Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال أنا مبتدئ ماكس مين هوا أفضل شخص يدي ماكس تنصحوني بيه ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

سوى فى الاكل والشرب
    حبيبي يا بو طارق ههههه

طيب يا عم الناس بقى حابة تتعلم بفلوس وتشجع مجال التدريب في العالم العربي
    أنا كنت زيك لحد ما بقيت باخد من الناس فلوس في الأكل و الشرب هههه
    تخيل عزومة مش عزومة فرح يتصرف فيها 35 ألف ريال !!!
    وحاجة إسمها جطة يعني كل واحد يدفع فلوس في أكلة يتصرف فيها 2400 ريال !!!

الناس دي أنا شايف إنها لو وفرت حتى على الأقل
    200 ريال كل 6 شهور ممكن يشتروا دورات تدريبية في أي مجال
    تنمية بشرية
    إدارة موارد
    تنظيم وتخطيط
    كتب دينية
    تعلم برامج
    تحديث كمبيوتر

أي حاجة مفيدة غير الأكل و الشرب وبس

ربنا ييسر وتكون الدورة دي فعلا بداية لفتح مجال التدريب بشكل موسع في العالم العربي

المشكله يا جماعه ان لسه المستوى بتاعت الدورات في العالم العربي مش احترافي .. يعني انا لو لقيت دورات زي بتاعت gnomon مثلا اكيد هشارك .. لاني عارف اني هطلع منها فاهم مش حافظ .. للاسف الناس هنا بتعتمد على الحفظ اكتر من الفهم .. ودي ثغره كبيره جدا في العقول لازم نسدها باي طريقه .. في اي مجال كان مش شرط في الثري دي بس

فالسؤال كالتالي .. ليه ادفع اكتر لما ممكن مدفعش وافهم اكتر !

أنت ..
        نعم , أنت هو من تبحث عنه .
        الدروس كثيره و الكورسات بالهبل عالنت و تورنتات و بكل شكل و لون و لغة
        ما ينقص هو أنت تكون لديك الرغبة و عندها أنت من سيبحث عن الدروس و ستطبق بنفسك و ما سوف تتعلمه بهذه الطريقه لن تنساه أبدا و ستفرح كثيرا بالمعرفة التي تكتسبها بنفسك بدون ملقن
        رأي شخصي عن تجربة
        فأنا الآن أصبحت مصمم ثري دي و أنيميشن و تو دي و أملك مكتب و أصبح لدي موظفين في المجال و لم آخذ ولا كورس واحد . و حتى الآن أنا أبحث عن الدروس و التوتوريالز و أتابعها بنفسي و أنا سعيد جدا بذلك و بما وصلت إليه بنفسي دون الحاجه لملقن حافظ كلمتين ييجي يكبهم و يمشي و كان الله بالسر عليم ,
        عزيزي :
        عالم الجرافيكس كالجنة المليئة بالأزهار , تجول فيها بحرية حتى لا تمل و أقطف زهرة من هنا و زهرة من هناك و إنطلق و حلق فيها أينما تشاء و وقتما تشاء و لا تربط عنقك بقيود تجبرك على المكوث في مكان معين ترعى فيه ثم تنقلك إلى مكان آخر دون النظر لرغبتك و ميولك في الأوقات المختلفة . أعتذر على التعبير و لكن أنا فعلاً أحدثك بضمير سليم و حسن نية رغبةً مني في أن يجرب الجميع ما قمت به و ذلك للإفاده ليس إلا ..

كلام جميل جدا
          بس لا مانع أيضا إن في اللي بيحب يكون متابع مع محاضر
          مش ذنبه مثلا إنه مش بيحب التعلم عن بعد أو التعلم بالفيديو بلغة مختلفة عن لغته

أكيد الناس مش واحد طبعا

ووجهة نظركم بالطبع تحترم
          أنا نفسي متعلم عن طريق النت
          لكن بسبب ظروف العمل فبكون تعبان جدا ومحتاج إني أحضر كورس لمحاضر يشد إنتباهي
          أو إني أشتري إسطوانات تعليمية لمحاضر يتكلم عربي و يضحك في الشرح ويحسسني إني معاه وإنه جنبي

أكيد كل الناس مختلفة عن بعضها أنا بس حابب أوضح كده وربنا يوفقنا جميعا يارب

انا مع تماما كلام الاخر نادر نبيل
            مستوى الكورسات الدورات فى مصر شئ سئ جدا جدا والمجحاضرين اسؤا واسؤا طبعا فيه استسناء ومنهم المحترفين لكن بالعدد القليل جدا يعنى نعدهم على الصوابع

للاسف اصبح المحاضرين فى شركات التدريب بيكونوا مبتدأين جدا وآخرهم بيحفظوا كلمتين من كتاب الشركه بتاعت التدريب ويدخل يوقلك كلمتين انتا لو سالته مش هيعرف يرد عليك.....

اسف جدا انا ااسف لما الاقى واحد يروح يدفع مثلا الف جنيه علشان شئ لا يفيده بالمره .... لكن لو استغل 200 جنيه فقط ورفع اللنت 2 ميجا هينزل من على اللنت اسطوانات ودروس من شتى المواقع والشركات الاحترافيه ويتابعها..

اخر كلامى عاوز اقولك فيه فرق بين ان واحد بيقولك معلومه لاول مره .... اكيد بتعدى عليك مر الكرام
            لكن لو فيه حاجه انتا عاوز تعرفها هتدور عليها وابدا مش هتنساها...

مثال
            ليا اتنين اصدقائى بيشتغلوا فى شركات تدريب انا القنهم واحفظهم الدرس علشان يروحوا يقولوه للطلاب اسف على التعبير

ما حدش يزعل دى مجرد وجهة نظر
            وزى ما قلت فيه محاضرين كويسين جدا وطبعا اساميهم معروفه وحفوره جوانا لانهم فادونا
            بالتوفيق
            3D Artist
            3D Character Animator

أنتم ماشاء الله عليكم محترفين

الله يعيني وأصير مثلكم

وإن شاء الله أساعد الجميع

ورأيي أنه لا غنى عن المدرب العربي في بداية الطريق

و الدورات شي سنع وممتاز لأن صراحة مالي خلق على الجلوس أمام درس
              يقول : قائمة الأوامر مودي فاي تقوم هذه القائمة على القيام والجلوس في وقت معا إذهب إلى الجحيم أيها الأوبجكت
              ولا عاد تسويها مرة ثانية أيها العنصر إكس !!

المحاضر السلس في الكلام صراحة يأثر

وما المانع أن نشترك ؟
              على الأقل نوفر وقت بدال الكشتات و المقناص
              اللهم صلي على محمد وأل محمد الطيبين الطاهرين وعجل فرجهم

أنا عن نفسي لم أدخل الماكس غير بدورة

وسأكمل الطريق عن طريق الدورات و الإسطوانات التعليمية
                وسأهتم بما هو عربي قبل الإنطلاق لما هو أجنبي ..... ما المشكلة
                في أن نوفر في رحلة ما حتى نحصل على دورة ما ؟

لا أدري

عموما نسأل الله التوفيق و أن يتجه العرب نحو القمة بعيدا عن الإنصراف لأمور لا طائل منها سوى الخسارة
                أو تضيع الوقت

والله قاعد اقرا وفي تعليقات جميلة على الموضوع مثل كلمة الهكسوس وايضا عبارة فليذهب الاوبجكت الى الجحيم

وصراحة انا من عشاق البحث عن المعلومة والفهم اكثر من الحفظ وبعتمد على النت في تعلم اي شي

لكنني لو لقيت الاخ صبحي السعدي في دورة مباشرة صراحة لن اتوانى برهة او بريهة في التدرب على يده

ومنظمي الدورة القادمة جزاهم الله خير لازم يقنعواخونا الحبيب صبحي بالمشاركة

تحيتي

يعمل...
                  X