Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نصيحة لا تحلق عند باكستاني او بنقالي ...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اشتعل اطراف الحديث بسبب جيليت !

المشاركة الأصلية بواسطة gta4000 مشاهدة المشاركة
      لا حول ولا قوة الا بالله .
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
      أخي ، أسمح لي .. ممن يغيظني الذين يأتون فجأة ليقولون لك حلق الذقن حرام ، حلق ما بين الحواجب حرام .
      ما رأيك أن نرى وضع الأسلام والمسلمون قبل إكمال الحديث ، فلسطين محتلة ويجب علينا الجهاد ، الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر منعدم ، المسلمون يتقاتلون مع بعضهم ويكلمون غيرهم ، الدعوة الى الأسلام توقفت .
      حسنا سوف أتوقف هنا ولا داعي لرؤية باقي المشاكل ، الا ترى أنه من الأجدر حل هذه المشاكل قبل التفكير في امر اللحية ؟!
      ثم . تبقى القناعة فهل تظن - صارح نفسك - انك إذا كنت لا تضيع فرضا ، تجاهد عندما يأتي الجهاد ، تأمر بالمعروف وتنهى عن المنكر . وقد إنتهى أجلك وقامت الساعة وحشرت مثلك مثل باقي المسلمين ، وسؤلت عن أعمالك التي لا تشوبها شائبة ، أتظن أن الله سبحانه وتعالى سينظر الى لحيتك ؟ سينظر الى قلبك وعملك !
      والله أعلم .
      .
      جزاكم الله خيرا اخى على نصايحك الجميله
      بس اعذرنى يعنى ليه حضرتك قلت كل الكلام ده
      ليه دايما بننظر للاسلام ان فيه قشور ولباب الاسلام كله لباب وليس فيه شىء ابدى من شىء
      انا معاك ان فى ناس بتهتم باللحيه والمنظر والجلباب ومش عارف ايه وبتترك كلمة الحق وربما تعصى الله جهرا كمان
      ولكن احنا مالنا ومال الناس دى اخى الحبيب قال الله تعالى وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا وقال الرسول بلغوا عنى ولو آيه
      والواحد لازم يعمل اللى عليه فى شتى المجالات
      واللى نقدر عليه هو الدعوه الى الله والدعاء لاخوانا ولو فى ايدنا اى شىء ماحدش هيتاخر ان شاء الله وانت قبلى
      ولم ولن اقل ابدا ان اللحيه تكفى صاحبها للفوز بالجنه او انها عندى اهم من الدعاء للجهاد ولحال الامه
      ولكن ايضا هى شىء من الفروضات علينا وحلقها حرام وليس مكروها بل حرام وليس كلامى ولكن كلام الائمه الاربعه يعنى اجماع
      فهل تظن انه امر هين

طيب لو نظرت للامر نظره عقليه لو مش مقتنع انها مهمه وان الامور التانيه اهم
      اولا مش معنى ان فى شىء اهم ان احنا نسيب اللى مش اهم
      ثانيا بالعقل اللحيه تساعد على تكوين الشخصيه الملتزمه فهى قد تكون سببا فى نهيك عن كثير من المعاصى وتهذيب اخلاقك فى المجتمع بل والتعلم ايضا وكل هذا بسبب سمتك الظاهر الذى ستخشى عليه امام الناس او تخشى على امانة فعله
      فبالتالى سيكون الجيل جيل ملتزم وبالتالى سيكون الدعاء للامور المهمه شىء مفروغ منه
      ويكون لدينا فعلا رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه
      اسف للاطاله ولكن نصيحه لا تستهين باى شىء من الدين على حساب شىء اخر
      الكلام ده لو فى مسائل الخلاف ولكن المساله مجمع عليها ولا ينكرها اى شخص البته

حسنا أخي .. إن شاء الله بس تطلع لي لحية بفكر في موضوعها .
        والسلام خير ختام .
        لا حول ولا قوة الا بالله
        ++++++++

"إمسح ذنوبك في دقيقتين فقط"

المشاركة الأصلية بواسطة gta4000 مشاهدة المشاركة
          حسنا أخي .. إن شاء الله بس تطلع لي لحية بفكر في موضوعها .
          والسلام خير ختام .
          ههههههههههههههه
          ياعم انت لسه 14 سنه وماطلعتلكشى لحيه وجاى تتكلم معايا هههههههههههه
          ربنا يوفقك فى الامتحانات ان شاء الله وتصير واحد من اعظم العلماء
          بس نصيحتى ليك وماتزعلشى منى يعنى انا عمرى تقريبا ادك مرتين وفى نفس الوقت دخلت فيا شمال يعنى حاسب شويه وراعى سن اللى قدامك لحسن تتسبب فى الضغط لحد كبير ولا حاجه زيى ههههههههههه
          يلام ياحبيى وربنا يهدينا واياك

حاول تدور على حلاق سعودي واكيد راح يكون امين وبيحلق باخلاص ..
            مادعوة أنفع ياصـحـبي : من دعوة الغائب للغائب
            ناشدتك الرحمن ياقارئا : ان تسأل الغفران للكاتب

هههههههههههههه انتم يا اخوان امركم غريب الموضوع في وادي وانتم في وادي اضن انه مرض والله اعلم :d
              ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح
              فحاول وان فلحت تكون نجحت وسر نجاحك هو اصرارك

فعلا عندك حق انه مرض تغيير المواضيع
                بس انظر نظره حكيمه شويه انا ليه ماتكلمتش على الحلاقين زى مانت قلت
                لانى بحبك وخايف عليك وعلشان كده كان لازم انصحك انت بتعمل حاجه حرام وكمان بتجاهر بيها فى المنتدى يعنى اذابليتم فاستتروا
                اساسا انت المفروض ماتحلقهاش وانت بعد كده ولا هتشتكى من حبوب ولا غيره
                وعلى فكره قصة الحبوب مش لازم تكون بسبب الحلاق ياسيدى فى سن معينه للانسان بيطلعله فيها الحبوب \ى عند احتكاك شفرة الموسى بجسده حتى لو كانت شفرتك الخاصه انا مش بتكلم على حالتك ممكن فعلا حالتك بسبب النظافه

ولكن اتق الله هو صحيح امر حلاقة اللحيه بقى شىء عادى جدا بين المسلمين نسال الله العافيه
                وانا شايف من الموضوع انك من السعودية وانا يأخى ليس قدحا فى شباب السعودية ولكن شباب يسر لهم كل سبل الهدايه من اموال وحكومات متفهمه وعلماء فى كل مكان وقلما تجد الملتزمين
                انظر عندنا فى مصر من تضييق الخناق على من يصلى الصلوات فى جماعه فما بالك بوضع من يلتحى او من تنتقب
                ورغم ذلك تجد شباب كثير يلتزمون وتجد دعاه وعلماء يطلبون العلم من المشايخ الاكابر امثال بن باز وبن عثيمين والالبانى وغيرهم
                اسأل الله الهدايه لكل المسلمين ولا تغضب منى يأخى فوالله ماقلت هذا الكلام الا لاننى احبك واحب ان تكون من اصلح الناس وافضلهم
                بارك الله فيك وتقبل مرورى

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                  فعلا عندك حق انه مرض تغيير المواضيع
                  بس انظر نظره حكيمه شويه انا ليه ماتكلمتش على الحلاقين زى مانت قلت
                  لانى بحبك وخايف عليك وعلشان كده كان لازم انصحك انت بتعمل حاجه حرام وكمان بتجاهر بيها فى المنتدى يعنى اذابليتم فاستتروا
                  اساسا انت المفروض ماتحلقهاش وانت بعد كده ولا هتشتكى من حبوب ولا غيره
                  وعلى فكره قصة الحبوب مش لازم تكون بسبب الحلاق ياسيدى فى سن معينه للانسان بيطلعله فيها الحبوب \ى عند احتكاك شفرة الموسى بجسده حتى لو كانت شفرتك الخاصه انا مش بتكلم على حالتك ممكن فعلا حالتك بسبب النظافه

ولكن اتق الله هو صحيح امر حلاقة اللحيه بقى شىء عادى جدا بين المسلمين نسال الله العافيه
                  وانا شايف من الموضوع انك من السعودية وانا يأخى ليس قدحا فى شباب السعودية ولكن شباب يسر لهم كل سبل الهدايه من اموال وحكومات متفهمه وعلماء فى كل مكان وقلما تجد الملتزمين
                  انظر عندنا فى مصر من تضييق الخناق على من يصلى الصلوات فى جماعه فما بالك بوضع من يلتحى او من تنتقب
                  ورغم ذلك تجد شباب كثير يلتزمون وتجد دعاه وعلماء يطلبون العلم من المشايخ الاكابر امثال بن باز وبن عثيمين والالبانى وغيرهم
                  اسأل الله الهدايه لكل المسلمين ولا تغضب منى يأخى فوالله ماقلت هذا الكلام الا لاننى احبك واحب ان تكون من اصلح الناس وافضلهم
                  بارك الله فيك وتقبل مرورى
                  يَا أَيهَا الذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تفعلون , كَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

يعني انت الصراحة انا احبك ولا تزعل من كلامي لا تنصح ما دمت لاتفعل ...
                  ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح

المشاركة الأصلية بواسطة noritti مشاهدة المشاركة
                    يَا أَيهَا الذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تفعلون , كَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

ايه تقصد يا مستر ؟!!
                    هامور هائل
                    مع
                    تحيات
                    رئيس الهوامير
                    ان اسئت الى احد في ردودي***فهذا هو اعتذاري يتبعني كظلي
                    انا اسف
                    ملتقى صناعة الإحتراف
                    لو محترف شاركنا الصرح
                    لو مبتدئ إلحق سجل
                    I
                    t Doesn't Matter If Youre Black Or Whit
                    e

الحمد الله ...... أنا أحلق ذقني بنفسي فقط .......... يومياً ..........

ولا أحتاج لأناس لا يعرفون المقص من الشفرة .............

المشاركة الأصلية بواسطة noritti مشاهدة المشاركة

الحقيقه مش فاهمك
                        تقصد انى مش ملتحى الحمد لله انا عمرى ماحلقت لحيتى فى حياتى
                        ام تقصد انى مش ملتزم فكلنا نسعى للالتزام وكلنا بشر نصيب ونخطىء وانا والحمد لله لم أقل لك الا ما أفعله
                        لو سمحت وضحلى النقطه من فضلك
                        وانا احبك فى الله اكثر من حبك ليا واحب كل شباب المسلمين

انا احب الحلاقة عند اليوغزلافيين ( ) فهم ما شاء الله عندهم النضافة و العمل الجيد
                          انا امزح لحيتي احلقها وحدي او عند صديق اثق به
                          -----------التوقيع-----------

اللهم حببني فيما تحب وكرهني فيما تكره
                          ============

يا اخ صدقني ادري لكن اللحية اصبحت في وجهي غريبة الان او تشوه وجهي فهي ليست مسدحة على الجلد بل واقفة طوليا بسبب الحبوب
                            اسدحها وحط جل عليها ...عشان ما توقف ..

سلامة عيونك من الشاشه

المشاركة الأصلية بواسطة والدفيصل مشاهدة المشاركة
                              اسدحها وحط جل عليها ...عشان ما توقف ..
                              ههههه لا انا قررت اني اترك شيئ بسيط من اللحية ...

أنا احلق عند أتراك دائما ..لأنهم ما شاء الله نظيفين ..كما أن لي عدتي الخاصة احملها معي اتقاء للأمراض
                                كن كالطير يحب العلو

يعمل...
                                X