Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Ferrari 599 GTB

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Ferrari 599 GTB

السلام عليكم
    كيف الحال يا شباب
    هذا اخر عمل كنت اعمل عليه وهو سيارة فيرارى اشتغلت عليها فى فترات متقطعة واحببت ان اشاركم النتيجة
    اكثر شىء احتاج منى عمل هو تاثير الشمس على السيارة حيث كان فى اوقات كثيرة اصل لنتيجة ولكن يكون فى خلل فى اشياء اخرى السيارة كتصميمها اخذ حوالى اسبوع على فترات ربما كل يوم ساعة اثنين اما الرندر فربما ثلاثة ايام من حيث التجارب حتى وصلت للنتيجة اتمنى ان تنال رضاكم
    لم استخدم GI وال HDR عدلت عليها اولا ببرنامج Photo matix ثم ادلختها للفوتوشوب واضفت عليها اشياء من صورة HDR اخرى
    ال HDR من موقع Dosch Design ستجدونها فى ال Free Smaples فى الموقع وهى صورة جميله جدا وبجودة عالية انما انا احببت اضيف عليها لتناسب الفكرة التى اريدهها
    بالنسبة للتاثير الشمي وال Flares فهى كلها طبيعية من داخل الماكس بدون تأثيرات وبدون اى اضافات على اى برنامج اخر انما الفكرة كلها انى استخدمت فى العمل ده فكرة ربما تكون غريبة شوية وهو انى باستخدم صورة ال HDR العادية فى lAYER وفى ال LAYER التانى صورة hdr للشمس وبكدا حصلت على تاثير ال bLURRY SUN
    وان شاء الله اعرض عليكم المزيد
    العمل تم على ماكس 2010 ورندر فيراى ثم تعديل الالوان فى الفوتوشوب وفى صورة التى توجد بها العربيتين فى تاثير الشمس على الزجاج ده زودت فيه الاضائة شوية فى الفوتوشوب ليعطى تاثير اقرب
    وان شاء الله يعجبكم واى ملاحظات على الرحب والسعة
    Personal Website
    Twitter
    Youtube Channel

.. أعجبتني اللقطة التانية كتيراااا .. فقط السقف لا يضهر بي شكل جيد ربما من شدة الاضائة..كدلك الانعكاس اراه مرتفع بعض الشئ
    لكن ممتاز جداااا ..اكتر شئ للفت انتباهي العجلات متقنة بي شكل عجيب ..
    (الماء على للطافته يشق الصخر على صلابته)

جميل يا مصطفى احلى حاجه انك بتعمل تجارب كتير وبطرق مختلفه ماشاء الله
      بس انا عاجبنى العمل السابق اكتر من ده واسمحلى ببعض الملاحظات

- اللون الاحمر مش مريح للعين من وجهة نظرى حاسه فاقع اوى اعتقد ان الدرجه ممكن تقل شويه بس فى الاخر بردو موضوع الالوان ده اذواق وكمان بتهيالى اللون ده موجود فى السياره الحقيقيه

- عندك مشكله فى الحواف فى مناطق كتير مكسره سواء كانت الحواف الخارجيه او فى بعض المناطق فى جسم العربيه واعتقد ده ناتج من استخدام فلتر cutml rom (ممكن تستخدم Michel بدلا منه نتائجه بتكون مش حاده وفى نفس الوقت بتبين التفاصيل وبياخد وقت رندر أقل) وجرب كمان وضع check على مربع sub pixel mapping فى ال color mapping .

- مش حاسس بتوافق كامل بين الخلفيه والسياره خصوصا فى الصوره الاخيره
      - اتجاه الضل يوحى ان الشمس عموديه ولكن هيا فى HDRI مايله ميل واضح مما يجعل الضل ياخد مساحه اكبر

- فى الصوره الاخيره سكيل السياره حاسس انه صغير سنه عن الانفيرومنت اللى حواليه

المودلنج طبعا أرفعلك القبعه عليه مفيش عليه كلام عندى سؤال بقى انت ليه مبتحاولش تعمل اضاءات استوديو فى اعمالك ؟ بتدى السياره رونق حلو اوى
      بالتوفيق يا مصطفى ومعذره للاطاله

كالعادة
        ما شاء الله

الله يوفقك عمل روعة

السلام عليكم ,,

اخوي الكريم // م . مصطفى ,,

بصراحة العمل ما عليه إلا شوية أخطاء

الخطأ كما قال اخونا // ( Surf ) الصورة 2

السقف فيه مشكلة في الإنعكاس ,, والإضاءة ساطعة

ولكن عمل متميز ,, انا ما عندي أي كلام آخر ,,

سوى أنك عملت أكشن للمشهد يكون أفضل ,,

ولكن ممتاز ,, أقول ( إلـــــــــــى الرئيسية )

التقييم 4.8 \ 5 ,, شكراً ع الطرح المتميز

وجزاك الله ألف ألف خير ,,

بالتوفيق ,,

ما شاء الله
              يمكن لو وضعته بقسم التصوير .. رح يسألوك عن نوع الكاميرا لول

بالنسبة للقطة التانية .. لا ارى مشكلة بالإنعكاس .. بل اراها حركة حلوة

تحياتي .. isk
              سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

امسح ذنوبك

تحياتي

شغل قوي جداً جداً ومتعوب عليه اهواية - ان شاء الله المزيد من التقدم والنجاح .

اخوك بسام عمادالبناء

----------------------------------------
                الرجاء الرد على سيارة الـ camaro 2 لمعرفة مساوء ومحاسن التصميم على الرابط أدناه :
                http://www.maxforums.net/showthread.php?t=174802

ماشاء الله مجهود جبار
                  عجبنى الشغل جدا بس عندى ملحوظه
                  انعكاس الجبار على السيارة عايزه اعاده نظر
                  ياريت تكون اخف من كده وفلو اكتر
                  بالتوفيق وللأمام دائما

واو السياره جميله من ناحية الموديلنج و النمذجه اما من ناحية الانعكاس فجدا كثير يجب التقليل و لكن عندك خطا في الاناره الشمس في الخلف في الصوره او الخلفيها التي انت واضعها ام الاناره من الامام بوجود الظل يجب الانتباه جيدا على هذه الملاحظه و العمل يستحق التحيه
                    تقبل مروري و ملاحظاتي
                    اخوك
                    Mr_Evil
                    EYE'S 2 EYE'S , IM WITH U
                    sam_petar2000@yahoo.com

رجل السماء لاأقول لك سوى اني ارفع لك القبعه لان عملك جميل اخي الكريم صحيح في بعض الامور لازم ان تصحح لكن اني افهم هكذا امور فأنا ايضا مصمم سيارات وفي بعض الامور والاشكالات تحتاج دقه وصبر لكن عملك بصراحه جميييييييل دمت بألف خير.
                      ملاحظه الصوره الرابعه فيها شمسان حيث ان الشمس الاولى لاتظهر فقط انعكاسها على السياره من الخلف والثانيه معكوسه على بدن السياره من الجهه اليسرى كما ان الظل خطا فيما لو كانت الشمس الثانيه في اليسار لان الظل ايضا في اليسار شكرا لك.
                      3D-GEARS

تصميم رائع اخي الكريم
                        لكن هناك ملاحظات عن الرندر
                        الصورة الاولى سيارة في وسط الطريق مفتوحة الابواب لو كانت في مكان ثابت افضل
                        و لو كان معها خاصية depth
                        الصورة الثانية لو اعطيتها خاصية الحركة ربما باستخدام فوتوشوب فلست بارعا فيه
                        و الملاحظة العامة هي الاضاءة فمن تاثيرها على السيارة و طبيعة الظل يتضح انها لم تتناسب مع المحيط المختار
                        و لاحظ ظلال الشجرة و الصخور مختلف عن ظل السيارة الذي يبدو كانه ناتج عن مصباح و ليس اضاءة طبيعية
                        و رايي لو استعملت hypershot او keyshot ستكون النتائج افضل و اسرع
                        و كما قلت لك عملك بارع جدا
                        و اتمنى لك التوفيق

HP 8560w - i7 2620M - 8Go - Quadro 2000M 2Go

ماشاء الله عليك اخي مصطفى كماقلت لك سابقاً (ملك السيارات) الله يوفقك وييسر امورك جميعاً.
                          « الانسان اذا نظر للرفاهيه وتنعيم جسده,وصار همه ان ينعم هذا الجسدالذي مآله الى الديدان والنتن,وهذا هو البلاء,وكأن الانسان لم يخلق لأمرعظيم,والدنيا ونعيمها انماهي وسيله فقط,نسأل الله ان نستعمله واياكم وسيله »

عمل روعة5***** ستار

شكرا جزيلا اخواتى
                              شكرا اخى surf وملاحظتك فى محلها بس هى الفكرة كلها ان المشكلة ان التاثير ده بيحصل بشكل تلقائى لانى محتاج تاثير الشمي على الزجاج فلو قللت نسبة الضوء بيفقد العمل الفكرة الي انا كنت عايزها انما ان شاء الله اصل لحل افضل وشكرا مرة اخرى عزيزى

شكرا يا حودة ربنا يخليك ولا يهمك يا مان ده رندر زى الي فات بنفس الفكرة والجود الي فاتت

ده رندر كنت عملته اول ما خلصت العربية وبصراحة هو ما عجبنى على قدر الاخير ممكن تكون انت شايف ان الرندر ده افضل او اجمل بس كمقايس هو انا شايف ان الاول اصح ممكن يكون فى مشاكل زى اللون وده انا مش باعتبره مشكلة هو الفكرة كلها ان فى الرندر الجديد الي انا وضعته الالوان كلها جاية من ال هيدر ماب وانا علشان احصل على تاثير الشمس وانعكاسها على خامة السيارة مش محتاج ان الاضائة كلها تيجى من الهيدر ماب حتى مهما قللت او زودت فى قيمة ال GI بردوا بتاثر على اللون ومن راى ان اللون الاحمؤ الي فى الاولى هو اصح
                              المشكلة الحقيقية الي انا واجهتها هى تدرج اللون على السيارة هو فى الطبيعة ده بيحصل بس مش بالدرجة الكبيرة الي فى الصورة الجديدة فبطريقة انى استخدم اثنين هدر باتغلب على الوصول للون الصحيح بس بردوا بياثر على تدرج اللون
                              انا جربت ادمج كثير بين الرندر الي فى الصورة دى وبين الفكرة الي انا عايزها بس بردوا ما قدرتش لانه بياثر على اجزاء كثير وبياثر على الجودة
                              وان شاء الله ابقى اجرب طريقة اخرى كدا فى دماغى واضعها
                              بالنسبة للاستديو ممكن ابقى اجرب فيها ان شاء الله وانت بردوا قلى رايك فى الجديدة وانت شايف فيها ايه

اخواتى الاعزاء Ammar.kh -ben_cherif-بن عامرisk-BassamAmad-mosko_2010-Mr_Evil-محمدالكردي-seghier-الرايقي-
                              houmam3d20
                              شكرا جزيلا على مروركم الطيب وملاحظاتكم وان شاء الله يعجبكم الرندر التانى
                              ودى بردوا بعض ال Closeup للبعض المناطق فى السيارة
                              Personal Website
                              Twitter
                              Youtube Channel

يعمل...
                              X