صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 29

موضوع: ما الفرق بين ثلاثية Smooth

ردود: 29 | زيارات: 2936

ما الفرق بين ثلاثية Smooth

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

إخواني شغل بالي أنه في بعض الدروس يقوم الشارح بوضع موديفير smooth وأوقات أخرى يضع TurboSmooth وأحيانا يستخدم MeshSmooth .

يا ترى ما الفرق بينهم ومتى استخدم أي واحد فيهم ..
    السؤال ما الفرق بين MeshSmooth و TurboSmooth و Smooth في قائمة الموديفير . ومتى استخدم ايهما وما الفرق في النتيجة النهائية .. وأيهما أفضل ؟؟؟
    كمان في بعض الاحيان بيقوم بالتعويض عنهم بإستخدام Subdivision Surface أرجو ايضا توضيح كيفية الاستفادة منه في قائمة EditablePoly

ولكم مني كل ود وإحترام ..
    ما يمكن للعقل البشري إستيعابه .. والأيمان به ...
    ...يمكن تحقيقه...

إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...

عضو نشيط
    صور رمزية هامور
    المنطقة
    السعوديه
    ردود
    716
    انا ما اعرف الجواب بس اجد انه سؤال مهم جدا ارجوا من العارفين الاجابه لاني انا ايضا اريد مغرفه الفرق
    هامور هائل
    مع
    تحيات
    رئيس الهوامير
    ان اسئت الى احد في ردودي***فهذا هو اعتذاري يتبعني كظلي
    انا اسف
    ملتقى صناعة الإحتراف
    لو محترف شاركنا الصرح
    لو مبتدئ إلحق سجل
    I
    t Doesn't Matter If Youre Black Or Whit
    e

نحن في الإنتظار اخي هامور ..
    ...يمكن تحقيقه...

عضو
    صور رمزية MEDooOz
    المنطقة
    mY hOmE
    ردود
    100
    السلام عليكم اخواني

انا كل اللي اعرفه عن الفرق بين الثلاثة
    Smooth دي عبارة عن تنعيم مبدئي بسيط يعني مش بتدي درجت التنعيم المظلوبة و دي بتستخدم في التصاميم البسيطة الي مفيش فيها اي عدد كبير من السيجمنتس و مش بتستخدم كموديفير اساسي للسموث الواقعي
    MeshSmooth وده بيعتبر الموديفير الشائع في التنعيم للتصاميم الهاي بول (high poly) لأنها بتدي درجة تنعيم واقعيه مع الخامات لما بنزود درجة التنعيم و هو الشائع و المطلوب درجة التنعيم 2
    TurboSmooth وده بيدي ضعف التنعيم اللي بيده (MeshSmoothe)

انا من وجهة نظري في التصميم لكبيرة اخف حاجة للجهاز و بتدي تنعيم كويس هي MeshSmooth

كل الموديفيرات دي تنفع مع EditablePoly
    Subdivision Surface انا عن نفسي بستخدمها وهي من وجهة نظري زي MeshSmooth

متعتمدش على رأيي اوي لاني لسة مبتدأ...
    MkASeL 2KTeB TwQe3

عضو متميز
    صور رمزية ZAHER.O
    المنطقة
    ســــــــوريا
    ردود
    1,593
    أنا أريد فقط أن أعرف الفرق بين MeshSmooth و TurboSmooth

وبالنسبة للفرق بينهما وبين الـ Subdivision Surface :
    أنا بحسب تجربتي في الماكس .... أرى أن Subdivision Surface لا يمكن استعماله في جميع الحالات ... مثلاً : اذا أردنا وضع موديفاير آخر قبل التنعيم ... متل الـ skin أو الـ symmetry فستظهر أخطاء اذا استعملنا الـ Subdivision Surface في هذه الحالة ... والله أعلم

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medoooz معاينة الرد
    السلام عليكم اخواني

انا كل اللي اعرفه عن الفرق بين الثلاثة
    smooth دي عبارة عن تنعيم مبدئي بسيط يعني مش بتدي درجت التنعيم المظلوبة و دي بتستخدم في التصاميم البسيطة الي مفيش فيها اي عدد كبير من السيجمنتس و مش بتستخدم كموديفير اساسي للسموث الواقعي
    meshsmooth وده بيعتبر الموديفير الشائع في التنعيم للتصاميم الهاي بول (high poly) لأنها بتدي درجة تنعيم واقعيه مع الخامات لما بنزود درجة التنعيم و هو الشائع و المطلوب درجة التنعيم 2
    turbosmooth وده بيدي ضعف التنعيم اللي بيده (meshsmoothe)

انا من وجهة نظري في التصميم لكبيرة اخف حاجة للجهاز و بتدي تنعيم كويس هي meshsmooth

كل الموديفيرات دي تنفع مع editablepoly
    subdivision surface انا عن نفسي بستخدمها وهي من وجهة نظري زي meshsmooth

متعتمدش على رأيي اوي لاني لسة مبتدأ...
    شكرا يا ميدو على المعلومات الجميلة دي وعلى فكرة انا مبتدئ أكتر منك بس على ما اظن ان في اختلافات اكبر من كدة وإلا كانو جمعوها كلها في موديفير واحد وخلو الفروق دي عبارة عن براميتر وبس ..
    في إنتظار باقي الأراء يا شباب المنتدى
    ...يمكن تحقيقه...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ZAHER.O معاينة الرد
    أنا أريد فقط أن أعرف الفرق بين MeshSmooth و TurboSmooth

وبالنسبة للفرق بينهما وبين الـ Subdivision Surface :
    أنا بحسب تجربتي في الماكس .... أرى أن Subdivision Surface لا يمكن استعماله في جميع الحالات ... مثلاً : اذا أردنا وضع موديفاير آخر قبل التنعيم ... متل الـ skin أو الـ symmetry فستظهر أخطاء اذا استعملنا الـ Subdivision Surface في هذه الحالة ... والله أعلم
    فعلا عندك حق معلومة كمان اعرفها ان ال Subdivision Surface لا يتيح التحكم في ال smooth levels يعني مقدرش اتحكم في الفرتكس او السجمنت اللي اتقسمت بفعل التنعيم ..

شكرا اخي العزيز على مرورك الطيب

وفي انتظار البقية ..
    ...يمكن تحقيقه...

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية A.Atef
    ردود
    4,098
    Turbosmooth is faster, and great when working on complex subd models. Mesh smooth is slower, but gives you additional controls (creasing, weights, etc.)
    If you don't need any creasing, or anything like that, just use turbosmooth.
    Turbosmooth misses out something which is useful in Meshsmooth. Smoothing Groups!

Otherwise, it uses a fraction of the processor usage, and can half render times
    هناك أراء متعددة من كل شخص
    أنصحك بأن تستخدم ما تراه مناسب لك أما عن نفسي فأنا استخدم meshsmooth لأنه أخف من turbosmooth وجدير بالذكر أن turbosmooth تقريباً يضاعف من عدد البولي بعكس meshsmooth الذي ينتج أقل وبنفس النتائج تقريباً
    █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
    الايميل : attef_omer@hotmail.com

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة aracafe معاينة الرد
    هناك أراء متعددة من كل شخص
    أنصحك بأن تستخدم ما تراه مناسب لك أما عن نفسي فأنا استخدم meshsmooth لأنه أخف من turbosmooth وجدير بالذكر أن turbosmooth تقريباً يضاعف من عدد البولي بعكس meshsmooth الذي ينتج أقل وبنفس النتائج تقريباً
    شكرا أخي العزيز على المعلومة ..

بس انا كان نفسي اعرف ايه هي الفروقات الفعلية بينهم غير ان التربو بيضاعف عدد البولي انا اقصد من ناحية الاستخدام متى استخدم دا او دا وهايفدني في ايه اكتر وهايأثر عليا في ايه خلال الشغل ..

تقبل ودي واحترامي اخي العزيز ..

وفي انتظار باقي الأراء
    ...يمكن تحقيقه...

عضو جديد
    المنطقة
    العراق
    ردود
    35
    السلام عليكم
    انا ايضا لا اعرف الفرق ولا استخدم السموث كثيرا (لازلت في طور التعلم) ولكني دخلت على الhelp للماكس ووجدت التالي :
    The TurboSmooth modifier, like MeshSmooth, smoothes geometry in your scene.

The differences between the two are as follows:

TurboSmooth is considerably faster and more memory-efficient than MeshSmooth. TurboSmooth also has an option for Explicit Normals, unavailable in MeshSmooth. See Explicit Normals.
    TurboSmooth provides a limited subset of MeshSmooth functionality. In particular, TurboSmooth uses a single smoothing method (NURMS), can be applied only to an entire object, has no sub-object levels, and outputs a triangle-mesh object.

TurboSmooth lets you subdivide the geometry while interpolating the angles of new faces at corners and edges, and apply a single smoothing group to all faces in the object. The effect of TurboSmooth is to round over corners and edges as if they had been filed or planed smooth. Use TurboSmooth parameters to control the size and number of new faces, and how they affect the surface of the object.

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية A.Atef
    ردود
    4,098
    █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
    الايميل : attef_omer@hotmail.com

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    ياجماعه الفروق واضحه هى مش مهمه بس واضحه
    الميش سموث بيعمل بتقنية النيرمز وهى انه بيعمل مجسم تانى وهمى من بوليجونات ثلاثية الاضلاع والبوليجون بينهم بياخد خصائص النيربز من حيث الالتوائات والتنعيم
    وميزته انك ممكن تتحكم فى المجسم الاساسى وتشوف الفروق على النهائى بسهوله
    او تتحكم فى الفيرتكسات النهائيه
    وهو مميز مع الاجسام الميش
    والتيربوا بينعم اسرع لأن كل فكرته انه بيزود البوليجونات بس بينتج شكل معقد ومليان بوليجونز وفى صعوبه فى التحكم

وممكن تسأل برده ايه الفرق بين البولى والميش

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة brightarch معاينة الرد
    السلام عليكم
    انا ايضا لا اعرف الفرق ولا استخدم السموث كثيرا (لازلت في طور التعلم) ولكني دخلت على الhelp للماكس ووجدت التالي :
    The TurboSmooth modifier, like MeshSmooth, smoothes geometry in your scene.

The differences between the two are as follows:

TurboSmooth is considerably faster and more memory-efficient than MeshSmooth. TurboSmooth also has an option for Explicit Normals, unavailable in MeshSmooth. See Explicit Normals.
    TurboSmooth provides a limited subset of MeshSmooth functionality. In particular, TurboSmooth uses a single smoothing method (NURMS), can be applied only to an entire object, has no sub-object levels, and outputs a triangle-mesh object.

TurboSmooth lets you subdivide the geometry while interpolating the angles of new faces at corners and edges, and apply a single smoothing group to all faces in the object. The effect of TurboSmooth is to round over corners and edges as if they had been filed or planed smooth. Use TurboSmooth parameters to control the size and number of new faces, and how they affect the surface of the object.
    شكرا brightarch على الشرح الجميل دا انا اصلا مجاش في بالي انه ممكن يكون في في الهيلب مقارنة بين الأتنين او توضيح للفروق بينهم .. فعلا معلومات مكنتش اعرف منها حاجات كتيير ..

جزاك الله خيرا اخي العزيز.
    ...يمكن تحقيقه...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة aracafe معاينة الرد
    شكرا صديقي على المواضيع المفيدة دي ..

جزاك الله خيرا وجعله في ميزان حسناتك ...
    ...يمكن تحقيقه...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    ياجماعه الفروق واضحه هى مش مهمه بس واضحه
    الميش سموث بيعمل بتقنية النيرمز وهى انه بيعمل مجسم تانى وهمى من بوليجونات ثلاثية الاضلاع والبوليجون بينهم بياخد خصائص النيربز من حيث الالتوائات والتنعيم
    وميزته انك ممكن تتحكم فى المجسم الاساسى وتشوف الفروق على النهائى بسهوله
    او تتحكم فى الفيرتكسات النهائيه
    وهو مميز مع الاجسام الميش
    والتيربوا بينعم اسرع لأن كل فكرته انه بيزود البوليجونات بس بينتج شكل معقد ومليان بوليجونز وفى صعوبه فى التحكم

وممكن تسأل برده ايه الفرق بين البولى والميش
    شكرا اخي على الشرح الجميل بس عندي اكتر من سؤال في تعليقك دا ..

انا مش عارف ايه هي النيرمز والنيربز بسمع عنهم كتير بس مش فاهمهم اعرف انهم خاصين بالتنعيم والثموث عموما بس طرق استخدامهم ومفهوم دا ومفهوم دا معرفش عنه ..

كمان سؤال انت قولت ممكن تسأل عن البولي والميش ,, وأزيد عليهم الباتش .. فعلا السؤال دا محيرني وكنت ناوي اطرحه بعد ما تكون فكرة الثموث اختمرت وفهمتها كويس ...

جزاك الله خيرا أخي الغالي ..
    ...يمكن تحقيقه...

مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    السلام عليكم
    فيه امر مهم ياشباب اتوديسك مع تطوير الماكس لو وصلت لامر افضل من سابقه للاسف بضيفه مع ترك سابقه
    يعنى الsmooth اخذ وقته مع ماكس لفترة وبعده الmesh smooth مع ابقاء القديم وهكذا يعنى بالبلدى مفيش فرق غير انه زر قديم وتم تحديثه لكن تم الابقاء للقديم عامة لن تصل لفروقات كبيرة جدا لانها حسابات واحد مع فروق دقيقة جدا
    وفقكم الله

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    بارك الله فيك استاذنا ابو معاذ فعلا هى الفروقات بتبقى بسيطه بس ساعات وعلى حسب الموديل اللى معاك فى سموث معين بينفع والتانى لا

بالنسبه للاخ الغالى wildkatkot
    طبعا انا بخاف من الكتاكيت المتوحشه دى ههههههههه
    النيربز تقنيه معروفه فى المودلينج وهى جعل المجسم عباره عن خطوط او نقط وبينهم سيرفس
    ومش بتبقى زى البولى ولكن بتتاثر الاسطح ببعض بشكل انسيابى ناعم متصله ببعضها لكن مع البولى الموضوع بيبقى حاد وكل بوليجون بيتاثر على حده او بياثر بمنتهى الحديه مع التانييت
    شكلك طبعا مافهمتش حاجه
    ببساطه اعمل مجسم بولى ومجسم نيربز وحرك فيرتكساتك هنا وهنا وانت هتعرف الفروق

البولى والميش والباتش
    الفرق بين البولى والميش هو فى طريفة تكوين البوليجون
    فى البولى البوليجون بيتكون من اربع اضلاع اما فى الميش من 3 اضلاع
    الباتش بيتكون من 3 اضلاع لكن بياخد صفات النيربز لما تيجى تحرك التفاصيل زى الفيرتكس

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ابومعاذ معاينة الرد
    السلام عليكم
    فيه امر مهم ياشباب اتوديسك مع تطوير الماكس لو وصلت لامر افضل من سابقه للاسف بضيفه مع ترك سابقه
    يعنى الsmooth اخذ وقته مع ماكس لفترة وبعده الmesh smooth مع ابقاء القديم وهكذا يعنى بالبلدى مفيش فرق غير انه زر قديم وتم تحديثه لكن تم الابقاء للقديم عامة لن تصل لفروقات كبيرة جدا لانها حسابات واحد مع فروق دقيقة جدا
    وفقكم الله
    شكرا اخي على المشاركة الجميلة .. فعلا هناك بعض الخصائص في البرامج عموما بتتحدث مع الإبقاء على القديم ويمكن بنشوف الحاجات دي كتير مع Adobe ..
    ...يمكن تحقيقه...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    بارك الله فيك استاذنا ابو معاذ فعلا هى الفروقات بتبقى بسيطه بس ساعات وعلى حسب الموديل اللى معاك فى سموث معين بينفع والتانى لا

بالنسبه للاخ الغالى wildkatkot
    طبعا انا بخاف من الكتاكيت المتوحشه دى ههههههههه
    النيربز تقنيه معروفه فى المودلينج وهى جعل المجسم عباره عن خطوط او نقط وبينهم سيرفس
    ومش بتبقى زى البولى ولكن بتتاثر الاسطح ببعض بشكل انسيابى ناعم متصله ببعضها لكن مع البولى الموضوع بيبقى حاد وكل بوليجون بيتاثر على حده او بياثر بمنتهى الحديه مع التانييت
    شكلك طبعا مافهمتش حاجه
    ببساطه اعمل مجسم بولى ومجسم نيربز وحرك فيرتكساتك هنا وهنا وانت هتعرف الفروق

البولى والميش والباتش
    الفرق بين البولى والميش هو فى طريفة تكوين البوليجون
    فى البولى البوليجون بيتكون من اربع اضلاع اما فى الميش من 3 اضلاع
    الباتش بيتكون من 3 اضلاع لكن بياخد صفات النيربز لما تيجى تحرك التفاصيل زى الفيرتكس
    اخي انا كتكوت غلبان هههههههه ..

اولا احب اشكرك على اهتمامك الجميل دا .. بس انا فعلا بلاقي صعوبة في فهم الفروق دي ..
    يمكن بعد ما اتقدم شوية في التعليم هاقدر افهم بحس التعامل مع البرنامج .. لأني انا بقالي 5 شهور وما زلت فقط في مرحلة المودلينج ..
    ...يمكن تحقيقه...

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

شكرا على الموضوع...فقد استفدت منه

تحياتى

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل