موضوع: هل استطيع تحويل البارتكل الى mesh

ردود: 8 | زيارات: 768

هل استطيع تحويل البارتكل الى mesh

السلام عاليكم ..
    مثال عندي بارتكل يطلق مجموعه من االاباريق اريد عند فريم واحد ان يتحول جميع الاباريق الى اجسام mesh حتى استطيع التعامل معها في الرياكتور ... ارجوا اي يكون السؤال واضح

عضو متميز
    صور رمزية losevar21
    المنطقة
    مصـــ ام الدنيا ـــــــــــر
    ردود
    1,001
    اه هو واضح ......... بس انا عايز اوضح لك نقطة ياباشا انا لما بحب اعمل موشن فيها بارتكل ورياكتور بقعد افكر يوم او اتنين ازاى هظبط الحسابات دى وبتحاشى تماما تواصل ايا من الرياكتور او البارتكل مع بعض وسيستم دينامكس بتاع الماكس الاصلى بيقدر يتواصل مع البارتيكل بس بشكل معقد جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا ...........وعشان تريح دماغك من الاخر يعنى تجيب thinking particles وده فيه ميزة رهيبة موجودة فى اى بلجن للبارتيكل عامة وهو انه بيضف للبارتيكل ميزة الدينامكس وبالتالى تلاقى البارتيكل بيتواصل مع كل عنصر فى المشهد ويأثر فيه ويتأثر بيه ........ وبس

My Vimeo

my FaceBook

دروس الاخ العقرب77 رحمه الله

خيركم من تعلم العلم وعلمه
    " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

لو كان الرندر رجلا لقتلته

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    استخدم برنامج الريل فلو فمن الممكن ان تجعل البارتكلز تتفاعل كسائل او كاغاز او كمجسم شبكي كما تريد .
    وايضا تستطيع ان تحول من جسم الي اخر مثلا تستطيع ان تحول الابريق الي فنجان او الي كوب ماء او الي اي شيء تتخيله وايضا الريل فلو به بعض خصائص الرياكتور او ممكن تحوله الي مجسم شبكي وتنقله الي المكس وتفعل ما تريد به باستخدام الرياكتور العادي
    Mr_3dsmax

losevar21 : شكرا ... علما اني لم افهم جيدا بلنسبة لـ thinking particles لو في موضوع بشرح او بفصل بكون ممنونك

اخي خالد الريل فلو جيد كما تقول لكن ما اريد ان اعمله يريد مهارة عالية مع ريل فلو وانا مش قوي فيه كفاية .. وشكرا ليك

السلام عليكم
    بالنسبه للسينكج برتكال لا يوجد اى غبار عليه بانه اقوى بلاجن موجود للماكس ولكن تعليمه صعب شويه اذا اردت ان تضيف
    صفه الديمنك للبرتكال فلو عليك ببلاجن تول بوكس اتنين

عضو
    صور رمزية maxlogo
    المنطقة
    algeria
    ردود
    79
    السلام عليكم
    يوجد فيه حل في الماكس و لكن له عيوبه
    1- أنشأ ال systeme particule و غير فيه ما شأت
    2- ادهب الى create>Compound objects>Mesher
    أنشأ ال Mesher في Viewport
    3- اضغط على Pick object و اختر البرتيكول
    سوف يظهر systeme شبيه بالبرتيكول تستطيع أن تعمل عليه أي تغيير ( Bend, Twist,noise...) و طبعا تستطيع أن تتعامل به مع الريكتور
    و بالنسبة للبرتيكول تستطيع أن تعمل له Hide من Display panel
    أو أن تضغط على البرتيكول بالزر الأيمن للماوس و تدخل على Object properties ثم في Rendering controle انزع خاصية Renderable
    و أنا أفضل الطريقة الثانية لأنها قلما تحدث معها مشاكل

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    نعم يمكن اخى الحبيب عن طريق ال Mesher فى قائمة الcompuond
    فيديو سريع يشرح العلميه بالتوفيق

جزاكم الله خيرا يا اخوان ......... ابو معاذ بارك الله فيك الفيديو كان الجواب الشافي الوافي .. الله ابارك في علمك وعمرك واعطاك ونجاك وللجنه وداك

لكن المشكلة ان البارتك يتحول الى جسم واحد وكنت اود لو كان كل جزء لوحده حتى اتمكن من تحريكه في الريأكتور
    هل يوجد طريقو لفصل كل ليمنت لوحده مره واحده .. لان العدد كبير

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل