موضوع: اسئله مهمة من مبتدأ جدا

ردود: 13 | زيارات: 940

اسئله مهمة من مبتدأ جدا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    عندى شويه اسئله غبية شويه ممكن ههههههه لانى عايز افهم وطبعا مش هلاقى افضل منكم يفهمنى

انا تصفحت شويه مواضيع هنا فى المنتدى عن بعض البرامج زى المايا والسينما فور دى والماكس وكده
    لكن انا مش فاهم ولا عارف اى حاجه عنهم ولا وظيفه اى برنامج منهم ايه

وشوفت ان تقريبا كل الافلام الاجنبى قايمه على هذه البرامج يعنى انا عايز افهم برده تكسير السيارات والمدن والكبارى والحيوانات والمخلقوقات العجيبه اللى بنشوفها فى الافلام ده كله ببرامج صح

امال ليه الافلام دى تكلفتها عليه بقى لما كل ده بيتعمل بالبرامج ولا هى مش تكلفتها عاليه وانا معرفش
    طب ليه افاتار اتكلف كل ده وسمعت ان تقريبا كله متنفذ بالمايا وشويه برامج كده

وعايز افهم برده هما الممثلين بقى بيمثلوا ايه فى االفلام اللى نصها او اكتر معموله بالبرامج دى ؟

ولو كل الحاجات دى برامج وكده ليه عندنا مشفناش فى مصر حتى كوبرى ينكسر فى فيلم او مخلوق غريب من اللى بنشوفه فى الافلام الاجنبى ولا لااجانب بس اللى بيعرفوا يشغلوا على البرامج دى

وانا شايف هنا فى الموقع ناس جامده جدا عايز اسئلهم الناس اللى محترفه فى السينما والماكس والثرى دى هو انتا بتشتغلوا فى الحاجات فى مصر
    بتشغلوا ايه فى مصر ؟؟
    داحنا بنروح نصور الكليبات برده علشان يبقولك الكليب عايز مكان فيه بحر وهوا سما وبتاع
    يعنى مش عارفين نعمل كليب عندنا

ياريت مفيش حد يعيب ولا يضحك لانى عايز افهم ومعنديش خلفيه عن الموضوع ده

عضو جديد
    صور رمزية d.sasooo
    المنطقة
    egypt
    ردود
    31
    فى البداية انا عاوزة اقولك انه مش عيب ان يكون فى حاجة انت متعرفهاش وتسال عنها
    انما العيب انك متسالش اصلا ولا تحاول تفهم الى انت مش فاهمه واصلا الى يفكر يضحك عليك يبقى انسان هايف تمام
    ده بالنسبة لاولا
    ثانيا بالنسبة للماكس والمايا والسينما فور دى فهما برامج بتتيح لك الفرصة انك ترسم اشكال ثلاثية الابعاد وتحركها وتدى احساس للى بيتفرج عليها انها واقع
    وهتلاقى على الموقع هنا امثلة كتير لمشاريع مرسومة عن طريق البرامج ديه او غيرها من برامج الثرى ديه
    ثالثا بالنسبة للافلام الاجنبى امثال افاتار فهى فعلا تكلفتها عالية جدا وده نظرا لارتفاع اسعار مصممين الثرى دى الكلام ده برا بيتحاسب عليه المصمم بالثانية وبارقام خيالية فوق ما تتصور بس برضه اكيد مش هو ده بس الى بيرفع التكلفة فى الافلام ديه فى حاجات تانية وعوامل تانية
    وعاوزة اقولك ان الثرى دى بيدخل فى لقطات طبيعية فيها ناس حقيقين ومبيتفرق ما بينهم اصلا
    واما رابعا فانا من مصر
    انا بشتغل مصممة ثرى دى فى احدى الشركات فى مجال الدعاية والاعلان يعنى بصمم وبرسم تخيلات لاماكن عرض والكلام ده
    والمجال ده انتشر فى مصر ومرتباته حلوة جدا وبتختلف على حسب قدراتك وامكانياتك بس عموما هى من اعلى المرتبات فى البلد
    اما الافلام والكلام ده فهو مجال محدود قوى فى مصر انه يتعمل بالثرى دي بس انا اعرف ناس شغالين على افكار من ديه وربنا معاهم ومعانا
    وعموما اى مساعدة انا فى الخدمة ده لو حابب انك تتعلم مجال الثرى دى وعاوز تدخل فيه وربنا معاك ويوفقنا جميعا

شوف ياسيدي البرامج دي مش سهله واللي بيشتغل عليها يمكن ياخد فلوس اكتر من بطل الفيلم والحكايه مش سهله خالص بالعكس البرامج دي صعب جدا انك توصل فيها لمستوى زي فيلم افاتار ولورد اوف ذا رنجز والكلام ده

وفعلا زي ما حضرتك بتقول تكلفه الافلام دي عاليه للسبب ده .. وتقريبا السينما الامريكيه هي اكبر صانع للافلام دي

عندك تاني حاجه احنا مش شرط نشتغل في افلام زيهم ( يمكن المشهد الوحيد اللي كان بالبرامج دي في السينما المصريه هو فيلم امير الظلام في مشهد الطائره ) .. لكن احنا بنشتغل في مجالات تانيه غير الافلام .. مثلا الاعلانات .. تقريبا 99% منها ان ما كانش كلها بيستخدموا فيها ثري دي او احيانا برامج 2d .. وممكن نشتغل في الاظهار المعماري .. وممكن تشتغل فري لانسر على مزاجك

لكن اهم حاجه عشان اكون صريح معاك ان يبقى عندك موهبه عشان تتميز في المجال ده .. لان هنا تقريبا كل 100 واحد بيطلع منهم 10 محترفين ومن الـ 10 دول بيطلع منهم 2 يكسروا الدنيا ويبقوا عالميين بجد .. والاتنين دول هما اللي عندهم فن وده بيفرقهم عن المحترفين العاديين .. لانك لما بتشوف صوره عاملها فنان لازم تكون الوانها متناسقه وتخلي عينك ماتنساهاش .. هو ده اللي بينجح جدا وحتى لو ماكانش فاهم البرنامج كله
    Nader nabil
    My portfolio

والله انا مش عارف اقول لحضراتكوا ايه بجد شكرا ليكم وعلى تعاونكم

بس عايز افهم نقطه برده هو لو انتا مثلا شغال وبتعرف تتعامل مع البرامج دى كويس هينطلب منك شغل محدد تعمله
    ولا انتا اللى بتعمل على ذوقك وخيالك يعنى مثلا لازم تكون انتا نفسك كريتف علشان تبدع وتجيب افكار جديده صح

طب انا مثلا مليش فى الرسم ولا بعرف ارسم ولا كده هل لازم اكون بجيد الحكايه دى
    او بطريقة تانية ازاى اعرف انى موهوب فى الحكايه دى??

عضو جديد
    صور رمزية d.sasooo
    المنطقة
    egypt
    ردود
    31
    بص انا هقولك حاجة المجال ده فيه نوعين النوع الاول ان المصمم يكون كريتيف ويكون بيصمم الموضوع من الالف الى الياء من دماغه العميل بيطلب شىء او بياجر مكان مثلا ويقول على منتجه ويقولك افرشه ليا وانت بتالف المكان من الالف الى الياء وده مجرد مثال بينطبق على باقى الحاجات تمام والنوع ده هو بيتطلب موهبة ابداع من المصمم ولازم يكون مثقف وبيقرا كتير وبيتفرج كتير وعينه بتلقط التفاصي بسهولة وده طبعا مصمم بياخد ارقام فلكية والموضوع بيزيد بالخبرة والدراسة والممارسة والثقافة
    تانى نوع هو ان الصمم يكون رسام بياخد فكرة موجودة اصلا وبيطورها ويغير فيها على حسب زؤقه وكده وديه متهياء لى مرحلو بتمر على كل المصممين فى البداية ويا اما بتتحول لكريتف او بتفضل زى ما انت
    وفى ايضا واحد بيرسم موديل بس وبيتعامل بالقطعة تدي له صورة يرسم زيها بالضبط
    وعاوزة اقولك انه مش بالضرورة انك تكون بتعرف ترسم فرى هاند انا شايفة ان الماكس وبرامج الثرى دى اتعملوا عشان الناس الى مبتعرفش تعبر عن افكارها من خلال الفرى هاند تقدر تعبر واكيد برضه عشان تحاكى الواقع
    وبتمنى انى اكون افدتك وربنا معاك

الف شكر يا d.sasooo

كلامكم ماشاء الله جميل ويحمس

انا شكلي هتعلم المايا وآخد فكرة عنه

كلام رائع واستفدت منه كثيرا

عضو جديد
    صور رمزية d.sasooo
    المنطقة
    egypt
    ردود
    31
    انا انصحك بالماكس
    هو طبعا راى متحيز بعض الشىء
    بس يمكن ده لانى عاشقة للماكس عموما ربنا يوفقك والمايا او الماكس المهم شوفى انتى هتحبى ايه اكتر
    المهم بس ابتدى ونتضيعيش وقت
    حبيبتى يا ام الدنيا يا اغلى الاوطان مين ده الى يقدر يوصل بيك لبر امان حبيبتى يا مصررررررررررررررررر

يا جماعة انا مش عارف مزايا او امكانيات البرامج علشان اختار ايه منهم بالظبط ادرسه
    وسوال كمان للناس المحترفه هنا
    انا شايف ان المجال ده الدروس التعليمية فيه قليله جدا جدا مش فاهم هو انتوا اتعلمتوا ازاى واخدين كورسات وكده
    ولا تعليم شخصى من على النت
    اصلى متعود فى كل حاجه اتعملتها كانت من النت لكن المجال ده انا شايفه صعب جدا انك تلاقى حاجه تتعلم منها او حد يعملك ويفهمك

اريد دروس عن كيفية صنع ستاد فيديو

كلاممدهش تابع

عضو متميز
    صور رمزية tarek3d
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,087
    هناك الكثييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير من الدروس
    هناك دروس كثيرة جدا هنا فى المنتدى وفى موقع شبكه المحترفين
    www.pros3d.com
    وفى اسطوانات اجنبيه كتير
    وانا افضل اسطوانات digital tutors
    وبالنسبة لمزايا كل برنامج المايا هو الاصعب واسطواناته الاكثر وهو متميز فى الانيميشن
    الماكس يليه فى القوة وهو يتميز بمزايا للجيمز غير موجوده فى المايا واسطواناته اقل من المايا
    والسينما قوى جدا ايضا وهو الاسهل فيهم والاقل فى عدد الاسطوانات
    اختر البرنامج الذى تفضله
    عن نفسى جربت الثلاثه وفضلت الماكس

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل