Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لك الحق ان تفخرا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لك الحق ان تفخرا

ايوه فعلا لك الحق ان تفخراااااااااااا

المهم
    نييدخول فى الموضوع
    اولا انا مصرى وفخور بكده علشان بالك ما يروحش لبعيد
    وحبيت انى اتكلم عن تاريخنا فى مجال الجرافيك والثرى دى
    هو بدأ من فتره صغيره ولكن الحمد لله بنمشى بخطا الى حد ما سريعه , هو صحيح انا مش متزكر اوى للافلام الكارتون المصريه يمكن علشان وقتها كنت متابع افلام مش مصريه وده حالنا كلنا
    زى مازنجر كابتن ماجد اليس عارفين طبعا الحاجات دى
    وكان اول عمل جبار قمنا بعمله هو

طبعا كلنا عارفينه بكار ورشيده والجو ده كان جميل وناجح جدا على فكره ( مش علشان ما كانش فى غيره لا موأخذه )
    لانه كان بيحاكى الجو والبيئه المصريه والكلام ده طيب ماشى .
    ابتدينا نتطور وتقدمنا تقدم سريع ومذهل وكانت المفاجأه
    ما حدش توقع اننا فعلا ممكن نتطور بالسرعه الرهيبه دى لدرجة اننا كنا بمثابة وحش مفترس كان على وشك انه يمثل تهديد كبير لبيكسار وديزنى
    وطبعا كلكم عارفينه

يا سلام الواحد فعلا بيحس بالفخر لما يبص لحاجه زى كده وبيتمرع اوى ويا ريت على ده ونسكت لا خد عندك يا عم بس اللى يستحمل

فعلا افلام جرافيك ( انا اسف لكلمة جرافيك ) على مستوى عالى وفوازير ايه يا عم صعبه جدا ومحتاجه لتشغيل مخخخخ(انا اسف للمخ ) وبتنمى الذكاء عند الاطفال والكبار
    وخصوصا الاطفال

والصوره اللى جايه دى صورة ولد صغير طفل يا عيني جيرانى كان مواظب على مشاهدة الحلقات يوميا وياما نصحته بلاش علشان عينيه ما توجعهوش لكن ما سمعش الكلام

انما تقولى بيكسار وبتاع ايه يا عم يا راجل طيب بالذمه دى حاجات تتشاف ؟

قال بيكسار قال ههههههه وطبعا فى كتير بس انا مش عاوز اتكلم عن الناس وهم مش قاعدين ما يصحش يعنى المهم
    وتبين من الاحصائيات اننا ماشيين بخوات سريعه فى مجال صناعة الافلام الكرتون والجرافيك بالنسبه للعالم اللى كنت باحكيلكم عنهم فوق دول والصورتين الجايين يشرحوا اكتر

وطبعا معروف احنا بنمثل اى صوره فيهم

اخوانى انا ما قصدتش التجريح فى اى حد صدقونى ومش باشكك فى قدراتنا كمصريين او عرب بالعكس احنا عندنا فنانين مدفونين تحت التراب وانا جايب امثله بسيطه توضحلكم وجة نظرى والامثله دى من منتدانا هنا خد عندك ....

طبعا احنا عارفين الناس دى وشوفنا اعمالها
    ومش دول وبس علشان ما اطولش عليكم
    فين الناس دى ليه الناس دى واللى زيهم ما يكونوش هم البدايه
    ليه بدايتنا تكون كده ..

مستعجلين ليه اوى على الفلوس فين الابداع فين احنا فين دماغنا
    فين الناس الموهوبه اللى عندنا يروحوا فين يطلعوا بره يبيعوا دماغهم بره طيب ليه
    ما نقعد فى بلدنا ونصب فيها خبراتنا وموهبتنا ويبقى لنا اسمنا وفننا
    ها اقول ايه ولا ايه
    انا اسف لو كنت جرحت فى حد بس بجد انا حزين جدا
    وحبيت افضفض لكم شويه
    وكفايه كلام
    والسلام ختام
    3D Prof

أخطئت خطأ فادح عندما خطر على بالك أن بكار وكرومبو بيمثلوا مستوى الجرافيك العربى..

لو بصيت لمستوى المسابقه بتاعت كرومبو هتلاقيه الجرافيك اللى فيه مناسب أوى ليها..

وبعدين المشاهد العادى .. كل اللى يهمه السؤال ورقم التليفون اللى هيتصل عليه والجائزه..

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
      أخطئت خطأ فادح عندما خطر على بالك أن بكار وكرومبو بيمثلوا مستوى الجرافيك العربى..

لو بصيت لمستوى المسابقه بتاعت كرومبو هتلاقيه الجرافيك اللى فيه مناسب أوى ليها..

وبعدين المشاهد العادى .. كل اللى يهمه السؤال ورقم التليفون اللى هيتصل عليه والجائزه..
      كلامك بيأيد كلامي يا اخي
      المشاهد العادى كل اللى يهمه السؤال ورقم التليفون والجائزه
      والمنتج كل اللى يهمه فلوس المشاهد
      اذا مصالح متبادله اذا فشل ذريع
      3D Prof

موضوع جميل فعلا
        بس انت عارف احنا مستعجلين دائما على العائد المادى مش شرط يكون العمل جيد اهى الناس بتشوف وخلاص وكله بيتصل يا عم الحاج ومادام الموضوع بيجيب فلوس يبقى خلاص نتعب نفسنا ليه
        اتعرف اين المشكله ؟
        ج. فى ثقافه الشعب
        لا اله ألا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
        .......................................
        www.facebook.com/karakeebanimation3d

وعموما ادخل على الرابط ده واقرا واستمتع وحاول تفهم انا اقصد لانك واضح انك ما فهمتنيش خااااالص
          الكلام لك يا نور العمر
          http://www.pros3d.com/news.php?action=show&id=16
          3D Prof

يا عزيزي انا اولا بحيك على جرئتك التي لا يتمتع فيها الكثيرين فقد نقدت الاعمال المصرية التي كانت دون المستوى المرحو و لم تعتبرها فخر وطني

ثانيا بالنسبة لاعمال الجرافكس فهي بحاجة لكمية كبيرة من الاموال و التي لا تتوفر في بلادنا الا مع الاغنياء من النصابين و اللصوص و الجهال
            ثانيا ثقافة المجتمع الزفت يلي نحن عايشين فيه و الدليلىاسخف و ابيخ "فنان شعبي" في اس بلد عربي اصبح مليونير.. من شعبلة و انت نازل
            مجتمعاتنا يا عزيزي مهلهلة و سطحية
            وهذا لا يشجع رجال الاعمال المحترمين ان وجدوا على انفاق ملاين على فلم انماشن لن يتابعه الا فئة ضيقة من الشباب
            احمد حلمي هو و نكاته الساذجة موجود و ارباح افلامه شبه مضمونة فلماذا التعب

عذرا على الاخطاء الملائية الكثيرة فانا اكتب من جوال

لا يا اخ عمار بلاش ندخل فى موضوع تانى انا باتكلم عن الجرافيك مالنا احنا بشعبولا واحمد حلمى وعلى فكره انا من اشد المعجبين باحمد حلمى
                فياريت بلاش المواضيع المنبثقه دى اللى بتغير مجرى كلامنا اصلا
                ومن حيث الجراءه انا باقول راى شخصى ومش باتكلم عن مصر وبس انا باتكلم عننا كلنا كعرب ولكن انا جبت امثله من مصر لان هى دى بس اللى اعرفها
                لكن اكيد لو دورنا فى اى بلد تانى ها نلاقى العجب
                3D Prof

طيب يا استاذ محمود كلامك على راسي
                  ساحاول ان اوضح فكرتي اكثر

ثقافة المجتمع لا تسمح بوجود مشارع و شركات جرافكس ناجحة
                  و لا يوجد مشاريع غير ربحية في العالم الا المشاريع الحكومية
                  و هذا حلم ان تقوم الحكومات العربية بدعم مشاريع جرافكس
                  المطلوب ربح سريع في كل شيء

اهو كده معلش حلو الكلام ده فى سياق الموضوع
                    اه صحيح شكرا على لقب استاذ
                    3D Prof

ايه ده ياعم انت نسيت مغامرات السندباد البحرى ولا ايه
                      ده واخد جايزه كبيره فى مهرجان البدنجان الاسود تقريبا هههههههه

ياعمى الموضوع موضوع ثقافه لسه ماوصلتشى للشعوب
                      الناس لما بتتفرج على افلام بيكسار ولا هتحس بفرق بينها وبين بكار

ماشفتش لقاء المهندس محمود قشطه شفت المذيع كان عامل ازاى والمفروض ده واحد من الجيل الجديد

المهم ان الموضوع محتاج منتج جرىء يدخل بفيلم طويل مره واحده وخلصت واوعى وشك هههههه

لا يا ميدو ما شفتش لقاء المهندس محمود قشطه اجيبه منين ده اطربنى اطربنى
                        3D Prof

ياااااااااا بشر متيأسوش من نعمة ربنا ان شاء الله ربنا هيفرجها من عنده
                          علي فكرة في فيلم معظمة ثري دي نازل قريب عملاه شركة Mercury Visual Solutions
                          انا شفت التريللر بتاعه في معرض ICT هو جميل فعلا و فيه ابطال عارفينهم زي عبدالله مشرف.......هو مش كوميدي علي فكرة هو أكشن و هينزل بتكنولوجيا الثري دي زي أفاتار كدة و لكن بواحدة أظرف شويه
                          اسم الفيلم ((( القاهرة عام 2020 ))) تقريبا كدة D: D:
                          هو السايت بتاع الشركة حاليا under construction لكن اللنك بتاعه من هنا
                          إن كان الله معنا فمن علينا

معقوله دى هم سمعونا ولا ايه ههههههههههههه
                            اما نشوف
                            3D Prof

حاول تبعتلى اللينك ارجوك
                              3D Prof

يعمل...
                              X