السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
إخواني شغل بالي أنه في بعض الدروس يقوم الشارح بوضع موديفير smooth وأوقات أخرى يضع TurboSmooth وأحيانا يستخدم MeshSmooth .
يا ترى ما الفرق بينهم ومتى استخدم أي واحد فيهم ..
السؤال ما الفرق بين MeshSmooth و TurboSmooth و Smooth في قائمة الموديفير . ومتى استخدم ايهما وما الفرق في النتيجة النهائية .. وأيهما أفضل ؟؟؟
كمان في بعض الاحيان بيقوم بالتعويض عنهم بإستخدام Subdivision Surface أرجو ايضا توضيح كيفية الاستفادة منه في قائمة EditablePoly
ولكم مني كل ود وإحترام ..
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
انا ما اعرف الجواب بس اجد انه سؤال مهم جدا ارجوا من العارفين الاجابه لاني انا ايضا اريد مغرفه الفرق
هامور هائلمعتحياترئيس الهواميران اسئت الى احد في ردودي***فهذا هو اعتذاري يتبعني كظليملتقى صناعة الإحتراف
انا اسف
لو محترف شاركنا الصرح
لو مبتدئ إلحق سجل
It Doesn't Matter If Youre Black Or White
نحن في الإنتظار اخي هامور ..
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
السلام عليكم اخواني
انا كل اللي اعرفه عن الفرق بين الثلاثة
Smooth دي عبارة عن تنعيم مبدئي بسيط يعني مش بتدي درجت التنعيم المظلوبة و دي بتستخدم في التصاميم البسيطة الي مفيش فيها اي عدد كبير من السيجمنتس و مش بتستخدم كموديفير اساسي للسموث الواقعي
MeshSmooth وده بيعتبر الموديفير الشائع في التنعيم للتصاميم الهاي بول (high poly) لأنها بتدي درجة تنعيم واقعيه مع الخامات لما بنزود درجة التنعيم و هو الشائع و المطلوب درجة التنعيم 2
TurboSmooth وده بيدي ضعف التنعيم اللي بيده (MeshSmoothe)
انا من وجهة نظري في التصميم لكبيرة اخف حاجة للجهاز و بتدي تنعيم كويس هي MeshSmooth
كل الموديفيرات دي تنفع مع EditablePoly
Subdivision Surface انا عن نفسي بستخدمها وهي من وجهة نظري زي MeshSmooth
متعتمدش على رأيي اوي لاني لسة مبتدأ...
MkASeL 2KTeB TwQe3
أنا أريد فقط أن أعرف الفرق بين MeshSmooth و TurboSmooth
وبالنسبة للفرق بينهما وبين الـ Subdivision Surface :
أنا بحسب تجربتي في الماكس .... أرى أن Subdivision Surface لا يمكن استعماله في جميع الحالات ... مثلاً : اذا أردنا وضع موديفاير آخر قبل التنعيم ... متل الـ skin أو الـ symmetry فستظهر أخطاء اذا استعملنا الـ Subdivision Surface في هذه الحالة ... والله أعلم
Freelancer
Animation - Modeling
https://www.behance.net/zaherolabi
zaher.arts@gmail.com
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
Turbosmooth is faster, and great when working on complex subd models. Mesh smooth is slower, but gives you additional controls (creasing, weights, etc.)
If you don't need any creasing, or anything like that, just use turbosmooth.هناك أراء متعددة من كل شخصTurbosmooth misses out something which is useful in Meshsmooth. Smoothing Groups!
Otherwise, it uses a fraction of the processor usage, and can half render times
أنصحك بأن تستخدم ما تراه مناسب لك أما عن نفسي فأنا استخدم meshsmooth لأنه أخف من turbosmooth وجدير بالذكر أن turbosmooth تقريباً يضاعف من عدد البولي بعكس meshsmooth الذي ينتج أقل وبنفس النتائج تقريباً
شكرا أخي العزيز على المعلومة ..
بس انا كان نفسي اعرف ايه هي الفروقات الفعلية بينهم غير ان التربو بيضاعف عدد البولي انا اقصد من ناحية الاستخدام متى استخدم دا او دا وهايفدني في ايه اكتر وهايأثر عليا في ايه خلال الشغل ..
تقبل ودي واحترامي اخي العزيز ..
وفي انتظار باقي الأراء
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
السلام عليكم
انا ايضا لا اعرف الفرق ولا استخدم السموث كثيرا (لازلت في طور التعلم) ولكني دخلت على الhelp للماكس ووجدت التالي :
The TurboSmooth modifier, like MeshSmooth, smoothes geometry in your scene.
The differences between the two are as follows:
TurboSmooth is considerably faster and more memory-efficient than MeshSmooth. TurboSmooth also has an option for Explicit Normals, unavailable in MeshSmooth. See Explicit Normals.
TurboSmooth provides a limited subset of MeshSmooth functionality. In particular, TurboSmooth uses a single smoothing method (NURMS), can be applied only to an entire object, has no sub-object levels, and outputs a triangle-mesh object.
TurboSmooth lets you subdivide the geometry while interpolating the angles of new faces at corners and edges, and apply a single smoothing group to all faces in the object. The effect of TurboSmooth is to round over corners and edges as if they had been filed or planed smooth. Use TurboSmooth parameters to control the size and number of new faces, and how they affect the surface of the object.
وجدت بعض المواضيع القديمه
...........
ما هو الفرق بين mesh smooth و turbo smooth ?? ومن افضل ؟
nurbs subdevision vs mesh smooth
ياجماعه الفروق واضحه هى مش مهمه بس واضحه
الميش سموث بيعمل بتقنية النيرمز وهى انه بيعمل مجسم تانى وهمى من بوليجونات ثلاثية الاضلاع والبوليجون بينهم بياخد خصائص النيربز من حيث الالتوائات والتنعيم
وميزته انك ممكن تتحكم فى المجسم الاساسى وتشوف الفروق على النهائى بسهوله
او تتحكم فى الفيرتكسات النهائيه
وهو مميز مع الاجسام الميش
والتيربوا بينعم اسرع لأن كل فكرته انه بيزود البوليجونات بس بينتج شكل معقد ومليان بوليجونز وفى صعوبه فى التحكم
وممكن تسأل برده ايه الفرق بين البولى والميش
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
شكرا اخي على الشرح الجميل بس عندي اكتر من سؤال في تعليقك دا ..
انا مش عارف ايه هي النيرمز والنيربز بسمع عنهم كتير بس مش فاهمهم اعرف انهم خاصين بالتنعيم والثموث عموما بس طرق استخدامهم ومفهوم دا ومفهوم دا معرفش عنه ..
كمان سؤال انت قولت ممكن تسأل عن البولي والميش ,, وأزيد عليهم الباتش .. فعلا السؤال دا محيرني وكنت ناوي اطرحه بعد ما تكون فكرة الثموث اختمرت وفهمتها كويس ...
جزاك الله خيرا أخي الغالي ..
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
السلام عليكم
فيه امر مهم ياشباب اتوديسك مع تطوير الماكس لو وصلت لامر افضل من سابقه للاسف بضيفه مع ترك سابقه
يعنى الsmooth اخذ وقته مع ماكس لفترة وبعده الmesh smooth مع ابقاء القديم وهكذا يعنى بالبلدى مفيش فرق غير انه زر قديم وتم تحديثه لكن تم الابقاء للقديم عامة لن تصل لفروقات كبيرة جدا لانها حسابات واحد مع فروق دقيقة جدا
وفقكم الله
بارك الله فيك استاذنا ابو معاذ فعلا هى الفروقات بتبقى بسيطه بس ساعات وعلى حسب الموديل اللى معاك فى سموث معين بينفع والتانى لا
بالنسبه للاخ الغالى wildkatkot
طبعا انا بخاف من الكتاكيت المتوحشه دى ههههههههه
النيربز تقنيه معروفه فى المودلينج وهى جعل المجسم عباره عن خطوط او نقط وبينهم سيرفس
ومش بتبقى زى البولى ولكن بتتاثر الاسطح ببعض بشكل انسيابى ناعم متصله ببعضها لكن مع البولى الموضوع بيبقى حاد وكل بوليجون بيتاثر على حده او بياثر بمنتهى الحديه مع التانييت
شكلك طبعا مافهمتش حاجه
ببساطه اعمل مجسم بولى ومجسم نيربز وحرك فيرتكساتك هنا وهنا وانت هتعرف الفروق
البولى والميش والباتش
الفرق بين البولى والميش هو فى طريفة تكوين البوليجون
فى البولى البوليجون بيتكون من اربع اضلاع اما فى الميش من 3 اضلاع
الباتش بيتكون من 3 اضلاع لكن بياخد صفات النيربز لما تيجى تحرك التفاصيل زى الفيرتكس
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
ما يمكن للعقل البشري إستيعابه.. والأيمان به
...
...يمكن تحقيقه...
إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا على الموضوع...فقد استفدت منه
تحياتى
Bookmarks