Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المشروع x

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المشروع x

السلام عليكم

بما أنى وجدت تشجيع قوى ....... وحماس من الاعضاء( اتمنى ان يستمر ) ,..... قررت وضع خطة و اسم للمشروع و هو العمل المجمع...... و قد اسميته ( مؤقتا ) المشروع X .......

ووضعت خطة ابتدائية للمشروع .......... ليكون هناك تنظيم و هو من رأيى اهم شئ الان ...
    باذن الله تعالى مراحل المشروع X تكون كالاتى :

1- عمل الفريق .....
    2-ايجاد القصة .....
    3- تصميم ال StoryBoard ...... و السيناريو.....
    4- تصميم الشخصيات و توافقها ...... و تصميم البيئة ........
    5- التحريك .....
    6- الاخراج ....

اذا كان هناك اضافة ارجو من الناس التعديل عليا ..........

و لا نريد التسرع و الاستعجال .......Never Rush Art

و نحن الان فى اول و اهم مرحلة ..... ايجاد فكرة الفيلم ........

أرجو من لديه فكرة للمشروع .......ان يضعها هنا ......

و نرجوا الاشراف من الخبراء ...
    و الله الموفق ........ و يوفقنا جميعا باذن الله
    التعديل الأخير تم بواسطة nebibomani; 27 / 05 / 2010, 02:14 PM.

رائع اخي جداااااااااااااا

ساعود لكم بقصة جميلة باذن الله وقصيرة

ملاحظة:::ياليت اخي الفاضل ان نقوم بجعل الصوتيات واقعية وهذه نقطة ابدع فيها اليابانيين

بمعنى انهم جعلو الاصوات فقط من الحياة بمعنى لايوجد مؤثرات غير واقعية مثل الموسيقى (طبعا انا عارف اننا سنبتعد عن الموسيقى لحرمتها )
    لكن انا اقصد نبتعد عن اي مؤثر نحاول ان نجعل العمل بالمؤثرات الصوتية واقعي مارأيكم
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

باذن الله ابو مايا ...... بس ده هنعملها مع بعض ان شاء الله .......لانى كما قلت لست خبير ..........

والله الموفق باذن الله ........
      و انا جالى اقتراح بعمل الفريق اولا ............ قبل البدء بالقصة ما رايكم

اخي العزيز nebibomani انا مش داخل احبطك ولكن لية دائما مبنتعلمش من اخطاء الاخرين

هل فتحت كل المواضيع الخاصة بمثل هذة المشاريع ودرست لماذا لم تنجح واية اسباب الفشل معتقدش طبعا ؟

هل ستشارك في التصميم او التحريك او الاخراج ؟ ومتقليش انك هتشارك بالقصة لان في ناس هنا جامدة قوي في كتابة القصة وتفاصيل الفلم بداية من الكتابة الى تحريك الكاميرات وتمركزها في المشاهد

طيب واظاهر اصلا انك لسة بتدور على فكرة الفلم طيب دة كلام المفروض كان يكون في فكرة في دماغك وانت تعرضها والناس تختارها او تضيف لها او تغيرها فدة يرجع لكم كلكم

وكمان لسة بتدور على فريق يعني ممكن مثلا واحد مبتدأ يدخل معاك وطبعا المبتدأ بيصمم التصميم بافضل شكل ممكن وميهموش اذا كان التصميم مليان فرتكس والا لا ودي عقبة كبيرة جدا بعد عقبة الفكرة

يا جماعة المواضيع دي مش هزار مش كل واحد بيحلم بحاجة يجي يفتح موضوع عنها وكمان شهرين بالكتير ويمكن ميكملش اسبوع كمان تلاقي الموضوع والاعضاء نايمين في العسل

ومحدش يقولي احنا بنجرب لان المفروض اللي بيجرب بكمل العمل الى الاخر وبعد كدة يشوف هو استافاد والا لا حتى لو كان مستوى العمل وحش مش نيجي عند اول خطوة او تاني خطوة في العمل ونقف ونقول يكفينا شرف المحاولة انا باسميها ( يكفينا شرح الفشل )

ارجو ان محدش يزعل من كلامي ولكن عاوزين فكرنا يتطور شويا مش هينفع نفضل طول عمرنا كدة نحلم ونفشل وخلاص

على العموم ربنا يوفق كل اللي في المشروع
        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
        وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

اخى donjwan ........

انا فاهم قصدك ...... و انت معك حق فيما تقول ....... ولن اقول ان أجرب .... انى أحاول ......

و فعلا انا لم احضر شئ من هذا ............ لا قصة و لا فريق ......... و لكن كل ما فعلت انى اقترحت الموضوع فى موضوع و اذا ما وجدت الحماس عند الناس ...... اقترحت الخطة و النظام.......... و اننا مازلنا نتشاور فى هذا ........

أما بالنسبة لمن هم اقل خبرة ...... و انا منهم ..... انما ارى انا هذه فرصة كبيرة للتعلم ......... و الخبراء و المحترفين من لم يرد ان يشارك فليشرف ........ و يقول اراءه و ارشاداته ........ و لذلك فى الفرق يجب ان يكون بينم محترف .... و يشرفنا انا تكون بيننا ..........

و مزعلتش من كلامك........ و انما اقول انا ما قلته للنصيحة و الارشاد الصحيح .......... فماذا تقترح ؟؟؟

مشكور اخي العزيز لتقبلك كلامي بصدر رحب

اخي العزيز المشكلة دلوقتي مش مين اللي هيستفيد انا واحد من الناس اللي مقتنع 100% ان الاعضاء المبتدئين لو دخلوا المشروع مش هيستفادو بالعكس هيفضلوا يسئلوا كتير ودة هيأخر المشروع بدرجة كبيرة ناهيك عن اخطاء المودلنج للمبتدئين
            انا من رأيي علشان موضوع زي دة ينجح لازم يكون فريق عمل قوي وكل واحد عارف تخصصة من البداية وايكون على الاقل عندهم خبرة ولو متوسطة

وكمان لازم يكون في اثنين على الاقل يقوموا بتحميس الفريق ودائما يذكروا الاعضاء بمواعيد تسليم الاعمال ويتابعوهم باستمرار

انا بصراجة كنت من الناس المتحمسين جدا لمثل هذة الافكار وكان تقربيا اي مشروع فية فيديو وقصة كنت اتلاقيني مشارك معاهم ولكن دائما المشروع مكنش بينجح لاسباب عديدة وعندنا مثل بيقول ( اللي اتلدع من الشوربة ينفخ في الزبادي ) يعني بدأت امل من مثل هذة المواضيع اتصدق اني عمري ما شفت موضوع اتفتح في نفس الاطار ونجح

بص اخي العزيز انا رأيي لو انتم عاوزين حاجة زي دي تنج يبقى لازم نعمل مسابقة وايكون في منافسة يعني يتم تجميع اكثر من فريق ويتم تحديد قصة معينة وكل فريق يعمل بها على حدى وانشوف افضل فلم بكدة هيتم اختيار الفرق بعناية وهيكون في حماس لمثل هذة المشاريع ويا ريت لو المشرفين على القسم يشرفوا على المسابقة ويضعوا جوائز للفائز هي دي افضل فكرة عندي علشان مثل هذة المشاريع تنجح غير كدة مقدرش اقولك ان الشروع ممكن ينجح

ملحوظة ( مفيش حاجة بعيدة عن الله ممكن مشروعك ينجح بس حبيت اوضحلك الموضوع ماشي ازاي وخصوصا اني مجرب اكتر من مرة في مثل هذة المواضيع )
            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
            وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

كلامك معقول و موزون اخى donjowan ............... يبقى نبتدى بالفريق اللى هيشتغل .......... و لو عاوزينها مسابقة يبقى تتقلب مسابقة ..........

و على فكرة المثل ( اللى اتلسع من الشوربة ينفخ فى الزبادى )
              ههههههههههههههه

هههههههههههه

اتلذع او اتلدع او اتلسع ::::

كلها تؤدي نفس الغرض ان لنا مشاريع سبق وان لامسها الفشل ولكن لابد ان نتذكر انها من الماضي :::

وانها ليست فشل وانما تجربة نستفيد من اخطائنااااااااااااااا

كلامك جميل دونجوان بخصوص مسابقة بين الاعضاء ولو فيه جواز يكون الحماس اعلى

واذا مافيه المنافسه ايضا حلوة

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

اذا علينا الان اختيار الفريق .........

مهما يكون القرار انا معكم ............

كلام ممتاز من الاساتذه ...........طيب بالنسبه للمبتدئين وانا اولهم .........ايه رايكو نستفيد من اعمال الفريق الاساسى بمعنى ان كل من فى الفريق الاساسى يعمل درس عن الجزء المخصص له فى المشروع بحيث نتعلم اولا وفى نفس الوقت ننفذ ما يتم عمله ..واعتقد بالطريقه دى الفرق الاساسى لن يتعطل بسبب المبتدئين والمبتدئين يستفيدو وتكون المشروع القادم هو اشراك من كانو مبتدئين فى المشروع الاول ..................ايه راى الاساتذه ........ارجو الرد على هذا الاقتراح ولو غلط ياريت اعرف
                    اشهد ان لا اله الا الله وان محمد عبده ورسوله وان عيسى عبد الله ورسوله وكلمته القاها الى مريم وروح منه وان الملائكه حق وان الجنه حق وان النار حق وأؤمن بالقدر خيره وشره

أشد على ايدك ياعمااد

اقتراح رائع جدااااااااااااااااا

بيكون مشلروع ناجح جدااااااااااااا جدااااااااا

ونخرج بفائدة غير متوقعه ابداااااااااا

الحمدلله الناس بدات ترجع للتشجيع ............. انا كنت قربت افقد الامل ............ الفكرة ممتازة ...........جداااااا.......
                        خلاص المفروض دلوقتى نبتدى نجمع الفريق ..........

شكرا يا ابو نواف على التشجيع ........وفى حاجه كمان اقتبستها من منتدى مشابه انه يكون فى اجتماع بين كل اعضاء الفريق كل اسبوع او فتره متفق عليها لبحث التطورات والمشكلات وده ايضا بيكون لنا (المبتدئين)مشاركه فيه للاستفاده واقترح اننا نعمل شات رووم للفريق نجتمع فيها كل فتره زمنيه ونشرح سواء بالصوت او الكتابه المباشره لسرعه التواصل الفكرى
                          اشهد ان لا اله الا الله وان محمد عبده ورسوله وان عيسى عبد الله ورسوله وكلمته القاها الى مريم وروح منه وان الملائكه حق وان الجنه حق وان النار حق وأؤمن بالقدر خيره وشره

هههههههههههههههههه

الظاهر ابونواف سحر اهل المايا فعلا لدرجة انهم يشوفو اي عضو ابنواف هههههههههههه

هههههههههههه والله مش قصدى اااااااااااااااااااسف ابو مايا

يعمل...
                              X