Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اية الكسل دة يا معشر البلندر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اية الكسل دة يا معشر البلندر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا شباب البلندر

بقالي زمان محطتش ولو رد في قسم البلندر مع ني دائما من متابعي هذا القسم الجيمل ولكن انا عاوز اقول لية انا معنتش بحط رد

لاني معنتش بشوف اي جديد في القسم يعني مثلا كل اللي بيفتح موضوع بيفتح موضوع عن لعبة وبعدين الموضوع يتوقف او يفتح موضوع عن مودلنج فقط ولو حتى عمل خامات مبتكنش خامات كويسة خالص

مسئلتوش نفسكم لية دة بيحصل في قسم البلندر بس ولية الناس مبتتطورش ومبنلاحظش اي تطور اللي هيقولي مثلا انا تطورت في المودلنج هقوله انا لو جيت عيل صغير وعلمتة المودلنج في خلال ثلاثة شهور هيطلع اعمال قوية ويمكن اقوى من الاعمال اللي انت بتطلعها

هقولكم اسباب عدم تطوركم

اولا عدم الاهتمام باظهار التفاصيل في العمل

ثانيا عدم الاهتمام بجلب معلومات جديدة وليكن في مجال المودلنج

وهنخالينا في النقطة دي بالذات لان دي اكتر حاجة بفهم فيها

احنا بنتكلم في المودلنج تعرفوا اية عن المودلنج انا متأكد ان معظم الناس اللي هتكلم مش هتكون عارفة حاجات كتيرة قوي في المودلنج

يعني مثلا هنقول المودلنج علشان تكون مودلر صح لازم تعرف التشريح الصحيح لاي تصميم دي حاجة هنيجي لتصميم الشخصيات لازم تكون عارف التشريح الصحيح لجسم الانسان وبعدين هننتقل لمرحلة اقوى شويا وهي مرحلة النحت طبعا بعد التعمق في المراحل السابقة هتضطر تدخل في مرحلة النحت وهتزود في عدد البلوليغنات في المجسم طيب هتيجي تعمل الرندر للتصميم بعد النحت ممكن ميعملش رندر وممكن البرنامج يهنج هنخش على مرحلة تانية لازم تعرف بعض الاساليب اللي تسهل عليك عمل الرندر يعني مثلا هي اخراج او تخريج عملية النحت على شكل خامات يعني مثلا بامب او نورمال ماب او ديسبلاس مينت وطبعا دي حاجات انا مشفتش ولا موضوع في قسم البلندر بيتكلم عنها خالص مع انها من اهم الاشياء لالي هيشتغل مودلر

يا شباب انا فتحت الموضوع دة علشان لاحظت ان القسم مفيهوش اي تطور خالص سواء في المودلنج او الانيميشن او الخامات او الرندرنج

يا شباب حاولا تدخلوا على الاقسام الاخر وتعرفوا الناس بتعمل اية وحاولا تطبقوا على البلندر واللي ميعرفش يطبق يحاول مرة واتنين وثلاثة اكيد هيطلع ولو بمعلومة
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

أشكرك أخي الكريم على اهتمامك الواضح لما يجري في هذا القسم

أنا أيضا استغربت لهذا الأمر , فأنا مستاء لما يحصل هنا ,للأسف ...

أتمنى من كل قلبي أن تتضافر الجهود , و يستفيق الأعضاء ..

إن شاء الله

هل تريدون ان نتطور ..؟!!
      فأين الدروس العربيه أو الورش الجماعيه أو......
      أخي بالنسبة لي ذهبت الى دروس السينما فور دي لأني كنت اشتغل عليه
      وبعض الأشياء مفهومه ( هذا بالنسيه للمودلينق )
      اما بالنسبه للخامات والرندر فهذه لكل برنامج يختلف وليس لدينا الا الدروس العربيه القليله جدا بشأن هذا المجال..
      لذا يا أخي لا تلومنا على اننا نتطور ببطء شديد جدا ...

"Great minds have purposes ; others have wishes"
      "العقول العظيمة لها أهداف، و غيرهم لهم أمنيات فقط"

+

طريقة عمل فلم مدته ساعتين بسهولة
      http://www.maxforums.net/showthread.php?t=134034&highlight=

والله اخي دونجوان استفدت من كلامك كثيرا بارك الله فيك

وكلامك يدل على حبك للخير

وفقك الله
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة brahimpag مشاهدة المشاركة
          أشكرك أخي الكريم على اهتمامك الواضح لما يجري في هذا القسم

أنا أيضا استغربت لهذا الأمر , فأنا مستاء لما يحصل هنا ,للأسف ...

أتمنى من كل قلبي أن تتضافر الجهود , و يستفيق الأعضاء ..

إن شاء الله
          المشكلة ان سبب انتقال الاعضاء الى البرامج الاخرى هو عدم التطور او التطور البطئ جدا ودة انا بعتبرة عيب في المستخدم نفسة لانه لو عاوز يتعلم حاجة هيفضل يدور ويبحث لحد لما يلاقيها

ويا ريت الاعضاء يفوقوا انا بقالي تقريبا سنتين لم ارى اي تطور يذكر الا لعبة اخونا منصور لانها الوحيدة اللي اكتملت من كله يعني الخامات والبرمجة والرجنج والمودلنج وحاليا شغال في الجزء الثاني وكمان عراف تقنيات جديدة سواء في البرمجة او الخامات او المودلنج علشان تخالي اللعبة خفيفة على الاجهزة وربنا يوفقه

المشاركة الأصلية بواسطة المصمم نون مشاهدة المشاركة
          هل تريدون ان نتطور ..؟!!
          فأين الدروس العربيه أو الورش الجماعيه أو......
          أخي بالنسبة لي ذهبت الى دروس السينما فور دي لأني كنت اشتغل عليه
          وبعض الأشياء مفهومه ( هذا بالنسيه للمودلينق )
          اما بالنسبه للخامات والرندر فهذه لكل برنامج يختلف وليس لدينا الا الدروس العربيه القليله جدا بشأن هذا المجال..
          لذا يا أخي لا تلومنا على اننا نتطور ببطء شديد جدا ...
          المصمم نون اخي العزيز للاسف مفيش دروس عربية هتعلمك الاحتراف كل الدروس العربية بتيجي عند حد معين وتقف المفروض تنتقل الى الدروس الاجنبية وبالنسبة للورش الجماعية فهي موجودة للاسف وبكثرة هنا في القسم ولكن للاسف كلها بتتحدث عن المودلنج فقط

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
          والله اخي دونجوان استفدت من كلامك كثيرا بارك الله فيك

وكلامك يدل على حبك للخير

وفقك الله

مشكور جدا حبيبي ابو مايا على مرورك الطيب

بس يا رب الاعضاء يفوقوا لان لو فضلوا على كدة اكيد هينتقلوا للبرامج التانية في القريب العاجل

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

donjwan88
            حتى لا يمر الموضوع الا بالعتاب ,ما رايك ان ننظر على الحلول وهل يمكن تطبيقها .

1-اولا سوق العمل فى دولنا العربية يعتمد على 3d max حتى لو هناك برامج اقوى منة وذلك لسبب معروف هو قدم البرنامج فى المجال مما سمح لة بتكوين تلك الشعبية (حتى ان لم يكن الافضل) .
            كيف يمكن حل ذلك . اولا بانتشار البلندر فى الخارج (مثلما يحدث الان) واستخدامة فى الاستديوهات بشكل اكبر (وهو ايضاء ما يحدث فى الخارج الان) وحين يصبح البلندر اداء
            شبة معيارية فى الاستديوهات يبداء حينها بانتشار استعمالها فى سوق العمل العربي , للاسف دة واقع اننا لا نبداء بالتقنية ولكنا دائما نتنظر ان يفعلها الغرب فنقلدة (حتى لو لم نعرف سبب استعمالة لتلك التقنية)(و ايضاء نتنظر تكون خزين التعليم الاجنبى اولا) .

2-مثلما قلت للاسف قليل منا من يفرق بين المبادى والتعود العملى conceptional level vs practical level فانت ضربت مثال فى الmaps التى تقوم بوظيفة بعض مهام النمذجة (مثل normal & bump map ) او وظائف اضائة بعمل baking للاضائة على الخامات وهناك maps متقدمة مثل (sub surface scattering ) والخ
            رغم ان تلك المبادى تعتبر اساسيات فى الخارج لاى مصمم ولكنها هنا مازال يعتبرها البعض عدة خطوات يسير عليها فى البرنامج خاصتة فيحققها .
            بل حتى فى الخارج اصبح المصممين لديهم خبرة بshader فمثلا يقارنلك المصمم بين الshader هل هى pixel or vertex shader ليفرق بين من حيث الاداء والعيوب والممبزات والمتقدمين منهم يقوموا بتصمميمها او برمجتها (لان يمكن انشاء بعضها بشكل تصميمى وللاستغلال المتقدم يفضل برمجتها لتحكم وسرعة اكبر) .

وقيس على ذلك فهناك علم للالوان و الدمج composition فيجب ان تنتشر مفهوم التفريق بين المبادى و االتطبيق الذى تستخدمة لذلك لان دمجهم يصعب على الكثيرين التعلم الا من مصادر تعليم البرنامج (الاشياء العملية) ويعجزون عن تعلم مبادى نظرية و تطبيقها فى اى برنامج اى كان .

واخيرا لا تلومنى على قلة مشاركتى فانا لست مصمم ولكن تركيزى على البرمجة واستخدام الجرافيك وخاصة البلندر فى بعض الاستعمالات الخاصة . ولكن ارغب بعد انتهاء الامتحانات القادمة ( ولكن لا استطيع ان اوعد او اوكد نظرا لضيق الوقت) بان اقوم بعمل دروس فيديو ليست للتعلم ولكن لشرح المبادى ومن ثم فى اخر الشرح اقوم بعرض القرائات التى انصح بها لتعلم المبادى و الفيديوهات التى انصح بها لروية التطبيق العملى .

مشكور اخي العزيز على مرورك الطيب بصراحة من كلامك شكلك فاهم اية اللي بيدور بالظبط بس ال مشكلة فينا احنا كعرب عاوزين حد يحطلنا المعلوم بمعلقة في فمنا ودة اللي بلاحظوا في قسم ابللنر بالذات يا اما يكون في دروس عربية يا اما بلاش وعلشان معظم اعمال البلندريين هنا في القسم مبتعجبنيش خالص سواء من جهة المودلنج او نقص التفاصيل

بصراحة اخي الكريم انت هتكون خدمة الناس هنا خدمة العمر لو عرفتهم الاساسيات دي علىالاقل يعرفوا الاساسيات وبعدين يتعمقوا ويبحثوا براحتهم

ربنا يوفقك اخي العزيز واتخالينا نشوف قسم البلندر ملعلع زي زمان

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

صبرا يا جماعة
                فى الأجازة هتشوفوا العجب إن شاء الله
                "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الصراحه أخي محمد أنته فاجئتني بهذا الموضوع وجعلتني أخجل من نفسي ولا أعرف ماذا أقول لك .. كلامك كله صحيح ونحن المقصرين في هذا القسم ربما للظروف التي تحيط بنا ... يا أخي محمد كانوا معانا كبار المصممين المحترفين وأختفوا عنا فجأه .. ومنهم سمران وضياء ومحمد عطا وضياء الخوالده ( بالرغم أنه عاد قبل ثلاث أو أربع أيام ) والأخ c 4d وغيرهم الكثير ولذلك تجد نوع من الركود في المنتدى .. أنا مشكلتي أني ليس لدي وقت كافي أعمل فيه الدروس ولكن إن شاء الله راح أقدم بعض الدروس إذا توفر لدي الوقت الكافي وكل جديد بالنسبة لي في البلندر .

أما بخصوص العمل الجماعي فهناك يوجد فرق كبير بين فريق يعمل بشكل تطوعي على شبكة الأنترنت وفريق يعمل مقابل حصوله على المال وإجتماعهم في مكان واحد .. ولذلك تجد في الغرب متقدمين ومتطورين ... هذه معلومه حبيت أن أتكلم عنها
                  اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

المشاركة الأصلية بواسطة eurosoul مشاهدة المشاركة
                    صبرا يا جماعة
                    فى الأجازة هتشوفوا العجب إن شاء الله
                    منتظرينك بس يا رب تكون حاجات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشي 8 مشاهدة المشاركة
                    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الصراحه أخي محمد أنته فاجئتني بهذا الموضوع وجعلتني أخجل من نفسي ولا أعرف ماذا أقول لك .. كلامك كله صحيح ونحن المقصرين في هذا القسم ربما للظروف التي تحيط بنا ... يا أخي محمد كانوا معانا كبار المصممين المحترفين وأختفوا عنا فجأه .. ومنهم سمران وضياء ومحمد عطا وضياء الخوالده ( بالرغم أنه عاد قبل ثلاث أو أربع أيام ) والأخ c 4d وغيرهم الكثير ولذلك تجد نوع من الركود في المنتدى .. أنا مشكلتي أني ليس لدي وقت كافي أعمل فيه الدروس ولكن إن شاء الله راح أقدم بعض الدروس إذا توفر لدي الوقت الكافي وكل جديد بالنسبة لي في البلندر .

أما بخصوص العمل الجماعي فهناك يوجد فرق كبير بين فريق يعمل بشكل تطوعي على شبكة الأنترنت وفريق يعمل مقابل حصوله على المال وإجتماعهم في مكان واحد .. ولذلك تجد في الغرب متقدمين ومتطورين ... هذه معلومه حبيت أن أتكلم عنها
                    حبيبي منصور منور الموضوع بالنسبة للعمل الجماعي بيني وبينك انا اشتركت مع ناس كتيرة قيو وملقتش فيهم حب العمل الجماعي الا معاك انا مبقلش كدة مدح لا والله انا بقول الحقيقة ولما اشتغلنا مع بعض كنا عارفين اننا مش هنسوق اللعبة لانها كانت لسة بدائية جدا ولكن والحمد علشان الشغل الجماعي وتبادل المعلومات مع ان البرامج التي نعمل عليها مختلفة ولكن قدرنا نطور من نفسنا واعتقد اننا وصلناوالحمد لله الى تطورات هتفدنا جدا في الجزء الثاني والجميع سوف يروا هذا قريبا ان شاء الله

يعني لو الناس اهتمت شويا بالعمل الجماعي سواء بفلوس او مجاني اعتقد انهم هيوصلوا لمعلومات جديدة

على العموم اخي منصور ربنا يوفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

حبيبيdonjwan88
                      هو حماسة الأعضاء مع الأسف كثييييييييييييييرة في البداية قليييييييييلة في النهاية

عدم تواجد المشرفين خلل أخر

لكن عندي مشاريع جدية 100%
                      اولها : fun space
                      وما خفي اعضم
                      برمجة حركات تقريباً كل الأليين
                      وكثير

والورشة اللي تركها hototo (اظن اسمه كذا)
                      انا متابعها
                      واضفت لها شيدر و فيزيك وشرار بالألفا بلان و ذكاء وقوائم وغيره

القسم سيبقى بخير مادام نوابغته موجودين
                      BACK

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
                        نعم أخي .. الجميع لاحظ ذلك في هذا القسم المسكين .. وأنا بدوري حاولت تغيير ما أستطعت وقمت بمحاولات لأشاعة النشاط في المنتدى .. حتى جائت الإمتحانات . وبعد غد سوف يبدأ أول إمتحان فإدعو لي بالتوفيق .. وكم أتمنى اللا أضطر للإنتقال لبرنامج أخر كالمايا والثري دي ماكس ، فقط لقلة التفاعل في هذا القسم . أتمنى أن أعود بعد الإمتحانات لأجد الإدارة وقد قامت بتعيين مشرف .. وأجد المواضيع المثبتة من عام 2004 وقد تم تغييرها .
                        والسلام خير ختام .
                        لا حول ولا قوة الا بالله
                        ++++++++

"إمسح ذنوبك في دقيقتين فقط"

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                          منتظرينك بس يا رب تكون حاجات جديدة

حبيبي منصور منور الموضوع بالنسبة للعمل الجماعي بيني وبينك انا اشتركت مع ناس كتيرة قيو وملقتش فيهم حب العمل الجماعي الا معاك انا مبقلش كدة مدح لا والله انا بقول الحقيقة ولما اشتغلنا مع بعض كنا عارفين اننا مش هنسوق اللعبة لانها كانت لسة بدائية جدا ولكن والحمد علشان الشغل الجماعي وتبادل المعلومات مع ان البرامج التي نعمل عليها مختلفة ولكن قدرنا نطور من نفسنا واعتقد اننا وصلناوالحمد لله الى تطورات هتفدنا جدا في الجزء الثاني والجميع سوف يروا هذا قريبا ان شاء الله

يعني لو الناس اهتمت شويا بالعمل الجماعي سواء بفلوس او مجاني اعتقد انهم هيوصلوا لمعلومات جديدة

على العموم اخي منصور ربنا يوفقنا جميعا
                          إن شاء الله أخي محمد والله كريم
                          اللهم آتنا في الدنيا حسنه وفي الآخره حسنه وقنا عذاب النار

المشاركة الأصلية بواسطة tst5 مشاهدة المشاركة
                            حبيبيdonjwan88
                            هو حماسة الأعضاء مع الأسف كثييييييييييييييرة في البداية قليييييييييلة في النهاية

عدم تواجد المشرفين خلل أخر

لكن عندي مشاريع جدية 100%
                            اولها : fun space
                            وما خفي اعضم
                            برمجة حركات تقريباً كل الأليين
                            وكثير

والورشة اللي تركها hototo (اظن اسمه كذا)
                            انا متابعها
                            واضفت لها شيدر و فيزيك وشرار بالألفا بلان و ذكاء وقوائم وغيره

القسم سيبقى بخير مادام نوابغته موجودين
                            ربنا يزيدك علما يا اخي ونفسي اشوف كل اللي في قسم البلندر ملعلعيين كدة زي زمان باعمال وافكار جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة gta4000 مشاهدة المشاركة
                            السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
                            نعم أخي .. الجميع لاحظ ذلك في هذا القسم المسكين .. وأنا بدوري حاولت تغيير ما أستطعت وقمت بمحاولات لأشاعة النشاط في المنتدى .. حتى جائت الإمتحانات . وبعد غد سوف يبدأ أول إمتحان فإدعو لي بالتوفيق .. وكم أتمنى اللا أضطر للإنتقال لبرنامج أخر كالمايا والثري دي ماكس ، فقط لقلة التفاعل في هذا القسم . أتمنى أن أعود بعد الإمتحانات لأجد الإدارة وقد قامت بتعيين مشرف .. وأجد المواضيع المثبتة من عام 2004 وقد تم تغييرها .
                            والسلام خير ختام .

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اخي gta4000

وربنا يوفقك في امتحانات وان شاء الله هيكون في تعاون في القسم وربنا يوفق الاعضاء ويعملوا مجموعة دروس جديدة للنسخة الجديدة للبلندر على الاقل يقوموا بتعريف واجهة البرنامج

وربنا يوفقكم جميعا يا شباب

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

يعمل...
                            X