Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تصميم سيارة BMW Series Coupe أرجو المشاركة والرد

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تصميم سيارة BMW Series Coupe أرجو المشاركة والرد

بسم الله الرحمن الرحيم
    أولاً اسمى سمير .. ده اول موضوع ليا فى المنتدى ياريت تقبلونى أخ ليكم واتمنى من حضراتكم النقد البناء
    دى صور من ال BMW Series Coupe اتمنى نقد بناء ان شاء الله
    تم التصميم ببرنامج 3Ds max9 فقط

لم أقم بوضع إضاءة فى التصميم واعتمدت على الإضاءة الإفتراضية هو اكيد ده غلط بس دى تانى عربية اصممها فكنت مهتم بالمودلينج فقط ... أرجو التوجيه أيضاً بالنسبة لهذه النقطة

أرجو الرد خاصتاً بالنسبة للمودلينج ... وشكراً
    أخوكم /سمير

" Hope Is a Good Thing, Maybe the Best of Things, and No Good Thing Ever Dies "

My facebook

ماشاء الله عمل موفق ان شاء الله ياسمير
    النقد : خد بالك من حواف الداخليه والخارجيه للسياره
    ينقص بس مصير خارجى جيد مع اضائه واقعيه وخامات جيده
    بالتوفيق
    We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
    JusT NeeD
    GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
    AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
    ═════

شكرك جداً يا Pandora على ردك واهتمامك وعلى نقدك
      على فكره دى تانى عربية أصممها وكنت مهتم بالمودلينج وبحاول احسن من مستوايا فيه وحطيت خامات عادية وسيبت الاضاءة الافتراضية ...
      انا بحاول اطور من نفسى قولت ابتدى بالمودلينج الاول بعدين اهتم بالخامات والإضاءة
      شكراً لردك مرة تانية .. وكنت اتمنى ألاقى تفاعل من الاعضاء الكرام

My facebook

البداية رائعة يا حلو تصميم

ولكن الخامات بدها تعديل أكثر من اللزوم

وحاول ان تعدل امام السيارة وخلفية السيارة

لانها تكون بدائية وغير مقنعة للمشهد العام .......

تعلم التصمبم حرفاً حرف وقطعة قطعة .......

تصل الى الأحتراف في كل شئ المودل مع الخامات مع البيئة المحيطة بها .......

طبعا التصميم جميل
          لكن ما زال يحتاج عملا حتى يصبح كسيارة واقعية
          فشمر عن ساعديك و اكمل العمل و لا تفكر في الرندر حاليا
          انا استخدم برنامج rhino و طريقة التصميم فيه بتصميم الشكل العام للسيارة ثم رسم المخططات الجانبية و الامامية و غيرها
          و اسقاطها على التصميم ثم العمل على الخطوط بتقسيم المساحات و تعديلها
          اما الماكس فلا ادري ان كانت هاته نفس الية العمل
          و الطريقة التي ذكرتها لك هي الاساسية و المنهجية في تصميم السيارات برينو
          بالتوفيق لك

HP 8560w - i7 2620M - 8Go - Quadro 2000M 2Go

اخي الكريم شوف كبدايه العمل جميل جميل جدا لكن لتصل لاحترافية تصميم السيارات عليك اولا الاهتمام بالميش سموث والسموث الاولي وايضا الاهتمام بتفاصيل التصميم من ناحيه الفتحات والانحناءات وايضا اهتم اكثر بالخامات لان خامات التصميم محتاجه عمل كثير فمثلا خامه السياره والزجاج والجنوطه والاطارات واطر الشبابيك الجانبيه وايضا ارضيه السياره لان في احدى الصور الارض ظاهره من الاسفل حاول ان تعدلها في التصاميم المقبله وانا مع الاخ عمر زونكس في كلامه وحاول بجهد في تبطين الداخل اي عمل بطانه داخليه للسياره ولو هي صعبه بس راح تكون اعمالك افضل ان شاء الله اخي الكريم بس لااخفي عليك عمل جميل .
            3D-GEARS

بشكركم يا جماعة جداً على النقد والنصائح الغالية دى ... بإذن الله تدينى دفعه للأمام
              بس كنت عاوز استفسر عن حاجة ...
              بالنسبة للخامات استخدم الخامات العادية اللى انا عاملها ولا فى موقع من النت مثلا احمل منه خامات جاهزه افضل وهتدى واقعيه أكثر للتصميم ..ولا ايه انا معرفش فى الخامات اوى ولسه متعمقتش فيها ..
              ونفس الكلام للبيئة المحيطة ..

My facebook

حبيبي اول شي اذا كنت تريد اعمالك تكون قويه يجب عليك ان تستخدم ريندر افضل اما ان تستخدم المنتل راي او الفيراي بس كبدايه استخدم المنتل راي افضل لذلك اذا كنت تريد خامات فالخامات موجوده في المنتل راي حاضره فقط اذهب الى الماتيريالات واعمل get material سترى خامات حاضره خاصه لطلاء السيارات وايضا خامات الكروم والنيكل والمرايه وكثير من الخامات ومنالله التوفيق.
                3D-GEARS

اشكرك جدا محمدالكردي بإذن الله اعمل بنصيحتك فى التصميم القادم
                  جزاء الله خير

My facebook

يعمل...
                  X