتحديد
                    http://see.stanford.edu/see/coursein...a-866adcae1111
                    واذا احتجت اي توضيح في اي جزئية من هذا القرص أنا في الخدمة يمكنك التواصل معي على الخاص اذا احببت
                    إذا الإيمان ضاع فلا أمان ... ولا دنيا لمن لم يحي دينا

اخى mmmooo انا اعتقد انك اخطات فى قولك ان c# اسهل وان c++ اقوى

ولك ان تعلم ان c# راعى مطوريها ان تكون لغه قويه بقوه c++ وسهله بسهوله vb والامان والسكيورتى للغه java

وده شرح بسيط للبرمجه بشكل عام

*تعريف البرمجة

ايه هى البرمجة ؟؟ يعنى ايه برمجة

هل هى كتابة برنامج على جهاز كمبيوتر وبس ؟؟

فى الحقيقة البرمجة كلمة اوسع واكبر من كده بكتير فالبرمجة هى كل عمل منظم ومرتب يبدأ بحاجات تعرفها وينتهى بتائج تحققها

مثلا سمعت واحد قبل كده بيقول "اوعى وشك الواد برمجله دماغه " أو "يا لهوى دى البت بوزلته برمجة نافوخه"
                      ولما حد يعمل حاجة حلوه او يكلفت حد تانى فى حوار تقولله "يا واد يا برمجى "

هى دى البرمجة
                      البرمجة يا رجاله هى تنظيم وترتيب افكار معينة للوصول لنتائج مطلوبه , بعد كده بقت تتقال على كتابة مجموعة من الأوامر تحدد الخطوات دى زى هبدأ منين ---هعمل ايه ---هنهى ازاى

وعلشان تعرف تبرمج لازم تعرف حاجات مهمة , هى ايه بقى الحاجات دى ؟

1-انت عاوز ايه بالظبط ,, يعنى المطلوب توصل لإيه ؟؟؟ الخطوة دى بنسميها تحديد المشكلة
                      2-ايه الأدوات اللى هحتاجها علشان اوصل للمطلوب ده ---- ودى بنسميها تحديد العوامل اللى هى العوامل المساعدة يعنى
                      3-تسمية العوامل (معناها انك تدى لكل حاجة إسم رمزى تعرفها بيه بعد كده , سيم يعنى ) سيبك من دى مؤقتا لكن اعرف اسمها بس وهنجيلها بعدين
                      4-خطوات التنفيذ يعنى هنعمل ايه بقى بالظبط علشان نوصل للنتيجة اللى احنا عاوزينها دى
                      5-نعمل حساب الظروف واللى ممكن يطلعلنا فى النص كده ويبوظلنا كل حاجة (عارفين اسمه ايه طبعا عدوها دى) دى بنسميها فى البرمجة استنتاج ومحاولة تفادى الأخطاء المتوقعة
                      6-وصلنا خلاص وعملنا اللى احنا عاوزينه وبنسميها استقبال النتائج و انهاء البرنامج

نقول مثال عملى على الخطوات دى

انت عاوز تخرج من بيتكو تروح شارع الهرم مثلا (هتعمل ايه هناك يا لئيييييم)
                      1-تحديد المشكلة = الوصول إلى شارع الهرم
                      2-الأدوات المطلوبة = وسيلة النقل وفلوس ولا هنقضيها كعابى يعنى
                      3-تسمية العوامل = هنقول النقل هنسميه مواصلات والفلوس هنسميها الثمن
                      4- خطوات التنفيذ = ألبس هدومى --- اورنش الشوز --- احط برفان علشان الناس متقرفش منى ---أتأكد من الفلوس والمحفظة والبطاقة علشان اللجان كتير اليومين دول --- اخرج من بيتنا --- ابص على بلكونة الجيران (يمكن اخد نظرة ولا حاجة ) ---اتنرفز علشان افتكرت ان بنت الجيران بتحب واحد تانى --- اطلع على الطريق --- اوقف تاكسى (لو موقفش خد نمرته ووقف غيره ) --- الهرم يا اسطا لو سمحت ---وصلنا الهرم يا استاذ انزل بقى ,انا قلت من الأول شغلانه تقصر العمر
                      5-نعمل حساب الظروف فى كل خطوة من الخطوات اللى فاتت دى مثلا
                      الهدوم مش مكوية طيب هتعمل ايه (يا اما اكويها يا اكبر دماغى وامشى مكرمش )
                      البرفان خلص =يا اشترى واحد فى السكة يا ادخل استحمى يا يولعوا الناس هو انا اللى هقرف ولا هم
                      وهكذا

6-استقبال النتائج وانهاء البرنامج =انزل من العربية وخلص فى الحوار علشان السواق طق منك

هى دى البرمجة ,, سهله صح ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة xna مشاهدة المشاركة
                        اخى mmmooo انا اعتقد انك اخطات فى قولك ان c# اسهل وان c++ اقوى

ولك ان تعلم ان c# راعى مطوريها ان تكون لغه قويه بقوه c++ وسهله بسهوله vb والامان والسكيورتى للغه java

وده شرح بسيط للبرمجه بشكل عام

*تعريف البرمجة

ايه هى البرمجة ؟؟ يعنى ايه برمجة

هل هى كتابة برنامج على جهاز كمبيوتر وبس ؟؟

فى الحقيقة البرمجة كلمة اوسع واكبر من كده بكتير فالبرمجة هى كل عمل منظم ومرتب يبدأ بحاجات تعرفها وينتهى بتائج تحققها

مثلا سمعت واحد قبل كده بيقول "اوعى وشك الواد برمجله دماغه " أو "يا لهوى دى البت بوزلته برمجة نافوخه"
                        ولما حد يعمل حاجة حلوه او يكلفت حد تانى فى حوار تقولله "يا واد يا برمجى "

هى دى البرمجة
                        البرمجة يا رجاله هى تنظيم وترتيب افكار معينة للوصول لنتائج مطلوبه , بعد كده بقت تتقال على كتابة مجموعة من الأوامر تحدد الخطوات دى زى هبدأ منين ---هعمل ايه ---هنهى ازاى

وعلشان تعرف تبرمج لازم تعرف حاجات مهمة , هى ايه بقى الحاجات دى ؟

1-انت عاوز ايه بالظبط ,, يعنى المطلوب توصل لإيه ؟؟؟ الخطوة دى بنسميها تحديد المشكلة
                        2-ايه الأدوات اللى هحتاجها علشان اوصل للمطلوب ده ---- ودى بنسميها تحديد العوامل اللى هى العوامل المساعدة يعنى
                        3-تسمية العوامل (معناها انك تدى لكل حاجة إسم رمزى تعرفها بيه بعد كده , سيم يعنى ) سيبك من دى مؤقتا لكن اعرف اسمها بس وهنجيلها بعدين
                        4-خطوات التنفيذ يعنى هنعمل ايه بقى بالظبط علشان نوصل للنتيجة اللى احنا عاوزينها دى
                        5-نعمل حساب الظروف واللى ممكن يطلعلنا فى النص كده ويبوظلنا كل حاجة (عارفين اسمه ايه طبعا عدوها دى) دى بنسميها فى البرمجة استنتاج ومحاولة تفادى الأخطاء المتوقعة
                        6-وصلنا خلاص وعملنا اللى احنا عاوزينه وبنسميها استقبال النتائج و انهاء البرنامج

نقول مثال عملى على الخطوات دى

انت عاوز تخرج من بيتكو تروح شارع الهرم مثلا (هتعمل ايه هناك يا لئيييييم)
                        1-تحديد المشكلة = الوصول إلى شارع الهرم
                        2-الأدوات المطلوبة = وسيلة النقل وفلوس ولا هنقضيها كعابى يعنى
                        3-تسمية العوامل = هنقول النقل هنسميه مواصلات والفلوس هنسميها الثمن
                        4- خطوات التنفيذ = ألبس هدومى --- اورنش الشوز --- احط برفان علشان الناس متقرفش منى ---أتأكد من الفلوس والمحفظة والبطاقة علشان اللجان كتير اليومين دول --- اخرج من بيتنا --- ابص على بلكونة الجيران (يمكن اخد نظرة ولا حاجة ) ---اتنرفز علشان افتكرت ان بنت الجيران بتحب واحد تانى --- اطلع على الطريق --- اوقف تاكسى (لو موقفش خد نمرته ووقف غيره ) --- الهرم يا اسطا لو سمحت ---وصلنا الهرم يا استاذ انزل بقى ,انا قلت من الأول شغلانه تقصر العمر
                        5-نعمل حساب الظروف فى كل خطوة من الخطوات اللى فاتت دى مثلا
                        الهدوم مش مكوية طيب هتعمل ايه (يا اما اكويها يا اكبر دماغى وامشى مكرمش )
                        البرفان خلص =يا اشترى واحد فى السكة يا ادخل استحمى يا يولعوا الناس هو انا اللى هقرف ولا هم
                        وهكذا

6-استقبال النتائج وانهاء البرنامج =انزل من العربية وخلص فى الحوار علشان السواق طق منك

هى دى البرمجة ,, سهله صح ؟؟
                        شرح رائع اخي xna .. أعتقد انك حليت معضلة السائل ..

اخ XNA هذا الكلام ليس من عندي صح مطوروها راعو هذه الامور لكن لم يصلو اليها مائة بالمائة يعني لم يصلو الى قوة ++C ولا سهولة ال VB ولا امان ال Java .

واذا كنت مصر على كلامك فعندي ثلاث شروط للبرهان وهي :

1 - تعمل انت برنامج بال #C واعمل انا نفس البرنامج بال ++C ولينظر الاعضاء ايهم اقوى.

2 - تعمل انت درس عن تصميم برنامج بسيط بال #C وانا اعمل درس لنفس البرنامج على VB ولينظر الاعضاء ايهم اسهل.

3 - تعمل انت برنامج محمي بال #C وانا بال java ويحاول كل منا قرصنة برنامج الاخر مثلا يحاول اختراق البرنامج والتلاعب بمتغيراته وبياناته.

ما رأيك؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نسيت اضيف ال ++c اسرع في زمن التشغيل...

يعمل...
                            X