Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ارجوكوم المعونة يا عمالقة الفيري

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ارجوكوم المعونة يا عمالقة الفيري

السلام عليكم ورحمة الله يا رب يكون الجميع بخير يا جماعة انا بدات في الماكس من فترة 6 شهور ومشيت فيه كويس وبالطبع اتعلمت الشغل علي الفيري لكن وصلت لكواليتي للعمل بتاعي وبعدين معرفتش اكمل يعني معرفتش ازود الواقعية للعمل وانا بقالي 3 شهور لحد الان بحاول انزل دروس من علي النت ومعظمها انجلش لكن بردو مش عارف اوصل لكواليتي كويس في شغلي
    علشان كدة انا هبعتلكم صورة فيلا كنت بعملها منظور خارجي ليها
    و طبعا الواقعية بتاعتها متواضعة شوية لذلك بطلب منك النصيحة يا عمالقة الفيري قولولي ايه الي ناقصني واشيرو عليا اعمل ايه ولو فيه موقع معين او درس معين لازم اشوفوه ققولولي

انا ارفقت صورة مع الرسالة فيهاالمنظور الي عملته يا ريت تقولولي رايكم بمنتهي الصراحة وتنقدوني فيه
    والمنظور ده انا ارفقت ليه 3 صور مسميهم perspective1
    , perspective2, perspective 3
    وارسلت كمان معاهم منظور تاني لفيلا اخري لكن لمهندس محترف وعامل شغل كويس
    وانا نفسي اوصل علي الاقل لقدرته علي التصميم وباذن الله بنصائحكم اوصل لاحسن من كدة كمان ان شاء الله

يا ريت يا جماعة تساعدوني انا حاسس اني هلاقي الي انا عايزه عندكم ان شاء الله
    وانا مسمي المنظور التاني الي عامل المهندس باسم Cam 1 , Cam 2 Cam 3

فين الردود يا اخوانة

يا شباب انا منتظر منكم الردود يا ريت تساعدوني بارائكم
    انا نفسي احترف في المجال ده يا شباب

ممكن الموقع دا يسعدك http://www.3dats.com/free/

ازاي تكون محترف في التصميم والاخراج

شكرا يا جميل انا دخلت علي الموقع وحملت فيديو كويس وباذن الله هحمل باقي الفيديوهات

بس يا بردو يا جماعة لو حد عنده راي مساعد بردو يا ريت مايبخالش بيه يا اخوانا

انتم عندكم الصور في المرفقات في البوست الاول
        وانا حاطت اول 3 صور لشغلي انا والصورتين التانيين للمنظور الي عايز اوصل للكوالتي بتاعته علي الاقل ونفسي اعديه بمساعدتكم

اخوي الحبيب اللي يقولك الفيراي لوحدو يعطي واقعيه لا اضن انو كلامو دقيق قبل الفيراي واهم شي هو الاهتمام بخامه كل عنصر من العناصر اهتمام شديد
          على سبيل المثل
          خامه دهان البيت بحاجه الى bumb هذي طبقه ثم في الرفلكشن وضع خامه niose رمادي اسود حتى يعطي تباين بالانعكاس خفيف
          ونفس المبدأ على خامه الكرميد لا تكتفي بوضع خامه كرميد ونتهى الموضوع لازم كل خامه يكون فيها طبقات عديده حسب حاجه العنصر
          والنباتات نفس الشي
          والشارع
          والسيارات
          طبقه ooc اللي هو الامبينت اكلوجن للمشهد ككل
          راجع موضوع pasess في المواضيع المثبته راح يفيدك جدا
          ثم تعديل الاضاءه مع hdri
          ثم بيجي الفيراي
          ثم تعديل الالوان للمشهد ككل ويجب ان تدرس نظريه الالوان في هناك دروس لجومونوم وفي كمان ل fxphd - dct101 - Digital Color Theory
          بعد هيك راح تشوف الوقعيه اللي تحبها

ا
          موقعي
          http://3dextract.weebly.com/index.html
          كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
          https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
          سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

شاكر جدا لكن الموضوع يحتاج لتوضيح

المشاركة الأصلية بواسطة وسيم_1978 مشاهدة المشاركة
            اخوي الحبيب اللي يقولك الفيراي لوحدو يعطي واقعيه لا اضن انو كلامو دقيق قبل الفيراي واهم شي هو الاهتمام بخامه كل عنصر من العناصر اهتمام شديد
            على سبيل المثل
            خامه دهان البيت بحاجه الى bumb هذي طبقه ثم في الرفلكشن وضع خامه niose رمادي اسود حتى يعطي تباين بالانعكاس خفيف
            ونفس المبدأ على خامه الكرميد لا تكتفي بوضع خامه كرميد ونتهى الموضوع لازم كل خامه يكون فيها طبقات عديده حسب حاجه العنصر
            والنباتات نفس الشي
            والشارع
            والسيارات
            طبقه ooc اللي هو الامبينت اكلوجن للمشهد ككل
            راجع موضوع pasess في المواضيع المثبته راح يفيدك جدا
            ثم تعديل الاضاءه مع hdri
            ثم بيجي الفيراي
            ثم تعديل الالوان للمشهد ككل ويجب ان تدرس نظريه الالوان في هناك دروس لجومونوم وفي كمان ل fxphd - dct101 - Digital Color Theory
            بعد هيك راح تشوف الوقعيه اللي تحبها

ا

شكرا لك اخي العزيز علي النصائح الغالية
            لكن بعض الامور لم افهم قصدك منها مثلا انا عارف موضوع ال hdri وعارف خامة ال bump
            وعارف خامة ال noise
            لكن هناك امرو لم افهمها يعني مثلا ايه هي طبقة ال ooc
            عملت بيها سيرش علي النت وما جابتلي شي بس يا تي هي خامة في الفوتوشوب ولا ايش

أنا مهندس معماري واعمل مشاريع معمارية واقعية على الفيراي والماكس ....
              عملك كويس نوعا ما.....ولكن ملاحظاتي هي :
              الواقعية تكون بوجود عناصر واقعية حية مثل ..: العشب البارز طبعا ....نباتات من شجر وشجيرات ...والأشخاص
              ويلي يزيد الواقعية هي حسن وضع الكامير ا...: يعني يفضل وضع الكاميرا من عين الناظر أي كأن إنسان ينظر إلى المشروع لأننا بطبيعتنا نرى الأشياء من الأسفل بارتفاع 170 سم تقريبا ...وهي نقطة هامة للمشاريع المعمارية
              ومثل ماحكوا اخواني على مواد الاكساء : الواقعية بالمواد بشيئين أهتم بهم فيظهر الواقعية : البروز bump واللمعة Reflection
              وإن شاء الله حتدعيلي .........انا عندي 94 مشروع ماكس وفيراي معماري واقعي........لدي الخبرة بهالمجال
              آسف على الإطالة

فاضل علي الحلو دقة

جميل يا جماعة كل الي قولتوه
                بس فاضلني حاجة واجدة
                بس

يا جماعة الي عنده لينك تحميل لاي درس يا ريد يفدني
                وانا بتمني اني الاقي درس او مجموعة دروس بتقوم بحالة كاملة
                يعني
                عمل موديلينج واكساء واضائة وريندر
                تبقم كدة افتوني كل الافادة
                وعمتا يا شباب انا محمل حاجات كتير من هذا الموقع
                وبتمني ان لو حد عنده لينك يبعتهولي

انا ايملي
                zizoooooo85@yahoo.com

او ابعتهولي علي هذي الصفحة انا بدخل عليها دايما علشان بشوف نصائحكم علشان امشي عليها ومضيعش وقت
                انا في انتظار كم

يعمل...
                X